Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E F
G H I
J K L
M N O
P Q R
S T U
Ü V
W X Y
Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
harang
(kínaiul: zhong)
A kínai harangok sokban különböznek európai társaiktól. Az ősidőktől kezdve különleges hangszernek számított. Egyáltalán nincs nyelvük, rózsafa-kalapács ütésével szólaltathatók meg. S megszólalni is két hangmagásságon képesek, hol mélyebb hangon zengenek, hol magasabban csilingelnek. A kétféle magasság, amely híressé tette ezeket a harangokat, a felület két jól megkülönböztethető részén keletkezik. Az egyik hang a harang alsó közepéről ered, az ún. sui helyről, a másik viszont ettől jobbra és balra eső, oldalsó részeken jön létre, amelyeket gu fekvésnek neveznek. A sui szóról úgy tudjuk, hogy eredeti jelentése "tükör", és valószínűleg a harang szájának görbületére, valamint az akkoriban tűzgyújtásra használt gyújtótükör közötti hasonlóságra utal. A gu jelentése "dob". A harangöntés ősi mesterség Kínában, a régészek az i. e. 16. századból való harangjátékokat is találtak a feltárt lelőhelyek némelyikében. A harang mindig egy darabban, bronzból öntötték. Léteznek egészen apró, alig tíz cm-es darabok, de több méteresek is. A harang külső jegyei szoros összefüggésben vannak hangjának színével és teljesítményével. A hangtest felső, külső részén lévő bronzdudorok (mei) finomítják a hangokat, s ami még fontosabb, a mei-nek a kéz hang elkülönítésének eszközei. Mindent egybevetve a régi kínai harangok tanulmányozása során megállapítható, hogy a régi kínaiak olyan akusztikai ismeretekkel rendelkeztek, amelyeket csak a 20. században sajátítottak el ismét az európai tudósok. A kínai harang szerkezetét több évezred szorgos munkájával fejlesztették ki, amelynek eredményei az i. sz. 3. századtól kezdve lassan feledésbe merült. A harangokat eleinte vallási szertartásoknál használták és a katonák jeleztek velük. A harangokból harangjátékokat készítettek, ehhez 68 darabot is felfüggesztettek egy L-alakú tartóállványra három sorba rendezve. Rajtuk - hiszen mindegyik harangon két hang is megszólaltatható volt - bonyolult, gyors ütemű zenét is le tudtak játszani. A kettős hangokból álló hangszeres együttes megszerkesztése olyan teljesítmény, amelynek nincs párja még a zene mai fizikájában sem. A harangok fontos kellékei a buddhista templomoknak is. Képi ábrázolásain sokféle jókívánság kifejezését szimbolizálja.
Kínai
harangok
Terebess
szórólap