Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Dr.
Anwar Aimen
Zarándoklat
Elektronikus
kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
BEVEZETÉS
Kevés
olyan rejtélyes, izgalmas, mindenkit érdeklő, közismert és egyben annyira félreismert,
félreértéssel és tévhittel átszőtt dolog létezik, mint a muszlimok mekkai zarándoklata.
Sajnos, sokszor hallani tévhiedelmeket és helytelen ismereteket neves rádió-
és televíziócsatornák műsoraiban, és gyakran olvashatunk ilyeneket neves újságok
hasábjain is. Fontosnak tartom ezen tévhiedelmek eloszlatását, és azt, hogy
tiszta, helyes, a valóságnak megfelelő képet nyújtsak a zarándoklatról anélkül,
hogy belebonyolódnék a zarándoklattal kapcsolatos száraz, unalmas kérdésekbe.
E cikk megírásakor az is célom volt, hogy személyes élményeim alapján eljuttassak
valamit a kedves olvasónak a zarándoklat ízéből, hangulatából, hogy úgy érezhesse,
mintha ott lenne abban a rettenthetetlen, végeláthatatlan tömegben a mekkai
zarándokkal együtt.
Önmagában a zarándoklatról írni azonban nem lehet. Ez az iszlám ötödik pillére,
és hogy megértsük, elengedhetetlen tisztában lenni lényegével és az iszlámban,
valamint a muszlim életében elfoglalt helyével. Ezután részletesen végigmegyek
a zarándoklat főbb lépésein, helyszínein, az adott helyekhez fűződő (főként
az iszlám vallás megjelenése előtti, például Ábrahám Próféta - Isten üdvözítse
- idejéből való) eseményeken, és ezek alapján mutatom be az adott állomás jelentőségét,
jelentését és a zarándokra gyakorolt hatását. Ahhoz azonban, hogy teljes képet
kapjunk a zarándoklatról, elengedhetetlen, hogy azt a rá való készülődéstől
kezdve egészen a megérkezésig mutassam be, beleértve annak a muszlim egyénre
és az iszlám egész társadalmára minden korszakban szinte azonos módon gyakorolt
nagyszerű és különleges hatásait, következményeit és előnyeit.
A ZARÁNDOKLAT LÉNYEGE ÉS HELYE AZ ISZLÁMBAN
ÉS A MUSZLIMOK ÉLETÉBEN
A
zarándoklat tulajdonképpen a Kábához és a hozzá közel eső helységekhez történő
ellátogatásból álló hosszú imádság. A Kába, mint ahogyan arról majd részletesebben
is írok, tradicionálisan az egyistenhitre alapuló vallások zarándokhelye volt.
Az arabok azonban az idők során a politeista vallások zarándokhelyévé változtatták.
Az iszlám monoteista vallási zarándokhellyé állította vissza. Tehát a zarándoklat
nem csupán az iszlámból, hanem az iszlám előtti időkben (pl.: Ábrahám Prófétának
- Isten üdvözítse -) kinyilatkoztatott monoteista vallásokból származik.
Ez a tény nagyon szépen megvilágítja azt a gondolatot, amelyet a muszlimok a
következőképpen fejeznek ki: az iszlám, illetve Mohamed Próféta - Isten üdvözítse
- a vallások, illetve a próféták pecsétje. Ez kifejezi az iszlámnak egyik nagyon
fontos központi gondolatát, azt, hogy a muszlimoknak hinniük kell az iszlám
előtti Istentől kinyilatkoztatott monoteista vallások könyveiben (pl.: Tóra,
Evangéliumok), ill. prófétáiban (pl.: Mózes, János, Jézus - Isten üdvözítse
őket). Sőt, a muszlimok ezeket a vallásokat a maguk idejében iszlámnak tekintik
és ami a prófétaságot illeti, prófétáik és Mohamed Próféta között nincs különbség.
Az iszlám ugyanis, amely az arab szeleme szóból származik, békét és engedelmességet
jelent. Ez kifejezi az iszlám lényegét, vagyis Istennek való engedelmesség által
elnyerni a lelki békét. Ebben az értelemben - tekintve, hogy minden vallás,
illetve prófétája az Isten imádatát, a neki való engedelmességet hirdette -
már érthetővé válnak az imént mondottak. Az egyetlen különbség a vallások és
prófétáik között, hogy azok az iszlámmal ellentétben - amely mindenkihez (minden
nemzethez és egyúttal a jövő emberéhez is) szól - csak egy néphez küldettek
el, tanításik sajnos a Koránban foglaltakkal, illetve Mohamed prófétáéval ellentétben
- amelynek minden betűje, illetve akinek egész élete és tevékenységének minden
részlete hitelesen megőrződött - vagy teljesen elvesztek, vagy az idők során
megváltoztak. Végül a köztük lévő különbséghez tartozik, hogy tanaik az iszlámmal
szemben - amely az élet minden területére irányelvet nyújt (a fogmosástól kezdve
az államalapításig), és rendszerezetten tartalmazza, kiegészíti mindazt, ami
mindig jó és alkalmazható volt tanításaikban - nem voltak teljesek és átfogóak.
A zarándoklat az iszlám ötödik oszlopa. Az iszlám öt oszlopa a következő: az
Istenbe és Prófétájába - Isten üdvözítse - vetett hitről történő tanúságtétel,
a napi öt ima, a közadakozás, a Ramadán hónapban való böjt teljesítése és a
zarándoklat elvégzése, amennyiben módunkban van megtenni az utat. A zarándoklatot
tehát minden felelős korban (pubertás utáni kor) lévő muszlim férfinak és nőnek
csupán egyszer kötelező megtenni életében, de csak akkor, ha mentálisan, anyagilag
(tehetős) és fizikailag (elég jó egészségnek örvend) képes rá. Az anyagi tehetősség
itt azt jelenti, hogy van elég pénze saját és hozzátartozói szükségleteinek
kielégítésére, adósságainak kifizetésére, amennyiben azok visszafizetési határideje
a zarándoklat ideje előtt lejárna. Ez azt is magában foglalja, hogy kölcsönből
például nem lehet zarándoklatra menni, és hogy az indulás ideje előtt lejáró
tartozásokat zarándoklat előtt fontos visszafizetni. A zarándoklat jelentősége
és fontossága tehát nem kétséges, de csak azokra vonatkozik, akik képesek a
megtételére.
Mivel az út költséges és nehéz, illetve csak egyszer kötelező megtenni, a legtöbb
muszlim csak egyszer (sokan még egyszer sem) teljesíti. Ez, mint az életben
minden egyszer történő esemény, különleges jelentőséggel és nyomatékkal ruházza
fel ezt, a muszlimok hitéletében egyáltalában nem mindennapi eseményt. A zarándoklat
jelentőségteljesség hangulatát tovább fokozza, hogy a zarándok tulajdonképpen
Isten vendége, és ha fohászkodik valamiért, Allah teljesíti neki, ha megbocsátásért
könyörög, megbocsátást nyer, tehát annak, akitől Isten zarándoklatát elfogadja
(ennek feltételeiről majd zarándoklatra való készülődés címszó alatt olvashatnak),
minden bűne megbocsáttatik, és olyan tisztán tér haza, mint a ma született csecsemő.
A félreértések elkerülése végett azonban szükségét látom annak, hogy ennél a
kérdésnél elidőzzünk egy keveset. Nem szabad azt hinnünk ugyanis, hogy egy muszlim
ezek alapján azt gondolhatná, hogy minden bűnt elkövethet, aztán majd elmegy
zarándoklatra, és az Isten akkor úgyis minden bűnét megbocsátja. Először is
bármilyen ilyen jellegű gondolat (bűn elkövetése azzal a gondolattal, hogy majd
bocsánatot kérek Istentől és akkor majd el lesz intézve) olyan dolog, amely
önmagában is bűnbánatot kíván. Másrészt Isten az őszinte bűnbánatot fogadja
el, és ilyen gondolat mellett elég nehézkes lehet az Istentől való őszinte bocsánatkérés.
Másrészt a bűn elkövetése után akármilyen őszinte bűnbánatot is gyakorol az
ember, már sohasem lesz ugyanolyan tiszta, mint amilyen azelőtt volt.
Az őszinte bűnbánat három dologból áll az iszlámban: először sajnálni, szégyellni
kell a dolgot, amit elkövetett, majd bocsánatot kell kérni érte Istentől, és
végül teljesen el kell távolodni magától az adott bűntől, tehát nem térhet vissza
hozzá. (Ha valaki ezután mégis - esetleg többször is - újra beleesik ugyanabba
a hibába, akkor az azt jelenti, hogy a bűnbánata nem volt őszinte és megint
vissza kell térnie Istenhez és meg kell bánnia újra a bűnét azzal az őszinte
szándékkal, hogy többet nem tér vissza ahhoz a rossz tetthez. És vajon ki bocsáthatná
meg a bűnöket, ha nem a Megbocsátó, az Irgalmas és Könyörületes, Magasztos Isten.
(Lásd az előző bekezdés Isten könyörületességéről szóló leírását!) Természetesen
mindezt Istenért, Isten parancsának teljesítése végett kell tennie, és még azelőtt,
mielőtt meglátná a halál angyalát, vagy bekövetkeznének az Ítélet Napjának biztos
jelei. Honnan tudhatom ezek után, hogy mielőtt végleg kiszállna belőlem a lélek,
vajon lesz-e lehetőségem elmenni zarándoklatra, és ha igen, az Isten valóban
elfogadja-e tőlem a zarándoklatomat, (képes leszek-e úgy elvégezni, hogy Isten
elfogadja)?
A bűnbánatról azt is tudni kell, hogy Isten a mások ellen elkövetett hibáinkat
csak azzal a feltétellel bocsáthatja meg, ha az, aki ellen vétkeztem (pl.: hazudtam,
a háta mögött pletykáltam és bármivel megkárosítottam vagy rosszat tettem ellene)
maga is megbocsátott. Ugyanis ez az ő joga az Istennél, amiért hibáztam ellene.
Ennek megoldásáról a következő részben fogok szólni. Mindezek fényében már világos,
hogy Isten határtalan Könyörületességének tudatában sem vetemedhet egy muszlim
féktelen aljasságokra, annak tudatában, hogy majd megbánja, vagy az Isten zarándoklat
alatt majd úgyis mindent megbocsát. Mindezek ismeretében tehát senki sem gondolhatja
azt, hogy az iszlámban csak azok a gazdagok üdvözülnek, akik megengedhetik maguknak
a zarándoklatot.
A ZARÁNDOKLATRA VALÓ KÉSZÜLŐDÉS ÉS LEGFONTOSABB FELTÉTELEI
Az
előző részben beszéltem a zarándoklat különleges helyéről az iszlámban, illetve
a muszlim életében, valamint arról, hogy - mint ahogyan az életben csupán egyszer
megtörténő jelentős, különleges és fontos események - a zarándoklat is különlegesebb
jelentőséggel és nyomatékkal bír a muszlimok életében, hitéletében. Ezért, mint
az élet különleges eseményeire, a zarándoklatra is nagyon fontos jól felkészülni,
megfelelően előkészülni.
Az egyik legfontosabb dolog a hittel történő számvetés, ugyanis az ember könnyen
gondolhat, hihet, feltételezhet olyat, ami miatt Isten előtt hitetlenné válhat.
Egy iszlámot megszegőnek pedig teljesen felesleges zarándoklatra mennie, hiszen
az Isten értelemszerűen nem fogadja el tőle a zarándoklatot, ráadásul ez az
egyetlen dolog, amit az Isten senkinek sem bocsát meg. Érthető tehát a hittel
történő számvetés mindenkori, különösképpen zarándoklat előtti fontossága. A
teljesség igénye nélkül felsorolok néhány esetet, amelyek elkövetése az iszlám
hit megszegését jelenti: Isten mellé társakat helyezni, Rajta kívül máshoz (pl.:
Istennél való közbenjárásért közvetítőkhöz) esedezni illetve mindezt nem hitetlenségnek
tartani. A hit megszegését jelenti az is, ha valaki nem hisz az isteni útmutatás,
a prófétai tanítás, valamint az iszlám életmód és előírások (amelyek az élet
minden területére kiterjednek kezdve az egyéni higiénék, rituálék elvégzésének
módjától a gazdaságon, büntetőjogon keresztül, egészen a kultúra politika, államalapítás
nagy kérdéséig) tökéletességében és helyességében, és úgy véli, hogy bármilyen
emberek által létrehozott földi rendszerek jobbak lehetnek náluk. Ez a gondolat
magában hordozza a zarándok, illetve az Istenhez visszatérő ember azon változását,
illetve elhatározását is, mely szerint már a készülődéskor eltávolodik a régebben
rendszeresen elkövetett bűneitől, és hazatérése után mindent megtesz, hogy megőrizze
a lelki tisztaságát, és hogy egyáltalában ne térjen vissza a régi bűneihez.
Ugyancsak hitetlenséget jelent az iszlám bármely részében, tételében, törvényében
(pl.: isteni büntetésekben, jutalmakban, Végső Napban) való kételkedés, az azoktól
való elfordulás, valamint a muszlimok ellenségeinek muszlimok ellenében történő
támogatása.
A zarándoklatra való felkészülés során a hívők megtisztítják szándékukat. A
tettek ugyanis a szándékuk szerint ítéltetnek meg az iszlámban. Tehát jelen
esetben ez azt jelenti, hogy a zarándoklat csak és kizárólag Istenért, a neki
való engedelmességért és senki másért, semmilyen más célból (pl.: mit mondanak
rólam utána az emberek) nem végezhető el. Mindez összhangban áll a muszlim azon
jellegzetességével, hogy az életében minden dolgot (aprót és nagyot) elsősorban
Istenért, tetszésének elnyerése végett végez. Ez pedig, tekintve, hogy az iszlám
az élet minden területére kiterjed, és egyensúlyra, középútra int, azt eredményezi,
hogy a muszlim egyén az élet semmilyen területét nem fogja elhanyagolni (a munkától,
tájékozottságtól kezdve, a kulturális életen, sporton és egészséges életmódon
- táplálkozáson, alváson - keresztül egészen a házaséletig, a gyereknevelésig
és más társadalmi munkákig). A különlegesség mindebben az, hogy őszinte szándéka
miatt az életében szinte mindent az isteni jutalom és az Isten segítő támogatásának
biztos tudatában tesz meg.
Mindezek után szinte magától értetődő, hogy a zarándoklat feltételei közé tartozik
a teljesítéséhez szükséges anyagi forrás tisztasága, vagyis hogy a pénz nem
származhat semmilyen, az iszlám által tiltott forrásból (alkohol, drog, prostitúció,
zsarolás, lopás, sikkasztás, védelmi pénz stb.), ugyanis az iszlámban a cél
soha nem szentesíti az eszközt.
Hogy zarándoklatunk Istennél elfogadást nyerjen, és bűneinktől teljesen megtisztulhassunk
- az előző részben leírt mások ellen elkövetett bűnök bűnbánatának feltétele
alapján - szükséges, hogy emberi kapcsolatainkat, adósságainkat, tartozásainkat
és más problémás ügyeinket indulásunk előtt elrendezzük, vagyonunk és ügyeink
felől amennyiben nem térnénk vissza (út közben meghalnánk) végrendelkezzünk.
- Azonban materiálisan gondolkodva is belátható, hogy ez elengedhetetlenül szükséges
ahhoz, hogy képes legyek elszakadni az otthoni léttől, átlépni és fogékonynak
lenni egy merőben más létformára, amely az egész zarándoklatot jellemzi. - Vagyis,
akit megsértettem kiengeszteljem, és megelőzzem azt, hogy zarándoklat alatt,
illetve után kötelességeim elhanyagolása miatt, bárkit is magamra haragítsak.
Ide tartozik az, hogy a hittestvérek egymás közötti haragos viszonyaikat rendezzék,
egymás hibáiért megbocsássanak és tiszta szívvel vegyenek búcsút egymástól.
Mindez nem csak az egymástól elbúcsúzók hittestvériségének megerősödéséhez vezet,
hanem az otthon maradókat is figyelmezteti, hogy rendezzék az esetleg megromlott
hittestvéri kapcsolataikat és elintézetlen, lejárt tartozásaikat. (Ez jól tükrözi,
hogy mennyire fontos az iszlámban a jól szervezettség, a mások iránti felelősség,
az ígéretek megtartása, a tartozás visszaadása és a mások felé való kötelességek
teljesítése.)
A felkészülés részét jelenti a zarándoklat szabályainak tanulmányozása és elsajátítása,
hogy a zarándoklat kielégítő ismeretében keljek útra, mert ez összhangban áll
a szellem szabadságával és a tudás fontosságával az iszlámban, azzal, hogy a
jó szándékon túl nagyon fontos, hogy megfelelő tudás, kielégítő mennyiségű információ
és értelem birtokában cselekedjek az élet minden területén.
A ZARÁNDOKLAT LÉPÉSEI, ÁLLOMÁSAI RÖVIDEN ÖSSZEFOGLALVA
Miután
a zarándok elindult otthonról és elért egy Mekkától bizonyos távolságra lévő
helységet (Mikat), felveszi zarándokruháját. Ez a férfiak esetében két varratlan,
szegetlen anyag, amelyet ihramnak hívunk. Az egyiket a derekuk köré csavarják,
a másikat a hátukra terítik. Ezen a két anyagon kívül nincs rajtuk semmi. A
zarándoklat egy jó részét ebben a ruhában kell elvégezniük, és viselése alatt
külön viselkedési szabályokat (pl.: köröm- és hajnyírás, illatszerek használatának,
nővel történő szexuális érintkezésnek a kerülése) kell betartaniuk.
Ebben a ruhában egy konkrét fohászt (telbija) mondogatva mennek el a Kábához,
amit fohászkodások és Isten dicsőítése mellett hétszer körbejárnak (tawaf).
Ez után Szafa és Marwa hegyéhez mennek, ahol a szájt végzik el. Majd ezután,
hajvágásukat követően levehetik az ihramot, és élhetik a mindennapi életüket.
Ezután az iszlám holdnaptár szerinti Dzul Hidzsa 8-án újra felveszik a zarándokruhát,
és elmennek Minába, aznap este ott is alszanak. Következő nap Dzul Hidzsa 9-en
délben, egymásra vigyázva mennek fel Arafat hegyére. Innen napnyugtakor indulnak
tovább Muszdalifába, ahol a szabad ég alatt, a sivatagban alszanak.
Másnap 10-én napkelte után telbiját mondogatva Minába mennek, ahol a Dzsemretul
akaba oszlopát Isten dicsőítése közben hét kaviccsal dobálják meg. Levágják
az áldozati állatot, amelyet a szegények között osztanak szét, de természetesen
ők maguk is ehetnek belőle. Végül pedig levágják hajukat (a nők egy ujjnyit
vágnak belőle, míg a férfiak az egészet is leborotválhatják), ezután vehetik
csak le az ihram ruháját, és a házastársukkal való érintkezést kivéve gyakorolhatják
mindennapi életüket.
Ezután újra elmennek a Mekkában lévő Kábához (tawaf elifada) és Szafa és Marwa
hegyéhez (száj), és ezt az utat az elkövetkező két-három napon (11, 12, 13-án)
is megtehetik. Az ott előírtak teljesítése után a házastárssal való érintkezés
tilalma is feloldódik.
A Mekkai feladatok teljesítése után Minába mennek vissza a zarándokok, ahol
(10, 11, 12, 13-án) két-három éjszakát töltenek. Ezalatt a két-három nap alatt
Isten dicsőítésének kíséretében mindhárom oszlopot (dzsemrat) hét kővel megkövezik.
Végül visszamennek Mekkába, a Kábához és elvégzik a tawaf awadaat, vagyis a
búcsú tawafot. Ezzel véget ér a zarándoklat és a zarándokok szép lassan haza
indulnak.
AZ IHRAM ÁLLAPOTA
Miután
elindultunk otthonról és elértünk egy Mekkától bizonyos távolságra lévő helységet,
(Mikat-Al-Muákit) az ihram állapotába lépünk. Tulajdonképpen kilépünk a mindennapi
szokásos létünkből, és egy másfajta létállapotba lépünk át, amelynek során testileg
és lelkileg teljesen otthagyjuk régi életünket, anyagi és társadalmi rangunkat,
valamint mindazt, ami ezzel jár, sőt a megszokott mindennapi életünket sem gyakorolhatjuk.
A férfiak két varratlan, szegetlen, többnyire fehér színű anyagot viselnek,
amelyet ugyancsak ihramnak hívunk. A nők számára nincs külön ihram öltözék.
Nekik elég az iszlám tanításának megfelelő öltözéket viselniük, amely arcuk
és kezük kivételével egész testüket eltakarja. A zarándoklat egy jó részét tehát
ebben a ruhában végezzük el. Az egyiket törülköző módjára derekunk köré csavarjuk,
a másikat pedig a hátunkra terítjük. Ezen a két anyagon kívül nem viselünk semmi
mást.
Mindannyian (minden férfi zarándok) szinte teljesen ugyanolyan ruhában vagyunk,
szinte nem is tudjuk magunkat megkülönböztetni egymástól. Egy piciny pont vagyunk
a hatalmas fehér leplet viselő embertömeg végeláthatatlan sűrűjében. Nem tesz
különbséget közöttünk az életünkben szerzett vagyonunk, sem a társadalomban
betöltött rangunk. Egyenlőek vagyunk, ugyanolyan ruhát viselünk, semmi különbség
nincs közöttünk és senki sem tesz különbséget közöttünk. Alapjaiban érezzük
át az emberek egyenlőségének, az iszlám testvériségének jelentését. Itt kell
kiemelni, hogy az iszlám óva int mindenkit a faji és a származásbeli megkülönböztetéstől,
ugyanis az iszlámban minden ember egyenlő, és ez a vallás nem tesz különbséget
sem a bőrszín, sem az anyagi jólét, sem a társadalmi helyzet szerint.
Mindezeket ismerve nem nehéz elképzelni, hogy miért mondtam azt, hogy másfajta
állapotban vagyunk a zarándoklat alatt. Különösen érthetővé válik ez akkor,
hogyha megtudják, hogy zarándoklat alatt, az ihram állapotában nem élhetjük
a szokásos mindennapi életünket. Nem élhetünk nemi életet, nem vághatjuk a hajunkat,
körmünket és nem illatosíthatjuk magunkat. A helyes kép kialakítása végett azonban
megjegyezném, hogy az ihramba lépésünk előtt prófétánk tanítása szerint ajánlott
megfürdeni, ápolni és illatosítani magunkat. Azt is tudnunk kell, hogy az ihram
állapotában szándékosan semmilyen élő állatot sem ölhetünk meg. Ez tulajdonképpen
a zarándoklat legfontosabb témáját, a békét (béke az Istennel, az ember lelkével,
béke egymással és az állatokkal, a madarakkal és még a bogarakkal is) a megbékélést
fejezi ki. Bárkivel, bármilyen teremtménnyel megbontani ezt a békét szigorúan
tilos.
Ebben a hosszú (majdnem hétnapos) imádságban egy új létformába kerülünk, egy
lelki meggazdagodást eredményező felszentelt állapotba, amelynek során a majdani
Nagy Gyülekezésre, az Utolsó Ítéletre emlékezünk, amikor végzetünkre várva mindannyian
egyformán fogunk Istenünk elé járulni, és nem lesz felsőbbrendű faj vagy nép
közöttünk. Az ember tulajdonképpen újjászületik a zarándoklat alatt.
A Mikáttól - az ihrám felvételétől kezdve - egészen a Kába eléréséig (kb. 24
óra) fohászkodással váltogatva a következő szavakat (telbija) mondogatjuk: "A
hívásodra jöttem Ó Istenem, a hívásodra jöttem. A hívásodra jöttem, nincsen
társad, a hívásodra jöttem. Bizony a dicsőség téged illet, és a jóság tőled
jön, és Tiéd a királyság, nincsen társad." De mi is e gyönyörű szavak jelentése,
és mire utalnak valójában? Miután Ábrahám Próféta (Isten üdvözítse) Isten parancsára
felépítette a Kábát, a Mindenható megparancsolta neki, hogy hirdesse ki az embereknek,
hogy meg kell látogatniuk azt távolból és közelről egyaránt: "És hirdesd
ki az emberek között a zarándoklatot, hogy jöjjenek hozzád gyalogszerrel vagy
mindenféle sovány /tevén/, amelyek számtalan mélyen fekvő ösvényről jönnek elő".
A telbija szavaival tehát Isten hívására válaszolunk. E gyönyörű és megható
szavakat fohászkodással váltogatva, majd egy napig mondogatva jutunk el a Kábához.
Így teljesen meglágyult szívvel, felhangolt lelki állapotban érjük el a zarándoklat
színhelyét, szívünk mélyéből átérezve, hogy - mint az életben mindig, most is
- csupán Isten tetszésének elnyerése végett és hitünk erősítése céljából hagytuk
el anyagi érdekeinket, hagytuk hátra kényelmes otthonunkat, és indultunk neki
ennek a hosszú útnak.
A KÁBA KÖRBEJÁRÁSA (TAWWAF)
Miután
mi, zarándokok eljutottunk a Kábához, hétszer járjuk körbe, ezt a szertartást
tawwafnak nevezzük. Tawwaf közben őszintén fohászkodunk, és az Istent dicsőítjük.
A Kábával kapcsolatban számos félreértés létezik, amelyeket tisztáznunk kell.
Először is a Kába, amit gyakran tudatlanságból Kába kőnek neveznek, nem egy
kő, hanem egy nagy ház, a Korán szavai szerint Isten háza, amely a hatalmas
(majdnem Margit-szigetnyi nagyságú alapterületű, háromszintes) Mekkai Nagy Mecset
belső udvarában foglal helyet. Ennek a háznak (amelybe mi, a zarándokok sohasem
szoktunk belépni) egyik sarkában van egy másfajta - a házat felépítő kövektől
különböző - kő. Ez a fekete kő. Feltehetően ez az a bizonyos kő, amelynek hiányos
tudással rendelkezők olyan nagy jelentőséget tulajdonítanak. A Kába ugyanakkor
nem egyszerűen puszta kövek halmaza, hanem Isten dicsőségének és nagyságának
különleges jele. Az iszlám, és ezzel együtt a tiszta monoteizmus - itt most
visszautalok arra a már kifejtett gondolatra, hogy az iszlám a vallások pecsétje
- igazi központja az egész világon, amelyet Isten parancsára Ábrahám próféta
(Isten üdvözítse) emelt, akit mind a zsidók, mind a keresztények, mind pedig
a muszlimok is vezetőjüknek ismernek el.
A monoteizmus az iszlám hit alapja, az imádság ennek gyakorlati megvalósulása,
a Kába pedig az első ház, amely Isten imádásáért emeltetett az emberek számára.
Ez a ház nem más, mint a monoteizmus erődítménye, amely felé fordulva minden
muszlim naponta ötször imádkozik. Ennek ellenére nem szabad azt gondolniuk,
hogy mi, muszlimok a Kábát imádnánk. Ez csupán egy szabály, amely összhangot
és egyezséget teremt a hívők szíve között. Ezek alapján válik érthetővé lelkiállapotunk,
amikor életünkben először meglátjuk a Kábát és elvégezzük a tawwafot. Olyan
az érzésünk, mint a hazatérő hazafinak vagy győztes frontról hazatérő katonának.
Ez nem pusztán egy jelképes magyarázat, hanem az előbbiekkel és a történelem
tényeivel is kapcsolatos. Amikor a korai muszlimokat száműzték otthonaikból,
és évekig távoli, idegen országokban kényszerültek élni, megfosztották őket
attól a joguktól is, hogy a Kábánál, Isten létező legszentebb házánál imádkozhassanak.
Amikor száműzetésükből visszatértek, fő célállomásuk a Kába volt. Boldogan léptek
be a szentélybe, széttörtek minden bálványt, ami ott volt és elvégezték a zarándoklatot.
Másodszor: az egész zarándoklat és ezzel együtt a Kába körbejárása során tanúsított
határtalan áhítat csak és kizárólag Istennek szól. A tawwaf nem más, mint egyfajta
imádság, pont olyan, mint a napi öt ima. Mi, muszlimok tehát nem a követ megcsókolni
megyünk Mekkába, nem is azért, hogy valamiféle sémi-istenséget imádjunk, hanem
azért, hogy a Magasztos és Magasságos Istent dicsérjük és szolgáljuk. Hogy kifejezzem,
hogy a kőnek mennyire nincs hangsúlyos jelentősége számunkra az iszlámban, Omar
(Isten legyen vele megelégedve), a második kalifa szavai is ezt igazolják, aki
így szólt, miután megcsókolta a fekete követ: "Én tudom, hogy te csak egy
kő vagy, nem segíthetsz, és nem árthatsz nekem semmit, és ha nem láttam volna
a prófétát ekként cselekedni, én se tennék így." A kő érintése vagy csókja
csupán egy szabadon választott cselekedet, nem kötelesség, vagy előírás. Azok,
akik a követ - amely az egyetlen, amely megmaradt a szent építményből, amelyet
Ábrahám próféta, az arabok ősatyja (Isten üdvözítse) épített - megcsókolják
vagy megérintik, nem azért teszik, mert hisznek a kőben vagy felsőbbrendű tulajdonsággal
ruháznák azt fel. Egyedül Istenben hisznek.
Tehát, amikor megcsókoljuk vagy megsimogatjuk a fekete követ, akkor ezt csak
a Prófétára (Isten üdvözítse, aki felújításakor a Kábába helyezte a követ) való
emlékezésként, az iránta tanúsított tiszteletünk, szeretetünk kifejezéseként
tesszük. Olyan ez, mint amikor hosszú, hosszú idő után a messzeségből hazatérő
jó hazafi szeretett hazájának határát elérve megcsókolja az anyaföldet, vagy
mély érzéssel telve megöleli az első honfitársát, akivel találkozik. Ahogyan
ezt normálisnak fogadjuk el, és nem gondolunk arra, hogy imádja vagy isteníti
a földet vagy honfitársát, ugyanúgy kell ezt a zarándokok esetében is elfogadnunk,
értenünk. Tehát a Kábához történő zarándoklat nem más, mint Isten muszlim feletti
joga, avagy a muszlim Istenével szembeni kötelessége.
Végül pedig kiemelném, hogy a zarándoklat során megismerjük Mohamed próféta
(Isten üdvözítse őket) szellemi és történelmi körülményeit, amely által inspirációra
és hatalmasabb hitre teszünk szert. Egyben Ábrahám és Iszmael (Isten üdvözítse
őket, akik elsőként zarándokoltak Isten első házához a földön) által megtartott
isteni rituálékra is emlékezünk, felszínre hozva az érzést, mely szerint az
iszlám valóban nem más, mint a vallások pecsétje.
SZAFA ÉS MARWA
A
tawwaf elvégzése után a Kábához közel fekvő Szafa hegyhez igyekszünk, ahonnan
Istenről való megemlékezés után Istenhez való fohászkodás közepette Marwa hegyéhez
megyünk. Itt ugyancsak megemlékezünk Istenről, majd Róla történő megemlékezés
közepette visszamegyünk Szafa hegyére. A két hegy közötti utat összesen hétszer
tesszük meg. Ezt az imádságot szájnak (futásnak) nevezzük.
Hogy megértsék ennek az istentiszteletnek a jelentését és jelentőségét, Ábrahám,
Hágár és Iszmael (Isten üdvözítse őket) megható történetét kell felelevenítenem.
Ábrahám (Isten üdvözítse) ugyanis Isten parancsát teljesítve egy kevés élelmiszerrel
és ivóvízzel Mekka völgyének kietlen sivatagos pusztájában hagyta feleségét,
Hágárt és gyermekét, Iszmaelt, majd visszaindult Palesztinába. Felesége kérdésére,
hogy hova megy, otthagyva őket egy kietlen völgyben, ahol egyáltalán nincs senki
és semmi, amit élvezni lehetne, még csak hátra sem nézett. Majd amikor a felesége
megkérdezte tőle, hogy ez Isten parancsa-e, akkor azt válaszolta neki, hogy
igen. A rendes feleség felelete pedig az volt erre, hogy akkor az Isten nem
fog elhanyagolni minket. A probléma azonban nem oldódott meg: a kevés étel és
ivóvíz hamar elfogyott, és a szoptatós anya piciny gyermekével együtt hamar
szomjas lett. Nem bírva nézni csöpp gyermeke hányódását és iszonyú kínjait,
felmászott a legközelebbi hegyre, Szafa hegyére, és sóvárgón kémlelte a sivatagot,
talán talál valakit, de nem látott senkit sem. Majd lement a hegyről, és mikor
elérte a völgyet, mint egy bajjal és gyötrelemmel sújtott ember szaladt végig
a völgyön, míg csak Marwa hegyéhez nem ért, ahol újra sóvárgón kémlelte a messziséget,
talán talál valakit, de senki sem volt, aki segíthetett volna neki. Hétszer
ismételte meg ezt a futást Safa és Marwa hegye között. Mikor utolsó alkalommal
Marwát elérte, egy hangra lett figyelmes, amely újra és újra megismétlődött.
És íme, Isten parancsára egy forrás tört elő a mélyből. Ez a Zemzem forrás,
amelyből mind a mai napig isznak a zarándokok. Itt élt anya és fia, míg csak
egy arra felé vándorló törzs egy állandó pont felett köröző madárra nem lett
figyelmes. Tudták, hogy a madár csakis egy ismeretlen forrás felett repkedhet.
Odamentek hát, hogy megnézzék a furcsa jelenséget, és ott találták Hágárt a
gyermekével. Miután engedélyt kértek tőle, hogy ott maradhassanak, családjaikkal
együtt letelepedtek a völgyben, és Mekka völgyének állandó lakosaivá váltak.
Ez Mekka völgyének valós története.
A szertartás alatt erről a történetről és tanulságairól emlékezünk meg, illetve
éljük át. A történet egyik tanulsága az Isten felé való alázat, bizalom, parancsának
türelemmel való elfogadása (Hágár válasza: Ha ez Isten parancsa, akkor Ő biztos,
hogy nem fog elhanyagolni bennünket). Másik tanulsága az, hogy Istenben bízva
mindig aktívan tevékenykedjünk egy probléma megoldásán, és még a legreménytelenebb
helyzetben se hagyjuk el magunkat, ugyanakkor az Istenbe vetett bizalmunk soha
se tegyen lustává bennünket. (Hágár a legreménytelenebb helyzetben sem hagyta
le magát, Urában mindvégig bízva aktívan kereste a vizet. Nem mondta azt, hogy
már úgy sincs remény, az Isten nem segít, nincs semmi értelme.) Végül pedig
Hágár futása alatti lelkiállapotába mélyen belegondolva, szívünk mélyéből érezzük
át, hogy milyen érzés az, amikor az ember egy iszonyatosan nehéz helyzetben
csak és kizárólag Istenre van utalva, amikor semmilyen teremtett lélekre nem
számíthatunk, és egyedül csak Istenben bízhatunk. Pedig valójában mindig ez
a helyzet, tudnunk kell, hogy mindig - legyünk akár teljesen egyedül vagy segítőkész
emberek tömegével körbevéve - csak és kizárólag Istenben bízhatunk, és Rá hagyatkozhatunk,
de ezt sajnos csak az ilyen kiélezett helyzetekben érezzük.
Ez szoros összefüggésben áll az iszlám lényegével, ugyanis nekünk, muszlimoknak
tudnunk kell, hogy az Isten Magasztos és Bölcs, minden dolognak Tudója, és mindannak,
amit tesz, ami történik velünk, megvan a maga oka, még akkor is, ha ezt mi emberi
fogyatékosságunknál fogva képtelenek vagyunk belátni. Lehet, hogy valamit (valamilyen
velünk történő eseményt) utálunk, pedig jó nekünk, és lehet, hogy van, amit
kívánunk, pedig rossz nekünk. És ebben az életünk legnehezebb helyzeteiben is
szilárdan kell hinnünk. A kétség halvány árnyéka nélkül kell mindig tudnunk,
hogy ha Isten akar valamit, akkor akármilyen hihetetlen legyen is az, be fog
következni, ahogyan, az csodával határos módon Hágárral és Iszmaellel (Isten
üdvözítse őket) is megtörtént, és ahogyan az a mi mindennapi életünk során is
(bár ezt sokan nem veszik észre) megtörténik. Hiszen Ő teremtette az egész világot,
minden Isten kezében van, és amit Ő nem akar, az egyszerűen nincs. Fontos tehát,
hogy az élet legnehezebb helyzeteit is Istenbe vetett bizalommal legyünk képesek
elfogadni.
Három oka lehet a velünk, muszlimokkal történő rossznak látszó, nehéz helyzeteknek:
Isteni próbatétel, bűneinktől való tisztítás (e kettőnek, ha türelemmel viseljük,
nagyszerű következményei lesznek) vagy saját hibáink és lustaságunk következménye.
Ez a hit távol tart a lustaságtól és hibáink állandó ismételgetésétől, és segít
elviselni életünk nehézségeit, problémáit. Hágárhoz hasonlóan, aki aktívan kereste
a vizet és Ura segítségében bízva sem lustult el (vagyis nem gondolta azt, hogy
mivel az Ő parancsát teljesíti, majd az Isten úgyis megsegíti, tehát semmit
sem kell tennie), mi, muszlimok sem lustálkodhatunk az Isteni segítségben bízva,
de nem is hagyhatjuk el magunkat soha. Ahogyan Hágárnak, nekünk is maximális
képességünktől elvárható módon mindent meg kell tennünk azért, hogy helyzetünk
Isten parancsának, útmutatásának megfelelően a legkedvezőbben alakuljon. (Tehát
valami baj van annak a hitével, aki például nem készült a vizsgájára, majd a
sikertelen vizsgája után abba a gondolatba menekül, hogy Isten biztosan próbára
teszi őt. Ez a megnyugtató gondolat csak azoknak szól, akik képességüktől függően
Isten elégedettségének elnyeréséért tettek meg mindent a siker érdekében). Miután
azonban Istenbe vetett bizalommal, elégedettségének elnyerése végett, képességünktől
és legjobb tudásunktól függően mindent megtettünk, Istenre kell hagyatkoznunk,
és tudnunk, hogy ránk csupán a tetteink tartoznak, tőlünk csupán tetteinket
kérik számon, az eredmény csakis a Magasztos és Bölcs Istenre tartozik. Bölcs
döntéseit - még ha az adott helyzetben emberi fogyatékosságunk folytán képtelenek
is lennénk elfogadni - alázatosan, türelmesen, és a Belé vetett bizalommal el
kell fogadnunk, azok ellen soha sem lázadozhatunk. Jó tettünknek, még ha itt
a földön nem is látjuk eredményét, biztosan meglesz a következménye, ha más
nem, legalább Isten elégedettségének elnyerése, a Pokol elkerülése és a Paradicsom
gyönyörűséges jutalma, amelyért minden dolgot teszünk.
Ez az a hit, amely oly sokszor még a legreménytelenebb helyzetekben is mind
a mai napig képes volt aktivizálni, talpra állítani, reménnyel, türelemmel,
kitartással és a végeredménybe való aktív belenyugvással megtölteni a muszlimokat.
Ez az iszlám hit egyik fontos oszlopa, a hit gyakorlati megvalósulása, amelyben
nekünk, muszlimoknak mindennapi életünk során a gyakorlatban kell szilárdan
hinnünk és eszerint cselekednünk.
ARAFAT HEGYE
Dzul Hidzsa 9-én délre a Magasztost dicsőítve és telbiját mondogatva a Mekkától
15 km-re eső Arafat hegyére megyünk. Itt őszinte és alázatos fohászkodással,
Korán-olvasással és Isten állandó emlegetésével töltjük a délutánunkat, majd
napnyugtakor továbbindulunk Muszdalifába. Az Arafat hegyen fohászkodással, Isten
dicsőítésével és imával eltöltött idő a zarándoklat legfontosabb része, amely
egyébként Ábrahám próféta (Isten üdvözítse) örökségéből maradt ránk. A hely
jellegzetessége, hogy nincsen rajta semmi. Ez összhangban áll azzal, hogy az
iszlám egy egyszerű vallás, a szív vallása. A külső üresség gazdagsággal tölti
meg a szívet. A többiek őszinte fohásza nagy hatással van ránk, és saját fohászainkban
való nagyobb elmélyülésre buzdít. A szertartás részét képzi, hogy a helyet naplemente
után békésen, csendesen, Isten dicsőítésének kíséretében kell elhagyni. Hogy
megértsük azt az erkölcsi felemelkedést, határtalan Istennek szóló áhítatot
és békét, amely Arafat hegyét olyannyira jellemzi, ismernünk kell a hegy különös
történetét.
Miután Ádám és Éva (Isten üdvözítse őket) elnyerték Isten bűnbocsánatát, és
a föld lett a lakhelyük, a föld különböző részeire kerültek. Hosszú vándorlás
és keresgélés után itt, ezen a hegyen találkozott és fohászkodott Istenhez az
első emberpár a földön. E történet kapcsán kell megemlíteni, hogy az iszlámban
nem létezik eredendő bűn, ugyanis senki nem viseli, és nem is cipelheti a másik
bűnét és senki sem vezekelhet vagy halhat meg más bűnéért, illetve más bűneiből
történő feloldozásáért vagy nyerhet feloldozást más szenvedése, vezeklése által.
Az egyetlen dolog, amit az emberekért üdvözülésük végett tehetünk, hogy amíg
élnek, a legszebb, legbölcsebb módon intjük őket, (ez kötelességünk is egyben),
és kérjük az Istent, hogy vezesse őket az egyenes útra, miután pedig meghaltak,
amennyiben hívők lettek, Isten megbocsátásáért fohászkodunk érdekükben. Isten
kiengesztelődve fordult Ádám és Éva felé, miután őszinte bűnbánatot tanúsítottak,
amiatt, hogy áthágták Isten parancsát, és ettek a tiltott fa gyümölcséből. Hogy
miért kellett ezek után mégis kimenniük a Paradicsomból, arra vonatkozóan a
Korán azt mondja nekünk, hogy Isten akarata az volt, hogy az ember a földön
éljen és őt szolgálja, ezért az első emberpárt kezdetben a Paradicsom lakójává
tette, megtanította nekik az őszinte bűnbánatot, azt, hogy miután vétkeztek,
hogyan térjenek vissza Hozzá. Az első emberpár pedig, minthogy emberek, tehát
jóra és rosszra egyaránt hajlók voltak, vétkeztek. Miután pedig vétkeztek, bűnbánatot
tanúsítottak, hiszen minden ember hibázik, de a legjobb hibázó az őszinte bűnbánatot
tanúsító. És ki bocsáthatná meg a bűnt, ha nem a Megbocsátó és Könyörületes
Isten? Megbocsátott nekik, kiengesztelődött irántuk. Ez pedig egyben azt is
jelentette, hogy az első emberpár megtanulta a leckét, azt, hogy miután vétkezik,
hogyan térjen vissza Istenhez. Ettől kezdve a Sátán cselszövése és a Paradicsomból
történő kiűzetés leckéje örök tanulságul szolgál az egész emberiség számára.
Ettől kezdve pedig az ember helye a földön van, ahová Isten eredetileg szánta.
Erre a helyre jött le a következő Korán idézet: "…Ezen a napon kiteljesítettem
nektek a vallásotokat, teljessé tettem számotokra a kegyelmemet és kiválasztottam
nektek vallásotok gyanánt az iszlámot…". Itt, ezen a helyen tartotta Mohamed
Próféta búcsúbeszédét. Megható és szívet megindító nagy események színhelye
ez. Ha elgondolkodunk azon a boldogságon, amit a hosszú elválás utáni találkozás
öröme nyújt, ha belegondolunk abba, hogy mit jelentenek ennek a Korán-idézet
a szavai és a Kiválasztott búcsúbeszéde, akkor megérezhetjük a hely különlegességét.
Azonban, hogy igazán megértsük, tudni kell a következőket: a prófétai tanítások
tanulságaként elmondhatjuk, hogy Isten szemében nem létezik Arafat napjánál
jobb nap. Ezen a napon a Mindenható és Magasztos Isten büszke a szolgáira a
földön, és azt mondja az ég lakóinak: "Nézzetek a szolgáimra, közelről
s távolról idejöttek kócos hajjal, és porral fedett arccal, hogy elnyerjék a
könyörületemet, holott még nem látták a büntetésemet". Messze több ember
menekül meg a Pokoltól Arafat Napján, mint bármely másik napon. Arról is olvashatunk
igaz prófétai tanításokat, hogy az Isten minden zarándoknak megbocsát, aki ezen
a napon Arafat hegyén tartózkodik.
Mi, zarándokok tehát azzal az érzéssel és tudattal tartózkodunk Arafat hegyén,
hogy Isten jelenlétében állunk a feltámadás után, amikor senki sincs, aki fohászkodna
vagy közbenjárna értünk. Teljes mértékben Isten könyörületességén múlik, hogy
megszabadulunk-e a Pokol büntetésétől, és ez az egyetlen és talán az utolsó
lehetőségünk, hogy fohászkodjunk, és Isten megbocsátásáért könyörögjünk. Így
tehát teljes felelősséggel és hittel érezzük át minden pillanat értékességét,
és ezért annyit fohászkodunk ezen a napon, amennyit csak bírunk. Fohászkodunk,
hogy tegyen a Hozzá legközelebb állók közé, és hogy sohase távolodjunk el Tőle.
Ráébredünk, hogy mennyire szeretjük Őt, hogy Ő a legfontosabb az életünkben,
és hogy egyetlen célunk, hogy megbocsátását elnyerjük és szeretetét megszerezzük.
Isten előtti állandó, folyamatos fohászkodás, bocsánatkérés, vezeklés és az
őszinte bűnbánat érzése az, ami mindannyiunkat jellemez ezen a gyönyörű napon.
Megértjük, hogy mindannyian közelről s távolról, a világ minden irányából ezért
az egy nemes célért gyűltünk össze és, hogy egyetlen közösséghez, ugyanahhoz
az iszlám nemzethez tartozunk.
A félreértések elkerülése végett tudnunk kell, hogy ez az érzés az őszinte egyistenhitből
fakad, amely Arafat Napjától függetlenül mindig létezik. A hely egyszerűségével,
szentségével és külső ürességével csupán hozzásegít a bennünk lévő hit és istenfélelem
aktiválásához, mozgósításához. Ennek az őszinte istenfélelemnek tehát mindig
jellemeznie kellene viselkedésünket, tetteinket, tulajdonképpen egész létünket,
hiszen az iszlám alapvető lényegének része ez. Ugyanakkor nem szabad azt gondolni,
hogy ez beszűkíti a muszlim gondolkodását, aki zarándoklat után imáiban elmélyülve
remete módjára fordulna el az élettől. Pont ellenkezőleg: tekintve, hogy az
iszlám az élet minden területére (személyes higiéné, imádság, agyunk pallérozása,
tudásunk bővítése, tájékozottságunk fenntartása, család, környezetünkkel való
viselkedésünk, kultúra, gazdaság, büntetőjog, politika) kiterjed, útmutatást
nyújt, ill. kötelességeket ró ránk; az imáiban elmélyült vagy zarándoklat alatt
Istenhez közel került ember jobban átérzi a különböző dolgokkal kapcsolatos
felelősségét, és ennek megfelelően sokkal teljesebb életet él. Az iszlám tehát
a közösség, a társadalom vallása is egyben. Az, aki kivonul a közösségből, a
társadalomból, az Isten egy fontos parancsát, a társadalommal (lehet muszlim
vagy nem muszlim), a muszlimok közösségével szembeni felelősségét tagadja meg,
ami nagy bűn. Feltehetően ez az a dolog, ami miatt Isten engedelmével képes
volt az iszlám oly hosszú ideig vezetni a muszlimok társadalmát, illetve a világ
egy jókora részét.
MUSZDALIFA
Dzul
Hijja 9-én napnyugtakor Arafat hegyről Isten dicsőítésének kíséretében Muszdalifa
völgyébe megyünk. Muszdalifa egy kősivatag, ahol az égvilágon semmi sincs. Itt
mindannyian (két vagy akár három millióan) a szabad ég alatt alszunk. Másnap
az első napsugarak megjelenésekor elvégezzük a hajnali imát, majd a reggeli
világosság kiteljesedéséig Istent dicsőítjük, és Hozzá fohászkodunk. A reggeli
világosság kiteljesedése után, de még napkelte előtt útnak indulunk Minába.
Amerre a szem ellát, különböző kinézetű, bőrszínű, szemű, hajú (más rasszba
tartozó) és nyelvű, ellenben azonos, fehér ruhát viselő zarándokok végelláthatatlan
tömege tartózkodik.
Az elmúlt napokban és Muszdalifa hajnalán - tudva, hogy ez talán az egyetlen
és utolsó lehetőségünk - mindannyian teljes áhítatban könyörögtünk a Mindenhatóhoz.
Láttuk Arafat hegyén a másikat őszintén Ahhoz fohászkodni, Akit a legjobban
szeretünk, és ez (a fohászaikban elmélyült hívők látványa) még mélyebb, erősebb
fohászkodásra, bűnbánatra ösztönzött minket, amely hitünk további erősödéséhez
vezetett. Ez a látvány (a hajnali ima után az Istenhez fohászkodó, és közben
elérzékenyülő roppant tömeg látványa) és Arafat gyönyörű és felemelő napja utáni
éjszaka (amelynek során mindannyian - mind a három millióan - egy érzéssel,
egy helyen aludtunk a szabad ég alatt) és az előttünk meginduló különböző fehér
leplekbe burkolózott hatalmas tömeg látványa egy különleges érzést, az iszlám
testvériség érzését kelti bennünk, amely egyre inkább a hatalmába kerít minket.
Ráébredünk arra, hogy mindannyian ugyanazt az egy Istent imádjuk, ugyanabból
a célból jöttünk ide. Bár bőrszínünk, nyelvünk és kultúránk egy része különböző,
a bennünk lejátszódó folyamatok teljesen azonosak. Bár beszélni alig tudunk
egymással, imáinkban és istentiszteletünkben tökéletesen megértjük egymást.
Mindeddig ismeretlen muszlim testvéreinkkel való kapcsolatunk, szeretetteljes
viselkedésünk, egymás őszinte megsegítése, a többiek felé való türelem és tolerancia
igazi testvéri kapcsolatot tükröz. Ez az iszlám egy nagyon fontos és oly gyakran
emlegetett és félreértett pontjára, az iszlám testvériség, az egységes iszlám
nemzet és az iszlám egyetemességének gondolatára mutat.
Hogy a testvériség jelentőségét megértsük az iszlámban, ismernünk kell az alábbi
Korán idézetet: "…a hívők csak testvérek lehetnek…" . Erre utal a
következő prófétai tanítás is, amely a testvériséget az iszlám első pilléréhez,
a hithez kapcsolja: "Nem teljes a hite senkinek sem egészen addig, amíg
nem kívánja a testvérének ugyanazt, mint amit saját magának kíván". Hogy
a fogalom még kézzelfoghatóbbá váljék, a teljesség igénye nélkül megemlítek
néhányat a muszlimok egymás felé való kötelességei, ill. jogai közül. Meglátogatni,
ha beteg, ha meghal, kísérni a holttestét, ha meghív az esküvőjére, eleget tenni
a meghívásnak, ha tanácsot kér, őszinte jó tanácsot adni. Nem szabad a testérem
háta mögött olyat mondani, aminek nem örülne, ha jelen volna. A testvérről való
felesleges pletykálkodás még akkor is, ha igaz, olyan az iszlámban, mintha a
halott testvérem húsából ennék, és nagy büntetés jár érte a feltámadás után.
Nem irigykedhetnek a muszlimok egymásra, és ha összevesznek, akkor is maximum
csak három napig megengedett számukra, hogy ne szóljanak egymáshoz. És az a
legjobb közöttük, aki a kibékülést kezdeményezi. Végül pedig egy prófétai tanítást
szeretnék megemlíteni, mely szerint a kiválasztott az Éden lakójának nevezett
egy muszlimot, akinek semmilyen különleges jó tulajdonsága nem volt, azt az
egyet kivéve, hogy soha nem feküdt le anélkül, hogy minden testvérének meg ne
bocsátott volna.
A testvéri kapcsolat komolyságát mutatja az iszlám korai időszakának példája,
amikor a Mekkából elmenekült muszlimok Medinába emigráltak. Isten parancsára
Medinába vándorló, vagyonukat hátrahagyó mekkaiak és az első iszlám állam megalkotására
kész medinaiak között nagyon szoros lelki, gyakorta még a vérségi köteléknél
is erősebb kapcsolat alakult ki. Egyfajta szociális háló is volt ez egyben,
sok medinai kész volt megfelezni vagyonát a Próféta által számára kijelölt mekkai
hittestvérével, aki - bár a kezdeti időszakban még örökölhetett is utána - nem
használta ki testvére jóindulatát. Bár az ilyen fajta öröklés jogát Isten később
eltörölte, és a későbbiek során nem is találunk példát a testvériség ilyen formában
történő kijelölésére, a muszlimok egymás iránti lelki, pszichikai, anyagi felelőssége
és támogatása mitsem változott.
Mindezek a dolgok többé-kevésbe talán hazánkban is elvárhatóak egy egymást ismerő
és szerető baráti társaságban, de felhívom a figyelmet, hogy itt egymást nem
ismerő, különböző nemzetiségű, de azonos vallású emberek szinte megszámlálhatatlan
tömegéről van szó, ahol a másikkal való viselkedésemet és a felé irányuló kötelességemet
egyetlen dolog határozza meg, mégpedig az, hogy neki is ugyanaz az életfelfogása,
hitvallása, erkölcse és értékrendje, mint az enyém. Egy szent és nemes kapcsolat
ez, amelynek a feltámadás után nagy lesz a jutalma, és ezt számos Korán-idézet
és prófétai tanítás igazolja. Ez, a számunkra ismeretlen muszlim testvéreink
felé irányuló szent kapcsolat az, amit a zarándoklat során megértünk, és amit
hazatérve minden teremtett muszlim lélek felé gyakorlunk. Az iszlám testvériség
tehát jó példája a hívők közötti szeretetnek és összetartásnak, amely a Medinában
újonnan létrejött zsenge iszlám állam egyik oszlopa volt, és amely Isten engedelmével
képessé tette ezen államot arra, arra hogy néhány évtized alatt felvegye a harcot
az őt támadó nagyhatalmakkal, és végül a világ vezető nagyhatalmává váljék.
Mindezek alapján tehát a muszlimok rassz, bőrszín, nyelvi vagy országbeli hovatartozástól
függetlenül azonos életfelfogásuk, vallásuk és elveik miatt egy testet, egységes
iszlám nemzetet alkotnak, amelynek ha az egyik tagja beteg, akkor az az egész
testnek fáj. Az iszlám ugyanis minden teremtett lélekhez egyformán szóló egyetemes
üzenet és elítél mindenféle születési alapon történő megkülönböztetést, legyen
az rassz, bőrszín, nyelvi, országbeli vagy kasztbeli hovatartozástól függő megkülönböztetés.
Ez az iszlám antirasszista üzenete. Az iszlám közösség tagjai mind ugyanazokat
a jogokat élvezik, csak ilyen alapokon lehet a világ összes országában létrehozható
testvériséget alkotni. Ugyanakkor kiemelendő, hogy mindettől függetlenül az
iszlám lakhelyünk, népünk, szülőföldünk szeretetére tanít. Nem engedi meg viszont
a nacionalizmust, és azt, hogy saját nemzetem, országom javára és hasznára másik
nemzetet és országot igazságtalanul károsítsak meg, mint ahogyan ez Európa történelme
során (indiánok kiirtása, gyarmatosítás) oly gyakran előfordult. Ugyanakkor
azt sem engedi meg, hogy pusztán vallási alapon igazságtalanul bánjunk, megkárosítsunk
vagy megalázzunk egy másik nemzetet vagy országot.
Pont ellenkezőleg, a nem muszlimok, pontosabban a muszlimokkal megbékélők (a
muszlimokat nem bántók, támadók) felé való magatartásunkat az alábbi Korán-idézet
határozza meg: "Allah nem tiltja meg nektek, hogy jóindulattal és méltányossággal
bánjatok azokkal, akik a vallás miatt nem harcolnak ellenetek, és nem űznek
el lakhelyeitekről. Allah szereti azokat, akik méltányosan járnak el".
Tehát az udvariasság, figyelmesség, jóindulat, jóság, méltányos bánásmód, igazságosságon
túli jámborság kell, hogy jellemezze velük való viselkedésünket. A jámborság
az igazságossággal szemben azt jelenti, hogy míg az utóbbi esetében, hiánytalanul
juttatom az embert az őt megillető jogokhoz, az előbbi esetében lemondok jogaimról
és jogán felüli jóságból, és jótéteményből pluszhoz juttatom őt. A jót lehetőleg
még jobbal, az üdvözlést pedig inkább még szebbel viszonozzuk, és nem illik
kevésbé bőkezűnek lennünk velük, vagy náluk kevesebb erkölcsiséget mutatni feléjük
az iszlám tanítása szerint. E tanítás jelentőségét Mohamed próféta (Isten üdvözítse)
következő mondásai is alátámasztják: "Az a legtökéletesebb a hitében, aki
a legerkölcsösebb"; "Küldetésemnek célja a nemes erkölcsök beteljesítése".
MINA
Dzul Hidzsa 10-ének reggelén Muszdalifából Minába megyünk, ahol megkövezzük
az ott lévő három oszlop közül a Mekkához legközelebb esőt. Hét kaviccsal dobjuk
meg az oszlopot. Minden dobás előtt Allahu Akbar-t (Isten a Leghatalmasabb)
mondunk. Ez után levágjuk az áldozati állatunkat, majd hajat nyíratunk, és ezzel
feloldódik az ihram első korlátja, a házastársunkkal való szexuális érintkezést
kivéve mindent megtehetünk. Miután a Kába körül elvégeztük a tawwafot, az ihram
második korlátja is feloldódik, ettől kezdve mindent megtehetünk, természetesen
az iszlám határain belül. Dzul Hijja 11-ét, 12-ét és tetszésünktől függően akár
13-át is Minában töltjük, és az itt lévő mindhárom oszlopot megkövezzük a már
leírt módon. Hogy megértsük ennek a szertartásnak az értelmét, ismernünk kell
a hely érdekes történetét.
Az oszlopok kővel való dobálásának történelmi múltja van. Amikor Ábrahám próféta
elindult, hogy Isten útján feláldozza a fiát, Iszmáelt, a Sátán háromszor próbálta
útját állni ezen a helyen, hogy kétséggel töltse meg a szívét, hogy elcsábítsa,
eltántorítsa őt az Isten útjáról. Az Úr azt parancsolta Ábrahámnak, hogy kövekkel
dobálja meg a Sátánt, és így űzze el őt útjából. Ábrahám próféta tehát mindhárom
alkalommal kővel dobálta meg. A három oszlop a Sátán megjelenéseit jelképezi.
Az oszlopok kővel való dobálása erről az eseményről történő megemlékezés. Amikor
a kőoszlopokat kővel dobáljuk, Allahu Akbar-t (Isten a Leghatalmasabb) mondunk,
és ezután az egyik kavicsunkkal megdobjuk az oszlopot. Hétszer tesszük meg ezt
egymás után.
A kavicsdobálással tulajdonképpen Ábrahámot követjük, és kifejezzük, hogy hitvallását
(tulajdonképpen az igazi egyistenhitet, az iszlámot) mindenáron követjük. Az
istentisztelettel egyúttal Isten parancsának való engedelmességünk szándékát
is kifejezzük, és ezzel együtt a Neki való alázatunkat és szorgalmunkat is bebizonyítjuk.
Ez az istentisztelet Istennel szembeni - önző, szellemi és érzéki élvezetek
és vágyak puszta nyomától mentes - őszinte szolgálatkészséget kíván. A kődobálás
a Sátán jelképes elutasítása is egyben. Ekkorra jutunk el odáig, hogy képesek
legyünk tiszta szívből, szívünk mélyéből utálni, illetve elutasítani a Sátánt
és mindent, amivel kapcsolatban áll, valamint ezzel együtt szakítani a gonosz
vágyakkal, gonoszságba, bűnbe sodró barátokkal és társakkal, akiket minden törekvésünk
ellenére képtelenek vagyunk megváltoztatni. (Bár tudjuk, hogy Isten vezeti az
egyenes útra azt, akit akar, és mi csupán eszközök vagyunk).
Ez (a Sátán önmagunktól való távol tartása), illetve az erre való törekvés egyébként
egész zarándoklatunkat végigkíséri. A bűnös dolgok, a felesleges és rossz beszéd,
valamint a roppant tömegben a szinte elkerülhetetlen lökdösődés miatti hirtelen
idegeskedés, agresszív viselkedés elkerülése nagyon fontos. Világossá válik
számunkra, hogy életünk legnagyobb ellensége a Sátán, aki gonosz sugalmazásaival
megpróbál eltéríteni minket az egyenes útról. Állandóan (és itt most főként
az otthoni időszakra gondolok) a fülünkbe súg-búg, hogy, gonosz gondolatokat
ébresszen bennünk, hogy gonosz cselekedetre indítson, és hogy aztán eltántorítson
minket a helyes, a sikerhez, az üdvözüléshez vezető útról, ezért Istennél -
akit mindennél jobban szeretünk - keresünk menedéket előle. Sokan elgondolkodunk
eddigi életünkön, életmódunkon és az életünk során elkövetett hibáinkon. A zarándoklat
alatt, ebben a másfajta létformában és környezetben a bűntelenség érzésével
és lelki tisztaságunk megőrzésének kimondhatatlan felelősségével teljesen más
nézőpontból látjuk a világot és eddigi életünket. Mindez lehetőséget teremt
arra, hogy szembenézzünk önmagunkkal, az életünk során elkövetett hibákkal,
és következtéseket vonjunk le és fontos, nagy elhatározásokra jussunk. Hazatérve
Istennel való állandó kapcsolatunk, beszélgetésünk és együttlétünk, a Könyörületes
létezése és jelei állandó érzésének, mindennapjaink során a Rá való maximális
hagyatkozásunk és bűntelenségünk megőrzésére törekszünk. Tudni kell azonban,
hogy ez az őszinte hit nem szűkít be, bár életünket megváltoztatja, de nem borítja
fel, nem tesz hanyaggá, sem könnyelművé, és dolgaink elhanyagolásához sem vezet,
ellenkezőleg, egyfajta hármas egyensúlyt, az iszlámban egyenlő mértékben fontos
lélek, ész és test gyönyörű egyensúlyát teremti meg.
Az iszlám ugyanis az arany középút és az egyensúly vallása. Furcsán hangzik,
pedig tiltásainak és kötelező előírásainak hatása az ész, a lélek és a fizikális
lét egyensúlya és szabadsága. A kötelező imádságok felszabadítják és egyensúlyba
hozzák a lelket. A megfelelő egészséges táplálkozás, a házas és ezen belül különösen
a szexuális élet jelentősége és kiemelt helye fizikális szükségleteink megfelelő
biztosításával egyensúlyba hozza a testet. A különböző fizikai élettel kapcsolatos
tiltások, mint például a dohányzás, a házasságon kívüli szexuális élet és a
kábulatot, a józan gondolkodást gátló anyagok (pl.: alkohol, drogok) fogyasztásának,
illetve az azokhoz történő közeledésnek a tiltása megakadályozza, hogy függővé
(dohányos, szexmániás, alkoholista, drogos) váljunk. A függővé válás meggátlásával
pedig testünk szabad lesz, ily módon érthetővé válik a testi szabadság is. Ezt
szolgálja egyébként még a böjt is, hiszen a meghatározott hónapban a táplálkozás
és szexuális élet napkeltétől napnyugtáig történő tiltása felszabadítja a testet,
és képessé tesz minket az éhségünkön, szexuális vágyainkon való uralkodásra.
Számos olyan dologról lehetne még beszélni, amely felszabadítja a testet, itt
azonban csak azt kívántam érzékeltetni, hogy a vallási előírások és tiltások
a szükségletek biztosításával egyensúlyba hozzák, illetve a függést okozó dolgokhoz
való közeledés tiltásával (megelőzés, amely az iszlám fontos jellemzője) felszabadítják
a testet.
Végül a szellem szabadságáról. A tudás keresése és megszerzése, a mindennapi
dolgokban való tájékozottság különlegesen fontos helyet foglal el, illetve szerepet
tölt be az iszlámban. A muszlimnak mindig, mindenkor jól informáltnak és tájékozottnak
kell lennie. Az ész szabadsága azonban nem csak a világi, hanem a vallási dolgokra
is kiterjed. Egyrészt a muszlimnak ismernie és értenie kell a vallási előírásokat,
azok okát és értelmét, hogy azokat betarthassa, mindenapi életében megvalósíthassa.
A vallási előírások ismerete és megértése azt is magában foglalja, hogy tanulmányozásuk
következtében képessé válik átlátni, hogy az adott előírás valóban a legjobb
megoldást nyújtja az emberiség problémái számára. Másrészt az értelem vallási
dolgokban való szabadsága a vallási előírások megértésén túl, a szívből való
hiten kívül az ésszel való hitet is magában foglalja, az iszlám ugyanis nem
kíván vakhitet.
Az iszlámnak, mint ahogyan Isten minden vallásának, vannak jelei, amelyeken
keresztül meggyőződhetünk arról, hogy az adott vallást az Isten küldte le. Mózes
idejében a varázslat volt az, ami a korabeli társadalomban nagyon magas színvonalon
szárnyalt, ezért Mózes csodái varázslat-jellegűek voltak, amik azonban nyilvánvalóan
felülmúlták a varázslatot, mivel isteni csodák és nem varázslatok voltak. Jézus
népe büszke és nagy volt a gyógyításban, így Jézus csodái a gyógyításhoz álltak
közel, de persze jóval felülmúlták a korabeli gyógyítok hatásait, hiszen isteni
csodán és nem gyógyításon alapultak.
Végül maradt az iszlám, amely a vallások pecsétje, a végső vallás az emberiség
számára az Ítélet Napjáig. Csodájának olyannak kell tehát lennie, amely nem
múlandó, amelyet az idők végezetéig tanulmányozhatunk, csodálhatunk, ez a csoda
pedig a Korán, amelyet a Próféta idejében lejegyeztek és összegyűjtöttek és
mind a mai napig nem változott semmit. A nem arab anyanyelvű muszlimok is arabul
olvassák, és a fordítását csak mint értelmezést forgatják. Csodája az arabok
számára nem más, mint fantasztikus nyelvezete, amelyről messziről kitűnik, hogy
nem emberi kéz műve. Ez különösen fontos volt a korabeli arabok számára, ugyanis
ők az irodalomban voltak kiemelkedők, illetve verseikre voltak nagyon büszkék,
a Korán nyelvezete és szépsége azonban messze túlszárnyal minden verset, hiszen
nem is vers, hanem maga az isteni csoda. Azonban a Korán a mai kor nem arab
anyanyelvű embere számára is számos csodával szolgál. Ez pedig a Koránban szereplő
szemmel nem látható fizikai, biológiai, embriológiai, csillagászati, geográfiai
stb. folyamatok tudományos magyarázata, amelyeket csak napjainkra sikerült megérteni.
A Bibliát is kapcsolatba szokták hozni a tudománnyal. Azonban míg a Biblia esetén
a benne lévő szemmel látható megfigyelések napjaink tudományával történő magyarázatára
szorítkoznak, a Koránban a megfigyelések mögött zajló szemmel nem látható folyamatok,
illetve azok tudományos magyarázata szerepel, illetve arra történik utalás.
Ily módon tehát a muszlim ésszel is meggyőződik választott vallása helyességéről,
és nem hisz vakon. Ismeri és érti vallása előírásait, ily módon képes betartani
azokat. Tájékozott a körülötte zajló dolgokban, és az életéhez fontos dolgokban
és különböző tudományokban megfelelő tudással rendelkezik. Ily módon kerül egyensúlyba,
illetve szabadul fel a szellem az iszlám előírásai által. Feltehetően ez volt
az, ami a muszlim tudósokat a tudomány rejtett világának intenzív felkutatására
ösztönözte, melynek eredményeként oly hosszú időkig az ő megfigyeléseik vezették
Európát a tudományos világban (pl.: neves matematikusok eredményei, híres orvosok
művei stb.), és amelyeken korunk tudományos tételei alapulnak. És feltehetően
ugyancsak a szellem felszabadulása az, ami miatt a nyugati világ oly sok embere
fordul az iszlám felé, és veszi fel ezt a napjainkban oly intenzíven terjedő
vallást.
ÁLLATÁLDOZAT
Mint
említettem, a Minai Dzsemretul akaba oszlopának megdobálása után Dzul Hijja
10-től egészen 12-ig levágjuk vagy valakivel levágatjuk az áldozati állatot,
amelyet a szegények között osztunk, osztatunk szét, de természetesen mi maguk
is ehetünk belőle. Ezután hajat vágatunk. (A férfiak az egész hajukat is leborotválhatják,
ez azonban tiltott a nők számára. Nekik elég, ha csak pár centit vágnak belőle.)
Ezután vehetjük csak le az ihram ruháját, és ezzel együtt az ihram első állapota
is feloldódik, a házastársunkkal való nemi érintkezést kivéve gyakorolhatjuk
mindennapi életünket. Tekintve, hogy a zarándoklat további imádságairól és azok
értelméről a korábbi részekben már részletesen beszéltem, ebben a zarándoklat
részeit tárgyaló utolsó fejezetben az állat levágását és annak értelmét szeretném
megvilágítani.
Az Istennek bemutatott állatáldozattal Ábrahám és fia, Iszmael jól ismert történetéről
emlékezünk meg. A Korán a következőképpen kelti életre ezt a megható történetet.
"És miután annyira felserdült, hogy vele serénykedett, Ábrahám azt mondta
neki: - "Fiacskám, azt láttam álmomban, Isten előtt feláldozlak. Fontold
meg hát, mi a véleményed!" - "Apácskám!" - mondta ő - "Tedd
azt, amire parancsot kaptál. Ha Isten is úgy akarja, állhatatosnak találsz majd
az állhatatosak között". És amikor mindketten alávetették magukat Isten
parancsának és Ábrahám homlokával a földre fektette őt, hangos szóval így szólítottuk
meg őt: "Ábrahám! Immár valóra váltottad az álmot! Így fizetünk meg a jóravalóknak.
Ez volt bizony a nyilvánvaló próbatétel. És mi egy óriási áldozattal váltottuk
meg őt." A fiú élete megkíméltetett, és Isten parancsára egy kos küldetett
levágásra helyette. "És meghagytuk a későbbieknek, hogy így fohászkodjanak
érte: "Békesség legyen Ábrahámon!" Így fizetünk meg a jóravalóknak.
Bizony, ő a mi hívő szolgáinkhoz tartozik. És hírül adtuk neki Izsákot és, hogy
próféta lesz az igazak között. És megáldottuk őt és Izsákot. És az utódok között
akad majd jóravaló és akad olyan, aki nyilvánvalóan önmaga ellen vétkezik".
A történet kapcsán kell megemlítenem, hogy a történet bibliai verziója szerint
Izsákot kellett feláldozni. Szerintünk, muszlimok szerint, viszont a Korán alapján
egyértelműen Iszmaelt kellett feláldozni. De csak akkor váltotta meg életét
a kos, amikor ő és apja hajlandó volt végrehajtani Isten parancsát.
Az állatvágás során tehát Ábrahám Próféta tanulságos történetéről emlékezünk
meg, és ezzel együtt megszámlálhatatlan adományaiért Isten felé irányuló őszinte
hálánkat is kifejezzük, hiszen az állatok értékességük és számos hasznuk miatt
Isten nagy áldásai és az emberek nagy értékei közé tartoznak. Isten nevével,
"Istennek a Leghatalmasabbnak nevében"-t mondva, csak Őérte áldozzuk
fel a legkönyörületesebb módon állatunkat, Istenért, aki egyedül áldott meg
minket velük. A vágás tehát Isten dicsőségének kihirdetése, annak kifejezése,
hogy Ő az igazi Birtokosuk, aki az ember szolgálatára rendelte őket. Tehát a
levágással azt is tudatosítjuk, hogy mivel Istené mindaz, ami a birtokunkban
van, bármikor képesnek kell lennünk arra, hogy Ábrahámhoz hasonló módon szívesen
adjuk vissza Neki, ha Ő úgy kívánja. Az állatok levágása tulajdonképpen az Isten
felé való imádatunkat, imádságunkat és szolgálatunkat jelképezi. Mikor az állatokat,
ezeket a kézzelfogható jelképeket feláldozzuk, Iszmaelhez hasonlóan mi is úgy
érezzük, mintha sajátunk helyett ontanánk az ő vérüket. Velük együtt saját gonosz
vágyainkat is megöljük. Elgondolkodunk azon, hogy mi Isten parancsa felettünk,
hogy hogyan alakítsuk saját életünket és életmódunkat, hogy a legjobb módon
szolgáljuk őt, hogy megszerezzük szeretetét, velünk való megelégedettségét,
bejussunk Paradicsomába, és elkerüljük a Poklát. Átérezzük, hogy teljes mértékben
készen állunk arra, hogy mindent, akár még a számunkra legértékesebbet is, ha
szükséges, Iszmaelhez hasonlóan akár még az életünket is feláldozzuk Isten tetszésének
elnyerése végett, valamilyen nemes cél érdekében az iszlám útján. (Mindezek
nélkül az állatáldozatunk puszta szokássá válik, és nem lesz többé imádság.)
Efféle ígéret kifejezése és megtartása az őszinte hit - az iszlám mint hitvallás,
élet és hivatás - alapvető záloga.
Így élesztette fel és tette állandóvá az iszlám Ábrahám próféta áldozatának
szellemét, az önmagunkról való lemondást és az Istennek szóló határtalan áhítatot,
odaadást az élet minden területén. Mindezek alapján és az iszlám szelleméből
következően érthető tehát, hogy az állatáldozat alatt tanúsított istenfélelmen
kívül semmi, sem az állat húsa, sem vére nem jut el Istenhez. A zarándoklat
egy különleges megtiszteltetése és boldogsága ez az imádság, jelentősége vitathatatlan.
A Könyörületes azonban a többi muszlimot sem fosztotta meg ettől az örömtől,
valamint az érte járó gazdag túlvilági jutalomtól. A Dzul Hidzsa 10-e és 12-e
közötti áldozat bemutatása tehát általános imádság, így minden tehetős muszlimnak
ajánlott.
A fenti bekezdésekben megemlített gondolatok felvetik a dzsihád kérdését, amelynek
rövid tárgyalását elengedhetetlennek tartom. A dzsihád szó törekvést, igyekezetet
jelent, tulajdonképpen az egyéni teljesítőképesség határáig terjedő iparkodást
jelöli. Egy ember, aki testi vagy lelki erőfeszítéseket tesz vagy vagyonát adja
Isten ügyeiért, az eddigiekben tárgyalt Istennek tetsző életmód (pl.: a szomszéddal,
a munkahelyi kollégákkal való türelmes, jámbor, bőkezű viselkedés, a feleséggel
való tiszteletteljes, figyelmes, kedves és őszinte szeretetet sugárzó kapcsolat,
a gyerekek meleg, szeretteljes családi légkörben történő magasszintű nevelése)
megvalósításáért valóban dzsihádot végez.
A dzsiháddal vagy szent háborúval kapcsolatban a teljesség igénye nélkül azt
mondom, hogy napjainkban főként olyan helyzetekre vonatkozik, amelyet minden
igaz nem muszlim hazafi szabadságharcként értelmezne. Semmiképpen sem ad lehetőséget
ártatlan emberek gonosz lemészárlására vagy terrortámadások végrehajtására,
mint ahogy az Hirosimában, Irakban vagy az USA-ban 2001. szeptember 11-én megtörtént.
A fegyveres dzsihád olyan helyzetekre vonatkozik tehát, amelyeket minden hazafias
beállítottságú becsületes ember elfogadhatatlannak tartana, amelyek kapcsán
minden józan ember fegyvert ragadna. (Pl.: Ha egy nem muszlim ellenség igazságtalanul
megtámad egy muszlim országot, vallási kötelesség, hogy részt vegyenek a harcban,
dzsihádban. Ha nem lennének elég erősek önmaguk megvédésére, akkor a szomszédos
muszlim országok vallási kötelessége, hogy segítsenek nekik. Ha még így is gyengék
lennének, akkor az egész világ muszlimjainak kötelessége a közös ellenség ellen
harcolni.) Ezekben az esetekben az előző bekezdésben kifejtettnek megfelelően
az érintett országok muszlimjainak éppen olyan elengedhetetlen kötelessége a
dzsihád-harc, mint a napi ima, böjt vagy zarándoklat. Aki igyekszik kihúzni
magát alóla, az bűnös, sőt kijelentése, miszerint ő muszlim, kétségessé válik.
Egy olyan esetben tehát, amelyet egy nem muszlim hazafi szabadságharcként él
meg, a muszlimoknak egy plusz fegyverük is van, a tudat, hogy nem pusztán magukért
vagy földjükért, hanem a számukra legfontosabbért, az Istenéért, a vallásáért
harcolnak, és ha ilyen őszinte szándék mellett megölik őket a harc közben, akkor
a Paradicsom gyönyörűséges kertjeibe jutnak. És ha elmenekülnek a harcból, vagy
menekülés közben megölik őket, akkor a Pokol szörnyű büntetése vár rájuk. Ez
a tudat - amely egyébként az őszinte hit, a tiszta, teljes és az élet minden
részére kiterjedő iszlám szerinti életmódból táplálkozik - az, amely oly sok
csatában győzelemre vezette a muszlimokat.
Az állatvágás kapcsán egy másik, gyakran félreértett dolgot, a levágott állatok
húsa pazarlásának téves gondolatát kell még megbeszélni. Az első tisztázandó
gondolat a pazarlás. Mint ahogyan a kedves olvasó már sejtheti, az iszlám számára
a pazarlás minden formája és mértéke gyűlöletes. Ez olyannyira igaz, hogy a
teljesség igénye nélkül az iszlám szerint minden felesleges dologra költött
pénz pazarlásnak minősül, lett légyen az kevés, avagy sok, és a pazarlók a Sátán
testvérei. Ennek megfelelően a levágott állatok húsát és egyéb dolgait maximálisan
fel kell használni, és a levágott állatok húsát a legjobb módon kell a szegények
között elosztani vagy jótékony célra felhasználni. Hogy hogyan lehetséges a
pazarlás elkerülése akkor, amikor ilyen iszonyatos mennyiségű állatot vágnak
le egy helyen, arra a válasz a következő. Először is a levágott fölösleges húst
a muszlimok lefagyasztják, hogy a szegények egész évben felhasználhassák. Másodszor
a húst transzport segítségével juttatják el a szűkölködő muszlimokhoz bárhol
a világon. Az áldozati állatokat ugyanis levághatják Mekkában, és utána lefagyasztva,
konzerválva vagy egyéb módon feldolgozva transzportálhatják a világ minden részére,
ahol a muszlimok rászorulnak. Harmadszor, a fönnmaradt húst eladhatják, és a
pénzt felhasználhatják jótékony célokra helyben vagy nemzetközi keretek között.
Ezek praktikus megfontolások, amelyek összhangban vannak az áldozás szellemével,
amelynek értelmében a muszlimok az Istennek bemutatott áldozatot - amelyből
egyébként ők is ehetnek - a szegényeknek adják, vagy más módon használják fel
jótékony célokra.
A ZARÁNDOKLAT HATÁSA A MUSZLIM EGYÉNRE ÉS A MUSZLIM TÁRSADALOMRA
A
zarándoklat pár hete alatt, amikor tehát nem éljük a mindennapi megszokott életünket,
időnket és szellemünket maximálisan az iszlám megértésére és Istennel való kapcsolatunk
megerősítésére használjuk. Közelebb kerülünk Istenhez, és jobban megértjük vallásunkat,
az iszlámot, annak lényegét, értelmét és szellemét. Más szemszögből nézünk életünkre,
dolgainkra, problémáinkra, és azok megoldását is más, jobb módon képzeljük el.
A zarándoklat ahhoz szoktat hozzá, hogy tetteinkkel és vagyonunkkal Isten tetszésének
elnyerése végett az Ő útján fáradozzunk. Az Isten előírásának megfelelően kivitelezett
vándorlás - tehát az, hogy nem maradok sehol sem, és sehová sem indulok, hacsak
az Ő akaratának megfelelően nem - rászoktat minket arra, hogy mindig Istenért
utazzunk, hogy életünkben (a felkeléstől a lefekvésig) mindent mindig csak Őérte
tegyünk.
Egy hatalmas világtalálkozó ez, amikor több, mint 3 millió muszlim egy célból
találkozik a világ minden tájáról. Az egymással való beszélgetés és egymás gondolkodásának,
kultúrájának megismerése segít, hogy gondolkodásunk kitáguljon. Rászoktat és
megszeretteti velünk az utazást, ez ugyanis nagyban hozzájárul szellemünk, értelmünk
felszabadításához, műveltségünk és kulturáltságunk megőrzéséhez. A különböző
nemzetek színes forgatagának roppant tömegében megvilágosodik számunkra, hogy
azonos célból vagyunk itt, egy az Istenünk, egy a könyvünk, egy a Prófétánk,
azonos az imairányunk, az életcélunk, szomorúságunk és boldogságunk, tehát mindannyian
egyazon szent közösség részei vagyunk. Bár az iszlám a haza és a szülőföld szeretetére
tanít, mindannyian ugyanahhoz az egy és oszthatatlan iszlám nemzethez tartozunk.
Ennek a bennünk végbemenő változásnak megfelelően hazaérve mindent megteszünk
azért, hogy az iszlámra alapozva jobb, teljesebb, Istennek tetszőbb életet éljünk.
Ez a szemlélet pedig hat környezetünkre, ugyanis zarándoklat után az egész közösség
olyan, mint egy test, amelynek szívét a zarándokok alkotják. Rengetegen vannak,
akik szívük mélyéből kívántak elmenni Mekkába, de sajnos nem sikerült nekik.
A közösség a zarándokok körül összegyűlve, elbeszéléseiket hallgatva azt várja,
hogy hozzájuk is eljusson valami a zarándoklat fényességéből. A zarándoklat
édessége, az iszlám gyönyöre és a hit fényessége pedig szinte az egész muszlim
világhoz eljuthat. A hazatérő zarándokok ugyanis hatnak az otthon maradottakra.
Sokan a hazatérő zarándokok hatására kezdenek el imádkozni, vagy hagyják el
eddigi rendszeres rossz tetteiket (pl.: alkoholizmusukat).
A zarándoklat azonban más módon is hat az otthon maradókra. A próféta tanításának
megfelelően az otthon maradók közül sokan böjtölnek Dzul Hidzsa első kilenc
napján, és sokan állatáldozatot mutatnak be Istennek Dzul Hijja 10-e és 12-e
között a szegények megsegítésére. Ezek a napok tehát mindannyiunknak sokat adnak
és nagyon fontosak. A szent napok és a tudat, hogy sokan most végzik el a zarándoklatot,
ezt a mindannyiunk számára édes és kívánatos, hat minden muszlimra. Sok otthon
maradó lélekben a zarándokokkal van. Így nem csoda, hogy sokan szinte már úgy
érzik, mintha ők is elvégezték volna a zarándoklatot. Mindezek tovább erősítik
a hazatérő zarándokok hatását, akik a társadalom iránti felelősségüket átérezve
mindent megtesznek környezetük, társadalmuk jobbá alakításáért és azért, hogy
segítsenek a körülöttük lévőknek, hogy életüket az iszlám elveinek megfelelően
vezessék. A zarándoklat ily módon közvetlenül vagy közvetve az egész iszlám
világra jótékony hatással van.
Ezek tehát a zarándoklat egyénre és társadalomra gyakorolt legfontosabb hatásai,
amely egyben annak jelenőségét és értelmét is megmutatja. Remélem, cikkemmel
sikerült eloszlatni és megmagyarázni azokat a félreértéseket, amelyek a zarándoklatot
és az iszlámot övezik. Örülök, ha Isten segítségével betekintést tudtam nyújtani
a zarándoklat más helyen meg nem tapasztalható új élményekkel és érzésekkel
teli sűrű és színes forgatagába. Végül pedig kijelentem, hogy bármi jót írtam
az csak Istentől jött és bármi rosszat írtam az csak magamtól és a Sátántól
származott.
IRODALOM:
?
Abu Al A'Ala Al Mawdoudi (2001): Iszlám életmód, Iszlám Kultúráért Egyesület,
Budapest.
? Abu Al A'Ala AlMawdoudi (2001): Iszlám életmód, Iszlám Kultúráért Egyesület,
Budapest.
" Abu Zakarijja Jahja an-Navavi (1993): "Negyven Hagyomány",
Iszlám Diák Egyesület, Budapest.
? Al-Ifta és Kutatások Európai Tanácsa: Gratuláció a nem muszlimoknak ünnepeik
alkalmából. A Gondolat, Iszlám Kulturális Családi Magazin, Iszlám Kultúráért
Egyesület, Budapest, 2001. április, 32-33.
? Anwar Aimen (2001): Az Orvostudomány és a Hit Összefüggéseinek Vizsgálata
(a különböző vallások ember- és egészségképe), Doktori Értekezés, Semmelweis
Egyetem, Általános Orvostudományi Kar, Magatartástudományi Intézet, Budapest.
? Anwar Aimen, Anwar Klára: A Zarándoklat. A Gondolat Iszlám Kulturális, Családi
Magazin, Iszlám Kultúráért Egyesület, Budapest, 2001. április, 32-33.
? Anwar Aimen: Hitünk Erősítéséül. A Gondolat Iszlám Kulturális, Családi Magazin,
Iszlám Kultúráért Egyesület, Budapest, 2000. december, 42.
? Anwar Musztafa: Az Iszlám. Kultúra és Közösség, 2001. IV.-2002. I. szám 92.
old.
? Hammudah Abdulati (1995): Fókuszban az Iszlám. ALUAKF Iszlám Alapítvány Humanitárius
Célokra, Miskolc, Hungary.
? Mohammad Yusuf Islahi (1997): Everyday Fiqh. Islamic Publications (PVT.) Limited,
Lahore, Pakistan.
? Sayyid Sabiq (1991): Fiqh us-Sunna. American Trust Publications, Indianapolis,
Indiana, USA.
? Simon Róbert (1997): Korán. Helikon Kiadó, Budapest.
? Szayyid Abu-l-A'la Mawdudi (1999): Az Iszlám Alapelvei (Világnézet és Élet
az Iszlámban). DAR-ALSZALAM Magyar Iszlám Jótékonysági Alapítvány, Budapest.
Szerző:
Dr. Anwar Aimen - Rezidens Orvos, Magyar Orvosi Kamara tagja, Magyarországi
Muszlimok Egyháza Tanácskozó Testületének tagja, a témához kapcsolódó számos
hazai és nemzetközi konferencia résztvevője és meghívott előadója.
Tartalmi, vallási lektor: Dr. Shubail M. Eisa - Minaret Iszlám Alapítvány, valamint
a Pécsi Muszlim Közösség vezetőségi tagja
Nyelvi lektor: Dr. Kéri Katalin - Pécsi Tudomány Egyetem, Állami és Jogtudományi
Kar, Tanárképző Intézet.