Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Kéri
Katalin
A földi paradicsom
A muszlim fürdőkultúra szerepe az egészség és szépség megőrzésében
(Egészségnevelés,
2001/1. szám, 36-39. o.)
© 2001 Ambrus Attiláné Dr. Kéri Katalin egyetemi docens
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Forrás: http://nostromo.pte.hu/~carry/text/hammam.htm
Abstract
Role of Moslem bathing culture in preservation of health and beauty
In the medieval Islamic empire a good number of public and private
baths were built in order that people could satisfy the rules of ritual bathing.
Physical culture, beauty and their belief that their rask was to take care of
the universe of the world created by Allah – included their own body. Their
belief belonged to the specific feature that in the world everything was related
with everyhing, and men themselves could do a lot for their own health; bathing
and beauty care and health preserving methods practiced in hammams could promote
it. Men, women and children filled the baths of the Islamic empire in those
centuries when in the medieval Europe little care was paid to personal hygiene.
A középkori iszlám birodalomban számos köz- és magánfürdőt építettek a muszlimok,
hogy mindenkor eleget tehessenek a rituális mosakodás szabályainak. Testük ápolása,
szépségük és egészségük megőrzése világszemléletükből következett: úgy vélték,
kötelességük gondoskodni az Allah által teremtett világ egészéről, beleértve
saját testüket is. Egészségfogalmuk sajátosságai közé tartozott abbéli hitük,
hogy a világban minden mindennel összefügg, és hogy az ember maga is sokat tehet
egészsége érdekében. A fürdőzés és a hammámokban gyakorolt szépségápolási és
egészségvédő eljárások ehhez nagyban hozzájárultak. Muszlim nők, férfiak és
gyerekek töltötték meg az iszlám birodalom fürdőit azokban az évszázadokban,
amikor a középkori Európában csak kevés gondot fordítottak a személyes higiénére.
A muszlim hívők
mindegyikének állandó kötelessége a (rituális) mosakodás, ezért városaikban
– Keleten és Nyugaton egyaránt – már a középkorban igen fejlett fürdőkultúra
alakult ki. A szépség, a tisztaság, illetve maga az egészség hozzátartozott
a harmonikus életvitelhez, mindez a világ teljességéről való muszlim gondolkodás
része volt. Az egészségnevelésben így már kicsi gyermekkortól kiemelkedő szerepet
kapott a testápolás, a tisztálkodás műveleteinek elsajátítása. A fiúk és lányok
általában serdülő korukig anyjukkal és a család más nőtagjaival együtt a ház
elkülönített részében, a háremben éltek. Ebben, a nők és gyermekek számára elkülönített
és fenntartott lakrészben a kicsiknek külön szobájuk volt, melynek falait és
padlóját szőnyegekkel és gyékénnyel borították, közepén pedig kisebb vagy nagyobb
fürdőmedence állt, amely mellé télen meleg, nyáron pedig hideg vízzel teli kancsót
állítottak a felnőttek. E medence a gyerekek mosdatására szolgált, hiszen –becsületbeli
ügy– volt tisztántartásuk és csinos öltöztetésük.[1]
A lakóházakon belül található fürdők mellett nagy számban elterjedtek és óriási
népszerűségre tettek szert a középkor során azok a közfürdők (arab nevükön hammám-ok),
ahová a kisebb gyerekek – nemüktől függetlenül – édesanyjukkal és nőrokonaikkal
jártak, általában hetente egyszer.
A fürdők épülete
Ha a muszlim
orvoslás sok évszázad alatt született tudományos eredményeit áttekintjük, és
ebből, illetve a muszlim gondolkodás egészéből indulunk ki, világossá válik,
hogy maga az egészség és a szépség Allah művének a beteljesülése, az isteni
harmónia visszatükrözője, ezért a szépség- és egészségápolás (egymástól elválaszthatatlanul)
az iszlám valláshoz tartozó kötelezettség.
Mindezt a gondolatsort teljes mértékben alátámasztja az iszlám birodalomból
ismert sok ezer köz- és magánfürdőnek az Univerzumot idéző és szimbolizáló épületegyüttese,
illetve a tisztálkodás szabályai. A víz maga az arabok számára a Paradicsomot
előrevetítő földi jelenség. Miként a sivataglakó beduinoknak egyik legnagyobb
gyönyörűséget az jelentette, ha édesvízű óázisok mentén kialakult városokba
értek, a városlakóknak a fürdő (hammám) biztosította a kapcsolatot az
éggel. A Korán szerint –Allah vizet bocsát le az égből, és újjáéleszti vele
a földet– (2:164), és a Paradicsom leírásakor is fontos
szerephez jut a víz az idilli állapotok ecsetelésében. Az iszlám kultúrában
a zubogó források és szökőkutak, a szemet gyönyörködtető vízmedencék legalább
annyira szolgálták a hívők lelkének, mint testének a felüdülését. A fürdők azonban
még jelentősebb szerepet töltöttek be a muszlimok életében: e helyszíneken tisztálkodás
közben nem csupán a szemükkel, hanem valamennyi érzékszervükkel megtapasztalhatták
a felfrissülést, az újjászületést, magát az isteni harmóniát. A hammám
ezért a szent és a profán keresztpontjában álló, sajátos intézmény volt az iszlám
kultúrában, és – bár építészetileg számos megoldást a Bizánci birodalomban megismert
római thermákból merítettek az arabok – mind megjelenésében, mind pedig jelentőségét
tekintve a muszlim fürdő minden korábbi hasonló építményt felülmúlt.
Egy-egy város hírneve és gazdagsága a közfürdők számában jutott kifejezésre.
Ibn Khaldún azt írta, hogy –A jólét és a gazdagság luxust követel–, és
más történetírók illetve utazók is hajlottak arra, hogy valamelyest eltúlozzák
a muszlim központokban található hammám-ok számát. A 9-10. századi Bagdad
esetében például 60 ezer és 200 ezer között vibrál a közfürdők száma különböző
szerzők műveiben, amely számadatok közül az alsó érték is meglehetősen magas.[2]
A fürdő elkülönített részei a rituális megtisztulás különböző lépéseit szimbolizálták,
építészeti megjelenítése pedig olyan esztétikus – sokszor pazar – volt, hogy
a hammám valóban maga volt a –földi Paradicsom–. A XII. századi szerző,
Abd al-Latíf al-Bagdadi –Könyv a hasznosságról– (Kitáb al-ifada)
című könyvében részletes képet festett Kairó közfürdőiről. Leírása szerint a
hammámok tetőzetét boltíves oszlopok tartották, és – a külső szemlélő
számára is megkapó látványt nyújtó – kupoláik az épület belsejében tartózkodó
fürdőzőket kápráztatták el leginkább. Más muszlim épületekhez hasonlóan a fürdők
kupolái is az égboltot (tágabb, átvitt értelemben Allah világát) szimbolizálták.
A szépen ívelt tetőkön apró, gyakran csillag alakú ablakok voltak, amelyeket
különböző színű, áttetsző (nyitható és mozgatható) üvegekkel fedtek a fürdő
építői. Így, miként a fenti szerző is írja, a hammám vendégei valóságos
fényárban úsztak, a medencék víztükrén, a csempével borított falakon és padlón
a napfény erősségétől és irányától függően mesebeli színes fények vibráltak.
Al-Bagdadi szerint aki egyszer részese volt e látványnak, sosem akar többé máshol
lenni, és szerinte a legcsodálatosabb paloták látványa sem nyújt olyan élvezetet,
mint a közfürdőkben megtapasztalható szépség.[3]
A fürdők falait és padlóját borító fényes, márványból készült és színezett csempék
csak fokozták ezt az élményt: a granadai Alhambra csodás fürdőinek (melyeket
I. Juszuf idején építettek) falait például arany, szürke, zöld, kék és vörös
csempék díszítették.[4]
Az Ezeregyéjszaka 132. történetének egyik költeménye így foglalja össze e gondolatokat:
–E háznak
erős kőtömbök ím virágai,
ha tűz lángja nyalja körbe, szívünk örül neki,
pokolnak gyanítanád, valójában ott a menny,
S napot, holdat is látsz számosat benne fényleni.–[5]
Az építmények belső tagoltsága is logikus rendet követett. A fürdő bejáratánál
voltak megtalálhatóak az öltözők, és itt volt a színtere a tisztálkodáshoz szükséges
kellékek beszerzésének is: lehetett törölközőt vagy köntöst kölcsönözni, haj-
és testápoló szereket vásárolni. A hammám ezen részében illemhelyeket
is kialakítottak.
Az öltözőkből a vendégek legelőször a melegvizes terembe jutottak, ahol igazi
gőzfürdő várta őket. A helyiségben lévő hőmérsékletet és páratartalmat a padlóba
épített agyagcsövekben áramoltatott víz hőfokával és mennyiségével szabályozták.
A forróvizes teremben a felhevült padlót a fürdőszolgák vízzel locsolták, és
így keletkezett a test pórusainak megnyitását segítő finom pára. Ebből a teremből
a langyos-vizes medencé(ke)t rejtő fürdőszobába mentek a vendégek, onnan pedig
a hidegvizes mártózást biztosító helyiségbe. A hammámnak voltak még más,
fontos részei is, például azon szoba vagy szobák, ahol pihenéssel, szépítkezéssel
vagy éppen étkezéssel tölthették el az időt a muszlimok.
Egy-egy hammám mérete és termeinek illetve medencéinek száma természetesen függött
az építtető(k) anyagi helyzetétől, társadalmi pozíciójától, vagy az adott térség
szokásaitól, a fürdőzők igényeitől. A fentiekben felvázolt fürdő az –ideális–
változat: egységei az évszakokat szimbolizálták: a legmelegebb helyiség a telet,
a langyos az őszt, a hideg a nyarat, a pihenő helyiség pedig a felüdülést hozó
tavaszt juttatta a szemlélők eszébe, miként ez például Abd al-Rahman Badawi
–A misztériumok misztériuma– (Sirr al-asrar) című művéből is kiolvasható.[6] A nagyobb méretű, jelentős beruházással
felépített fürdők egész embertömeg tisztálkodásának a helyszínei voltak, éppen
ezért fontos volt, hogy a szegény és gazdag vendégek bizonyos mértékű elkülönítését
megoldják. Erre szolgált például az öltöző-kabinok kialakítása, hogy a hétköznapi
emberek ne láthassák az előkelők mezítelenségét, és léteztek olyan egyszemélyes
kádak is, amelyek ugyanezt az elkülönülést lehetővé tették a medencék (rawíja)
népes világával szemben.
A fürdőzés szabályai
A fürdőzés szabályai – miként a hammám felépítéséből is kiolvasható – lefektettek voltak, maga a termek elrendezése kijelölte a művelet menetét, hiszen a különböző hőfokú termekből csak meghatározott sorrendben lehetett továbbhaladni (meleg – langyos – hideg – száraz). Abd al-Latíf al-Bagdadi a 12. századi kairói nyilvános fürdők kapcsán azt tanácsolta a (férfi) fürdőzőknek fentebb már idézett művében, hogy töltsenek el kis időt az első teremben, aztán a második és harmadik medencében, és végezetül pihenjenek le egy puha heverőre, hogy testük elkezdjen izzadni. Azután törölközzenek meg többször is egy tiszta vászonkendővel, és ha már eleget izzadtak, menjenek a hammám elkülönített részébe, és végezzék el a rituális mosakodást, majd üljenek bele egy kád kellemesen langyos vízbe, és szappannal mosakodjanak meg. Ezt követően dörzsöljék be testüket az évszakhoz illő ecettel, és tisztogassák le bőrüket vízzel vagy krémek segítségével. Ezután újra mártózzanak meg egy vízzel teli kádban, és a fürdőből való távozás előtt alaposan töröljék szárazra testüket rózsa- vagy ámbraillatú kendővel. Az arab szerző azt is ajánlotta, hogy a tisztálkodást végző, és az izzadás miatt sok folyadékot veszítő fürdőzők kortyolgassanak rózsavizet vagy almaszörpöt.[7]
A nők és a fürdőzés
A nyilvános
fürdők azon kevés helyszín közé tartoztak, ahová a nők is ellátogathattak. Természetesen
csak akkor, amikor a férfiak nem voltak jelen, általában a déli ima után, az
alkonyi ima előtt. (A nagyvárosokban persze léteztek csakis a nők illetve a
férfiak részére fenntartott fürdők, ez utóbbiaké leggyakrabban a bazárnegyedben.)
A nők számára éppúgy, mint a férfiaknak, a fürdő a társasági élet fontos színterét
jelentette, azt a helyet, ahol a barátnőkkel nőrokonokkal és ismerősökkel hosszas
– a testi közelség miatt gyakran intim – beszélgetéseket folytathattak. A források
szerint a hammám nem pusztán a tisztálkodás és szépségápolás legfontosabb
muszlim helyszíne volt, hanem olyan intézmény, ahol a nők között körbe-körbejártak
a legjobb szépségápolási szerek és ételek receptjei, ahol megbeszélték a legújabb
híreket és pletykákat, tanácsokat adtak egymásnak gyermeknevelési és szerelmi
ügyekben, sőt, számos szerző szerint a fürdőkben készítették elő a házasságkötéseket
is. A nők számára a fürdő tehát sokrétű jelentéssel bírt, akár a szabadság szimbólumaként
is felfogható. Éppen ezért a hammámba menetel a muszlim hölgyek esetében
nagy előadást jelentett: a legszebb ruháikat és legdrágább ékszereiket magukra
öltve indultak fürdőzni, mintha esküvőre mennének.
A nők kisebb gyermekeikkel és házuk háremében lakó nőtársaikkal vonultak a fürdőbe.
A kisfiúk közül csak azokat vihették magukkal, akik –nem voltak még eszesek–,
és amint azok felserdültek (mukallaf-ok lettek) a női fürdőszolgák hazküldték
őket, mondván: –Majd apáddal gyere vissza!– A fürdő személyzete is nőkből –
esetleg eunuchokból – állt, és amikor az asszonyok elfoglalták a –földi Paradicsom–
épületét, a bejárati ajtóra törölközőkendőt akasztottak, jelezvén az utca embere
számára, hogy a hammám férfiaknak tiltott terület, időlegesen csakis
a nők birodalma.
A fürdő a muszlim nők számára a váltott vizekben való megmártózás és izzasztás
mellett az agyagos- és egyéb pakolások, test- és bőrmasszírozás, hajápolás és
testszőrtelenítés műveletéhez jelentett színteret. A melegvizes teremben történő,
nagyjából félórai izzasztás után a fürdetőasszonyok egy lepedővel letakart márványpadra
fektették a vendéget, és ledörzsölték egy okra nevű agyag-szerű anyaggal,
amit –Arménia földjének– is neveztek.[8] Ez a gőztől és melegtől kitágult
pórusú bőrt átjárva alaposan kitisztította a testet és meglágyította, szépítette
a bőrt. E pakolást lemosva a hajmosás, a fejbőr masszírozása következett, amelyhez
illatos és habzó anyagokat használtak.
A muszlimok körében – férfiak és nők között is – igen elterjedt volt a hajfestés
szokása. Vagy feketére festették hajukat (a férfiak a szakállukat is), vagy
hennával színezték, amely aranyvörös, narancsos árnyalatot kölcsönzött a hajnak.
A nők gondosan, tincsenként festették be a hajukat, ügyelve, hogy a henna ne
érje nyakuk vagy homlokuk bőrét, hiszen azt is befogta volna (a hennát használták
különböző testrészek, például a kéz festésére is).
A fürdőzést, masszázst és hajmosást a szőrtelenítés művelete követte, amely
az iszlám világban általánosnak mondható volt. Ez több lépést is magában foglalt:
a hónalj, a kar, a láb, az arc illetve a szeméremdomb teljes szőrtelenítését.
A szőrtelenítésnek több módját ismerték, és a különböző technikák, kenőcsök
használata függött a térségben kialakult szokásoktól, és természetesen aszerint
is változott, hogy a test melyik részét kívánták lecsupaszítani. Ismerték és
alkalmazták ugyan a borotválást, de elterjedtebb módszer volt a nura
nevű krém használata, ami egyfajta ragacsos kenőcs volt, amit felkentek a megfelelő
bőrfelületre, és egy kis idő elteltével letörölték, a kihullott szőrszálakkal
együtt. Ez, és a többi ilyesfajta krém oltatlan meszet és arzénos triszulfátot
tartalmazott, amely adalékanyagok túl gyakori vagy túl hosszas használata során
a bőr elveszíthette puhaságát, ezért a kenőcsöt gyorsan le kellett öblíteni,
és a szőrtelenítés végén a bőrfelületet ápoló-szerekkel kezelték. E célra rizslisztből,
csicseriborsóból vagy babból készült, bőrnyugtató és tápláló pakolást készítettek,
a növények porrá tört magvát rózsa- vagy mirtuszillatú vízben feloldva.[9]
A test szőrtelenítésével kapcsolatos hanyagságot a muszlimok piszkosságként
és ápolatlanságként értelmezték, és a szőrös nők állandó csúfolódások, adomák
tárgyai voltak. Előírás volt a hetente legalább egyszer történő depiláció, és
40 napnál hoszabb szünetet nem tarthattak a hívő nők e művelet elvégzését illetően.
A szőrtelenítést a manikür követte, majd a szépítkezés utolsó fázisa, az arc
kikészítése jött, ami nagyon fontos volt a muszlim nők körében, különösen a
szemek hangsúlyozása, hiszen a fátyolviselés miatt ez volt az egyetlen eszközük
szépségük és ápoltságuk megvillantására az illatosító-szerek használatán kívül.
Szintén nagy gondot fordítottak a fogak tisztítására, melyhez összezúzott gyöngyház,
tojáshéj és faszén keverékét használták, az ajak illetve a fogíny pedig festés
nélkül is állandóan élénkpiros színű volt a bétellevelek rágcsálásától. Az arcot
viszont kissé kipirosították egy púder-szerű anyaggal.
Valószínűleg a hammámban fürdőző és szépítkező hölgyek sokasága ismerte
az ókori Keleten és al-Andalúszban azokat a kozmetikai szereket és eljárásokat,
amelyek hozzájárultak szépségük és egészségük megőrzéséhez, s így férjük szívének
rabul ejtéséhez, amire – a többnejűség szokását és az ágyasok jelenlétét elfogadó
társadalmakban – minden nőnek nagy szüksége volt. A 11. században al-Shirázi,
szír orvos műve, –A házasság könyve– számos kozmetikumot is számbavett, például
bőrtisztító krémeket, melyek akkori alapanyagait a kozmetikai ipar a mai napig
széles körben felhasználja, mint például a rizs-, árpa-, vagy mandulalisztet,
a bóraxot és a halolajat. E könyvben volt például egy olyan recept, amely a
bőr kisebb és súlyosabb egyenetlenségeinek eltüntetését ígérte egy krém segítségével,
mely –az arcot csillogó rózsaszínné és ragyogóvá változtatja, és eltűnik minden
vöröses folt és sömör, a lepra nyomai, a himlőhelyek, minden régi forradás,
májfolt, mégpedig oly mértékben, hogy (a krém használójára) 7 nap után a saját
testvére sem ismer rá.– Al-Shirázi –csodareceptjében– többek között az alábbi
alapanyagok szerepeltek: meggy, szőlőgyökér, sáfrány, kandis-cukor, gumi-arábikum,
denevér-vizelet, anyatej, tojásfehérje, mandulaolaj, füge-lé, szárított, porított
tengeri hagyma, vérehulló fecskefű, menta, csicseriborsó-liszt, rizsliszt, pisztácia,
római mustár, örmény bórax, víz, olaj és újabb adag tojásfehérje az anyagok
összeállításához. A nagy szír orvos receptjei között fog- és szájápolási szereket
is találhatunk.
Különösen hangos volt a hammám és környéke akkor, ha egy házasságkötés
előtt álló szűzleányt vezettek oda az esküvő előtti tisztálkodás és testszépítés
céljából. A fürdő már e műveletsort megelőzően is fontos szerepet játszott a
házasságok előkészítésében. Az anyák gyakran itt –nézték ki– fiaik számára az
arát, mondhatni, ők voltak fiúgyermekük –szeme–, hiszen a férjek csakis a házasságkötés
után tekinthették meg először feleségük testét (néha még arcát is). A fürdő
környezete a leendő anyósnak teljes mértékben lehetővé tette, hogy az ott tisztálkodó
leányokat szemügyre vegye, meggyőződjön testi adottságaikról, viselkedésükről,
beszédjüket hallgatva következtessen gondolkodásmódjukra és erényeikre, és (nő)rokonaikat
megismerve benyomásokat szerezzen a családról. Európai szemmel nézve meglehetősen
furcsa, ám a hammám világával összeegyeztethető volt az a szokás, hogy
a leendő anyós meny-jelöltje testét – annak női hozzátartozói jelenlétében –
a fürdőben szivaccsal és kefével megtisztogatta, így mérve fel, hogy nincs-e
a leánynak valamilyen testi hibája.[10]
A fürdőben lehetett megbeszélni a hozomány részleteit is, és amennyiben a házasságot
nyélbe ütötték (természetesen a jegyespár férfi hozzátartozóinak ügyleteként,
de mégiscsak az anyák által befolyásolva), az esküvőt megelőző napok valamelyikén
tapasztalt fürdetőasszonyok csinosították ki a menyasszonyt. A muszlimok körében
is ez az a pillanat, amikor az ara testét a lehető legszebben felékesítik, és
e rítusnak fontos állomása volt a hammám.
A közfürdőkhöz fűződő hiedelmek
Al-Gazáli,
aki a –Vallásos ismeretek helyreállítása– című művében külön fejezetet szentelt
a hammámban gyakorlandó illendő viselkedésnek, azt írta, hogy a nők számára
a közfürdő látogatása megengedhetetlen, kivéve azokat, az asszonyokat, akik
betegek vagy nemrégiben szültek. Vég nélkül intették a férjeket, hogy feleségeiket
ne engedjék a fürdőházakba, ám e dörgedelmek a jelek szerint igen keveset értek.
A hagyomány szerint Allah 72 angyalt állított a fürdők kapujába, hogy megátkozzák
azokat, akik fedetlenül lépnek be oda. Ennek ellenére voltak – férfiak és nők
is – akik nem ügyeltek a vallásos tanításokra, és megmosolyogták Abu Hanifát,
aki – hogy ne kelljen látnia a hammámban pucéran fürdőző hittestvéreit
– bekötött szemmel vezettette magát a medencéhez.
A fürdőkben – éppen kétes hírük miatt – nem volt szabad imádkozni, és az a babona
járta az iszlám országokban hogy e hely – a víz keleti néphitben való megítélése
alapján – a démonok és a lelkek székhelye, és olyanfajta szellemek, mint amelyek
a forrásokban vagy barlangokban élnek, a hammámban is megtalálhatók.
Ez a babona annyira befészkelte magát egyes muszlim gondolkodók fejébe, hogy
bizonyos jogtudósok azon elmélkedtek, kell-e és hogyan fürdőbérleti díjat szedni
a dzsinnektől? Kitalálták a szellem- és ördögűzés fürdő-beli módját is: ha valaki
gonosz szellemet vélt látni a felszálló gőzben, baszmalát kellett kiáltania.[11]
A fürdőkkel kapcsolatos megítélés tehát nem volt egységes a muszlim világban.
A hadíszokban egymásnak ellentmondó részletek olvashatók: a hammám védelmezői
szerint Mohamed egyszer így kiáltott fel: –Mily csodás épület a közfürdő!– Egy
másik hagyomány szerint viszont az ördög (iblísz) ezt mondta: –Kértem
Allahtól lakóhelyet, és ő a hammámot adta.–
Összegzés
A fürdő tehát
hol mint pokol, hol mint földi Paradicsom jelenik meg a középkori iszlám világ
forrásaiban. E helyszínen – a körülmények nyújtotta lehetőségek folytán – a
léleknek és testnek alkalma nyílott a kifényesedésre a megtisztulásra éppúgy,
mint vallásos szempontból elvetendő, erkölcstelen cselekedetekre. Az egyes emberek
hitbuzgalmának mértékétől, a közösség erkölcsöket megtartó erejétől függött
az, hogy ki mire használta ezt, az önmagában véve fontos egészségügyi-szépségápolási
helyszínként létező létesítményt.
Az mindenesetre hangsúlyozandó tény, hogy a muszlimok körében azokban a középkori
évszázadokban tapasztalhatjuk a fürdőkultusz kibontakozását, amikor a keresztény
Európában a személyi higiéné, a tisztálkodás elhanyagolt és jelentéktelen területe
volt a mindennapi életnek.
Jegyzetek
1.
Mazahéri, Aly: A muszlimok mindennapi élete a középkorban a 10-től a 13.
századig. Európa, Budapest, 1989. 58. o.
2. Heller, Erdmute – Mosbahi, Hassouna: Tras los velos
del islam – Erotismo y sexualidad en la cultura árabe. Herder, Barcelona, 1995.
292. o.
3. Idézi: Grotzfeld, Heinz: Das Bad im arabisch-islamischen
Mittelalter. Wiesbaden, 1970. 144. o.
4. Doromby Endre: Spanyolország. Panoráma, Budapest, 1982.,
464. o.
5. Az Ezeregyéjszaka meséi I. köt. 132. mese, Fordította: Prileszky
Csilla; Atlantisz, Budapest, 2000. 664. o.
6. Idézi: Heller – Mosbahi 293. o.
7. Idézi: Grotzfeld 141-143. o.
8. Mazahéri 85. o.
9. Wiebke, Walter: Femmes en Islam. Sindbad, Paris, 1981.
173. o.
10. Heller – Mosbahi 307. o.
11. Uo. 309. o. Ez a betűszó a –Bismi –lláhi al-rahmáni al-rahím–,
Koránban szereplő kezdősor rövidítése, jelentése: – Az irgalmas és könyörületes
Isten nevében.