Magyar haiku szerzők mutatója

A

Abuczki Péter (6) Ács Károly (2) Acsádi Rozália (7) Ady Endre (13) Ágh István (1) Ágoston Csilla (3) Ájus Annamária (6) András Sándor (9) Andrassew Iván (128) André András (2) Anga Mária (9) Angyal János (3) Antal Barnabás (14) Aranyi László (19) Ásványi Tibor (407) Auth Szilvia (27) Ayhan Gökhán (4)

B

Baán Tibor (32) Babics Imre (101) Babiczky Tibor (1) Babirák Hajnalka (4) Baják K. Zsuzsanna (12) Bakaja Zoltán (3) Bakos Ferenc (217) Bakos Péter (8) Balás Márk (6) Balaskó Ákos (13) Balássy Péter (3) Balázs Csilla Kinga (26) Balázsovics Mihály (5) Bali Brigitta (1) Bali János (66) Bálint Tamás (1) Balla D. Károly (195) Balla Zsuzsanna (11) Balog Eszter (3) Balogh Balázs (40) Balogh József (8) Bán Olivér (1) Barabás Zoltán (3) Baranczó Bertalan (19) Bárdos Attila (81) Bárdos Bódi László (41) Baric Ádám (5) Barna T. Attila (3) Bartos Aranka (30) Bartosiewicz László (8) Bartha Tamás (8) Basa Viktor (1) Batári Gábor (4) Bayer Béla (107) Bazsó Ádám (6) Béki István (12) Béky Gellért (4) Belan István (30) Bence Lajos (5) Bencze Balázs (41) Beney Zsuzsa (107) Benke Rita (2) Benkő Attila (9) Benő Attila (52) Benzk Ádám (1) Berényi Csaba (17) Bertók László (271) Bessenyei Judit (8) Bettes István (100) Bibity Attila (2) Bicsák Erzsébet (5) Bikádi-Varga Emese S. (7) Bíró József (117) Birtalan Balázs (2) Birtalan Ferenc (14) Bitter T. Ákos (3) Bódai-Soós Judit (12) Bodnár Gabriella (7) Bodnár László (13) Bodor Béla (27) Boga Bálint (13) Bogár Ádám (12) Bogáti-Bokor Ákos (19) Bogdán József (39) Bognár László (16) Bognár László József (19) Bohács Ákos (8) Bolla Robert (11) Bornai Tibor (12) Boros Edit (7) Boros Zsuzsanna (36) Borsodi L. László (1) Borsos Roland (1) Botár Attila (2) Both Balázs (10) Botos Ferenc (287) Botz Domonkos (4) Bozsik Péter (5) Bozsoky Erika (22) Böndör Pál (3) Börzsönyi Erika (8) Branyiczky Rita (8) Brassai Ágnes (27) Bratka László (13) Bucz Hunor (1) Buda Ferenc (94) Bukros Zsolt (6) Busch Péter (7) BuSzabó Dezső (112) Büki Péter (10)

C

Csaba Ildikó (3) Csajka Gábor Cyprian (2) Csák Gyöngyi (7) Csanádi Dávid (23) Csata Ernő (6) Cseh Károly (159) Cseh Katalin (10) Csehy Zoltán (15) Cseke Gábor (3) Cselényi Béla (14) Csepella-Horváth Anna (7) Csepregi János (24) Csernák Árpád (7) Cserny Timi Pookah (8) Csík Mónika (10) Csikós Szilvia (9) Csíkzsögödi Szabó Zoltán (3) Csiszár László (1) Csobán Ákos (26) Csoboz Zoltán (23) Csokits János (18) Csonka Tibor (9) Csontos János (64) Csontos Tamás (104) Csoóri Sándor (2) Csordás Gábor (19) Csörgő Zoltán (40) Csula Emil (3) Csurgó Gabriella (9) Csuszner Ferenc (3) Czap Gábor (1) Czébely Lajos (6) Czifra Adrienn (10) Czipott György (11) Czirfusz György (12) Czirmay Szabó Sándor (13)

D

Dabi István (12) Dalos Rimma (19) Dányi Dániel (23) Danyi Zoltán (14) Darján György (10) Darnel Christian (35) Dávid Beatrix (61) Deák Ferenc (12) Deák László (21) Deák Mór (5) Debreczeni Éva (1) Dedinszky Erika (11) Dékány Dávid (46) Demény Péter (3) Demeter Mária (44) Dénes László (6) Dénes Mónika (15) Diós Anita (2) Dittrich Panka (13) Dobrosi Andrea (400) Domonkos Marcell (12) Dorogi K. Ferenc (17) Dömötör László (6) Drávucz Orsolya (1) Dusa Lajos (3)

E

Egri László (5) Egry Artúr (33) Elblinger Ferenc (51) Elekes Ferenc (2) Enyedi Zsolt (9) Eördögh Ágnes (1) Erdély Miklós (2) Erdős Attila (7) Ermesz Csaba (18) Esnagy József (129) Eszteró István (2)

F

Fa Ede (1000) Fabó Kinga (5) Fábián Imre (10) Fábián László (18) Faludy György (7) Farkas Gábor (8) Farkas István (11) Farnbauer Gábor (1) Fazakas Attila (5) Fazekas István (2) Fazekas László (34) Fecske Csaba (58) Fedor Zoltán (77) Fehér Bence (14) Fehér Illés (8) Fehér Kálmán (9) Fehér Kornél (34) Fehér Kriszta (2) Fehér Miklós (1) Feldmár András (23) Fenyvesi Félix Lajos (22) Fenyvesi Márton (1) Ferenczy Hanna, G. (5) Filip Tamás (22) Finta Kata (6) Finy Petra (8) Fischer Botond (3) Fodor Ákos (744) Fodor György (14) Fodor Krisztina (9) Fodor Margit Rozál (4) Fonyó István (2) Földeáki-Horváth Anna (11) Földi Éva, B. (4) Fucskó Miklós (64) Futár Iván (34) Futár Fanni (2) Fürjes Péter (3) Füzesi István (15)

G

Gábos Péter (38) Gádor Magda (8) Gál Erika (11) Garaczi László (26) Gáspár Ildikó (1) Gáspár Imre (8) Gazdag Zoltán (7) Géczi János (233) Géczi R. Ferenc (6) Géher István (8) Geisz László (8) Gergely Ágnes (62) Gergely Attila (6) Gergely Edit (3) Gergely Edó (2) Gergely László (721) Gerliczki András (15) Giblák Judit (4) G. István László (3) Góczán Bettina (13) Góg János (5) Gősi Vali (7) Greguss Sándor (2) Gyenge István (3) Gyimesi László (19) Győrffy Ákos (5) Győrffy Attila (5) Györgyi Csaba (10) Győri Orsolya (8) Gyukics Gábor (8) Gyulai Mihály (13)

H

Hajas Tibor (3) Hajdrik József (5) Hajdú Tamás (26) Hajnal Éva (76) Halasi László Antal (128) Halasi Sándor (21) Halász Krisztián (4) Halászi Aladár (12) Halmai Tamás (22) Hank Valéria (6) Harangozó Csaba (109) Harcos Katalin (201) Harján Silvia (28) Hartay Csaba (1) Hatala Zoltán (9) Hatvani Dániel (43) Havadi Krisztina (8) Havas Éva (7) Hegedűs Gyöngyi (1) Hegyi-Botos Attila (7) Helstáb Martin (30) Herceg Richárd (2) Hetesi Péter Pál (153) Hétvári Andrea (11) Holló András (20) Holló Eszter (1) Hollós Roland (11) Hollósy Tóth Klára Éva (12) Hordós László Tibor (43) Horváth Ágota (1) Horváth Dorottya (1) Horváth Imre (60) Horváth László, P. (111) Horváth Márton (9) Horváthné Mészáros Erzsébet (8) Horváth Ödön (5928) Horváth Sándor (7) Hoványi János (1) Hozánk Krisztina (38) Hules Béla (8) Huszta Irén, B. (10)

I

Ignéczi Péter (7) Illés László (8) Illyés Gyula (3)

J

Jahoda Sándor (4) Jakab Lilla (10) Jánk Károly (85) Jánky Béla (90) Jász Attila (25) Jászberényi Péter (65) Jávorka Ágnes (39) Jéger Viktor (1) Jékely Zoltán (37) Jónás Tamás (1) Józsa Attila (1) Józsa Emő (6) József Attila (12) Juhász Attila (78) Juhász Erika (19) Juhász Ottó (10) Juhász R. József (4)

K

Kabdebó Tamás (1) Kajuk Gyula (27) Kalász Márton (6) Káliz Endre (167) Kállay Kotász Zoltán (60) Kálnay Adél (7) Kamarás Klára (6) Kampó Igric (86) Kanizsai Ede (374) Kannás Alajos (31) Kántor János Kurszán (264) Kányádi Sándor (65) Kapecz Zsuzsa (9) Kapitány Máté (12) Karaffa Gyula (1) Károly György (22) Károlyiné Baka Gyöngyi (10) Kárpáti Kamil (2) Karsai János (32) Kassai Franciska (6) Kaszás Helga (1) Kaszás Mihály (2) Katona Szabó Erzsébet (9) Kelemen Erzsébet (6) Kelemen Hunor (4) Kelemen Zoltán (17) Kelényi Béla (20) Kenedi Tibor (3) Kenéz Heka Etelka (4) Kenyeres Pál (7) Kepes Adrienn (7) Képes Gábor (3) Kerecsényi Éva (3) Kerek Anna (6) Kerék Imre (15) Kérész Gyula (16) Kerti Károly György (29) Keszthelyi György (7) Kibédi Varga Áron (5) Kiliti Natália (8) Kindl György (6) Kipke Tamás (3) Király Farkas (5) Király Levente (6) Kirilla Teréz (48) Kis Miklós (19) Kiss Benedek (22) Kiss Dénes (2) Kiss Ernő (21) Kiss Georgina (8) Kiss Lehel (52) Kiss-Péterffy Márta (6) Klemm József (7) Kocsis Klára (2) Kodolányi Gyula (18) Koliger Károly (7) Kollár Árpád (9) Koltai R. Sebestyén (4) Komáromi János (81) Korényi János (9) Koosán Ildikó (17) Kósa Emese (13) Kosnás-Löwenberger R. (16) Kosztolányi Dezső (18) Kovács András (19) Kovács András Ferenc (81) Kovács-Cohner Róbert (8) Kovács Gábor (194) Kovács György (5) Kovács István (84) Kovács János István (5) Kovács Judit (1) Kovács Júlia (5) Kovács katáng Ferenc (10) Kovács László (5) Kovács Roland (8) Kovács Sándor (6) Kovács Tamás (2) Kozák Vilma (39) Kozma András (23) Kozma Ferenc (32) Kozma Levente (1) Körmendi Lajos (11) Köves Viktória (16) Králl József (18) Kuczka Péter (45) Kulcsár Attila (500) Kupcsulik Ágnes (6) Kuti Csongor (1) Kürti László (7)

L

Laborcz Monika (10) Ladányi Ferenc (1) Ladányi Mihály (5) Ladik Katalin (79) Lady Nairi (7) Lajosházi László Gergely (3) Lajtai László (49) Laki György (27) Láng Eszter (12) Láng Éva (14) Lángi Péter (23) Lárai Eszter (28) Lászlóffy Csaba (6) Lauer Péter (23) Légrády Csaba (7) Léka Géza (7) Lénárd József (1) Lengyel Géza (36) Lengyel Jolán (7) Lengyel József (13) Lengyel Tamás (6) Lenkes László (17) Ligeti Éva (69) Liszói Gyuricza József (1569) Lócsi Levente (5) Lőrinczy Barbara Eszter (10) Lucskai Vincze (149) Lukács Gergely Sándor (130) Lukáts János (16) Luzsicza István (8)

M

Majla Sándor (14) Mándy Gábor (9) Marabu (24) Márai Sándor (6) Marczinka Csaba (4) Marek László (1) Marik Álmos (4) Markó Béla (33) Márkus András (1) Márkus-Barbarossa János (1) Márkus László (35) Marossy József (37) Maróti György (61) Marozsán Csilla (26) Marsall László (10) Mártha Gábor (9) Martonosi Mirella (6) Máté Imre (7) Matos Maja (1) Mayer Ferenc (3) Medgyesi Gabriella (26) Medve Gábor (57) Méhes Károly (18) Mérai Mária (4) Mesterházi Mónika (1) Mészáros Adrien (1) Mészáros Gábor (3) Mészáros Ildikó (17) Mészöly Miklós (12) Mezey Katalin (1) Miklya Zsolt (11) Mile Zsigmond Zsolt (19) Mirtse Zsuzsa (62) Miskolczi Zsolt (75) Miszlai Gyula (12) Móczár Csaba (17) Módos Csaba (1) Mogyorósi László (12) Molcer Mátyás (36) Molnár András (1) Molnár Attila Benedek (10) Molnár Bernadette (6) Molnár Krisztina Rita (12) Molnár Péter (14) Molnár Szilvia (30) Molnár Vilmos (9) Móritz Mátyás (8) Mrena Julianna (4) Murányi Sándor Olivér (3) Muzsai István (7)

N

Nagy Anna (3) Nagyatádi H. Tamás (1) Nagy Attila (4) Nagy Balázs (9) Nagy Bandó András (23) Nagy Eleonóra (9) Nagy Farkas Dudás Erika (55) Nagy Ferenc (52) Nagy Gyula (6) Nagy István Attila (10) Nagy István Paphnutius (24) Nagy Mihály (72) Nagypál István (8) Nagy Sári Attila (12) Nagy Viktor (2) Nagy Zopán (170) Nagy Zsombor (2) Nemes Nagy Ágnes (14) Nemes Zoltán (47) Németh István Péter (82) Németh Péter Mikola (16) Noon Azaki [Kováts Lajos] (3) Novák Csaba (303) Novák Valentin (13) Nyírfalvi Károly (186) Nyitrai István (20)

O

Oláh András (2) Oláh Zoltán (4) Oravecz Imre (9) Oravecz Péter (2) Orbán Ottó (7) Orcsik Roland (1) Oromszegi Ottó (12) Orosz László Wladimir (5) Osváth Gábor (17) Osváth László József (11)

P

Pachnik Zoltán (16) Paczolay Adél (6) Paizs Miklós (7) Pajor András (4) Pálfi Ágnes (9) Pálinkás Krisztina (5) Pálos Rozita (1) Pándi István (10) Pap József (145) Papp János (2) Papp Lajos (33) Papp Márió (4) Papp Máté (3) Papp p Tibor (10) Papp Tamás (1) Papp Zsolt (5) Parancs János (6) Pataki Edit (6) Paudits Zoltán (6) Payer Imre (3) Pelesek Dóra (13) Péntek Rita (5) Pere Attila (4) Pethő László (88) Pető Tóth Károly (316) Petőcz András (4) Petri György (18) Petrik István (24) Petz György (37) Pilinszky János (69) Pilizota Szandra (4) Pintér Lajos (1) Pintér László (22) Pintér Sándor (5) Pittenauer Attila (4) Pogány Zoltán (47) Pogonyi Pál (94) Pollák László (16) Polnai Zsolt (41) Porogi Ádám (2) Pődör György (14) Prok Dávid (7) Puskás Kolozsvári Frederik (27) Pusztai-Varga Ildikó (4) Pusztay János (5)

R

Rácz Era (12) Rácz Gábor (7) Rácz Péter (5) Rácz Vince (8) Rácz Zoltán (18) Radnóti Miklós (5) Ráduly János (4) Rákos Sándor (13) Rapai Ágnes (2) Rékasy Ildikó (5) Rettegi Attila (7) Rezes Erzsébet (8) Riersch Zoltán (132) Rigó József (9) Rozán Eszter (3) Rózsa Endre (32) Rozsos Gábor (4) Rózsássy Barbara (2)

S

Safranka Judit (6) Ságodi Béla (1) Saitos Lajos (97) Sajó László (270) Salamon Ferenc Sándor (3) Salamon József Imre (8) Sall László (1) Sánta Gábor (3) Sánta Hajnalka (14) Sántha Attila (3) Sárai-Szabó Alexandra (3) Sárándi József (5) Sárközi László (184) Sáros András Miklós (2) Sass Ervin (16) Schauber Krisztina (7) Schwamm Fanni (9) Sebestyén Péter (361) Sebők Éva (12) Séd Imre (45) Siklósi Horváth Klára (7) Silver, Ephemeria (1) Simó Edmund (24) Simon Aranka, J. (19) Simon Attila (2) Simon Balázs (1) Simon Imre (4) Simonfy József (19) Só Balázs (18) Soltész Róbert (12) Solymosi Bálint (1) Somlyó György (7) Somoskői János (144) Soós József (3) Sós Dóra (9) Sőrés Zsolt (3) Standovár Ágota (12) Sudár Balázs (3) Sudár Balázs (6) Suhai Pál (3) Sümegi Attila (11) Sütő Barnabás (5) Sütő Zsolt (14) Szabados Pál (59) Szabó Aida (104) Szabó Eszter (1) Szabó Imre (7) Szabó János (5) Szabó Julianna (14) Szabó Lőrinc (2) Szabó Palócz Attila Szabó Tünde (4) Szabolcsi Erzsébet (74) Szabolcsi Mária Teodóra (21) Szajkó Zoltán (126) Szakács Eszter (31) Szántó András (4) Szászi Zoltán (5) Szaszovszky József (8) Száva Csanád (9) Szegedi Árpád, U. (8) Szegedi Kovács György (9) Szegő Judit (6) Székács Vera (6) Székely Szabolcs (4) Szekeres Ferenc (1) Széki Patka László (9) Szél Zsolt (11) Szelőczei Orsolya (19) Szemere Brigitta (9) Szennay Ilona (431) Szente Imre (45) Szenti Tibor (20) Szentkirályi Fittler József (3) Szentmártoni János (4) Szép Ernő (42) Szepes Mária (396) Szepesi Attila (33) Szepsy Eleonóra (6) Szigeti Lajos (28) Szigethy Rebeka Sára (30) Szilágyi Ákos (1) Szilágyi Angéla (2) Szilágyi Domokos (3) Szilágyi Erzsébet (41) Szilvási László (31) Szilvási Zoltán (36) Szimeonov Todor (65) Szirmay Endre (9) Szitás Krisztina (8) Szlafkay Attila (7) Szlamka Zsófia (8) Szlukovényi Katalin (4) Szoliva János (5) Szonday Szandra (7) Szőcs Géza (2) Szöllősi Zoltán (32) Szöllősi Zoltán, Borian (62) Szőnyi Bartalos Mária (270) Sztrilich Ágnes (14) Szúnyogh Sándor (27) Szuromi Pál (13) Szűcs Attila (12) Szűgyi Zoltán (32) Szűgyi Zsolt (45) Szűk Balázs (20) Szvoboda Zsolt (3)

T

Takács Monika (1) Takaró Mihály (8) Talált Évike (6) Tamás Menyhért (35) Tamási Orosz János (2) Tamkó Sirató Károly (14) Tandori Dezső (40) Tar Károly (19) Tarnóc János (12) Tarnóczy Száva (6) Tas György (26) Terebess Gábor (249) Thimár Attila (22) Timár György (18) Tóbiás Krisztián (1) Tolnai Ottó (21) Tolvaj Zoltán (2) Tomaji Attila (10) Tomán Zsóka (9) B. Tomos Hajnal (43) Tompa Gábor (10) Toperczer Anita (5) Tornai József (35) Torok Csaba (3) Tóth-Benedek Csanád (3) Tóth Edit Magdolna (13) Tóth Gábor (7) Tóth Katalin (11) Tóth Klári, B. (42) Tóth László (23) Tóth-Vásárhelyi Réka (5) Török Attila (15) Török Monika (3) Tuboly Erzsébet (5) Tunyogi Csapó Gábor (10) Turai Kamil (5) Turcsány Péter (1) Turczi István (6)

U

Ujhelyi Attila (27) Urbán Gyula (3) Utassy József (252)

V

Vadkerty Dorottya (2) Vágai Mária (1) Vajda Andrea (2) Vajda Péter (6) Valamilyen Gusztáv (16) Valastyán Tamás (2) Valyon László (12) Váncsodi József (13) Vangel Edit (7) Vankó Gergely (1) Varga Dániel (14) Varga Imre (264) Varga István (7) Varga József (4) Varga Lajos (1) Varga Nóra (6) Varga Szilveszter (6) Vargovics József (758) Vári Csaba (6) Várkonyi Ágnes (18) Vasi Ferenc Zoltán (38) Vaskó Péter (22) Vass Zoltán Barna (7) Vavszeg Mária (10) Végh Attila (14) Végh György (13) Végh Sándor (14) Véghelyi Balázs (15) Vékony Andor (390) Veres Zoltán (41) Vermes György (3) Vermuth Attila (72) Vészi Endre (7) Vigh Krisztina (27) Vihar Béla (6) Vihar Judit (41) Villányi G. András (2) Villányi László (86) Vitéz Ferenc (184) Vozárik Lajos (2) Vörös Ákos (64) Vörös István (111) Vörös Péter (1)

W

Weigl Krisztina (24) Weisz Attila (167) Wendler Zoltán (7) Weöres Sándor (31) Wilhelm József (5)

Z

Zágony Rudolf (4) Zalán Tibor (126) Zászlós Levente (1) Zelei Miklós (6) Zelk Zoltán (35) Zelki János (1) Zemlényi Attila (1) Zirkuli Péter (6) Zoltay Lívia (2) Zólya Andrea Csilla (1) Zudor János (19) Zsatkovics Edit (3) Zsávolya Zoltán (17) Zsibói Gergely (13) Zsille Gábor (51) Zsinka Flóra (1) Zsubori Ervin (61)
Magyar haiku főoldal

« https://haiku.hu, a Terebess Online https://terebess.hu különlapja
Szepes Erika: Haiku: egység- teljesség - magány (tanulmány)
Szepes Erika: Ezredvégi önarcképünk: a haiku

 

Szepes Erika:
A japán moraszámláló vers formái a haiku
In: A mai magyar vers, Intera - Tevan, 1996, I. kötet, 208-218. oldal

 

Soha még formának ilyen reneszánsza! A nyolcvanas évek elejétől kezdetben csak elszórtan, majd egyre gyakrabban tűntek fel a japán költészet ihlette versek, mára pedig nincsen magát valamire tartó költő, aki néhány haikut le ne írt volna. Divat? Hóbort? Divathóbort? Ha a haikukat alkotó költők során végigtekintek, köztük igen sok olyan van, aki divat kedvéért még egy vesszőt sem írna le. Mi hát e forma titka? Lássuk először, milyen a műfaj (mert a haiku műfaj is) versformája (mert a haiku versforma is). A japán moraszámláló verselés lényege, hogy a sorokban kötött a morák száma. A haikuban például az első és harmadik soré 5 mora, a közbülső másodiké 7 mora a haiku tehát háromsoros kis strófa. Igenám, de a japán szavak oly rövidek, hogy előállítható belőlük öt morás sor. Magyarban ha ez nem is lehetetlen, de roppant erőltetett volna, valahogy így hangoznék (rögtönzök):

 

È                                  5 mora

Nincs idő

È È È È È                   7 mora

rohan el az élet

È                                  5 mora

meghalunk

 

avagy több rövidet használó változatban:

 

È È È È È                       5 mora

Fut a suta eb

È È È È È È È              7 mora

nehezedik a roham

È È È È È                       5 mora

sehovase jut

 

Lehet még egyéb ritmusvariációkkal is próbálkozni, de költői szöveget nagyon nehéz ilyen zsákbanfutással létrehozni Ezért újította meg a magyar költői hagyomány a japán verselést azzal, hogy a sorokban a morák helyett a szótagokat számlálja, azok hosszúságviszonyaitól függetlenül. A forma így is rövid, tömör megfogalmazást igényel egy kép vagy egyetlen gondolat kitölt egy strófát. Vonzó lehet még a haiku, mint műfaj tartalmi jegyei miatt is. A japán költészet jellegzetes képrendszerrel és szimbolikával él. Majdnem minden haiku egy-egy tájkép eredetileg tájvers is volt. A japán szimbolikában azonban a táj minden eleme önmagán túlmutat: a tó tükre az élet, a benne tükröződő emberarc az élet és a sors kiszámíthatatlansága; minden egyes fa, virág, madár és állat része ennek a szimbolikának, úgyhogy számunkra egy eredeti japán haiku fordításban pusztán szép táj, finom, vékony ecsettel megrajzolva, mint a jellegzetes japán rajzokon, a szimbolika birtokában lévő japán számára valami titkos tudás, jel, intés, bölcselet. Ha nem értjük is ezt a szimbolikát, a tájképek szépsége megragadhatja és utánérzésre késztetheti a költőket. Amellett köztudott a haiku szimbolikus jellege, tehát a magyar költő, ha tájképét haikuban fogalmazza, szintén akar valami mögöttest, titkost, titokzatost sugallni vele. Misztikum felé egyre jobban igyekvő korunkban (évezredforduló, apokalipszis-gondolatok, önjelölt próféták és dokumentummal felruházott vajákosok mindez nemcsak megtűrten, hanem terjesztve is a médiában és a sajtóban, mint az minden válságkorszakban szokás már az ókor óta) megnövekedett tehát e műfaj becsülete: szép képeket lehet leírni úgy, hogy sokatsejtetőek legyenek. De félre a maliciával. A hatalmas mennyiségű haiku-termésből csak az értékeset, szépet válogattam. Az alábbi csokor olyan tájképekből áll össze, amelynek a természetet az idő múlásában, az évszakok rendjében mutatják (a haikuknak rendszerint nem adnak címet a költők):

 

Vízcseppek, kereszt
alakban, a pereszke
gomba kalapján.

(Babics Imre)

 

Levélke jégzárta
emlékezel az éj
rianására?

            *

Tavaszi patak.
Cérna anyóka füstöl
őszi avarral.

            *

rügy nyílik bomlik
jádekő vonz vaduló
jázmin folyondárt

            *

Szomjanhalt hársfa
kérgét tavaszi eső
veri, áztatja.

(Részletek Bakos Ferenc Haiku-naptárából, mely 365 haikuból áll)

 

szirma virágnak
felhőkék szelek élén
nyárzik a május

            *

napra nevetnénk
kedvünk lobban utolsót
őszközelítvén

(Vitéz Ferenc)

 

Zúzmara szitál.
Gyászoló varjúsereg.
Vivaldi halott.

(Csontos János)

 

Páros haikuk Láng Évától:

Lepke-virágom
csontkezű tél letarol
Nincs hova szállni.         

Elrejt a homály?
Mélytüzű éjféllel majd
rádnyit a holdfény.

(7 x 2 haiku)

 

A táj modernizálódik, kitágul a kozmosz felé:

 végtelen csillag
pislákol át az űrön:
nő a semmiből

(Fábián László)

 

Abszurdba, elvont fogalmúságba vezeti haikuit Fodor Ákos, modernségüket áthajlással is fokozva a sokatmondó Akupunktúra kötet darabjaiban:

pehelyke, áhí-
tattól visszafojtott lé-
legzetté tettél

(fej?)

 

Két irányban újít Kányádi Sándor amúgyis figyelemreméltó haiku-sorozatának e darabjával: két strófássá teszi, és feltünteti benne az embert és megjeleníti az emberi sorsot:

Patanyom-tócsa,
megrekedt árok: mindegy
csak szomjunk oltsa,

s fenne tört arcunk
úgyahogy megvillanjon:
idejutottunk.

(Színházból jövet)

 

(Kitérő Kányádi kedvéért: az erdélyi költő egész kötetet szentelt haikuknak, melyeket ő körömverseknek nevez: Sörény és koponya című könyvében. Magyarázattal nem szolgál erre az elnevezésre, csak a versek közt elrejtve: az egy strófás haikuk egyszerű körömversek, a két strófásakat Két körömre gyűjtőnév alá foglalta, a három strófásakat Három körömre néven nevezi. Ebből még csak a terjedelemre gondolhatnánk, de a köröm szót nem magyarázza. Magyarázza viszont a Három körömre második darabja, miszerint ténylegesen a körmére írta a verseket, ezt a közlést pedig az előtte álló háromkörmös világítja meg: börtönben írta őket...

Íme a két Háromkörmös:

A központozás
rabságából próbáltál,
legalább abból...  

s vélt bilincseid:
kérdő-, felkiáltójel
és a megvetett

hármaspont maradt 
(zárójelek rácsa közt) 
végső fegyvered.

teleírtam már
mind a húsz körmöm sőt
a fiaimét is

kinövi majd a
köröm a verset és még
holtom után is

lesz hová írnom
legalább jó egy hétig
ha minden jól megy

A Színházból jövet című kétkörmös másik újítása, hogy belemossa a tájba az embert, és ezzel a haikunak a tágabb értelmezési lehetőségeket adó fajtáját valósítja meg. Nem áll egyedül: számos költő ürügyül használja a természeti képet egy portré megrajzolásához, egy ember jellemzéséhez.

 

Fábián László haiku-portréja:

Kopik az arcból
a félszeg férfiasság:
bölcsesség marad

 

Láng Éva haiku-portréja egy emberpár karikatúrája:

Hallgatag ember
szűkszavúan méri fel
más locsogását.

Házsártos némber
zsörtölődve haragszik.
Önmaga mérge.

(7 x 2 haiku)

 

Utassy József önarcképet rajzol, s hogy félévszázados korát méltóképpen megszomorkodhassa, meg kellett sokszoroznia a haiku-strófákat:

Immáron ötven
esztendő szakadéka
tátong mögöttem.

De hol a palló,
az az egyszál, amin én
idáig jöttem?!

Ing-leng törötten.
Valóságos csoda, hogy
embert nem öltem!

Csak jöttem, jöttem,
ballagtam sarki fényben.
caplattam ködben,

s nem könyörögtem
soha senki fiának,
nem könyörögtem

Állok itt gyöngyben.
Ajkamon csönd lakatja.
Törd fel, Szerelem, törd fel!

(Immáron ötven)

(Az utolsó strófában a szerelemhez szóló könyörgés megismétlése toldja meg a szótagszámot.)

 

A portréból könnyen válik torzkép, karikatúra. Ez a rövid, tömör műfaj az epigramma sajátosságait ölti magára korunk költészetében: gúnyt, közéleti támadást, groteszk fintort egyaránt írnak műfajában és mértékében a költők.

Kezdjük a Körömversek legelejéről:

Itt a körömvers
ideje, Kosztolányi!
Körömszakadtáig.

            *

Rakétarózsát
pukkant patron: haiku
Élessel töltelek.

            *

Kertet s virágot,
csak szavakból, szavakkal.
Nem maradt másod.

            *

A bárd s a tőke
eltűnt a múzeumból.
Itt járt a tettes.

            *

Szögesdrót-eső.
A magasság is hozzánk
alacsonyodott.

            *

Háziasultál?
Begyeld, amit elibéd
szórnak s burukkolj!

 

Majd a kétkörmösök:

Áthasonulnak
lassan a hosszú hangzók:
janicsárulnak,

de a csé, a gyé
s még jónéhányan, akár
az egri védők.

(Krónika)

 

Kinek kellene
e tönkretett föld s rajta
az ínséges nép?

Nem acsarkodunk,
dolgoznunk kellene most
egyetértésben.

(Tanköltemény)

 

meg lehet szokni
mondják a tetveket is
hát csak szokjátok

 

én vakarózom
amíg el nem vásik
a bőröm s a körmöm

(Mondják)

 

Előbb voltál itt.
Rendben van, testvér, állj
hát a sorba is

elém! de azzal
is csillapulhat éhed,
ha engem fölfalsz.

(Sorvers)

 

mert a vírusok,
akár a szabadságvágy,
irthatatlanná

kristályosodnak
és járvánnyá élednek
alkalomadtán.

(Dr. B. I.-nek)

 

Gergely Ágnes intellektuálisan maró groteszkjei a költőnőt új oldaláról mutatják be: nem a szelíd, béketűrő többé, hanem kész indulataival a világ elé lépni:

Azt mondja: versben
kultúráról soha ne
hanem? röfögni?!

            *

Rendben a békák.
Kórus, mocsáridegen.
Hős rovarirtás.

 

Ugyanez a vitriol mérgezi Láng Éva versének nyilát, amikor a haiku mindössze 17 szótagjával az országunk eladásán fáradozókat célozza meg:

Oltár a haza.
Feláldozod érte mind-
azt, ami másé.

(7 x 2 haiku)

 

Csontos János a lengyelországi „rendkívüli állapot” kihirdetésének idejéről ugyancsak 17 szótagban:

Nyolcvannégy tele.
Hadnagyok vonítanak.
Drótsövény szeg be.

 

Vitéz Ferenc egyik haikuja az újonnan támadt „hiteket” kérdőjelezi meg:

büszke baromból
hamvas hit farag újjá
lelket is adhat

 

majd egy másikkal a világ egyik leghíresebb városszimbólumán csúfolódik:

Hűdevas Eiffel
Párizs fallikus éke
pótpiramisként

 

Láttuk már, hogy tartalmi okokból, a mondanivalónak a 17 szótagot túlfeszítő ereje miatt a haiku-strófák számát igényeik szerint növelik meg a költők. A legjellegzetesebb ilyen növelések a haiku-naptárok (Bakos Ferenc idézetei származtak ebből a fajtából), s a haiku-naptár divatja nemcsak a Képzőművészeti Alap kiadóvállalatának naptárkészítő részlegét ajzotta fel a nyolcvanas évek derekán (kiadtak egy poszter-mérethez közelítő falinaptárat, minden hetére egy-egy haikuval), hanem igazi költőinket is, éppen a természeti képek naptárszerinti változása okán. Csontos János évszakonként tagolja az évet, és 4 x 13 = 52 haikut ír, azaz minden hétre egyet. A Tavasz elejét idézem:

Rügyfakasztó nap
csodájára szomjasan
pattan ki a rügy.

Metsző levegő
szédületében a szív
hátratántorul.

Csermelycsevegést
inkognitóban fülel
megolvadt hólé.

Vízen sáslevél:
foncsorozott álomba
korcsolya karcol.

Lecsapolt mocsár
felett körző gólyapár
múlt időt kutat.

 

Utassy József a legszebb hónapnak szentel haiku-füzért:

Meggyfavirágok!
Nálatok fehérebben
íme, itt állok.

Hull a hajamra,
szakad a szirom-zápor,
meg a virágpor.

Honnan e bánat?
Torkolattüze villog
a tulipánnak.

Május. Orgonák
mélylila illata leng,
liliom mereng.

Immáron ötven
esztendő van mögöttem,
immáron ötven.

Láttam, s ez rávall:
láttam az Ararátot
örök havával.

S íme: december
a három fagyosszenttel
gyilkolja kertem.

Sír a barackfa,
zokog a vén diófa:
csönd hull majd róla.

Állatok alattuk
fejem lehajtva mélyen,
s faggatom, kérdem:

miért, miért törsz
az ártatlanokra, Tél,
miért, miért ölsz?!?

(Május)

 

Utassy József másik haiku-füzérében nyomon követhetjük a táj, az ember egybeszövődéséből kibomló társadalomkritikát: a táj a téli éj; az ember egy hajléktalan, rokkant férfi; a társadalom nincs, hiányzik mellőle, kivetette őt magából. A társadalmat egy emberalkotta építmény helyettesíti egy hideg pályaudvar. az embereket egy síró asszony. Kettejük közt a vers nem sejtet kapcsolatot. De akár összetartoznak, akár nem a nyomorúság össze is tartja, meg el is távolítja őket egymástól.

A téli éjben
süt a hideg a falból.
Nincs menedékhely.

Igazolhatják
Bunda zaciba téve.
Vacog szegényke.

Nézd azt az embert!
Álma fűti a vagont.
Arca csupa gond.

Ó, pályaudvar!
Óvd a hidegtől, védd meg
minden szegényed!

Mert itt az időt
ím, egy féllábú férfi
mankója méri.

S a váróterem
homályából panaszlón
fölsír egy asszony.

(Téléjszakai séta)

 

Botár Attila naptárszerű haiku-láncot írt, Évmúlató címen. De formai újítása nem merül ki abban, hogy megsokszorozza a strófaszámot, hanem minden egyes haiku után beiktat egy párverset, amelyek 10 illetve 9 szótagos sorokból állnak: idegen és magyaros forma ötvözését hozza létre:

Lehull az ép mind
csak férges gyümölcsök
maradnak az ágon

Ágy iszapja álom fehére
s ahogy a kettő egybeszárad

 

Ádvent-sötétben
a dögcédula tokja
üresen fénylik

Valakinek lenni hunyócska
üljünk inkább a por sátorába

 

Ha a haikut úgy fogjuk fel, mint kötött számú hangsúlyos magyaros ütemek megszabott rendjét, akkor ütemhangsúlyos formát is láthatunk benne: olyan strófát, amelynek sorai együteműek, 5 7 5 szótagszámúak. Már ezzel is megmagyarítottuk a formát, de költőink még ennél is leleményesebbek: az adóniszi lüktetést felvenni hajlamos ötszótagos ütemet rendre meg is mértékelik, ritkábban a hétszótagosat is daktilizálják. A forma ezáltal mindenképpen szimultánná válik, így a szimultán verselésről szóló fejezetben még sok szó fog esni róla.