Terebess
szórólapok
«
szórólapok listája
SOLITAIRE
(Szoliter
vagy remetejáték)
A játék eredete
A Solitaire türelemjátékot már az ókorban is játszották, Publius Ovidus Naso (I. e. 43–I. sz. 17), a nagy római költő is elismeréssel szólt róla, talán száműzetésében, Tomiban (ma Constanza), a Fekete-tenger partján, „a világ végén, elhagyatott homokparton” maga is evvel múlatta az időt.
A játék többször feledésbe merült, de újra és újra feltalálták, játszották mindazok, akik egyedül voltak vagy unatkoztak a föld számos pontján: egyiptomi rabszolgák, dél-amerikai ültetvényeken dolgozó indiánok éppúgy, mint spanyol vagy portugál főnemesek, uralkodók. Sokan feltételezik, hogy mai formájában a hírhedt párizsi börtönben, a Bastille-ban született meg, ahol egy ott raboskodó politikai fogoly alakította ki, hogy segítségével elmeneküljön mindennapjaiból, a félelem, az éhség, a magány kínjai elől.
A 18. században Franciaországon kívül elterjedt Olaszországban, Németországban és Angliában is. G.W. Leibniz, a kiváló német filozófus és matematikus szerint ez a türelemjáték „a szellem legtökéletesebb csiszolója, a gondolkodás és elmélkedés művészetében.”
A játék ismertetése
A játék igen egyszerű, de figyelmet és kombinációs készséget igényel. Játszhatjuk egyedül, de tetszés szerinti számú partner is 32 egyforma koronggal (bábuval vagy a táblába beszúrható tüskékkel).
– Állítsuk fel a 32 korongot a mellékelt táblán látható kijelölt pontokra, szabadon hagyva a középpontot (amit minta-játékunkban a 17-es számmal jelölünk).
Mellékelünk egy példát a sikeres játékhoz:
– lépjünk a korongokkal. Szabály: egy korong átugorhat egy szomszédos korongot, ha mögötte üres hely van. Ezzel az átugrott korongot kiütöttük, azt le kell vennünk a tábláról.
Egy lépésben csak egy korongot lehet kiütni, átlósan nem léphetünk, csak egyenesen felfelé, jobbra és balra.
Az egymás utáni lépések során mindig más-más koronggal szabad ütni. A játék akkor ér véget, ha már csak egy korong van a táblánkon a középpontban, ha több egymástól távol álló korongunk marad, elvesztettük a játszmát.
Az alábbiak szerint mozgassa a korongokat, betartva a sorrendet:
– A 15-ös számon álló korongot tegyük a 17-es számra, emeljük
le a 16-os számon lévő korongot, s a továbbiakban is eszerint folytassuk:
15-17, 28-16,
21-23, 24-22, 7-21,
21-23, 26-24,
33-25, 18-30, 31-33,
33-25, 6-18,
13-11, 10-12, 27-13,
13-11, 8-10,
1-9, 16-4, 3-1,
1-9, 18-16, 16-4, 4-6, 6-18,
18-30, 29-17,
10-24, 23-25, 30-18,
19-17.
A játékot érdekesebbé és nehezebbé
tehetjük kétféleképpen:
1. A kezdő üres pontot nem középen, hanem valahol másutt jelöljük ki.
2. 32 korong helyett 36-tal játszunk, kibővítve táblánkat a pirossal jelölt pontokkal.