Terebess
Kerámia
Lexikon
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
«
vissza a Terebess Ázsia Lexikonra
«
vissza a Terebess Cseréptárlatra
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z
Z
Zahajszky
László (Székesfehérvár, 1913 – Budapest, 1996) - keramikus
Zákány Eszter ((Budapest, 1943 – Szentendre, 2006) keramikus honlapja
Zavadzky Éva (Székesfehérvár, 1953–) - keramikus
Zeisel Éva [Pollányi Stricker Éva] (Budapest, 1906 - USA, 2011) - ipari formatervező főiskolai tanár. Alkotásait a világ számos múzeuma őrzi. Zeisel ritkán tervezett a vitrinnek: miután a praktikum érdekelte, tárgyai a mindennapi élet kiegészítői. Így volt ezzel már akkor, amikor még festőtanoncként hátat fordított mesterének, Vaszary Jánosnak. Nem akart önkifejező művész lenni, édesanyja javaslatára inkább kitanulta a fazekasmesterséget. Romantikus kalandvágya a harmincas években a Szovjetunióba hajtotta, ám a Lomonoszov porcelángyár élmunkása kisvártatva a börtönben kötött ki. Azzal vádolták, hogy a szovjet edénytermelés forradalmasítása csak álca, valójában Sztálint akarja eltenni láb alól. Tizenhat hónapot ült börtönben; az ő élményei késztették gyerekkori barátját, Arthur Koestlert a Sötétség délben című antisztálinista kisregény megírására. Hatalmas szerencsével megúszta a börtönt élve. Később a háború elől férjével Amerikába menekült, tehetségét ott kamatoztatta – sikerrel: a Rosenthal és a Castelton porcelángyáraknak tervezett. Ő volt az első nő, akinek saját kiállítása lehetett a New York-i Modern Művészetek Múzeumában, 1946-ban. Magyarországra 1983-ban látogatott vissza, Oroszországba 2000-ben merészkedett el. Őszinte döbbenetére a Lomonoszov porcelángyár akkor is gyártotta (és a mai napig gyártja) a hét évtizeddel korábban általa tervezett, hófehér, áttetszően vékony, öntött teáskészletet. > Zeisel Éva > A 99 éves Zeisel Éva washingtoni életmű-kiállítása > Százegy éves Eva Zeisel > Eva Zeisel forum > wikipedia > http://www.c3.hu/~prophil/profi053/gabor.html > Art Deco Ceramics > Life Chronology > Az organikus keramikus > Arthur Koestler esete Zeisel Évával > https://24.hu/kultura/2022/10/26/ismeretlen-magyarok-stricker-eva-amalia-eva-zeisel-muveszettortenet-porcelan-szovjetunio-egyesult-allamok-vilaghir-formatervezes-ipari/
zilahi kerámia - Szilágy megye legjelentősebb fazekasközpontja Zilah, ahol nagyszámú mester dolgozott. Az edények alapszíne fehér, a díszítményeké zöld, barna, sötétlila. A zilahi kerámiára hatással volt az ónmázas habán kerámia. Az edények felületét mezőkre osztják, s e mezőkben helyezik el a növényi elemekből álló motívumokat. A díszítés eszköze a szaruból készült íróka. – Irod. Márton Gyula: A zilahi fazekasmesterség (Kolozsvár, 1948)
Zilzer Hajnalka (Budapest, 1893 - Budapest, 1947) keramikus. Művészcsalád sarja, édesapja Zilzer Antal festőművész volt. Már gyermekkorában korán kitűnt kézügyességével, miután plasztilinből megmintázta édesapja reliefjét. Szülei Stróbl Alajos véleményét kikérve döntöttek lányuk művészi pályájára terelése mellett. Tanulmányait 1911-1915 között az Országos mgyar Királyi Iparművészeti Iskola szobrász szakán folytatta. Tanárai Mátray Lajos, Udvary Géza és Ligeti Miklós voltak. Egyedi hangvételű, kedves mesefigurákat és főként szakrális munkákat készített. Rendszeresen kiállító művész volt, munkáival szerepelt a Műcsarnok és az Országos Iparművészeti Társaság hazai, illetve nemzetközi kiállításain.
zöldmáz
- olyan transzparens (fazekas-) ólommáz, amelynek zöld színét a benne feloldott
rézoxid adja.
zománc
- a máz helytelen népi (és szakirodalmi) megnevezése.
Zumpfe Klára (Nagyvárad [Oradea, RO], 1936–) - keramikus
zsengélés
- az első (terrakotta, máz nélküli) égetés megnevezése, amelynél a fazekasok
gyakran 900 °C-ig sem viszik fel a hőmérsékletet, hiszen a lényeg csupán a
cserépképződés megindulása, és az, hogy az edény szívja a mázat.
Zsibrita Katalin (Budapest, 1960–) - keramikus
zsinórozás
- az edény nyakán földfestékkel festett sáv, amit a fazekas a korong lassú
forgatása mellett ujjal szétmázol, és ezzel hullámvonalhoz hasonló sáv jön
létre. A zsinórozásba gyakran csíkokat is raknak, körömmel karcolva.
zsíros (kövér) agyag - olyan agyag, amelyben eredendően kevés a fémoxid-szennyeződés. A zsíros agyag könnyen formázható, száradásnál aránylag nagy a térfogatvesztése és könnyen reped, ezért szokták soványítani.
Zsolnay család > Wikipédia > A Zsolnay-mítosz
Zsolnay-féle keménycserép - kevert, finomított, fehéresszürke agyagáru, földpátos mázzal, 1100 °C felett égetve.
Zsolnay-gyár
> http://www.zsolnay.hu
> http://zsolnay.lap.hu
> http://www.hhrf.org/europaiutas/20021/13.htm
> A
Zsolnay jövője
1853-ban Zsolnay Miklós (1800-1880) kőedénygyárat alapított Pécs mellett,
felújítva a lukafai kisüzemet. Egy évvel később fia, Ignác (1826-1880) nevére
íratta az üzemet, ami leginkább építészeti terrakotta, háztartási edények
és vízvezetékcsövek gyártásával foglalkozott. Az 1860-as években a gyár csődközelbe
került, ekkor lépett be csendestársként Zsolnay Vilmos, Ignác öccse. A fellendülést
ettől az időponttól számíthatjuk, hiszen Zsolnay Vilmos folyamatosan növelte
az üzem területét, munkásainak számát, a legtöbb munkafolyamatot gépesítette,
ám tevékenységi körében megmaradt az ipari cikkek (kályhák, szigetelők, elektrotechnikai
cikkek, csövek, kőedények, építészeti kerámiák) mellett. 1868-as angliai tanulmányútja
után fordult a díszmű- és luxuscikkgyártás felé. Kísérletezni kezdett különféle
máztechnikákkal: kidolgozta a porcelánfajansz, a magas tüzű, színes zománctechnikát,
redukciós lágyporcelán-mázakat készített, fagyállóvá tette az építészeti kerámiáit,
amit pirogránitnak nevezett el. Legjelentősebb találmánya egy különleges redukciós
máz és fémlüszter technika, az "eozin-máz". Zsolnay Miklós (1857-1922) már
gyermekkorától apja mellett dolgozott a gyárban, akinek halála után átvette
a gyár vezetését. Ezen időszak alatt érte el a porcelángyár hazai és nemzetközi
sikereinek csúcsát. 1911-ben örökbe fogadta nővéreinek (Teréznek és Júliának)
gyermekeit, hogy biztosítsa számukra az örökösödést. Így keletkeztek a Mattyasovszky-Zsolnay
és a Sikorski-Zsolnay kettős családnevek. 1921 után a gyár elveszítette nyersanyagbányáinak
jelentős részét és a világválság következtében a piaci feltételek is jelentősen
átalakultak. Mindezek miatt a fő profil az ipari porcelán előállítása lett.
Az üzemet 1948-ban államosították, , ettől kezdve már csak kizárólag ipari
porcelánt készítettek, a díszműgyártás csak 1953-tól indult újra. 1974-től
ismét a Zsolnay nevet viseli. > szecesszió
a Zsolnay porcelángyárban
Zsolnay Miklós (1857-1922) > Terebess Ázsia Lexikon
Zsolnay Múzeum, Pécs, Káptalan u. 2. > képgaléria > Gyugyi László Zsolnay-magángyűjteménye > Gyugyi-gyűjtemény > Gyugyi-gyűjtemény
Zsolnay
Vilmos (1828-1900) > Wikipédia
Tanulmányait a bécsi Polytechnische Institutban végezte. Apja, Zsolnay Miklós
1852-ben Pécsett gyáralapítási kérelmet nyújtott be, s az engedélyt, illetve
a létesítményt 1854-ben átíratta Ignác fiára. Ezt vette meg Zsolnay Vilmos,
s ennek helyén létesült az Első Pécsi Czement, Chamotte és Tűzbiztos Agyagáruk
Gyára, amelyben épületdíszítő terrakotta, tűzálló tégla és mázas használati
edény készült. Mivel Zsolnay nem volt szakképzett keramikus, az üzem vezetésére
külföldi szakembereket szerződtetett. Közben kémiát és technológiát tanult,
s a külföldi szakemberektől szerzett tudásával 1872-től már maga vezette üzemét.
A manufaktúra fejlesztése, az áru minőségének javítása és a költségek csökkentése
érdekében rendszeresen vizsgálta a környéken található agyagokat. Állandóan
kísérletezett az edény anyagának javításával, és igyekezett művészi színvonalra
emelni a díszítést. Az 1878. évi párizsi világkiállításon egy addig nem ismert,
a szakemberek által porcelánfajansznak nevezett termékkel jelent meg. A porózus
cserepet magas hőmérsékleten olvadó, ólommentes mázzal vonta be, majd az alapmáznál
alacsonyabb olvadáspontú mázzal adta meg a díszítést. Az eljárással elnyerte
a világkiállítás nagy aranyérmét és a francia becsületrendet. Az 1880-as évek
közepén kezdte meg a kályhacsempe-, a sómázas kőagyagcső és a samotthoz hasonló
masszaösszetételű, faragható pirogránit épületkerámia-elemek szállítását.
A Mátyás-templom, a kassai dóm, a Vajdahunyad-vár, a máriafalvai templom és
a Parlament jelzik sikereit. Wartha Vince műegyetemi tanárral együttműködve
az 1890-es évek elején kidolgozta a piros színű, eozinnak nevezett fémfényű
mázat, majd az eozin zöld, kék és egyéb színben játszó változatát. >>>Tovább
Zsu-kerámia - "Zsu járásban készített kerámia", pinyin átírással Ru, Wade-Giles-féle átírással Ju, a legértékesebb kínai kerámia. Kizárólag az Északi Szung-dinasztiához tartozó művészetbarát császár, Huizong számára készítették, kb. 1107-től bukásáig, 1127-ig. Alig 60 sértetlen darabról tudtak, amíg a régészek 1986-ban fel nem fedezték az eredeti kemence helyét a Honan tartománybeli Csingliangsze falunál; ekkor legalább három tucat további példány került elő. Tisztázatlan, hogy a közeli helységekben, például Zsucsouban (ma Linzsu) nem gyártottak-e Zsu-kerámiákat. A díszítetlen tárgyak máza „ködös” és átlátszatlan, kékes- vagy zöldesszürke, leheletnyi levendulaszín árnyalattal, finom repedéshálózattal. Ez a máz általában egyszerű, de kifinomultan elegáns formájú, szürke keménycserepet fed.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z