Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Niccolo Longobardi [Lung Hua-min Ching-hua]

(1565, Caltagirone – 1655, Peking): olasz katolikus teológus, misszionárius, jezsuita szerzetes, a kínai jezsuita misszió jelentős alakja. Itáliai rendi kollégiumokban nyert teológiai, bölcseleti és igen alapos természettudományos képzést, 1596-tól pedig a kínai misszióban dolgozott. 1610-ig több dél-kínai rendház életét irányította, 1610-től pedig M. Ricci utódaként évtizedeken állt provinciálisként és pekingi házfőnökként a jezsuita misszió élén. L., aki maga is közreműködött rendtársai matematikai, csillagászati és kartográfiai munkájában, osztotta Riccinek azt az elgondolását, hogy az európai tudomány eredményeinek tolmácsolása alkalmas eszköz lehet Kínában a keresztény hit terjesztése számára., ám élesen elutasította Ricci és több követője a kínai hagyományokhoz való alkalmazkodást szorgalmazó, teológiai engedményeket is eredményező módszerét. Így L. kárhoztatta a kínai istennevek megtartásának vagy az őskultusz megőrzésének stratégiáját, a konfuciánus vallási hagyományt pedig a hit mozzanatát nélkülöző puszta ateizmusnak tekintette. A helyi jezsuita közösséget erősen megosztó vitában L. több értekezést is írt, ezek terjesztését azonban az őt követő tartományfőnökök megtiltották. A kínai rítusok befogadását bíráló munkái közül néhány ennek ellenére Európába került, ahol a misszióban rivális domonkosok és ferencesek szorgalmazására kiadták illetve lefordították ezeket. A pekingi vitákat összegző Respuesta breve... című műve így a kibontakozó ritus-vitában a konzervatívok fontos fegyvereként szolgált, francia változata pedig a jezsuiták elleni közhangulat megteremtésében is komoly szerepet játszott. E következmények dacára maga L. hosszú élete végéig lojális maradt a kínai provincia véleményével szemben és zavartalanul végezte Ricci gyakorlatától eltérő módszerű missziós és tudományos tevékenységét.

Fő művei:
Sheng chiao jih-k'e /Lelkigyakorlatok minden napra/, Peking: 1602.; Libellus precum cum officio funebri et sepulturae, Peking: 1602.; Respuesta breve sobre las controversias de el Xang Ti, Tien, Tien Xin y Ling Hoen, Peking: 1623.; Ling-huan tao-t'i shuo /A lélekről/, Peking: 1628.; Responsa ad decem objectiones Litteratae, Peking: 1642.

Irodalom: G. Minamiki: The Chinese Rites Controversy, Leiden: 1985.; A. Vath: J. A. S. von Bell SJ., Missionar in China, Roma: 1933.; W. V. Bangert: A jezsuiták története, Budapest: 2002.; DictThéolCath. II.; LThK. VI.; BBKL. V.

Az MTA Filozófiai Kutatóintézetének
AKADÉMIAI-FILOZÓFIAI NYITOTT EGYETEME
TEOLÓGIA SZAK