Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
ZEN BUDDHISTA KOANOK
Gyomay M. Kubose (1905-2000): Zen Koans, Chicago, 1973, nyomán > PDF: Zen Koans
Szabó János átültetésében és kommentárjaival
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Szemelvények nyomtatásban, Szabó 17. János fordításaként:
Jelenlét 13, Az ELTE BTK irodalmi-művészeti kiadványa,
1983, 58-60. oldal
-
Ki a Buddha? - kérdezte egy szerzetes.
- Ki vagy TE? - kérdezte a Mester.
Sokan elmélkednek az életről, sokan válnak képzelgéseik áldozatává. Az okoskodás és a valós dolgok között nincs összhang, hiszen az élet csak élet által ismerhető meg. A Zen mesterek nem becsülték az írást. Tanításuk, - mely "szavakon túli tanítás" - tanítványaik fejlődését szolgálta, akiknek néha sikerült feljegyezni egy-egy mondást, történetet.
I. TÚL A KETTŐSSÉGEN
A
nyugati világ kultúrája kételvű; valami vagy "ez", vagy "az",
"jó" vagy "rossz", "helyes" vagy "helytelen",
"barátságos" vagy "ellenséges". A kételvüség teljes elkülönülést
okoz, a megkülönböztetést versengés követi.
Határozott állításokra lesz szükség
("ez jó", "az rossz"), amelyek problémákat szülnek mind a
társadalomban, mind a magánéletben. Ha valaki békés és harmonikus életre vágyik,
túl kell lépnie e kettősségen, el kell jutnia az egység világába. Az egység nem
az "ugyanaz"-t jelenti.
Minden "egyes" a maga nemében
páratlan és abszolút. Minden egyesnek megvan a saját szépsége, értéke és nem hasonlítható
semmihez. Béke és szabadság csak az egység világában található, az abszolút világban.
A következő Zen koanok a kettősségen való túllépést hangsúlyozzák.
Minden nap jó nap
Unmon
azt mondta tanítványainak:
- Nem kérdezlek benneteket az elmúlt 15 nap felől, de mi lesz a következő 15 nappal?
Mivel senki sem válaszolt, ismét megszólalt:
- Minden nap jó nap.
"Minden
nap jó nap" - egy egyszerű állítás, de valójában kevesen értik. A "jó
nap" nem kellemes vagy kellemetlen napot jelent. Nem relatív, hanem az abszolút
értelemben vett napot jelenti.
A ma abszolút; ma csak egyszer van, többé
nem lesz.
Minden nap friss és új, éppen úgy mint az élet.
Minden nap
jó nap, de a jóság nem saját magunk erénye.
Eredendően jó, abszolút értelemben
- esik vagy süt,
háború van vagy béke, betegség vagy egészség.
A múlt
csak emlék, a jövő csak remény.
A ma valóság.
Nem hideg, nem meleg
Egy
szerzetes azt kérdezte:
- Hogyan menekülhetnénk a hidegtől és a melegtől?
- Miért nem mentek oda, ahol nincs se hideg, se meleg? - válaszolt Tozan.
- Van olyan hely?
- Mikor hideg van, legyen benned is hideg, mikor
meleg van, legyen benned is meleg - jegyezte meg a Mester.
A
meleg és a hideg a kényelmetlenséget, az élet nehézségeit jelentik. Ha valaki
nehézségek előtt áll, mit tesz? Elmenekül? Az élet problémái elől gyakran nem
lehet elmenekülni.
A Zen azt mondja: Legyenek nehézségeid!
Ha forróság
van, ne kiabálj: Jaj, forróság van, mit csináljak? Ahelyett hogy panaszkodsz,
vagy menekülni próbálsz, légy forró Te is!
Bármi történik, ha teljesen azonosulunk
vele, győztesek leszünk győzelem nélkül is.
A bot
Shuzan
felemelte a botját:
- Ha ezt botnak nevezitek, szembeszegültök az igazsággal.
Ha nem nevezitek botnak, szembeszegültök a valósággal. Nos, minek nevezitek?
Ha
a tanítványok botot mondanak, a névhez ragadnak; ha nem botot mondanak, nem veszik
tudomásul a valóságot.
Nem állítható és nem utasítható el egyik sem.
A helyes válasz az ellentmondás legmélyén, a legteljesebb, végső zűrzavarban világosodhat
meg.
- Mi ez, - kérdezi a Mester.
Éppen ez. Ami van.
Nem lehet beszélni
róla; csak megtapasztalni lehet.
Visszatérés a köznapi világba
Kegon
mestertől azt kérdezte egy szerzetes:
- Hogyan tér vissza a köznapi világba
az, aki megvilágosodott?
- A széttört tükör nem ad többé képet,
a lehullott
virág nem tér vissza a szárára.
A
Zenben nincs "ha" vagy "de". A Zen a teljes élet, itt és most.
Sokan élnek a "ha" világban, azon gondolkodva, mi lesz majd, "ha
megsérülök", "ha nem lesz kész", "ha meghalok", stb.
A "ha" emberek mindig mentegetik magukat a "de" világban,
"Szerettem volna megcsinálni, de", "szeretnélek látni, de"
stb.
A szerzetes saját "ha" világában tévelyeg.
Törekedjen,
s megtudja a választ!
Minden a legszebb
Egy
nap Banzan a piacon sétált, és meghallotta, amint egy vevő így szól a mészároshoz:
- A legszebb darab húst kérem!
- Itt minden a legszebb! - válaszolt a
mészáros -, nem talál egyetlen darab húst sem, amely ne a legszebb volna.
Ekkor Banzan megvilágosodott.
Ez
a koan a Zen-tanítás jellegzetes példája.
Nincs csúnya felhő, minden virág
gyönyörű.
Felülmúlhatatlan minden egyéni.
Az elkötelezettek számára
megmutatkoznak a valódi értékek.
Manjusri belép a Kapun
Egy
reggel, amint Manjusri álldogált a Kapu előtt, Buddha szólt hozzá:
- Manjusri,
Manjusri miért nem lépsz be?
- Itt sem találom magam, minek menjek? - hangzott
a felelet.
Mi
az a Kapu?
Egy közönséges kapu valahonnan valahová nyílik, ki vagy be lehet
menni rajta. Elválasztja a belsőt a külsőtől.
A valóság világában nincs kívül
vagy belül.
Mikor Buddha arra kéri Manjusrit, (a bölcsesség szimbólumát)
hogy lépjen be a Kapun, csak próbára teszi.
Manjusri válasza: a valóság világának
nincs kapuja.
Egy közönséges ember viszont érezheti, hogy mégis van valami
kapu. Igen ám, de az kaputlan kapu és nehéz belépni rajta, bár nyitva áll mindenki
előtt.
Pontosan annyi a nincs-kapu kapu, ahány ember van.
Mindenkinek
a saját kapuján kell belépnie.
II. A TUDATOSSÁG
Nem
teljes az életünk, ha nem ébredünk tetteink tudatára.
Gyakran csak biológiai
értelemben létezünk. Nem hallunk, bár van fülünk, és hiába van szemünk, nem látunk.
A tudatosság az élet pillanataiban való teljes részvételt jelenti. A következő,
több mint 300 éves japán haiku vers egyszerűen és tömören fejezi ki a tudatos
élet lényegét.
Juharlevél hull -
Látod? Egyszer az arca,
Egyszer a háta.
(Ryokan)
A Paradicsom kapuja
Nobushige,
a katona azt kérdezte Hakuintól, a híres Zen Mestertől:
- Valóban van Paradicsom
és Pokol?
- Te ki vagy? - érdeklődött Hakuin.
- Szamuráj vagyok - válaszolt
Nobushige.
- Te! Szamuráj! Miféle uraságnál szolgálsz te? Úgy nézel ki mint
egy koldus!
Nobushige felbőszülten rántotta elő kardját.
- Úgy! Szóval
kardod is van! Talán untatlak, hogy le akarod vágni a fejem?
Nobushige felemelte
a kardját.
- Csak tessék. Nyitva a Pokol kapuja - jegyezte meg Hakuin.
Ekkor a szamuráj leengedte a kardot és mélyen meghajolt.
- Csak tessék. Nyitva
a Paradicsom kapuja - mondta a Mester.
Mennyország és Pokol; a mindennapjainkban vannak
Felborul egy vizesvödör
Hyakujo
mester egy új kolostor élére keresett valakit. Összehívta tanítványait és egy
vízzel teli vödörre mutatva azt kérdezte:
- Ki tudná megmondani mi ez, anélkül
hogy nevén nevezné?
- Farönknek senki sem hívhatja - mondta a szerzetesfőnök.
Ekkor Isan, a kolostor szakácsa felrúgta a vödröt és távozott.
- A szerzetesfőnök
vesztett - mosolyodott el Hyakujo, és Isan lett az új kolostor Mestere.
A
szerzetesfőnök gondolkozni próbált a valóságon, Isan eggyé vált vele. Intellektuálisan
megközelíteni a kérdést, rossz felfogás.
Az élet kérdéseit a jellem válaszolja
meg, nem a tanult tudomány.
Belső kultúra
Daiji
azt mondta tanítványainak:
- Testvérek! Jobb egy lépéssel mélyebbre jutni
a Dharmában, mint tíz lépésnyit szétszórni belőle. Többet ér egy arasznyi belső
kultúra, mint tíz arasznyiról prédikálni.
- Arról prédikálok, amit nem tudok
csinálni. Azt csinálom, amiről nem tudok prédikálni - fűzte hozzá Tozan mester.
Egyetlen
jó cselekedet többet ér, mint száz csodálatos szó. Míg Daiji a tett fontosságát
hangsúlyozza, Tozan szerint a beszéd is, a tett is fontos, de nem egyenlő mértékben.
Győződj meg róla!
Roso, arccal a falnak
Roso
mester hátat fordítva fogadta tanácsot kérő tanítványait. Barátja, Nansen így
kritizálta:
- Én, ilyenkor azt mondom a szerzeteseknek, hogy helyezzék magukat
a Buddha születése előtti időkbe; és néhányuknak sikerült is követni tanításomat.
De ülni csak, a fallal szemben, nem válik egy tanítvány hasznára sem.
Rosot
arra figyelmeztetik, hogy ha magyarázná a Zent, egy páran legalább megértenék
azt.
Lehet, hogy nem mindig jó a szótlan módszer, de egyedül ez az, ami nem
terheli még jobban a tanítványokat, ami hagy gondolkozni, cselekedni. Ha a Mester
elfordul a tanácsot kérőtől, az nem tud kérdezni semmit. Csak ülhet csendben,
meditálhat, hiszen a Mester is azt teszi. Így a tanítvány magába nézhet és tisztázhatja
saját gondolatait anélkül, hogy bármi külső hatás megzavarná.
Isan kéreti a tisztségviselőket
Isan
mester a kolostor kincstárnokáért küldött, de amikor megjelent, így szólt:
- A kincstárnokot hivattam, nem téged!
A kincstárnok nem tudott mit válaszolni.
Ekkor a Mester a szerzetesfőnökért küldött, de neki is azt mondta:
- A szerzetesfőnököt
hivattam, nem téged!
A szerzetesfőnök sem tudott válaszolni.
A
Zen mester az élet leghétköznapibb pillanataiban is tanít.
Ha a kincstárnok,
vagy a szerzetesfőnök teljes életével betöltötte volna hivatalát, öntudatosan
fordul a Mesterhez:
- Nem tudod, hogy ÉN vagyok a szerzetesfőnök?
De
egyikük sem szólt egy szót sem. Milyen kár!
Csak bitorolták tisztségeiket.
Az elutasított szerzetes
Seppo
mestert egy szerzetes üdvözölte illedelmesen.
A Mester öt botütést mért rá.
- Hol hibáztam? - kérdezte a szerzetes.
A Mester újra ütött és felordított:
- Khats!
A
Zen szöveg nélküli, szavakon túli tanítás, mely értelemtől értelemig hat. Módszerei
közt ütések és kiáltások váltakoznak a koanokkal, váratlan szófordulatokkal.
Rinzai mester felkiáltásairól híres, Tokusan az ütéseiről. A szerzetes, aki Seppot
meglátogatta, úgy köszönt, ahogy az Japánban és a régi Kínában szokásos volt.
A nyugati világban mi kézfogással üdvözöljük egymást, a buddhista országokban,
mint Ceylon, Burma, Thaiföld vagy India, a mellkas előtt összetett két tenyér
a köszöntés.
Seppo mégis ötször sújtott a szerzetesre, aki meglepődve kérdezte
az okát. Válaszul újabb ütéseket kapott, azonkívül rá is üvöltöttek.
Egy
megvilágosodott ember köszöntésének mindig megvan a maga teljes tartalma. De ez
a szerzetes, - mint közülünk is annyian, - csak a formális, tartalomnélküli mozdulatot
hajtotta végre. Az ütések száma nem fontos, az első öt csak figyelmeztet, a továbbiak
már mélyebb jelentésűek. A kiáltás, (-Khats!) annyit tesz: - Ébredj fel!
A megoldott probléma
A
reggeli felolvasás után Yakusan mesterhez így szólt egy szerzetes:
- Van
egy problémám, segítenél megoldani?
- Az esti felolvasásnál megoldom - válaszolt
a Mester.
Este, amikor a szerzetesek összegyűltek a teremben, Yakusan azt
mondta:
- Az a szerzetes, aki reggel azt mondta, hogy problémája van, álljon
elő!
Amint a szerzetes a gyülekezet elé ért, a Mester megragadta:
- Nézzétek!
Ennek a fickónak problémája van!
Ezzel félretolta a szerzetest és a szobájába
vonult.
A
valóság konkrét. A Zen a zajló élethez következetes. A probléma, ami egész nap
csak a megoldásra vár, komoly probléma lehet! Tudsz egy napig várni, ha víz alatt
van a fejed?
Yakusan esti leckéje drámai volt.
A megcsavart orr
Amikor
Hyakujo látogatóban volt Mesterénél, egy csapat vadliba repült el felettük.
- Mik azok? - nézett fel Baso mester.
- Vadlibák, uram.
- Hova repülnek?
- Már el is mentek, uram.
Ekkor Baso hirtelen úgy megcsavarta tanítványa
orrát, hogy az felkiáltott fájdalmában.
- Azt mondod, elmentek? Mind itt
vannak a kezdetektől fogva! - harsogta Baso.
Hyakujo ekkor megvilágosodott.
Mindennapi
életünk legnagyobb részében felületesek vagyunk, nem ébredünk tudatára a valóságnak.
Hyakujo csak annyit látott, hogy a vadlibák elrepültek. Talán éhesek voltak és
élelem után kutattak, vagy talán a hideg elől mentek dél felé. De Hyakujo nem
érzett semmit, nem volt kapcsolata velük, nem értette az életet. A Mester viszont
észrevette tanítványa durva felszínességét, és figyelmeztetés helyett megcsavarta
az orrát.
A satori, vagyis a megvilágosodás az élet valóságának, a dolgok
összefüggésének a felfedezése.
Nyisd ki a saját kincsesládádat
Daiju
meglátogatta Baso mestert Kínában. A Mester azt kérdezte:
- Mit látsz magad
előtt?
- Magát a megvilágosodást - válaszolt Daiju.
- Saját kincsesládád
van, miért kívül kutatsz?
- Hol van az én kincsesládám?
- Aki kérdez,
az a kincsesláda! - mondta a Mester.
Ekkor Daiju megvilágosodott.
A
mi anyagias világunkban könnyen úgy tűnhet, hogy a szabadság és a boldogság a
pénztől, vagy más külső tényezőktől függ.
A Zen pontosan az ellenkezőjét
tanítja: Mindent magunkban találunk meg.
A belső érték, - a Buddha-természet,
- mindig friss, élő, határtalan.
III. A NEM - RAGASZKODÁS
A
buddhizmus lényege tömören, így hangzik: semmihez sem ragaszkodni!
A nem-ragaszkodás
és az eltávolodás nem ugyanazt jelenti, mert ez utóbbi, eltávolodás a problémák
megoldásától.
Az élet elől nem lehet elmenekülni.
A nem-ragaszkodás
eggyé válást jelent a problémákkal. A múló élet a folyóvízhez hasonlatos, de mi
ahelyett hogy hagynánk zajlódni, megragadva az élet előnyösebb helyzeteinél, kapzsivá,
önzővé válunk, vagy addig erősködünk valami mellett, amíg ingerültek nem leszünk.
Ragaszkodás alakul ki bennünk a szavakhoz, a tettekhez, a szituációkhoz, az emberekhez.
A legerősebb pedig, a saját magunkhoz való ragaszkodás!
Nem a zászló, nem a szél
Két
szerzetes az udvaron vitatkozott. Az egyik azt mondta:
- A zászló mozog.
A másik azt mondta:
- A szél mozog.
Véletlenül arra járt Eno, a
hatodik pátriárka. Azt mondta nekik:
- Nem a zászló, nem a szél - az értelem
mozog!
A
két szerzetes külső dolgoknak, Eno a belsőnek tulajdonit fontosságot. Bár Eno
járatosabb, mindhárman ragaszkodók.
"A zászló sem mozog, a szél sem
mozog, az értelem sem mozog." - jegyezte meg a történettel kapcsolatban egy
buddhista apáca.
A valóság totális, független mindentől. Valamit elképzelni;
nem a valóság!
A Zen azt tanítja, hogy minden egyes dolgot olyannak lássunk
amilyen, és értelmezés, képzelgés nélkül fogjunk fel.
Mi a Buddha?
Uteki
miniszter azt kérdezte Dotsu mestertől:
- Mi a Buddha?
A Mester hirtelen
így szólt hozzá:
- Kegyelmes úr!
- Tessék!
- Mit keresel még? - kérdezte
ekkor a Mester.
Mindenki
szeretné tudni, mi a Buddha. A kérdés annyira természetes, mint a kíváncsiság.
Az elképzelt Buddha azonban nem a valódi. Uteki miniszter már több Mesternek is
feltette ugyanezt a kérdést. Fára mászva akart halat fogni.
Amikor Dotsu
mester váratlanul megszólította, az uralkodó gondolkodás nélkül, a legtermészetesebb
közvetlenséggel válaszolt. Nem képzelgett, nem fontolgatott, nem gondolta ki előre
a szavait. Saját Buddha-természete szólalt meg.
Szavakhoz vagy elképzelésekhez
ragaszkodni annyi, mint őrizni a zsineget, miután szertegurultak a gyöngyök.
Shozan mondata
Egy
szerzetes azt kérdezte Shozan mestertől:
- Van-e olyan mondás, amely se nem
állít, se nem tagad?
- Egy fehér felhőn nincs semmi kivetni való - válaszolt
a Mester.
A
szerzetes arra kérte Shozant, fejezze ki a jón s rosszon túl lévő, független világot.
A felhő önmagát mutatja; jön, megy.
Ez a tudat
Daibai
azt kérdezte Baso mestertől:
- Mi a Buddha?
- Éppen ez a tudat a Buddha
- válaszolt a Mester.
A
válasz erre az egyszerű, természetes kérdésre, akármi is lehetne. Nem a szavakhoz
való ragaszkodás a fontos, hanem az, amit jelentenek.
Mindenki tudja, hogy
a Buddha tökéletes, sugárzó, szent, megvilágosodott. De nem távolodott el a mindennapi
élettől, nem Isten.
A Buddha-természet tisztán, hamisítatlanul a legegyszerűbb
dolgokban is megmutatkozik.
A szaros-bot
Egy
szerzetes azt kérdezte Unmontól:
- Mi a Buddha?
- Egy szaros seggtörlő-bot
- felelt a Mester.
Minden
tanítvány szeretne megvilágosodni és Buddhává válni. Vágynak az idealizált állapot,
amely kifogástalan, tiszta és emelkedett. Megpróbálják legyőzni a bűnt, a halált,
a szokásos életet, hogy olyanok legyenek, mint Buddha.
Unmon egy csapással
szétrombolja ezt az elképzelést. Buddha nem hasonlítható Istenhez.
Buddha
az az ember, aki tudatára ébredt saját magának, és úgy él, amilyen ő maga.
A Mester eltakarja a fejét
Egy
szerzetes lépett Joshu szobájába, hogy tanácsot kérjen, de a Mestert ruhájába
burkolózva találta.
A szerzetes távozni készült, amikor Joshu mester utánaszólt:
- Aztán nehogy azt mondd, hogy nem hallgattalak meg!
A
tanítvány számára nagy esemény, ha problémáival küszködve Mesteréhez fordulhat
segítségért. De Joshu mester eltakarta magát a ruhájával.
- Lehet hogy fázik?
Vagy talán alszik? - hátrált kifelé a szerzetes, bár Joshu nem aludt.
A hegy
akkor is ott van, mikor a csúcsot felhők borítják.
Keresztül a patakon
Tanzan
és tanítványa a szomszéd faluba igyekeztek, de útjukat egy megáradt patak keresztezte.
Fiatal nő tétovázott éppen a parton, mert a víz elsodorta a hidat. Tanzan karjaiba
vette és átlábaltak a túloldalra, majd folytatták útjukat.
A tanítvány egész
délután ezen az eseten töprengett, hiszen szerzetesnek tilos nőt érinteni. Este
már nem bírta türtőztetni magát, s megkérdezte a Mestert:
- Miért vetted
karjaidba azt a nőt?
- Én a patak túlsó partján hagytam, és te még mindig
simogatod!? - förmedt rá Tanzan.
A
Mester úgy segített az asszonyon, hogy meg sem érintette.
A tanítvány megérintette
anélkül, hogy hozzáért volna.
Kő Buddha
Likuko
azt kérdezte Nansen mestertől:
- A házamban lakik egy kő. Buddhát szeretnék
faragni belőle. Képes vagyok rá?
- Igen, képes vagy rá.
- Tényleg az
vagyok? - hitetlenkedett Likuko.
- Nem, nem vagy rá képes - válaszolt a
Mester.
A
kő, Likuko saját maga. Azt kérdezi a Mestertől, hogy Buddhává válhat-e. Nansen
gondolkodás nélkül igent mond, de Likuko kételkedik. Ekkor a Mester az ellenkezőjét
mondja.
A Zen nem gondolkodás, hanem cselekvés; nem elmélet, hanem tett.
A meditáló szerzetes
A
könyvtáros észrevette, hogy egy szerzetes hosszú idő óta csak ül és meditál.
- Miért nem olvasod a szútrákat? - kérdezte tőle.
- Nem tudok olvasni.
- Akkor miért nem kérsz meg valakit, aki tud?
A szerzetes felállt, két tenyerét
összetéve tisztelettel meghajolt, s azt kérdezte:
- Mi ez?
A könyvtáros
nem tudott válaszolni.
A
könyvtáros a formaságok rabja: a szútrákat olvasni kell, a könyvtár erre való.
Az élet azonban nem olyan egyszerű mint ez. Buddhának hat évébe került, míg
megvilágosodott. Az igazi szavakat nem lehet megnevezni.
A könyvtáros meg
sem szólal, ha érti, hogy Buddha tanítása nem feltétlenül a szútrákban található.
Nansen kunyhója
Nansen
még a kis hegyi kunyhójában élt, amikor betévedt hozzá egy ismeretlen szerzetes.
Éppen dolgozni indult, ezért így szólt a vendéghez:
- Érezd otthon magad!
Főzzél valami kedvedre való ebédet, és hozz nekem is belőle.
Mikor besötétedett,
Nansen fáradtan, éhesen tért vissza a munkából. Az ismeretlen főzött ugyan, de
meg is ette, majd összetörte az edényeket és kiborítgatta az élelmiszereket. Aztán
lefeküdt és jóízűen elaludt. A kimerült Nansen melléfeküdt az ágyra, ekkor azonban
az idegen szerzetes felkelt és szó nélkül távozott.
Évekkel később, amikor
Nansen elmesélte tanítványainak a történetet, hozzáfűzte:
- Kiváló szerzetes
volt! Még ma is szívesen látnám.
A
Zen szerzetesek egyszerű, nyugodt, szabad életet élnek.
Nem szabad az, aki
ragaszkodik a szabadsághoz.
Anélkül, hogy tudnánk róla, könnyen rabjai lehetünk
a "jóság" valamilyen formájának, de a meditációnak, a Nirvánának is.
Az idegen főzött, evett, aludt, úgy mint a saját kunyhójában; formaságok,
igények nélkül.
Az egész világ az övé volt.
Az edényeket pedig, - a
meditáció, a Nirvána, a visszavonultság edényeit, - darabokra törte.
Nansen
megértette a nem-ragaszkodást és soha nem felejtette el a szerzetes látogatását.
IV. A TERMÉSZETESSÉG
A
derűs, nyugodt élet lényege a természet változásaival harmóniában levő természetesség.
Az ember része a természetnek, de a modern tudomány, és technológia, az automatizáció
korában távolodni látszik attól. A tudósok gyakran a természet "leigázásáról"
beszélnek, pedig a legtöbb nehézség és gond a mesterségesen létrehozott környezetből
fakad. Nők és férfiak aggódnak már a megjelenésük miatt is.
Igazi szépség
a természetes szépség. A természetünk szerinti az igazi valónk.
A csészemosás
Egy
szerzetes így szólt Joshu mesterhez:
- Most érkeztem a kolostorba, mi a tanításod
lényege?
- Ettél már? - kérdezte Joshu.
- Igen.
- Akkor mosd el az
evőcsészédet.
A szerzetes feleszmélt.
A
mindennapi élet, a Zen ugyanaz; természetes és következetes. A dolgok egymást
követik, a történés egyszerű és közvetlen.
Bonyodalmak a képzelgésből, a
spekulációból fakadnak.
Millió dolog
Gyosan
azt kérdezte Isantól:
- Ha millió dolog áramlik feléd, mit csinálsz?
- Ami zöld, az nem sárga. Ami hosszú, az nem rövid. Mindennek megvan a maga sora,
miért zavarnék össze bármit is?
Gyosan tisztelettel meghajolt.
Gyosan
kérdése időszerű. Bonyolult, összetett társadalmakban élünk, ahol nagyon sok dolog
követeli meg figyelmünket. Hogyan őrizhetjük meg belső nyugalmunkat ilyen környezetben?
Isan válasza: hadd jöjjenek, hadd menjenek. Az emberek rendszerint több dologba
is belegabalyodnak, míg Isan csak a következővel találkozik. Világosan látja,
hogy minden dolog az, ami.
Kopogtatás a széktámlán
Nansen
kolostorában egyszer Tenza a szakács, meglátogatta a kertész szerzetest, Enjut.
Egy madár énekét hallgatták miközben ebédeltek. Kis idő múlva a kertész megkopogtatta
a szék támláját, és a madár újra énekelni kezdett. Majd megint kopogtatott, de
a madár most csendben maradt.
- Érted? - fordult a szakácshoz.
- Nem
- válaszolt Tenza.
Ekkor a kertész harmadszor is kopogtatott a széktámlán.
A
kertész úgy kopogtatott, mintha válaszolt volna, s a madár újra énekelt. A kertész
ismét kopogtatott, de a madár elrepült. Saját természete szerint cselekedett:
énekelt, röpködött.
A kertész tudta ezt, azért kérdezte a szakácsot. S mivel
az nem értette, zavartalan természetességgel harmadszor is kopogtatott.
A
kertész mindenből a Dharmát hallotta: a madárfüttyből, a napsütésből, a virágokból,
a szakács válaszából.
A harmadik koppantás olyan természetes és nyugalmas
volt, mint egy liliom a reggeli napsütésben. Ez a tóban él, mégsem nedves. Gyökere
az iszapban van, de virágja nem sáros.
Találkozás a tanítványokkal
Sansho
azt mondta egyszer a szerzeteseknek:
- Én mindig kimegyek az új tanítvány
elé, de nem mindig segítek rajta.
Amikor Koge meghallotta, hozzáfűzte:
- Én nem mindig megyek ki az új tanítvány elé, de akkor segítek rajta.
Sansho
és Koge mesterek a Zen Rinzai-iskolájának alapítói. Ellentmondanak egymásnak,
de ugyanazt vallják.
Mindkettőjük tanítása igaz.
Találkozás egy Zen mesterrel
- Hogyan üdvözölsz egy Zen mestert, ha találkozol vele az úton? - kérdezte Goso.
A
Zen mester megvilágosodott ember. Kívül-belül ismer akár megszólalsz akár nem,
hiába a színlelés. Ha ismerősök találkoznak az utcán, gyakran mást mutatnak mint
amit gondolnak.
Amikor nincs ez a kettősség, a bensőnk nyugodt s derűs marad.
Ez a természet szerint való. Ekkor a külső világ a belső tükörképévé válik.
A megvilágosodott túl van szavakon, csenden.
V. MI A ZEN?
A
koanok legtöbbjének kérdése, mi a Zen, mi a Buddhizmus.
Vallás-e a Zen? Igen,
mert az élet és a halál foglalkoztatja, bár ezt túlvilágban, vagy valami Istenben
való hit nélkül teszi.
Míg a legtöbb vallás reménykedésen, az üdvözülés iránti
könyörgésen alapul, a Zen lényege a tényleges, valós élet, a megvilágosodás és
meditáció.
A Zen nem megtanulható; az emberi lét végső kérdéseit kutatja,
amire a szerzett tudás képtelen. Felfogni csak a saját, megélt tapasztalatok révén
lehetséges.
Három nap
Unmon
azt mondta egyszer a tanítványainak:
- Ha három napig nem láttok valakit,
az már nem ugyanaz az ember. Erről mi a véleményetek?
Mivel senki sem válaszolt,
így folytatta:
- Ezer.
Egyedül
a változás állandó. Az élet folytonosan keletkezik, változunk mi is, akár tudunk
róla, akár nem.
Az "Ezer" nem mennyiséget jelöl itt, hanem a naponta
más élmények sokaságát.
Nem kötődni a tegnaphoz, nap mint nap újrakezdeni
az életet.
Echo Buddha felől érdeklődik
Egy
fiatal szerzetesjelölt megszólította Hogen pátriarkát.
- A nevem Echo, és
azt szeretném kérdezni Tisztelendőségedtől, hogy mit illetünk Buddha névvel?
- Hm! Szóval te Echo vagy, ugye? - válaszolt Hogen.
A
kérdés: Mi az hogy Buddha?
A Mester válasza pillanatszerű.
A szerzetesjelölt
szerzetesjelölt, a Buddha mi más?
A valódi Echo a Buddha, a mindig jelenlévő
valóság.
Ki az?
Hoen
így szólt:
- A múlt, a jövő Buddhái szolgálják. Ki az?
Mestere
a történelmi Gautama Buddhának, a jövőbeni Maitreya Buddhának. Mestere az összes
Buddháknak.
Ő a tökéletes, az Amida Buddha. Ő az élet lényege.
Megtalálni
azt jelenti, megtalálni önmagunkban eredendő énünket.
Felfedezni énünket
annyi, mint megvilágosodni.
Aki rátalál énjére, meglátja magát a lét történéseiben.
Yakusan tava
Yakusan
megkérdezett egy újonnan érkezett szerzetest:
- Honnan jöttél?
- A Déli
Tó-tól - válaszolt a szerzetes.
- Aztán teli van már az a tó?
- Még
nincs.
- Pedig sok az eső, hogy-hogy nem telt még meg? - szólt a Mester.
A szerzetes csendben maradt.
Amikor
egy új szerzetes érkezik a kolostorba, rendszerint megkérdezik tőle honnan jött,
megvizsgálják mennyire jártas a Zen gyakorlásában.
Válasza alapján előrehaladott
lehetett, ám a Mester újabb kérdésére nem tudott mit mondani.
Nap mint nap
eláztat a valóság bennünket is.
Teli van a tó?
Joshu négy kapuja
Egy
szerzetes azt kérdezte Joshu Mestertől:
- Mi Joshu?
- Keleti kapu, Nyugati
kapu, Déli kapu, Északi kapu.
Joshu
mester eredeti neve Jushin volt, de kínai szokás szerint, lakóhelye után Joshu-nak
hívták.
A kérdés ravasz. Ha a Mester így válaszol:
"- Joshu én
vagyok." a szerzetes visszavághat:
"- Akkor hogy hívják a várost?"
Ha a Mester azt mondja: "- Joshu ez a város." akkor "- Ki ez az
ember?"
A Mestert nem sikerült becsapni: "- Ha valaki engem akar
látni, jöjjön! A kapuk nyitva állnak."
Semmi sincs elrejtve.
A kapuk
mindig nyitva állnak.
Yakusan őrzi a Zent
A
tartományi kormányzó látogatást tett Yakusan mesternél.
- Úgy tudom, a buddhisták
előírások szerint élnek. Te is megtartod ezeket, Te is gyakorlod a meditációt
és a bölcsességet?
- Ez a szegény szerzetes nem tűri a szemetet maga körül
- válaszolt a Mester.
- Nem értem a tanításodat.
- Ha magadévá akarod
tenni, mássz fel a hegycsúcsokra, merülj a tenger mélyére. Ha az ágyadba sem fekszel
tiszta elmével, hogy érthetnéd meg a Zenemet?
Sok
ember csak egyszerű érdeklődő; miben különbözik a Zen a Kereszténységtől, mi történik
a Jógában vagy a meditációban.
Tapasztalatokhoz szeretnének jutni tapasztalás
nélkül.
A mai világban szinte mindenkit kérdések gyötörnek:
"Milyen
lehet a csúcsokon? Milyen lehet a tenger mélyén?"
Egyedül
Egy
szerzetes azt kérdezte Ungo mestertől:
- Hogyan éljek egyedül, fent a hegyekben?
- Miért hagytad ott a völgyet? - válaszolt a Mester.
A
mai ember kérdése is: "Mi lesz, ha egyedül maradok?"
Mi lenne?
Sokan szeretnének elmenekülni, de félnek az egyedülléttől.
Nincs különbség;
a legmélyebb völgy a legmagasabb hegy. Sokan úgy gondolják, hogy a boldogság máshol
van, el kell menni valahová, meg kell tanulni valamit.
A jó megtanulásától
nem tűnik el a rossz.
Valójában a rossz alakul át jóvá.
A nehézségek
és akadályok az élet megtapasztalásának forrásai.
A problémákat nem a hely,
vagy a szituáció okozza.
Mehetünk bárhová.
Joshu lakóhelye
Joshu
mester meglátogatta egyszer Unko-t, aki így fogadta:
- Miért nem telepedsz
már le valahol öreg korodra?
- Hol van hely a számomra?
- Itt a hegyen
van egy romos templom. - ajánlotta Unko.
- Akkor miért nem mész te oda? -
kérdezte Joshu.
Unko nem válaszolt.
Később Joshu Shuyu-t is meglátogatta,
aki szintén megkérdezte:
- Miért nem telepedsz már le valahol öreg korodra?
- Hol van hely a számomra?
- Öreg korodra nem tudod hol a helyed? - folytatta
Shuyu.
- Harminc éve lovagolok, de ma lelökött egy szamár. - jegyezte meg
Joshu.
Joshu
61 éves korában kezdett Zennel foglalkozni. Nyolcvan évesen a Joshu - beli Kannon
templom Mestere lett. 120 évig élt, gyakran utazott, kolostorokban és más mestereknél
tett látogatásai révén közismertté vált.
Amikor Unko lakhelyet ajánlott,
Joshu mester már tudta, ott az otthona, ahol van. Ironikus válaszaiban arra serkenti
Unko-t, próbáljon meg inkább Ő rátalálni saját otthonára.
Shuyu folytatta
a csipkelődést: "Szégyenszemre nem tudod, hogy a talpad alatt a helyed?"
Joshu mester nem maradt adós a válasszal.
A Nirvánához vezető út
Egy
szerzetes azt kérdezte Kenpo-tól:
- A Nirvánához vezető út tízfelé ágazik,
de hol kezdődik?
- Itt! - húzott egy vonalat a levegőbe botjával Kenpo.
A szerzetes később Unmon-nak is feltette ugyanezt a kérdést. Unmon felemelte a
légycsapóját és azt mondta:
- Ez a légycsapó felugrik a harmincharmadik mennyországba,
eltalálja az asztalfőn ülőt, aztán leszáll a Keleti tengerbe és megüti a szent
pontyot. A pontyból sárkány lesz, aki árvizet hoz.
Miért
nem mondták a Mesterek, hogy mindenhol az Út van.
Itt! Mindenki, mindig a
kezdőponton áll.
Légy tenmagad, semmi más nem fontos. Az Út nem máshol van,
hanem a talpad alatt.
Te vagy az.
Egy csepp víz
Egy
szerzetes azt kérdezte Hogen-től:
- Mi egy csepp víz a Hatodik pátriárka
völgyének forrásából?
- Az egy csepp víz a Hatodik pátriárka völgyének forrásából
- válaszolt a Mester.
A
Zen i.u. 520 körül, az Indiából érkező Bodhidharma révén került Kínába, de Huineng,
a Hatodik Patriarcha tette igazán ismertté. A kérdés: Mi a Zen lényege?
A
kérdés gyakran a válasz. A víz, víz, akárhol van is, akárki látja is.
Minden
Zen, a Zen minden. A szót félretehetjük, a lényeg nem köthető sem Bodhidharmához,
sem Huinenghez, sem hozzánk.
A mindennapi élet az Út
Joshu
azt kérdezte Nansentől:
- Mi az Út?
- A mindennapi élet az Út - válaszolt
a Mester.
- Meg lehet tanulni?
- Ha megpróbálod, távol kerülsz tőle.
- Ha nem tanulok, honnan tudjam, hogy az az Út? - kérdezett Joshu.
-
Az Út nem tartozik a megtanulható vagy a megtanulhatatlan dolgok közé. A tudás
csak tudomás, a nem-tudás tudatlanság. A kétség nélküli, igaz Úton független vagy,
mint az Ég. Nem mondod hogy jó, nem mondod hogy rossz.
Az
Út nem függ attól, hogy észreveszed.
Ha megéled, egyedül a tied.
A fenyegetés
Egy
szerzetes azt kérdezte Ganto Mestertől:
- Mit csináljak, ha fenyegetnek a
dolgok?
- Ülj le.
- Nem értem.
- Emeld fel a hegyeket és hozd ide.
Akkor majd megmondom - válaszolt a Mester.
A
dolgok jönnek és mennek akaratunktól függetlenül.
Eső, szél, meleg, hideg,
találkozás, elválás, öregség, halál, az élet valósága.
Az elfogadás felülemelkedés.
Ami jön jöjjön, ami megy menjen. A hegyeket felemelni?
Érzékelni a lehetetlent
és az lenni, ami vagy.
Unmon lakomája
Unmon
így szólt tanítványaihoz:
- Szeretnétek találkozni a régi idők nagy Mestereivel?
Mielőtt bárki szólhatott volna, botjával a fejük fölé mutatott:
- Ott ugrálnak
a fejeteken!
- Szeretnétek látni is őket? - kérdezett újra, s botjával a földre
mutatott.
- Mind ott vannak a lábaitok alatt!
Majd, csak úgy, magának
megjegyezte:
- Lakomát rendeztem a Szentélyben, de az éhes Isteneknek semmi
sem elég.
Unmon
a Zen Unmon-irányzatának az alapítója. Bölcsességéről, és tömör szónoklatairól
vált híressé.
Itt azt tanácsolja, ha meg akarsz tudni valamit a Zenről, ne
utazz érte, ne könyveket olvass.
Nézz a fejed fölé.
A megvilágosodás
a lábad alatt van.
Mi vagyunk az éhes Istenek, keressük a Nirvánát, pedig
benne vagyunk.
A fák és a füvek megvilágosodása
Egyszer
egy ötvenéves tanítvány kérdezte Shinkan Mestertől:
- Tendai azt állítja,
hogy a fák és a füvek is megvilágosodnak. Hogyan lehetséges ez?
- Minek erről
beszélni? A kérdés az, hogyan világosodsz meg te magad!
- Azon még nem gondolkoztam - válaszolt az öreg tanítvány.
A
kérdező, az intellektus nagy tévedését példázza: tanulmányozni valamit és beszélgetni
arról.
A Zenben nincs távolság.
Amikor valaki megvilágosodott, a fák
és a füvek is azok.
A fák és a füvek megvilágosodása valójában a mi megvilágosodásunk
felőlük.
Meditálni, elfáradni
Egy
szerzetes azt kérdezte Kyorin Mestertől:
- Milyen szándékkal jött Bodhidharma
Nyugatra?
- Hosszú ideig meditálni és elfáradni.
Több
mint 130 koannak ez a témája, a kérdés szinte provokálja a talányosnál talányosabb
válaszokat. Ez indokolja Kyorin Mester szavait.
Bodhidharma jött, mert jönni
akart, majd arccal a falnak kilenc évig meditált. Őszintén és rendületlenül élte
az életét.
A Zenben nincs semmi rendkívüli.
Ha valamit tenni akarsz
az életben, szedd össze az erődet és ne habozz.
Miért kell ehhez Bodhidharmáról
beszélgetni?
Jobb leülni és meditálni, ahogy Ő tette.
VI. NE UTÁNOZZ!
A
Zen élet utánozhatatlan. Akármilyen jelentéktelen, vagy alantas is az életed,
csak a tied. Az élet kreatív, ha sértetlenül élik. Legyen sikeres valaki, ha nincs
tisztában magával, kielégületlen marad.
Találd meg magad és légy magad. Ez
a Zen mottója, és a Buddhizmus lényege.
Mi vagy?
Vakvágány
Egy
tanítvány így szólt Unmonhoz:
- Buddha ragyogása sugárzik az egész Univerzumban.
Mielőtt befejezhette volna, a Mester közbevágott:
- Te most idéztél
valakit?
- Igen.
- Vakvágány - mondta Unmon.
Később, egy másik Mester,
Shishin megkérdezte a körülötte lévőktől:
- Mikor került vakvágányra a tanítvány?
Saját
szavainknak súlya van.
A Zen közvetlen és azonnali, elveti a körülírást.
Nincs elvesztegetni való, az életben nincs fölösleg, nincs elfecsérelhető.
Bokushu és az üresfejű bolond
-
Honnan jöttél? - kérdezte a Mester.
A szerzetes kiáltott egyet:
- Khats!
- Rendben van, jól elintéztél a misztikus kiáltásoddal.
Erre a szerzetes
még egyet kiáltott:
- Khats!
- Három, négy misztikus kiáltás! Mi jön
még?
A szerzetes nem szólt semmit, mire a Mester pofonvágta:
- Üresfejű
bolond!
A szerzetes úgy kezdte mint egy oroszlán, úgy végezte mint egy egér.
Echu elkergeti tanítványát
Tanka
Mester meglátogatta Echut, aki éppen szundikált.
- Itthon van a Mestered?
- kérdezte egy tanítványától.
- Igen, de nem kíván látni senkit.
- Alaposan
megvilágítottad a helyzetet!
- Még ha maga a Buddha jönne, őt sem látná szívesen
- mondotta a tanítvány, akit Tangennek hívtak.
- Te jó tanítvány vagy, a
Mestered büszke lehet rád! -
E dicsérő szavakkal Tanka távozott. Amikor Echu
felébredt, a tanítvány elismételte neki a párbeszédet.
A Mester nyomban elkergette
a kolostorból.
Az
egyik Mester felszította a tüzet, a másik lehűtötte.
Ők jól értették egymást.
Amikor később Tanka értesült a történtekről, megjegyezte:
- Echu valóban
méltó a Nemzeti Tanító címre.
Indok nélkül
A
valóság, mint maga az élet, indok nélküli.
A Zen, a megvilágosodás, a Nirvána
túl vannak a felfogható határain.
A valóságot csak megtapasztalni lehet;
saját magadnak, úgy mint a meleget, vagy a hideget. A madarak énekelnek, a víz
folyik, az eső esik, az emberek szeretnek. Nincs indíték, éppen csak teszik.
Naparcú Buddha, Holdarcú Buddha
Baso,
a nagy Mester egyszer beteg volt.
Egy látogató tanítvány megkérdezte, hogy
van az egészsége.
- Naparcú Buddha, Holdarcú Buddha - válaszolta.
Egy tenyér hangja
Mokusai,
a Kyoto-i Kenninji kolostor Mestere egyszer így szólt egy tizenkét éves, Toyo
nevű növendékéhez:
- Két tenyér csattanó hangját hallhatod. Mutasd meg, hogyan
szól egy tenyér.
Egy
tenyér hangja sokkal hangosabb, mint kettőé.
Az egy-tenyér-hang bejárja az
egész világot.
Buddha virágja
Buddha
egy virágot forgatott ujjai között tanítványai előtt. Mindenki csendes maradt,
csak Maha-Kasapa mosolyodott el. Buddha ekkor azt mondta:
- Enyém az igaz
tanítás szeme, a Nirvána szíve, a tiszta formanélküliség és a Dharma kimondhatatlan
távlata. Mindez szavakkal kifejezhetetlen, túl van minden tanításon. Ezt a tanítást
átadom Maha-Kasapának.
Maha-Kasapa
megértette a Buddha értelmét.
A virág, virág semmi más. Nincs rá ürügy, nem
önérzetes, nem szégyenkezik.
A dolgok lényege a szótlan szó, a formátlan
forma.
A valóság nem szó. A szavak és tanítások csupán álláspontok.
A Zen szavak nélkül, értelemtől értelemig közvetíthető.
Túl a szavakon
Egy
szerzetes azt kérdezte Fuketsutól:
- Szavak nélkül és csend nélkül hogyan
tudod kifejezni a valóságot?
- Sohasem felejtem a tavaszt Dél-Kínában. A
madarak megszámlálhatatlan pompázó virág közt énekelnek.
A
valóság túl van a logikán, a szavakon, a csenden.
Mindenki a saját élményei
alapján ismerheti csak meg.
A víz nem oltja a szomjat, ha csak nézik, vagy
gondolnak rá.
Ivás nélkül marad a szomjúság.
A
valóság világa maga az élet és a halál, az "igen" és a "nem".
Ahol élet van, ott nincs halál. Ahol nincs halál, az az élet. A kettő kizárja
egymást, a valóság sohasem köztes. Amíg élünk, minden pillanatban szemben állunk
a halállal.
Ha ráeszmélünk erre, magunkon keresztül tisztelgünk az élet előtt.
A mi életünk megélt pillanatai adják a lét teljességét és a halál békéjét.