Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

 

Tartalom
Következő

JEGYZET

 

Várkonyi Nándor (1896-1975) az embert "élő kövületnek" nevezi. Miért? Többek közt erre a kérdésre is választ kapunk, ha megismerkedünk Várkonyi alapvető fontosságú munkáival, s közülük Az elveszett paradicsom-mal.

De miként ítéljük meg Várkonyi Nándort? Tiszteljük benne az irodalom iránt elkötelezett, rendkívüli munkabírású szellemi embert, a lelkes irodalomszervezőt, a folyóiratszerkesztőt, az esszéistát, a kritikust. Tudjuk, hogy az, amit ma egy város (Pécs) és egy tájegység irodalmi arculatának nevezhetünk: jelentős részben neki köszönhető. Tudjuk, hogy egyszemélyes szellemi-kisugárzó és kohéziós középpontként létezett, hol a felszínen, hol a felszín alá kényszerülve. Mindezt tudjuk. Ám mégsem ismerjük őt eléggé. A kitartó szellemi munkás egyúttal szellemi arisztokrata is volt. Azon kevesek közül való, akiknek gondolkodása nem akadt el egy-egy részlet vizsgálatakor, s amikor az egészet szemlélte, mindig figyelt a részletekre is. Ahhoz, hogy a nagyközönség fölismerje e kivételes, reneszánsztípusú gondolkodó kvalitásait: meg kell ismernie magát az életművet. Ebből a meggondolásból határoztuk el Az elveszett paradicsom című munka néhány összefüggő részének kiadását. A teljes műnek, a több mint ezer gépiratos lapnak ez mintegy negyede; kiadói lehetőségeink ennyit engednek meg.

A "Várkonyi-rehabilitáció" eddigi legnagyobb eredménye a Szíriát oszlopai újbóli kiadása volt. – Van-e összefüggés a két mű között? Az elveszett paradicsom a Szíriát oszlopainak folytatása-e, avagy mindössze annak kibővítése? Egyik sem. A két mű között ugyanakkor szoros összefüggés van. Hiszen tárgyuk közös: a "régi ember". A "régi ember" (ez Várkonyi kedvelt kifejezése) tárgyi és szellemi produktumait veszi sorra a Szíriát oszlopai. Megkísérli magyarázni rejtélyes (vagy rejtélyesnek tűnő) eredetüket, értelmezni potenciális jelentésüket, jelentéseiket. Várkonyi miközben vizsgálódik, gondosan ügyel arra, hogy egy-egy problémakört mindig a teljességre való törekvés szem előtt tartásával dolgozzon föl. Például a piramis-jelenség tárgyalásakor a földgolyó összes piramis-típusát elemzi, a vízözön-monda esetében az összes eddigi föllelt mítoszt értelmezi. A mű felépítésére ezeknek a – "keresztmetszetükben" leírt – jelenségeknek egymás mellé illesztése a jellemző. Az elveszeit paradicsom, megtartva az egyetemességre törekvés igényét és gyakorlatát, másként szerveződik egésszé. Az embert nem "egyszerűen" mint "régi embert" veszi górcső alá, hanem mint alapvetően kozmikus létezőt, a Kozmosz sajátos termékét, akinek a kezdetektől fogva természetes tudása volt nemcsak a saját, hanem az őt körülvevő mindenség létmódjáról is. Ezt a gondolatot járja körül a szerző. A fejezetek nem pusztán egymásból következnek, hanem egy-egy újabb "körrel" mindig tovább is építik a koncepciót. Ahogy a Nap tartja fönn rendszerének működését, úgy működik kohéziós erőként a mű alapgondolata. Ez az alkotás is a lehető legtisztességesebb alkotói magatartást reprezentálja: mindig meggyőződés alapján helyezkedik szembe valós (vagy vélt) dogmákkal. Kérdés, nem sérül-e a mű azáltal, hogy csupán részleteit tesszük közzé. Valamelyest kétségkívül sérül. Veszít: elsősorban grandiózusságából. Ámde a kiválasztott ("fölösleges" részről vagy részekről nem beszélhetünk) egységek még így is – éppen a "körkörös" építkezés miatt – egyértelmű képet nyújtanak a mű egészéről, ill. megfelelően árnyalják az alkotás alaptézisét.

A műből a következő fejezeteket közöljük: a ember-mítosz a tíz részből álló könyv második fejezete. A fejezet az evolúció néhány vitatható tételének fölülvizsgálatával indul: kronológia, a sejt szerepe, alkalmazkodás, öröklődés, a vér, a mutáció stb. Ezután tér rá az ember elkülönülésének vizsgálatára, s tárgyalja az antropológia néhány kérdését. Majd a szellemi szféra specifikumait veszi számba a szerző. Ezt követi az egységes anyagi világ értelmi működésének tárgyalása. A fejezet zárógondolatai az anyag és a psziché viszonyáról szólnak.

A könyv negyedik fejezete A régi ember és a régi isten. Az őskultúrák erkölcsi életének taglalása és a monoteizmus kérdésköre vezeti be a fejezetet. Ezt a rítusok és mítoszok ismertetése követi, melyek a "régi ember" tudásáról tanúskodnak. Várkonyi a továbbiakban kiterjedten vizsgálja a titokzatos "harmadik szem" problémáját. Végezetül a különböző kultúrák "régi isteneire" kerít sort.

Az eredeti mű ötödik fejezete Az elveszett paradicsom. Várkonyi ebben a részben is folyamatot érzékeltet, mégpedig azt a folyamatot, melynek során a zűrzavarból kialakul a rend (Káosz és Kozmosz), majd az ember megkapja kitüntetett helyét az Édenben (Paradicsom), s végül a "régi ember" elveszíti Istentől ajándékba kapott kiváltságait; bűnt (bűnöket) követ el, s ezáltal kiszakad a harmonikus világrendből. (Bűnbeesés.) Gazdag forrásanyag illusztrálja a különböző kultúrnépek (zsidó, egyiptomi, görög, kelta stb.) mítoszteremtő erejét, s azt is megmutatja, hogy hol és milyen módon rokonok ezek a különféle – Istenről, Paradicsomról, bűnről kialakult – képzetek. A harmadkori, a vízözön előtti emberről tudnak az idézett mítoszok, amelyek Várkonyi szerint fontosabbak számunkra minden csontnál és egyéb anyagi leletnél, mivel csakis a mítoszok villanthatnak és villantanak föl – igaz, hogy sokszor halovány és töredezett – képeket az ember szellemi gyermekkoráról.

Meggyőződésünk (mindenféle esetleges ellenvélemény tiszteletben tartása mellett), hogy helyes úton járunk, amikor a Várkonyi-életmű és Az elveszett paradicsom egyik fontos részletét közkinccsé tesszük.

 

Mihalik Zsolt

 

 


 

 

AZ OLVASÓ A SZÖVEGBEN KÉTFAJTA ZÁRÓJELET TALÁL. VÁRKONYI NÁNDOR A KÉZIRATBAN HAJLÍTOTT ZÁRÓJELLEL JELÖLTE SAJÁT KIHAGYÁSAIT, ÉS SZÖGLETES ZÁRÓJELBE TETTE AZ IDÉZETT RÉSZHEZ FŰZÖTT SAJÁT KOMMENTÁRJAIT. EZEKET A JELÖLÉSEKET A SZÖVEGBEN MI IS MEGTARTOTTUK.

 

Tartalom
Következő