Terebess Kerámia Lexikon
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
« vissza a Terebess Ázsia Lexikonra
« vissza a Terebess Cseréptárlatra

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z

 

W
Wartha Vince (1844-1914) > A chemia a műipar szolgálatában

Wartha Vince Kerámiaművészeti Alapítvány - 2119 Pécel, Petőfi u. 52. 2000-ben alakult a Wartha Vince Kerámiaművészeti Alapítvány, amelynek egyik célja a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium szervezése, az alapítvány elnöke Pannonhalmi Zsuzsa keramikusművész.

Wedgwood, Josiah - (megkeresztelve 1730. júl. 12. Burslem, Staffordshire, Anglia – megh. 1795. jan. 3. Burslem), angol kerámiaművész és -technikus, több új kerámiafajta kidolgozója; a modern gyártásszervezés, marketing és tudományosan megalapozott fejlesztés egyik előfutára.
Fazekasdinasztiából származott. Apjának halála után, kilencévesen beállt a család nagy műhelyébe. Hamarosan kivételesen ügyes korongozó vált belőle, ám egy feketehimlős megbetegedés súlyosan csorbította munkaképességét (a szövődmények miatt később jobb lábát amputálni kellett). Napjait olvasással, tanulással, szakmai kutatással és kísérletezéssel töltötte. Miután bátyja, Thomas 1749 táján visszautasította ajánlatát, hogy legyenek üzlettársak, Wedgwood rövid ideig (1752–53) egy John Harrison nevű mesterrel dolgozott együtt, majd a korszak legjobb staffordshire-i fazekasával, a Fenton Low-i Thomas Whieldonnal társult. Itt Wedgwoodnak módja nyílt, hogy elsajátítsa az akkor modernnek számító technikákat. Ekkoriban kezdte írni „kísérletes könyv”-ét, a staffordshire-i keramika történetének felbecsülhetetlen értékű forrását.
Miután feltalálta a zöld ónmáznak egy továbbfejlesztett – és a mai napig kedvelt – változatát, különvált Whieldontól. A burslemi Ivy House manufaktúrában tökéletesítette azt a krémszínű keménycserepet, amelyet Queen's ware-nek („a királyné kerámiája”) is hívnak, mert 1765-ben Charlotte királyné rendelt tőle egy ilyen készletet. Wedgwood célja egyébként az volt, hogy a korábbinál jóval szélesebb réteg vásárolja termékeit, s ezt sikerült is elérnie. A finom kivitelezésű, tiszta benyomást keltő, ízléses és praktikus formájú, egyszerű díszítésű, könnyű, tartós Queen's ware nemcsak a brit háztartásikerámia-piacon vált jószerivel egyeduralkodóvá, hanem a kontinensen is népszerű lett.
Wedgwood tömeggyártásra rendezkedett be, s hogy el tudja látni a bővülő piacot, megvásárolta a közeli Brick House manufaktúrát. 1768-tól Thomas Bentley, az antik művészetért rajongó kereskedő volt az üzlettársa új tevékenységi ágában, a dísztárgyak készítésében. Ezek általában mázatlan, klasszicista formájú és díszítésű darabok voltak. Wedgwood 1768-ban dolgozta ki azt a fekete, finom felületű, mázatlan keménycserepet (az „egyiptomi feketét” avagy „fekete bazaltot”), amelynek a felületére enkausztikával (ráégetett viaszfestéssel) vittek föl vörös mintákat, a görög vörösalakos vázák utánzataként. Ez az anyag annyira kemény volt, hogy acéllal szikrát tudtak pattintani rajta. Bár kiégetés után matt volt, polírozni lehetett és fazettásan csiszolni, s így a legkülönfélébb antik és reneszánsz dísztárgyak imitációját készíthették el belőle: pecsétnyomókat, plaketteket, mellszobrokat, ékszereket.
A dísztárgyak másik kelendő típusa az 1775 tájától gyártott jáspiskerámia volt (jasperware). Ennek a finomszemcsés, üvegszerű, fehér, matt felületű keménycserépnek az alapanyagát barittal keverték, magas hőfokon égették ki, s utána a „fekete bazalthoz” hasonló módon lehetett megmunkálni. Anyagában is tudták színezni különféle fém-oxidokkal (a leghíresebb árnyalat egy jellegzetes halványkék volt) és földpigmentekkel. A műtárgyak testére külön formákban elkészített fehér díszeket applikáltak, így az antik kámeákhoz hasonló hatást értek el.
A vázák készítésére építtette meg Wedgwood az Etruria nevű új üzemet, ahová 1771–73 között a háztartási kerámiák gyártását is áttelepítette. Ezt a „kis ipari forradalmat” segítette, hogy egy 1763-ban hozott törvény nyomán a london–liverpooli portalanított utat meghosszabbították Burslemig, így felgyorsult mind a nyersanyag, mind a késztermék szállítása. A tömegtermelésben pedig fontos tényező volt a matricás képátvitel, amelyet John Sadler és Guy Green talált föl 1755-ben. Wedgwood 1763-ban megvásárolta az eljárás használati jogát, s ezután viszonylag képzetlen munkások is kézi minőségűnek látszó díszítéseket tudtak felvinni a kerámiára. (A drágább készleteket továbbra is kézzel festették.)
Az Etruriában alkalmazott leghíresebb művész John Flaxman szobrász volt, akinek viaszportréit és domborműveit jáspiskerámiából égették ki. Wedgwood számtalan antik tárgyról készített másolatot, köztük a hires római Portland-vázáról. Keresett darabok voltak a híres írók mellszobrai, ezeket házikönyvtárak számára vásárolták.
A Wedgwood-kerámiák főként a feltörekvő polgárság körében voltak népszerűek Európa-szerte, s mindinkább kiszorították a piacról a rivális fajansz- és porcelánmanufaktúrák termékeit; az ónmázas kerámiák készítése ettől fogva lényegében a háziiparra korlátozódott. A talpon maradt vállalkozások többnyire átváltottak a krémszínű cserép gyártására. Még a franciaországi Sévres híres porcelánmanufaktúrája is a Wedgwood-féle keménycserepet utánozta biszkvitjein (mázatlan darabjain), Meissenben pedig Wedgwoodarbeit néven gyártottak mázas tárgyakat. A Queen's ware sikerének legékesebb bizonyítéka az a 952 darabos étkészlet volt, amelyet 1774-ben készítettek az Etruriában Nagy Katalin orosz cárnő megrendelésére.
Wedgwood bátran kísérletezett a színekkel, a formákkal és a funkciókkal. Manufaktúráiban szinte katonás alapossággal szervezte meg a munkát. Ő találta fel a pirométert, amely alkalmas volt az égetőkemencék igen magas hőfokának mérésére. Tudós barátai között volt Erasmus Darwin, aki a gőzgépek alkalmazására biztatta. Így 1782-ben – a bányák után – az Etruria volt az első ipari üzem, ahol a gőz energiáját hasznosították.
Josiah Wedgwood leszármazottai Burslemben folytatták a hagyományos mintájú és modern Wedgwood-kerámiák készítését egészen 1940-ig, amikor a gyárat a staffordshire-i Barlastonba költöztették.
Wedgwood Susannah nevű leányát Erasmus Darwin fia vette feleségül. Az ő fiuk volt Charles Darwin.

Wedgwood Museum

Wildenhain, Frans [Franz Rudolf Wildenhain] (1905–1980) a Bauhausban-tanult német szobrász és keramikus. 1947-ben emigrált Amerikába.

Wildenhain, Marguerite [szül.: Marguerite Friedlaender] (1896-1985) - amerikai keramikus, a franciaországi Lyonban született, a németországi Bauhausban tanult, 1940-ben emigrált az USA-ba. Nemcsak gyakorolta, tanította is a kerámiakészítést. Három könyvet írt a kerámiáról: Pottery: Form and Expression (1959), The Invisible Core: A Potter's Life and Thoughts (1973), …that We Look and See: An Admirer Looks at the Indians (1979).

Windschügel Antal (1776 - Pápa, 1832) keramikus. A magyar kerámiaművészet és ipar kiemelkedő egyénisége. 1804-ben apjával együtt érkezett a Holicsi Kőedénygyárba, 1805-ben pedig Pápára, ahol a kőedénygyár elkészülte után művezetőként dolgozott. Apja tudásának és képességeinek méltó örököse. Pápai működése idején szakértőként két új gyár (Körmöcbánya, 1815 és Tata, 1824) indításához is meghívták. I.: MIHALIK Sándor: A Windschügel család szerepe a magyar kerámiagyártásban.

Windschügel August Carl (1751 - Pápa, 1821) keramikus. Korának kiemelkedő tehetségű keramikusa, akinek nevéhez több találmány is fűződik. Előbb Bajorországban, majd Ausztriában létesített kőedénygyárat. 1804-ben átvette a Holicsi Kőedénygyár vezetését. 1805-ben kezdte el a Pápai Kőedénygyár építését. Az új üzem viszonylag gyorsan az ország ismert gyárai közé emelkedett. I.: MIHALIK Sándor: A Windschügel család szerepe a magyar kerámiagyártásban.

worcesteri porcelán - az angliai Worcester porcelánmanufaktúrájában 1751 óta készített tárgyak összefoglaló neve. A legszebb darabok az 1752 és 1783 közötti periódusból származnak. Ezt Wall-korszaknak nevezték el a worcesteri porcelánipar megteremtőjéről, John Wallról. A Wall-korszak jellegzetességei közé tartozik a préselt formákkal díszített vagy sima edények fedőmáz alatti kék festése; 1756 tájától a matricanyomással felvitt máz fölötti fekete, később máz alatti kék minta; a máz fölötti körvonalak kézzel való kifestése; a japános stilizált szilvavirág, krizantém, hal és más hasonló minták alkalmazása olyan kazettákban, amelyek más jellegű, például geometrikus mezőkkel váltakoznak. Sötétkék hátterű, aranyozással kiemelt kazettákban gyakran jelenítettek meg egzotikus madarakat. A worcesteri alapszínek közül többet a sévresi manufaktúrával vetélkedve dolgoztak ki. A kéket és más alapszíneket gyakran pikkelymintában festették. Használtak egy kárminhoz közelítő vöröst, vörösbarnát; rózsaszínt és bordót együtt; tenger-, levél- és borsózöldet, halványsárgát és a türkizt, valamint különféle kék árnyalatokat a sápadt égszínkéktől a legsötétebb kobaltig. Az aranyozás gyakran szalag- és tekercsdíszek és csigavonalak alakjában jelent meg. A XIX. század végén sok darabot az esztéticista mozgalom inspirált. A XX. századból híresek Dorothy Doughty amerikai madarai.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z