Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Csaitanja Maháprabhu

A nyugat-bengáliai Navadvípa városában jelent meg 1486-ban. Korának kiváló tudósa volt, aki 24 éves korában belépett a lemondott szerzetesek életrendjébe. Ebben az időben hagyta el Navadvípát, hogy az Orissza állambeli Puríban éljen tovább. Lelki tanítómestere Ísvara Purí, aki a Madhvácsárja tanítványi láncolatába tartozó Mádhavendra Purí tanítványa volt. A bengáli vaisnavák Csaitanját Krisnától nem különbözőnek fogadják el. Azt mondják, hogy Krisna egy bhakta (isten odaadó híve) formáját felvéve jelent meg Csaitanja Maháprabhuként. Tanításaiban kinyilvánította, hogy a Legfelsőbb Úr szent neveinek éneklésével, különösen a Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré mantrával az ember elérheti az Isten iránti transzcendentális, szeretetteljes odaadást. Filozófiája szerint a Legfelsőbb Úr és az egyéni lelkek felfoghatatlanul egyszerre azonosak és különbözőek is egymástól. Azt tanította, hogy a szentírások közvetlen jelentése a Krisna iránti odaadás (bhakti).

 

Csaitanja

teljes nevén SRÍ KRISNA CSAITANJA, más néven GAURÁNGA, eredetileg VISVAMBHARA MISRA (szül. 1485. Navjadvípá, Bengál, India - megh. 1533. Puri, Orissza), hindu misztikus; az általa kialakított, eksztatikus dalokat és táncokat alkalmazó Krisna-kultusz nagy hatással volt a hinduizmus vaisnava irányzatára Bengálban.

Brahman családban született, mélyen vallásos és szeretetteljes közegben nőtt fel. A klasszikus szanszkrit szövegek tekintetében igen alapos képzést kapott, majd apja halála után megalapította a saját iskoláját. 22 évesen zarándokútra indult Gajába, hogy apja tiszteletére a sráddhát (a halál évfordulóján esedékes szertartást) bemutassa. Eközben erőteljes vallási élményben részesült, s ez átalakította az egész személyiségét. Navjadvípába úgy tért vissza, mint istentől megrészegült ember, aki minden e világi dologtól eltávolodott.

Hamarosan hívek vették körül, s a gyülekezet kírtana nevű szertartásai, amelyek az isten tetteinek megénekléséből és táncból álltak, nem-ritkán önkívületi állapothoz vezettek. 1510-ben Csaitanja aszkétaként beavatásban részesült, és felvette a Srí Krisna Csaitanja nevet. Vrindávanában, Mathurához közel kívánt letelepedni, Krisna gyermekkorának és ifjúságának színhelyén, anyja kérésére mégis Puriban maradt, ahol a tanítványai könnyebben tarthatták vele a kapcsolatot.

Csaitanja nem szervezett egyházat, és nem írt teológiai mőveket, ezt a munkát a tanítványaira hagyta (lásd lejjebb Csaitanja-irányzat), egyszerű, jámbor élete azonban kiterjedt vallási mozgalom forrása és mozgatója lett. A gyakori és elhúzódó révületek mindenesetre nyomot hagytak az egészségén; rohamainak egynémelyikét saját maga is epilepsziaként diagnosztizálta. Halálának sem a pontos dátuma, sem a körülményei nem ismertek, a legendák szerint eggyé vált egy templomi képpel vagy (ami valószínűbb) önkívületi állapotban véletlenül megfulladt.

Narayan, B. A.: Csaitanja Maháprabhu élete és tanítása

 

Csaitanja-irányzat

a hinduizmus erőteljesen érzelmi színezetű formája, amely a XVI. században Bengálban és Orissza keleti részén virágzott fel. Névadója Csaitanja (1485-1533), akinek Krisna iránti rajongó odaadása az irányzat mintájául szolgált. Csaitanja szerint a Krisnáról és ifjú szerelméről, Rádháról szóló legendák részint szimbolikusak, részint pedig az istenség és az emberi lélek kapcsolatának legmagasabb szintű kifejezési formái. Ennek megfelelően a bhakti (a rajongó imádat), amelyet az isteni akarat előtti teljes behódolásként értelmeztek, minden egyéb vallási gyakorlatot háttérbe szorított.

A Csaitanja-irányzat a bengáli Navjadvípában, névadójának szülőföldjén jött létre. Praxisának megkülönböztető sajátossága volt a kírtana (vagy szamkírtana), azaz a csoportos éneklés, mely egyszerű himnuszok mellett az istenség nevének ismételgetéséből állt dobok és cintányérok kíséretében, a test ritmikus himbálása mellett. Mindez jó pár óráig tartott egyhuzamban, és rendszerint a vallási önkívület állapotához vezetett.

Csaitanja nem volt se teológus, se író. Első tanítványai, Nitjánanda és Advaita, közeli barátai voltak. ők hárman a három mester (prabhú) címet viselik, képeik az irányzat templomaiban láthatók.

A Csaitanja-irányzat teológiáját a tanítványok egy csoportja, a hat gószvámin (vallási tanító, szó szerint „a tehenek ura”) dolgozta ki. Csaitanja kérésére ez a tudóscsoport Vrindávanában, Mathurához közel, a Krisna-Rádhá-legendák helyszínén telepedett le. A hat gószvámin nagy terjedelmű szanszkrit nyelvű szakrális irodalmat alkotott, egyértelmően meghatározva az irányzat tanításait és vallási praxisát. Tevékenységük újra felértékelte a vrindávanai és mathurái zarándokhelyeket, s ez a tény valamennyi vaisnava (Visnu-követő) számára nagy jelentőségű. Csaitanját már életében Krisna megtestesüléseként imádták, később a bengáli himnuszköltők szisztematikusan kialakították vele kapcsolatban a kettős megtestesülés - Krisna és Rádhá egyetlen testben - elméletét.

Az irányzat mai vezetői, a mostani gószváminok kevés kivétellel Csaitanja első tanítványainak és barátainak egyenes ági leszármazottai. Az aszkétákat a vairágin („higgadt”) szó jelöli.