Terebess
szórólapok
«
szórólapok listája
A NEVETŐ BUDDHA
Kínában gyakorta találkozhatunk kőből, jádéből, porcelánból, bronzból vagy akár fából is készített szélesen vigyorgó, pufók arcú kedves figurákkal. A szobrok a Kelet-Ázsia szerte legnépszerűbb buddhista szentet, az Eljövendő Buddhát ábrázolják, aki a buddhizmus tanítása szerint a Tusita mennyekben lakozik. Szanszkritul Maitréja, kínaiul Milefo, koreaiul Minik, japánul pedig Miroku néven ismerik és tisztelik. Maitréja Indiából induló keleti térhódítása közben jutott el Kínába. Az 5-6. században már széles körben kialakult a kultusza is. A 10. században, a Szung-dinasztia idején a legendássá vált szerzeteseket, akik pl. meg tudták jósolni az időjárást, vagy egyéb csodás dolgokat vittek végbe, gyakran azonosították Maitréjával. Ettől kezdve az Eljövendő Buddha egy új népvallás alakjává vált. Eddig főként szerzetesek tisztelték, akik jámborul remélték, hogy haláluk után Maitréja mennyei birodalmába kerülhetnek, és türelmesen várták uralkodásának eljövetelét, de immár tisztelői köre kibővült a kemény fizikai munkába belefáradt közönséges halandók százezreivel, akik makacsul hitték, elhozza az emberi szenvedések végét, a boldog élet új korszakát. Ennek megfelelően képi ábrázolása is megváltozott: ostobán vigyorgó arcú, nagy pocakú szerzetesként kezdték ábrázolni, aki jobb kezében egy olvasót tart, és felhúzott térdén nyugtatja. A nép körében egyszerűen csak „nagy pocakúnak” (ta-tu-ce) vagy „nevető buddhának” (hsziao-fo) nevezik. Azt tartják, hogy az ostoba arc a bölcsességet álcázza, a nagy has viszont a jólétet és a gazdagságot szimbolizálja. Kínában az olyan kifejezés, mint pl. az „úgy nézel ki, mint maga Mi-lo” igen hízelgőnek számít. A hagyományos felfogás szerint a kövér, nagy hasú férfi az igazi szépségideál, hiszen ezek a testi jegyek bizonyítják, hogy eleget tesz családfői szerepének, biztosítja a család jólétét. Japánban a mai napig népszerűségben még a filmsztárokat is maguk mögé utasítják a szumó-birkózók, akik a sikereiket nem utolsó sorban Mirokuhoz hasonló külsejüknek köszönhetik.
Maitreját gyakran gyerekek körében ábrázolják: öt-hét, kínai copfos vidám lurkó kapaszkodik fel a mellettük óriásnak tűnő alakra. Ez a változat szinte a legkedveltebb a kínai otthonokban, mivel a gyermekáldást, a családi szeretetet és örömöt jelképezi.