Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Rosta
Erzsébet:
HINDU TENYÉRJÓSLÁS
Terebess Kiadó, Budapest, 2003
A könyv borítója
Elektronikus
kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Rosta Erzsébet honlapja
Tartalom
Az
indiai fiziognómia és kiromantia eredete
A Kárttikeja fiziognómiai
rendszer lényege
A tenyér általános geográfiája
A
várható élettartamra utaló kézjelek
A tenyér vonalai
A hüvelykujj vonalai
A mutatóujj
vonalai
A középső ujj vonalai
A
gyűrűsujj vonalai
A kisujj vonalai
E könyvet a dél-indiai Keralában,
a Kovalam-parton élő mester, Pandit Radzsu
magyarázatai alapján jegyeztem le.
Az indiai fiziognómia és kiromantia eredete
Ellentétben a nyugati világgal, amely a tenyérjóslást babonának tartja, Indiában a kéz- és a testjelek vizsgálatát mindmáig komoly tudománynak tekintik. Az indiaiakat már jóval az időszámítás előtti időkben foglalkoztatta a tenyér vonalainak tanulmányozása, s noha a kézjóslás eredete tisztázatlan, feltételezhető, hogy a kiromantia szülőhazája India. A hinduk több ezer éves Védáiban utalás található a test- és kézjelek megfigyelésére. Az ősi szent írásokból kiderül, hogy az ember külső megjelenésének vizsgálatával foglalkozó fiziognómiai tudomány, a szamudrika sásztra részeként indult önálló fejlődésnek a tenyérolvasás, a háth szamudrika sásztra.
A fiziognómia megalapítójának Szamudrát, a tengerek istenét tekintik, aki egy óind legenda szerint, miközben az égi tengerekben az ezerfejű Sesa kígyóisten hátán Visnu isten hitvese, Laksmí társaságában a jóga-meditációt élvezte, lejegyezte az isteni pár testén lévő szerencsés jegyeket avégből, hogy azok útmutatásként szolgáljanak az emberiség számára. A kezdeti irányelveket később olyan bölcs risik rendszerezték és fejlesztették gyakorlati tudománnyá, mint Nárada, Laksaka, Varáha, Mandavja és Kárttikeja. A testen fellelhető kedvező jegyeket a szerencse előjeleként értelmezték, a hiányukból viszont baljóslatú történésekre, problémákra, nehézségekre következtettek.
A filozófiai rendszereket megalapító risik munkásságának köszönhetően alakult ki az indiai tradícióban a jó és a rossz előrejelzésének nyolcfajta módszere. Ezek az anga (végtagok), a szvapna (álmok), a szvara (hang), a bhumi (attitűd), a vjandzsana (a testen található jelek), a laksana (ómenek, rossz előjelek), az utpatha (a véletlenszerű természeti jelenségek, mint például a földrengések), valamint az anthariksha (tér) gondos tanulmányozása. Közülük azonban - amint azt a felsorolásban elfoglalt első helye is jelzi - az anga örvend a legnagyobb megbecsülésnek. A végtagok közül ugyanis a kezet tartják a legfontosabbnak, jelentősége még a fejen is túltesz. A régi indiai bölcsek a kézre vonatkozó ismereteket három eszköz segítségével: a megfigyelés vagy szemrevételezés (darsana), a tapintás (szparsana) és az elemzés (vimarsana) gyűjtötték össze.
Jóllehet e könyv a Kárttikeja rendszert követi, azonban kizárólag csak a kézre, mindenekelőtt a tenyérre vonatkozó ismereteket tárgyalja. Ez a fajta tenyérjóslás elsősorban Dél-Indiában terjedt el, különösen kedvelt a Malabár- és a Kovalam-parton, ahol ma is sokan gyakorolják. A Kárttikeja szisztéma szerint Isten a Dharma (erkölcs, hit, vallás) és az Adharma (erkölcstelenség, hitetlenség, vallástalanság) következményeit minden egyes ember esetében a testen található vonalak segítségével állítja reflektorfénybe. Mivel a kéz kitüntetett szerve a testnek, ezért a tenyér vonalai mint elsődleges indikátorok, speciális jelentősséggel bírnak. Ebből adódóan a hibátlan tenyérvonalak kedvező eseményeket, míg a hibásak az ellenkezőjét jelzik.
A Kárttikeja fiziognómiai rendszer lényege
Az évezredes hagyományokban gyökerező indiai hit szerint a jövőt nem lehet irányítani, de a jövendölt rosszat bizonyos fokig lehet enyhíteni. Az emberek ezért tartják fontosnak sorsdöntő események előtt kikérni az asztrológus, és/vagy a tenyérjós véleményét. Például, ha valakinek azt mondják, hogy 40 éves korában súlyos betegség vár rá, akkor az illető személy a 40. életévéhez közeledvén felkeresi a bráhmint, aki megmondja neki, mit kell tennie. Ez lehet böjt, vagy adomány a szegényeknek, lehet bizonyos ideig tartó meditáció, vagy valamilyen szakrális cselekedet. Ezek a cselekvések a hit szerint kielégítik vagy könyörületre késztetik a betegséget okozó bolygót.
Indiában
az emberek mindig valamilyen speciális kérdéssel fordulnak a tenyérjóshoz; elsősorban
a gazdaggá válás, házasság, gyerekszülés (nemzés), egészség stb. indokaira, okaira
keresnek választ. Ám kizárólag a tenyérből ritkán lehet helyes választ adni, ezért
a Kárttikeja rendszert követő tenyérjósnak egyéb követelménynek is eleget kell
tennie, tanulmányoznia kell a jóga tudományában előírt szabályokat és vezérelveket;
jártasnak kell lennie a lélegzet vizsgálatában; helyesen kell értelmeznie és magyaráznia
a törekvéseket, a célokat; szakértőnek kell lennie az előjelek ismeretében; meg
kell tanulnia a szokásokat és a történelmet; szigorúan követnie kell az igazságot;
megnyerően kell viselkednie; egyaránt vizsgálnia kell a részt és az egészet; jó
asztrológusi ismeretekkel kell bírnia; és jól kell alkalmaznia tiszteletreméltó
mesterétől, a gurujától alaposan elsajátított háth szamudrika sásztrát.
A
Kárttikeja irányelvek szerinti tenyérjósnak helyesen kell értékelnie a testen
található külső jeleket is, ezért a komplex fiziognómiai vizsgálatban a kéz analizálásán
túl az élettartam megállapítása; a test magasságának, egyes testrészek milyenségének
vizsgálata; a bőr, a lélegzet megfigyelése is szerepel. E fiziognómiai rendszer
alapján az emberi testrészek közül ötnek hosszúnak, négynek rövidnek, ötnek símának,
hatnak magasnak, hétnek vörösnek, háromnak mélynek és háromnak szélesnek kell
lennie. Úgy tartják ugyanis, hogyha ezek a testi feltételek megfelelnek a követelményeknek,
akkor az adott ember jelei ideálisnak, sőt dicséretesnek mondhatók.
Néhány szempont a bonyolult Kárttikeja fiziognómiai rendszerből, ami szerint a különböző testrészeket és testjeleket a tökéletesnek tartott arányokhoz viszonyítják:
-
az öt hosszú testrész: a kezek, a szemek fehérje, az arc, az orr és a mellek közötti
távolság
- az öt sima testrész: az ujjpercek, a haj, a fogak, a körmök és
a bőr, amelyek hosszú életűvé teszik a férfit
- a hat magas testrész: a derék,
a has, a mell, az orr, a vállak, a homlok, amelyek akkor eszményiek, ha valamennyi
kimagaslik
- a hét vörös színű testrész: a tenyér, a talp, a szemek, a körmök,
az íny, a nyelv és az alsó ajkak
- a három mély jellemző: a lélegzet, a jellem
és a köldök. Noha a nagy és mély lélegzet értékes, de a vitalitás, ami összefüggésben
van az életerővel, az életrevalósággal, az elevenséggel, még a lélegzetnél is
fontosabb
- a három széles testrész: a mellkas, a homlok és a csípő. A széles
mellű férfi jómódra számíthat, a széles homlokú személy "király a királyok
között", vagyis vezető egyéniség; a széles csípő vagy hátsórész pedig sok
gyereket és feleséget feltételez
- a fej alapvető részei: az arc, az orr,
de a szemek a leglényegesebbek. A csillogó szemek nagy családi boldogságot jeleznek
- a ragyogó fogak a különleges ételek élvezetét szimbolizálják.
- a vöröses
bőrszín gazdagságra, a fehéres bőr szolgaságra utal. Az arcszín akkor a legkívánatosabb,
ha a bőr olajosan csillogó
- a testen lévő szimpla szőrgyökerek magas méltóságú
embert; a dupla szőrgyökerek tanult embert; a háromszoros vagy négyszeres szőrgyökerek
rövid életű embert jelképeznek
- a puha, munkához nem szokott kezek, és a
járáshoz túlságosan karcsú lábak gazdag személyre utalnak, a nagy lábak tartós
kényelmet, a jóformájú lábak pedig valamilyen jármű birtoklását mutatják.
A tenyér általános geográfiája
A tenyér elemzése során alapvető szabály, hogy a nők bal kezét, a férfiak jobb kezét kell elsősorban vizsgálni, de lényeges mindkét kezüket megnézni, összehasonlítva egymással a jobb és a bal kezet. A sok vonalú tenyér aggodalmaskodó személyt, szenvedést szimbolizál, a kevés vonalú tenyér pedig pénztelenséget, vagyontalanságot jelez. Ha a tenyéren egy vonal keresztez egy másik vonalat, az súlyos betegséget, vagy balesetet jelöl.
Felső
és alsó Bandha rékha, a két lezáró vonal
- a felső Bandha rékha a Hridaj rékha
(szívvonal), az alsó Bandha rékha a Masztak rékha (fejvonal).
Hridaj
rékha (14. old. 1.), a szívvonal
- a kisujj és a mutatóujj alatti domborulatokat
összekötő vonal, a Hridaj rékha akkor ideális, ha töretlen, sima, rózsaszínű és
csak egy-két elágazással végződik. Az ilyen minőségű vonal hűséges, gyengéd érzéseket
igénylő és erős érzelmekkel bíró embert jelöl. Ha a Hridaj rékha duplán fut fel
a mutatóujj alatti dombra, akkor az illetőnek egy szerencsés szerelem révén az
ölébe hull a gazdagság.
Masztak
rékha (14. old. 2.), a fejvonal
- a Hridaj rékha alatt futó lezáró vonal a
mutatóujj és a kisujj alatt ível. Akkor ideális, ha hosszú, mélyen árkolt, egyenletes,
jól formázott; ebben az esetben ravasz politikust, öreg bírót vagy rafinált kereskedőt
szimbolizál. Az egyenetlen, elmosódott Masztak rékha zavaros gondolkodású emberre
utal.
Rohiní
vagy Atma rékha (14. old. 3.), az életvonal
- a Rohiní a hüvelykujjat veszi
körül. Ideális a vonal, ha szabályosan hosszú, szépen ívelt, töretlen, sima és
rózsaszínű. A Rohiní minőségéből a fajfenntartásra, az életbe való beilleszkedésre,
a sikeres érvényesülésre vagy a kudarcokra lehet következtetni. A kisívű, lapos
Rohiní csökkent szexuális érdeklődést, az utódlással kapcsolatban terméketlenséget
jelképez.
Szandhi,
a csukló, Manibandha rékha (14. old. 4.) a csuklóvonal
A csuklót, vagyis a
testnek azt a részét ahol a kéz és az alkar találkozik, Szandhinak nevezik. A
csuklót karperecként körülölelő vonalakat: Manibandha rékháknak hívják. Ezek a
fizikai erőnlétet, a munkabíró képességet, a származást, az összetartozást, a
tradíciót és a hagyománytiszteletet szimbolizálják. A normál csuklóvonalak egyenesek,
töretlenek, jól kivehetők és csuklónként legalább két vagy három vonalból állnak.
Karabha,
a tenyérél (14. old. 5.)
- a kisujj alatti és a csukló fölötti tenyérél neve:
Karabha.
Szthána,
ahol a dombok elhelyezkednek
- Szthánának vagyis helynek azt a domborulatokat
(dombokat) tartalmazó tartományt nevezik, amelyet alul a Manibandha rékha (4)
(csuklóvonal), felül az ujjtövek, kétoldalt pedig a Rohiní (3) (életvonal) és
a Karabha (5) (tenyérél) határolnak.
Dharma
szthána (14. old. a) a Hold-domb
- a Karabhán a kisujj alatti oldalon elhelyezkedő
Dharma szthána, (a Hold-domb) körülbelül egy kisujjnyi kiterjedésű terület a tenyérélen.
Ez a terület a vallásosság helye. Fejlettségétől függően hitet vagy hitetlenséget
szimbolizál.
Dzsájá
szthána (14. old. b) a Merkúr-domb
- a Karabha felső részén a kisujj alatti
domborulat, a Dzsájá szthána (a Merkúr-domb). Ez a terület a feleség helye. Fejlettsége
sokoldalúságot, mozgékonyságot, körültekintést, ötletességet jelképez.
Vidjá
szthána (14. old. c) a Nap-domb
- a gyűrűsujj alatt és a Hridaj rékha (szívvonal)
fölött található párna, melyet két oldalról a középső- és a kisujjak határolnak,
a Vidjá szthána (a Nap-domb). Ez a terület a tudás, a tudományos érdeklődés helye.
Fejlettsége a becsvágy, a küzdőképesség milyenségét jelzi.
Mathru
szthána (14. old. d) a Szaturnusz-domb
- a középső ujj alatt és a Hridaj rékha
(a szívvonal) fölött lévő párna, mely a mutatóujj és a gyűrűsujj között helyezkedik
el, a Mathru szthána (a Szaturnusz-domb).
Ez a terület az anya helye. Fejlettségéből
eltökéltségre, munkabírásra, kötelességtudatra lehet következtetni.
Pithru
szthána (14. old. e) a Jupiter-domb
- a mutatóujj alatt és a Hridaj rékha
fölött található domborulat a Pithru szthána (a Jupiter-domb). E terület az apa
helye. Fejlettsége vezetési és szervezési készséget, kiegyensúlyozottságot, nagylelkűséget,
igazságérzetet, törvénytiszteletet jelez.
Satru
szthána (14. old. f.) a Mars-domb
- a Pithru szthána (Jupiter-domb) és a Rohiní
(életvonal) alatt lévő, egészen a hüvelykujj tövéig húzódó depressziós medence
neve Satru szthána (Mars-domb).
Az ellenség helye. Fejlettségéből jó stratégiai
képességre, bátorságra, harci kedvre lehet következtetni.
Mandalakara
(14. old. 6.)
- a hüvelykujj szélének a mutatóujj felőli oldalon a Pithru
szthána magasságáig húzódó részét Mandalakarának nevezik.
Brathru
szthána és Bandhu szthána (14. old. g és h) a Vénusz-domb középső és alsó része
- a hüvelykujjal, valamint a Manibandha rékha (csuklóvonallal) és Rohiníval (életvonallal)
határolt párna, a Vénusz-domb, egy összetett hely. E tartomány felső részének
a neve Brathru szthána, a barátok helye; míg az alsó rész neve Bandhu szthána,
a rokonok helye. Fejlettsége a családszeretetet és a rokoni kapcsolatok erősségét
jelzi.
Putra
szthána (14. old. i) és a Brathru-puthra szthána a gyerekek és az unokák helye
- a kisujj középső percének bal fele a Putra szthána, amely a gyerekeket
szimbolizálja, az ezzel párhuzamos helyet, a kisujj középső percének jobb felét
Brathru-puthrának hívják, az unokákat jelképezi.
Putrasankhja
szthána (14. old j) a gyerekszám-hely
- a középső ujj középső percének jobb
oldala szimbolizálja a gyermekek számát. Mivel azt jelzi, hogy az embernek hány
gyermeke lesz, ezért ennek a helynek a neve Putrasankhja szthána vagyis gyerekszám-hely.
Aszpahashtá
bandha
- a négy ujj alatt, illetőleg a Hridaj rékha fölött lévő hosszú tartományt
Aszpahashtá bandhának nevezik.
Parva,
az ujjíz, ujjperc
- mind a tíz ujjon három Parva, ízperc van. A kézhez legközelebb
eső ujjperc az első Parva, a középső a második Parva, és a legfelső a harmadik
Parva. A hüvelykujj esetében szintén három különböző Parvát kell megkülönböztetni,
mégpedig úgy, hogy az első Parva az, amelyik a Brathru- és a Bandhu szthánát képezi.
A várható élettartamra utaló kézjelek
A
kisujj hosszából, a kisujj tövéből induló horizontális vonal milyenségéből, a
Manibandha rékhák (csuklóvonalak) számából valamint a Rohiní (az életvonal) minőségéből
következtetnek az élettartamra. A hindu tenyérjósok az életeseményeket egy-két
év pontossággal képesek behatárolni.
A kisujj hossza:
- ha a kisujj feljebb
nyúlik mint a gyűrűs ujj körömperce, az élettartam 100 év körül várható, ha pontosan
a felső ízpercig nyúlik, akkor 90 év, ha kevéssel a felső ízperc alatt végződik,
akkor 70 év, míg ha a második íz közepéig ér, akkor csak 60 év prognosztizálható.
A kisujj tövétől a mutatóujj felé tartó vonal:
- ha a kisujj tövéből kiinduló
vonal horizontálisan haladva törés és színváltozás nélkül eléri a mutatóujj tövét,
100 éves életkor jelezhető előre, ha az előbbi vonal jó minőségű, végig rózsaszínű
és a középső ujj tövéig ível, 90 éves élettartam valószínű, ha az előbbi vonal
csak a gyűrűsujj tövéig ér, s ha nincs rajta törés, folytonossági hiány és a színe
elejétől a végéig rózsaszín, az esetben az illető 60 éves élettartamra számíthat.
A csuklóvonalak száma:
- a két kézen összesen 6 ép, töretlen Manibandha rékha
80-90 évet jelöl. Egy-egy hibátlan Manibandha rékha 10-15 évet jelent, a fél vonal
csak fele időt jelez. Minden vonal számit, a jobb és a bal kézen egyaránt.
Az életvonal milyensége:
- ha a Rohiní rékha a Manibandhából vagy közvetlen
közeléből indul, áthalad a tenyér közepén a mutatóujj tövéhez kanyarodva, a színe
vöröses, nincsen rajta folytonossági hiány, akkor az illető 100 éves életkort
fog megélni. A Rohiní az élet során képes alakulni, vékonyodni vagy vastagodni,
vagyis a jellem, és a vitalitás erejével az ember képes befolyásolni az élettartamát.
Indiában mind a mai napig a Rohiní rékhán elefánt farkából vett szőrszállal mérik
az élet hosszát. A szőrszál szélessége általában egy évnek felel meg.
Rohiní
A
Rohiní rékha a hüvelykujj körül ível. Férfiaknak a bal tenyerén, a nőknek a jobb
tenyerén lévő Rohiní rékha a fontos, jelentése azonban ugyanaz. A normál méretű
Rohiní szabályosan hosszú, szép ívű, egyenletesen sima, töretlen, nincs rajta
semmiféle deformáció. Abban az esetben:
- ha a Rohiní vonalon világos, mustárszínű
folt látszódik, az adott életkorban gyermek születése prognosztizálható
-
ha sötét folt található rajta, a jelzett életkorra hirhedtté válik az illető
- ha folytonossági hiány található a vonalon, az súlyos betegséget vagy balesetet
jelent
- ha mindkét kézen ugyanazon a helyen található a szakadás, abból
a vonal viselőjének a halála prognosztizálható, mégpedig a szakadás helyének megfelelő
életkorban
- ha a vonal színe nem megfelelő, szintén halált lehet előrejelezni.
A Rohiníból lefelé irányuló vonalágak nyughatatlan életet reprezentálnak
Pásá
A Pásá vonal ellipszis alakú és a tenyér közepén lelhető fel. Aki ilyen szimbolikát
birtokol, uralkodni képes a három világ fölött. A nevét az alakja után kapta.
Bálá
A Bálá rékha, melynek jelentése morális tartás, erkölcsi erő, a Rohiní tövétől,
vagy attól kissé jobbra indul és egyenesen a Dharmá szthána felé tart. Akkor jó
jelentésű, ha aranyszínű és olajos, puha tapintású, ebben az esetben tulajdonosának
a legkiválóbb minőségű drágakővel felérő erőt adományoz. Elnevezése abból ered,
hogy az, akinek ilyen vonala van, idős korában is fiatalos marad.
Mahí
A Mahí vonal a bal kézen a kisujj tövében jelenik meg, és a Karabhától (tenyéréltől)
indul a tenyér felé. Ferdének és tisztának kell lennie, és nem szabad más vonalnak
kereszteznie. Az a személy, aki ilyen vonalat tudhat a magáénak, valószínűleg
nagy műveltségű, mert az összes sásztrát (tudomány) ismeri. E vonallal kapcsolatban
megoszlanak a vélemények, egyes risik szerint az előbbi állítást más jeleknek
is meg kell erősíteniük.
Hridgata-Szatvadá
vagy Dzsájá
A kisujj alatt, a Hridaj- és a Mahí rékhák között található rézsútosan futó
vonalakat Hridgata-Szatvadának nevezik. A számuk az átmeneti vagy állandó feleségek
számát jelzi. Egyes guruk ugyanezeket a vonalakat Dzsájá- vagyis feleség-vonalaknak
nevezik. A család, a férj ellátása, a gyermekek születése, a gyönyör vagy az élvezet
mind a feleségtől függ, innen ered a vonal elnevezése.
Indirá
Az Indirá vonal a Manibandhából (csuklóvonalból) indul és a Rohinítől jobbra halad
felfelé a Hridaj rékháig, vagy a középső ujj alatt található Hára vonalig, esetleg
felfut egészen a középső ujj tövéig. Sikeres karriert, mindenre kiterjedő jómódot
szimbolizál. Ha az Indirá egy másik vonallal érintkezve halformát képez, az hosszú
életet, vagyont, tudást és egészséget jelent. Nevét onnan kapta, hogy a jólét
istennőjének áldását hordozza. Ez a vonal egyébként a sorsvonalnak felel meg.
Mehá
A Mehá, mely az Indirá (sorsvonal) másik tenyéren lévő hasonmása, a Manibandháról
(csuklóvonaltól) induló, a középső ujj felé haladó hosszú töretlen vonal. Szerencsét,
önismeretet, hírnevet és boldogságot jelképez. Az elnevezését onnan kapta, hogy
akinek a tenyerén ilyen vonal van, az egész életét a hírnevének és boldogságának
szenteli.
Pundzsiká
A Dharma szthána alatt található vonalhalmaz neve: Pundzsiká. Elnevezését a megjelenéséből
kapta. E vonalkonfiguráció gazdája kamaszkorában, ifjúkora kezdetén gonoszlelkű,
rossz szándékú. Egyes tanítók szerint ebben az esetben is a tenyér alsó felének
középső részén szokott előfordulni, a hatása azonban azonos.
Kandhu
A Kandhu vonal a Karabhától (tenyéréltől) indul, a Dharma szthána közelében
és a mutatóujj felé ível. Az a személy, akinek ilyen vonala van, állandóan betegségektől
szenved, még ha a legkiválóbb orvosok is őrködnek az egészségén. Asszony esetében
azt jelzi, hogy a környezete minden kívánságát teljesíti, maradéktalanul kiélheti
a szeszélyeit. Elnevezése onnan származik, hogy a vonal a fej betegségét is jelzi.
Egyes hozzáértők szerint ez a vonal rendes körülmények között a Dharma szthánán
található. E vonalat a nyugati elemzők összetéveszthetik a májvonallal, azonban
a Kandhu egy állandó vonal, míg a másik egy állandóan alakuló vonal.
Kamalá
A Kamalá az Indirá vonal közelében futó, gyakran azzal azonos hosszúságú
vöröses vonal. A nevéből következően hosszú életet és jó egészséget jósol. Ez
a vonal a nyugati szakértők Apolló- vagy Nap-vonalának felel meg. Hosszú élet
esetén minimum 64 év jólétet jelent.
Korpará
A gyűrűsujj tövétől lefelé futó három, négy vagy öt vonalból álló konfiguráció
a Korpará. Jelentése független a vonalak számától. A sikert, hírnevet, jószerencsét,
költői vénát és személyi ragyogást szimbolizálja, de jelzi a védelmet a testi,
lelki menedéket keresők támogatása révén szerzett hírnevet is. A bölcsekre, nagy
tanítókra jellemző.
Kámahasztiká
Kámahasztikának a Hridaj rékha (szívvonal) fölött, a középső- és a gyűrűsujjak
között húzódó vonalat nevezik. Akinek ilyen vonala van - kiváló gyermekeinek köszönhetően
- boldog élete lesz. Asszony kezén jószerencsét és boldogságot jelent. A vonal
onnan kapta a nevét, hogy a birtokosa minden kívánságát képes valóra váltani.
Ratipradá
A kisujj alatti vékony vonalat, amely éjjel és nappal úgy ragyog mint az arany,
Ratipradának nevezik. A név a házastárs örömére, a házasság élvezetére utal. A
vonalat viselő kéz gazdája boldog családi életre számíthat.
Hemavalli
A gyűrűsujj tövénél található barnás, karcsú - kúszónövényre emlékeztető - vertikális
vonalat Hemavallinak nevezik, és a szexuális élvezetre utal. Elnevezését a megjelenése
után kapta.
Pat
A Pat a középső ujj töve alatt fellelhető, vastag, rövid vertikális vonal.
Gazdáját testvérei jólétével, mindenféle kényelemmel és sok-sok tudással ajándékozza
meg. A vonal neve onnan ered, hogy az ilyen személy végül képes Brahma tartózkodási
helyére is eljutni.
Pavitra
Tanu
A mutatóujj tövénél található, sápadtszínű, karcsú és vertikális vonal gazdájának
intellektusáról, jó beszédkészségéről valamint jelleme és teste tisztaságáról
árulkodik. Mivel e vonal tiszta testet jelent, innen kapta a nevét.
Rágadantiká
A Rágadantiká a mutatóujj tövétől indul, és lefelé halad a Rohinível (életvonal)
szemben található terület (horpadás) irányába. Akinek a kezén a vonal vége egy
halformát képez, az mind a három világ felett diadalmaskodik, mivel majd minden
kívánsága teljesül, legyen az férfi vagy nő. Neve a bétellevél rágásának szenvedélyére
utal.
Kariní
A Kariní a Pithru szthánáról (a Jupiter-dombról) induló és a mutatóujj töve
felé futó csigavonalú formáció. Eltitkolt hibákat és leplezett hírnevet jelez.
Azonban ha egy másik vonallal összekapcsolódva a többi ujj felé görbül, szenvedélyes
alkoholizmust mutat. Elnevezése az istenek vérére - az elefántok templomaiból
származó folyadékra - és egy bizonyos fajta mámoros állapotra utal.
Dugdhá
A Dugdhá a mutatóujj tövétől indul és a hüvelykujj felé fut. Lerövidíti az
ember életét. Az elnevezés a tej szeretetét jelenti.
Mugdhá
A Mugdhá a Dugdhá lábánál található kör, vagy a mutatóujj tövénél körbefutó
vonal. Férfiak kezén a jelenléte nagy tiszteletet, megbecsülést jelképez, női
kézen viszont éppen az ellenkezőjét, megvetést, elítélést jelent. Nevét a bölcsektől
a bennefoglalt vonzerő miatt kapta.
Mahámati
A Mahámati hosszú, tiszta vonal, egyesek a Rohiníből, mások a kisujjtól eredeztetik.
Ha a Rohiníből indul, akkor a kisujj és a gyűrűsujj töve között végződik; ha a
kisujjtól, akkor a Rohiníbe fut. A Mahámati lehet egyedülálló, de állhat több
vonalból is. Ha a kisujj alól indul, akkor tulajdonosa erőteljes intelligenciával
bír, innen kapta az elnevezését. A nyugati tenyérjósok ezt a vonalat Merkúr-,
máj- illetve egészségvonalként ismerik.
Pati
A kisujj és a középső ujj közül ívelő, lefelé haladó vonalak közül azt, amelyik
széles, mély és csillogó, Patinak hívják. Az esetben, ha a gyűrűsujj alatt helyezkedik
el, bőséges gyermekáldást jelent. Nevét a nagy szexuális erőtől kapta. E vonalak
közül a hoszszabbat Mahápatinak, a rövidebbet Alpapatinak nevezik. Ha a Mahápati
rövid, akkor megegyezik a Patival.
Klesá
A mutató- és a középső ujjak közül induló lefelé futó vonalat Klesának nevezik.
Ez a vonal sok aggodalmaskodásra, szorongásra utaló jel. A szorongás fokozottabb,
ha a vonal kezdete a mutatóujj tövéhez van közelebb.
Hára
A növekvő holdhoz hasonló félkör alakú, ragyogó vonalat Hára rékhának nevezik.
A vonal jelenléte azt szimbolizálja, hogy a férfiak magas pozíciójú emberek kegyencei
lesznek, nők esetében pedig jómódú férjet találnak, akik drága ékszerekkel ajándékozzák
meg őket. A hiánytalan Hára vonalformáció ráadásul állami tisztség elnyerését
is jelezheti tulajdonosának. Egyes szerzők ezt a vonalat Csandra rékhának hívják.
Elnevezése a ragyogásra, pompára utal.
Mandoshnádá
Ez a Hára rékha alatt (vagy a Hára rékha képzeletbeli helye alatt) helyezkedik
el, azzal párhuzamosan fut a mutató- és a gyűrűsujjak között, körbefogva a középső
ujj alatti dombot. Legyen bár férfi vagy nő, akinek ilyen vonal van a tenyerén,
nehezen talál magának munkalehetőséget, nehéz felfogása, lassú észjárása miatt
nem nagyon tud elhelyezkedni. Ezek az emberek az érintésre érzéketlenek, hidegek,
innen kapta a nevét a vonal. Egyesek a Vénusz-övvel azonosítják, ez azonban nem
bizonyított, ezért a jelentése eltérő.
Nishthá
A Nisthá a gyűrűsujj tövétől indul és a kisujj töve alá ível, a kézél mentén
- keresztezve a Vidja és Dzsája helyeket - a Dharma szthána irányába fut. Elég
vékony vonal, azonban a hosszával, megformáltságával utalhat a várható élettartamra.
Nevét onnan kapta, hogy e vonalformáció viselője a Dharma követője.
Dhátri
A bal tenyéren a Manibandha és a Masztak rékha között tetszőleges helyen
lehet. A Manibandha (csuklóvonal) közeléből a Dhátri a Rohinítől jobbra fut, más
vonalakat is érintve a Masztak rékhát (fejvonalat) elérve, kagyló vagy hal formát
képezhet. Közepén előfordulhat számos elágazás. Ahogy a neve is jelzi, mindenfajta
erővel és sok földi vagyonnal ruházza fel a tulajdonosát.
Gopí
A Gopí a Manibandhától (csuklóvonaltól) indul, keresztülmegy a kézen, s a
kisujj és a gyűrűsujj közötti helyen végződik. A vonal onnan kapta a nevét, hogy
a tulajdonosa kimagasló jólétben él és nem tart a magas tisztségviselőktől vagy
a hatalomtól.
Prijavratá
Az összes olyan vonalat, amely valamelyik kézélen található és a kisujj tövéig
fut, Prijavratának nevezik. Ez a Dharma gyümölcseivel ajándékozza meg gazdáját.
Egyes bölcsek ezt a vonalat Magadhinak hívják, ami azt jelzi, hogy az illető korábbi
születései (reinkarnációi) során vezeklés révén nagy érdemeket szerzett.
Dhenuká
A Dhenuká a Manibandhától (csuklóvonaltól) indul és az Indira (sorsvonal)
közelében fut végig a tenyéren. Nagyon karcsú vonal és a középső ujj töve felé
tart. Tulajdonosának - a vonal megformáltságával arányos mértékben - teljesülnek
a vágyai.
Dharma
A tenyér közepén található Dharma úgy néz ki, mint egy kampó vagy olyan mint
egy törött ág. Amennyiben e vonal tiszta rajzolatú, akkor az illetőnek, mivel
a Dharma követője, az összes kívánsága teljesül. A Dharmától, a hitről kapta az
elnevezését.
Dhanapradá
A Dhanapradá a Manibandhából indul és felfelé halad a középső ujj irányába
az Indirá közvetlen közelében. Ha ez a vonal hosszú, és jól rajzolt, akkor - a
nevének megfelelően - tulajdonosa pontosan annyi pénzt keres, amennyit szeretne.
Godá
A Godá többnyire a Rohiníből (életvonalból) indul és tisztán kivehetően,
törés nélkül fut a kisujj tövéhez. Ez a vonal jelenlétével - minőségétől függően
- sok pénzt és jó termést ajándékoz a kéz gazdájának.
Mádhaví
Ez az ívelt, ferde, vastag vonal a jobb kézen a kisujj alatt, az ujjtőhöz közel
található. A bal kéz Mahi vonalának hasonmása. A Védikus ismeretek hasznosítását
jelképezi. Elnevezése onnan ered, hogy a vonalat viselő személy tavasszal hal
meg.
Rukmakantiká
Ez a vékony, a tenyérél felé ívelő vonal a kisujj alatt az ujjtőtől kissé
távolabb található, mint a Mádhaví. Akinek ilyen vonal van a kezén, annak minden
vágya teljesül. Az elnevezés aranyleletre vagy arany ékszerek viselésére utal.
Rohíshtá
A tenyérél közelében, a tenyér felől ívelő vonal a Rohíshtá. Gazdagságot
és bőséges gabonatermést jelez.
Hantrí
A Hantrí a Dharma szthána (Hold-domb) felső részéről indul és a kéztől függően
balra vagy jobbra futva útja során keresztezi az Indirá rékhát (sorsvonalat) valamint
a Rohinít (életvonalat), és a hüvelykujj tövénél végződik. E vonal azt jelzi,
hogy gazdája pazarlón bánik a pénzzel és értékeivel. Ha van neki, elherdálja pénzét
és földjét. Ezt a könnyelműséget jelzi a vonal neve is.
Gomatí
A Gomatí a Rohiníből (életvonalból) indul, áthalad a tenyéren és felível
a gyűrűsujj középső ízéig. Az a személy, akinek ilyen vonala van - ha eddig még
nem tette - jártasságot szerez a művészetekben és a tudományokban. Elismertséget
és gazdagságot is jelez. Egyes bölcsek ezt a vonalat Vidja rékhának, vagyis a
tudás vonalának is nevezik. A nyugati palmisztriában a jelentése: Nap-vonal.
Dhanilá
A Dhanilá a Manibandhából (csuklóvonalból) ered és felfelé egészen a gyűrűsujj
felső percéig fut. Nevét onnan kapta, hogy a tulajdonosának jólétét szimbolizálja.
Egyes bölcsek Vidjadhará rékhának is nevezik.
Úrdhva
rékha
Az Úrdhva rékha a bal tenyéren, egy lentről felfelé futó vonal. Ha ez a vonal
eléri a középső ujjat, az jómódban eltöltött száz éves életet jelez. Ha azonban
ez a vonal - töréssel, vagy törés nélkül - a Masztak rékhánál (fejvonalnál) végetér,
a hatás ellentétes, a vonal jelentése ebben az esetben: rövid, szegény élet. Az
elnevezés a legmagasabb célok elérésére vagy a vonal felfelé irányuló futására
utal.
Kritá
A Kritá a hüvelykujj tövében húzódó vertikális vonal, anélkül, hogy érintené a
Szandhit (csuklót). Vörös színű, és tisztán kivehető. Ha ez a vonal megtalálható
a kézen, az kimeríthetetlen lelkesedést, buzgalmat jelez. Bármely kísérlet, próbálkozás
sikeres teljesítését jelzi, innen a neve.
Amuká
Az Amuká egy ívelt vonalból leágazó vastag vonal a mutatóujj és a hüvelykujj
közötti részen. Bátorságot és a szexuális gyönyör élvezetét jelzi. Elnevezése
onnan ered, hogy minden asszonyi kívánságot kielégít. Ezt a vonalat csak férfiak
esetében szokás értékelni.
Kandu
A Kandu a hüvelykujj tövén lévő vékony, nyíl alakú vonal. Mivel két másik vonal
is indul a tövében, ezért a konfiguráció három vonalból áll. Ha ez a formáció
esetenként és különböző alakban, formában jelenik meg, továbbá ha a mutatóujj
felé hajlik, sok testvért jelez. Ha állandó a vonal, az a testvérekhez, szülőkhöz,
rokonokhoz, gyerekekhez hasonló pártfogók és barátok létezését jelenti. Ezenkívül
az illető kívánságai is teljesülnek. A vonal neve a viszketegségre, a pikkelysömörhöz
hasonló bőrbetegségre utal.
Kanishthá
Azokat a vonalakat, amelyek a Brathru szthánáról, a hüvelykujjpárna középső részéről
indulnak, és a mutatóujj felé kanyarodnak Kanishthának nevezik. E vonalak száma
jelzi a fiú és a leány gyermekek számát. A vastagabb vonalak fiúgyermeket, a vékonyabbak
lányokat szimbolizálnak. A hosszú, ép vonalak hosszú életű gyerekeket jeleznek.
A Masztak rékha (fejvonal) tetején túlnyúló, a négy ujj felé haladó, de azokat
el nem érő, ragyogó Kanishthá vonalak a fiúgyermekek számát mutatják. Ha az említett
vonalak lefelé hajlanak, vagy ha a Bandha szthánán (a Vénusz-domb alsó részén)
jól kirajzoltak, akkor ez esetben a rokonokat jelzik.
Spurattanu
Ez a rékha a Manibandhából (csuklóvonalból) indul, felmegy a Satru szthánára (Mars-dombra),
majd a Rohiní belső oldalának felső részénél a kézél felé fordul. Kedvező, szerencsés
dolgokat jelent. Mivel a test ragyogását jelzi, innen ered a neve.
Madhaví
A Madhaví vertikális vonal a hüvelykujj tetején. Jelenléte sikeres vállalkozást,
meggazdagodást jelez. Ha több vonalból áll, akkor az eredmény végtelen boldogság.
A bölcsek szerint onnan kapta a nevét, hogy az ilyen vonallal bíró emberek nem
kedvelik a szeszes italokat.
Mati
A Mati tisztán kivehetően, a hüvelykujj tövénél található. Ha a vonal hullámos,
akkor az illető mentálisan gyenge, alacsony intelligenciájú. Ha felfelé induló
ágak indulnak ki belőle, akkor ráadásul még rossz megjelenésű is. Ha ezen a helyen
több mint két vonal találkozik a gyakorlatban, annak a jelentése is ugyanez.
Szauráshtriká
A Szauráshtrika a hüvelykujj tövétől az ízeken át a körömperc felé halad.
Ahány ilyen vonal található a hüvelykujjon, annyi ellensége lesz az embernek.
Ha ez a vonal érinti a körömíz felső részét, akkor az ellenségek szomorúságot
fognak okozni. Ha e vonalak egyike eléri a hüvelykujj körmét, akkor az illető
lejjebb kerül a társadalmi ranglétrán. Ha a vonalon szakadás található, kasztváltás
várható. Ha a vonal hullámos, az alárendeltség gyengébbé válik.
Rukmaprabhá
A Rukmaprabhá a hüvelykujj tetején fellelhető, lángnyelvhez hasonló formáció.
Ez a vonal, ahogyan a neve is mutatja, híres embert, nagy vezetőt jelez.
Bhavitrí
A Bhavitrí mély, sötét, markáns, nyolcas számot formázó szimbolika. A hüvelykujj
tetején, a körömpercen található, a körömig húzódik. E vonal tulajdonosa mindhárom
világban közkedvelt lehet. A vonal elnevezése onnan ered, hogy az ilyen személy
eredményei arányosak lesznek az erőfeszítéseivel.
Kapilá
A Kapilá kevéssel a hüvelykujj töve fölött, a második ízperc alatt látható.
A felfelé irányuló vonal meglehetősen vastag és sötét színű. Az a személy, akinek
ilyen jel van a hüvelykujján, nagyon hosszú életet fog élni erényesen és erkölcsösen.
Élete során kiváló egészségben, jómódban lesz része, remek rokonokra és gyermekekre
számíthat.
Kámavallí
A Kámavallí a hüvelykujj második ízpercén lévő "V" alakú derékszögű
vonal. Nagy vagyont jelez. Hölgyek kezén nagy vonzerőt, szerencsét és hírnevet
jelképez. Nevét onnan kapta, hogy tulajdonosának minden kívánsága teljesül.
Kandalí
A Kandalí a hüvelykujj gerincén látható vertikálisan futó, elég vastag vonal.
A férfiaknál uralkodói tulajdonságokat jelképez, nők esetében pedig minden kívánság
teljesülését és boldog házasságot jelent. Az elnevezés a fejet szimbolizálja és
a frissen nyíló virág szépségét sugallja.
Juktá
A Jukta a hüvelykujj második ízpercének alsó részén lévő félkört formázó
vonal. Az ilyen vonallal bíró férfiember bölcs tettei révén híressé válik. A vezetőkre
jellemző.
Hemavetriká
A Hemavetriká a hüvelykujj alsó percén található, az aranyéhoz hasonló ragyogású
apró vonal vagy vonalhalmaz. Önmagában egyedül, vagy néhány másik vonallal társulva
is ugyanazt szimbolizálja, nevezetesen: gazdagságot, jólétet minden területen.
Enevezése onnan ered, hogy a tulajdonosának a teste úgy csillog mint az arany.
Mivel gazdagságot is jelez, egyesek Srí rékhának (Srí vonalnak) nevezik.
Lohiká
A Lohiká a Rohiní (életvonal) kezdetétől indul, végigfut a hüvelykujj középső
részén egészen a körömig. Egy vagy két, szarv alakú kiágazás lehet rajta. A vonal
nagy tudást és jólétet jelez.
Karidanturá
A Karidanturá a hüvelykujj tetején látható, a körömtől lefelé futó két részre
ágazó vonal, mely az elefántagyarhoz hasonló. Akiknek ilyen vonal van a kezükön,
azok rendszerint kiálló fogúak, görbe lábúak és gyakorta vannak fajtalan, perverz
vágyaik.
Bálahridha
Ez a vonal a hüvelykujj külső felén található, a hüvelykujj tövéből indul
ki. Meleg szívet, fiúgyermekeket, fiatalos alkatot és természetet, valamint boldogságot
és hírnevet jelez. Fiatalnak és öregnek egyaránt ifjú szívet ad. Tulajdonosa gyermekes
csínytevő vagy romantikus érzelmű.
Vaszuprekshá
A Vaszuprekshá a hüvelykujj alsó, kifelé eső részén a Bálahridha alól kiinduló
hosszú, felfelé haladó vonal. Birtokosának gazdagságát jelzi. Az elnevezésből
arra lehet következtetni, hogy az illető - attól való félelmében, hogy elvesztheti
azt, amit összegyűjtött - szemeit állandóan a vagyonán tartja.
Csetaszá
A Rohiní (életvonal) tövétől indul és a Satru szthána (Mars-domb) felé halad.
Hosszú életet, mezőgazdálkodásból származó nagy vagyont és tökéletes egészséget
jelképez. Az elnevezés arra utal, hogy gazdája mindig vagyona gyarapításával van
elfoglalva.
Dhani
A Dhani a jobb hüvelykujjon a körömperc és a második ízperc között lévő árpa
alakú formáció. Mezőgazdasággal kapcsolatos vagyonszerzést, jó termést, földbirtokot
jelez. Ahogyan azt a vonal neve is jelzi, tulajdonosa a vonal erősségétől függően
képes vagyonát gyarapítani. Ha azonban a formáció nincs teljesen kifejlődve vagy
sérült, az esetben tulajdonosának csak időnként lesz jó termése.
Javakjá
Kevéssel a Dhani alatt található függőleges futású vonal, a Javakjá. A vonal
gazdája kereskedő vagy földműves. Az elnevezés sok gabonára, főképp rizsre utal.
Rágabadhirá
A hüvelykujj tenyér felöli részén, a középső ízpercen található, felfelé
futó, vöröses színű, hullámos, fénytelen, homályos vonal a Rágabadhirá. Fájdalmakat
jelez, melyet a szeretett személytől vagy a kívánt dolgoktól való eltávolítás
okoz. Az elnevezése színvakságot sugall.
Madajantiká
Ez a vonal, a hüvelykujj második ízpercén kissé kifelé ívelten fut a köröm
felé. Tulajdonosa végtelen büszke a gazdagságára és a vagyonára. A vonal elnevezése
a túláradó örömre, boldogságra utal.
Hemavatí
A jobb kéz hüvelykujjának második ízperce fölött található vastag, aranylánchoz
hasonlatos vonal. Csalhatatlanságot és hírnevet, valamint az elnevezésével jelzett
arany kegytárgyak birtoklását jelenti.
Rati
A Rati a hüvelykujj első és második ízpercénél látható félkör alakú vonal.
Elnevezéséből egyértelmű, hogy ez a vonal kizárólag szexuális élvezettel ajándékozza
meg a tulajdonosát.
Hridja
A Hridja vertikális vonal a hüvelykujj első ízperce alatt a második ízpercen
látható. Akinek ilyen vonal található a kezén, azt az egész világ szeretni és
áldani fogja. Ha azonban a vonal hiányos, akkor az illetőnek egyes időszakokban
kegyvesztettségben lesz része.
Vaszughní
Azt a vonalat, amely kettészeli a Hridja-vonalat, Vaszughní vonalnak nevezik.
Ez a Hridja vonal minden hatását megsemmisíti.
Romavisraszu
A Romavisraszu a hüvelykujj második ízperce alatti területéről induló kézfej
felé futó vonal, amely gyakorta egészen a kézszőrzet területéig húzódik. Férfiak
és nők kezén egyaránt a haj elvesztését jelzi. A hajhullás mértéke arányos a vonal
erősségével.
Gadzsáhvajá
Ez a vonal érinti a hüvelykujj alsó ízpercét, kissé balra és felfelé hajlik,
ezért úgy tűnik, mintha visszafelé menne a kézen. Tiszta formációjúnak kell lennie.
Az a személy, akinek ilyen vonala van, gyors felfogású, legyőzhetetlen, azonban
erősen függő viszonyban van másokkal. A vonal neve az elefánt hívását sugallja,
s ezáltal mintegy illusztrálva annak hatásait.
Szormi
A hüvelykujj hajlatában lévő félkör alakú, vékony ívelt vonalat Szorminak
nevezik. Egy ilyen vonal az illető vágyainak beteljesülését jelképezi. Azért nevezik
így, mert az ilyen vonallal bíró embereknek nagyok a testrészei.