Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia E-Tár
« katalógus
« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Sebők Zoltán
Kulturális virológia
http://www.c3.hu/log/anno/resourcelab/hungarianartinfo/persons/sebok_z.html
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár


Tisztelt Hölgyeim és Uraim, első hallásra talán meglepően hangzik, hogy előadásom témájául épp a vírusokat választottam, hiszen azon kevés mai témák egyike ez, amivel - legalábbis tudtommal - Flusser nem foglalkozott. Jómagam egyetlen ilyen vonatkozású megjegyzésével találkoztam, méghozzá abban a nagyinterjúban, amelyet Florian Rötzernek adott, és amely a Kunstforum 97. számában jelent meg. Itt Flusser arról beszél, hogy ha az AIDS terjedését algoritmus segítségével jelenítjük meg, olyan fraktálformát kapunk, amely rendkívül hasonlít az olajfoltok terjedéséhez a vízfelületen. Flusser a továbbiakban feltételezi, hogy az AIDS leküzdésének módja nem orvosi, hanem formai, topologikus gondolkodás eredménye lesz.

E megjegyzés ismételten megerősítette elhatározásomat, hogy végre a biológiai vírusok területén is behatóbban kellene tájékozódnom, addig ugyanis mindenekelőtt a számítógépes vírusokkal foglalkoztam intenzívebben. Egyelőre azonban engedjék meg, hogy a komputervírusok iránti érdeklődésem okairól szóljak, és hogy vázlatosan összefoglaljam, milyen eredményekre jutottam.
Öt évvel ezelőtt meghívást kaptam egy nemzetközi művészettörténeti tanácskozásra, melynek az volt a témája, hogy meghalt-e az avantgárd, illetve, hogy milyen esélyei vannak manapság a szubverzív művészeti magatartásnak. A kérdés akkor zavarba hozott, mert a válasz annyira egyértelműnek tűnt számomra, hogy hirtelen nem is tudtam, kell-e, érdemes-e erről bármit is mondanom. A véletlen azonban úgy hozta, hogy akkoriban került a kezembe Fred Cohen amerikai számítógép-szakértő cikke a komputervírusokról, melynek hatására különös gyanúm támadt: hirtelen úgy tűnt számomra, hogy az avantgárd minden józan becslés ellenére mégsem halt meg, hanem szellemisége észrevétlenül átszivárgott a művészetből a számítógépek világába.

Sejtésem először is azon alapult, hogy a komputerkalózok, illetve a hackerek - ahogy a "szakma" nevezi őket - kétségtelenül szubverzív tevékenységet folytatnak, szubverzívebbet, mint bármely avantgárd mozgalom századunkban: behatolnak a nagy komputerrendszerekbe, s ott olyan kárt okoznak, amit pénzben szinte ki sem lehet fejezni. Akárcsak az avantgárd, ez is mozgalmi jellegű, internacionális, nihilista és persze igencsak erkölcstelen. A virális programokban nagyon fontos szerepe van a véletlennek - amit már a dadaisták is istenítettek -, humor is akad benne bőven, maga a komputervírus pedig tulajdonképpen nagyon is konceptuális: racionális agymunka eredménye, méghozzá adott esetben rendkívül magas szintű agymunka eredménye. Másfelől, mint az avantgárd mozgalmak többsége, ez is utópikus célzatú. Utópiája olyan világ képét vetíti elő, amely mentes lesz a korunkra jellemző "túlintegrált" rendszerektől, s ezzel mellesleg Kaith Haringnek, az amerikai graffiti-művészet jeles képviselőjének vágya is teljesülhet, aki utolsó interjújában, amikor már tudta, hogy AIDS-es, azt nyilatkozta, hogy ő kezdettől fogva olyan vírus akart lenni, amely képes megfertőzni a művészet "túlintegrált" rendszerét.

Másrészt az sem mellékes, hogy bizonyos esetek alapján úgy képzeltem, a hackermozgalom - ellentétben az avantgárddal - végképp anonimitásra van ítélve. Hiszen aki romboló vírust juttat egy százharminc országra kiterjedő hálózatba - mert már ilyesmi is megtörtént - az nem pusztán "kísérletező művésznek", hanem egyenesen bűnözőnek számít. Éppen ezért kizártnak tartottam, hogy a komputerkalózkodás az avantgárdhoz hasonlóan valaha is úgymond hivatalossá válhat.
De csakhamar elgondolkodtató információk birtokába jutottam. Megtudtam, hogy Amsterdamban máris megrendezték a komputerkalózok legális világtalálkozóját, a teoretikusok pedig máris beskatulyázták a virális programokat, precízen elválasztva egymástól a kuka-vírusokat, a programmódosító, a hardver- és hardvermódosító vírusokat, megteremtve a század eleji művészeti izmusok számítógépes megfelelőit, ugyanakkor a komputerkalózkodás történeti tényhalmazzá való szelídítésének alapfeltételét is. Az avantgárd analógiájára a hackermozgalomnak számos folyóirata van, de már nem csak szamizdat és underground, hanem nagy példányszámú hivatalos is. S ami még lényegesebb, megtudtam, hogy a nagy komputercégek úgy próbálnak védekezni a vírusok ellen, hogy óriási pénzekért egyszerűen felvásárolják őket a kalózoktól. Ismétlődni látszik tehát a történelem, ami talán újabb alátámasztása lehet sejtésünknek, hogy ez már nem is történelem: egy rendszer megint magához öleli ellenségeit, vagyis lényegében ugyanaz történik, ami egykor az avantgárd végzete lett.

Úgy látszik azonban, hogy a jól ismert stratégia ezúttal nem válik be, ami bizonyára a hackermozgalmak meglepő földrajzi eloszlásával magyarázható. Az ember józan ésszel azt föltételezné, hogy a komputerkalózkodás központjai valahol a fejlett Nyugaton kell, hogy legyenek, ahol a technológiai "fejlődés" is a legintenzívebb. De nem ez a helyzet. A ma ismert több mint kétezer fajta komputervírus jelentős része a Szovjetunióban, illetve annak utódállamaiban keletkezett, s nem kis meglepetésre olyan országok is vírusnagyhatalomnak számítanak, mint Bulgária vagy India. Lehet, hogy ezért, lehet, hogy másért, mindenesetre tény, hogy a komputerkalózok még mindig két-háromhónapnyi lépéselőnyben vannak az ellenőrzőkkel szemben, vagyis a komputervírusok kiszűrésére még mindig nincs száz százalékos hatékonyságú eszköz.
De miért olyan fontos mindez számomra? Mindenekelőtt azért, mert a technikához való viszonyulásom gyógyíthatatlanul ambivalens: egyrészt rendkívüli módon elbűvölnek az eredményei, másrészt legalább ugyanolyan aggodalommal töltenek el. Flusser új iránti alapvető lelkesedését például legalább annyira a magaménak tudom tekinteni, mint a pesszimista jóslatokat. (Mellesleg, Klaus Nüchternnel folytatott beszélgetésében Flusser maga is bevallotta, hogy az új technológiák iránti lelkesedése bizony nem felhőtlen.) Mindenesetre el kell mondanom, hogy rendkívül mély benyomást tett rám Virilio egykori ötlete, miszerint létre kellene hozni egy olyan múzeumot, ahol a technikai felfedezések mellett azok a balesetek is ki lennének állítva, melyeket az illető találmány idézett elő, például a hajó mellett a hajótörés, a vonat mellett a kisiklás bemutatása stb. - egészen a legújabb technikákig és technológiákig. Tudtommal ez az ötlet azóta sem valósult meg a gyakorlatban, így aztán annál sürgetőbb feladat, hogy legalább a képzeletünkből ne maradjon ki. A nemrégiben híressé vált skóciai klónozott birkát övező tudományos diadal mellé például kötelességünk odaképzelni azt a mintegy hatszáz korcsot is, ami a vállalkozás "baleseteként" létrejött, s amiről legfeljebb véletlenszerűen szerezhettünk tudomást. Ami a komputervírusokat illeti, azok nyilvánvalóan a komputerizáció "baleseteként" foghatók fel, az AIDS-ről pedig máig nem lehet biztonsággal megállapítani, hogy nem a génsebészet "balesete"-e. Itt nincs se terem, se kedvem ahhoz, hogy részletezzem a különféle feltételezéseket, melyekkel a sajtó bőségesen foglalkozott az utóbbi időben, mindenesetre tudós körökben közhely, hogy biológiai vírusok már régóta előállíthatók szintetikusan.

Ez utóbbi a biológiai vírusok tanulmányozására tett szörnyen kínos kísérleteim eredménye, mely kísérletek titkolt célja az volt, hogy végül megint csak a modern kultúra, a modern művészet valamiféle virológiájához jussak el. Annál inkább, mert a vírus, illetve a betegség, meglepően gyakori metafora a művészetben, különösen az oroszban: gondoljunk csak Tolsztoj fertőzés-elméletére, Malevics hasonló elképzelésére, vagy a Medicinális Hermeneutika nevű orosz művészcsoport munkáira, melyeknek az a kiindulópontja, hogy a művészet, úgy ahogy van, betegség, s csupán az interpretáció képes meggyógyítani. S talán az sem puszta véletlen, hogy a biológiai vírus felfedezése épp a modern művészet kialakulásának kezdetére esik, arra az időszakra, amikor Párizsban az impresszionisták vívták a maguk gigantikus harcát az elismertségért. De aztán egy pillanatra elbizonytalanodtam, hiszen eszembe jutott, hogy Flussernek a modern művészethez fűződő viszonya enyhén szólva nem volt valami szoros. Rötzernek adott, s már említett interjújában például ezt mondta: "Az emberi kreativitás tekintetében tanácsosabb egy közönséges autót szemlélni, mint az újkor legnagyobb műalkotásait". Ez bizony lesújtó véleménynek hangzik, de azt kell mondanom, hogy "szerencsére" ma már nem érvényes: legalábbis azóta nem, amióta egy francia művész a kasseli Documentán úgymond saját műve gyanánt a legújabb típusú Mercedes gépkocsit állította ki. (Ha önöket esetleg nem elégítené ki a Mercedes kreativitása, figyelmükbe ajánlom, hogy ugyanaz a művész azóta más márkájú gépkocsikat is kiállított, legutóbb például a Volvót.) Másrészről nem tudom, észrevették-e, de szerintem feltűnő, hogy mennyire eltűnt a művészeti irodalomból a Flusser által is használt egykori kulcsszó, a kreativitás. Vajon miért? A kérdés megválaszolása érdekében engedjék meg, hogy vázlatosan összefoglaljam Boris Groys egyik kitűnő esszéjét, mely németül A gyűjtés logikája című, hamarosan megjelenő könyvében lesz olvasható, magyarul pedig Az utópia természetrajza című esszékötetében található.

Groys kiindulópontja az, hogy eddig minden kultúrában túl sok mű született, ezért mindig is szükség volt valamiféle "kultúrökológiai célzatú cenzúrára", hogy meg lehessen szabadulni a fölösleges "kulturális szeméttől". Groys szerint mindössze két hatékony szelektálási rendszert ismerünk: a minőségi cenzúrát, mely azokat a műveket ajánlja megőrzésre, melyek elérik a kanonikus művek színvonalát és az innovációs cenzúrát, melynek mércéje az újdonság, vagyis az archivált művektől való eltérés. Az előbbi a modernizmus megjelenéséig volt uralkodó és bizonyára többek között azért kellett elavulnia, mert nem volt elég hatékony: a modern reprodukciós technikáknak (is) köszönhetően túl sokan tanultak meg nívós műveket alkotni. Az új paradigma az innováció lett - ennek szerves tartozéka a Flusser által számon kért kreativitás -, csakhogy mára már ez is a múlté: olyan sok van a művészeti és más innovációkból, hogy ez a szisztéma is devalválódott. A kérdés tehát továbbra is az, hogy vajon miként tudunk megszabadulni attól az óriási kulturális szeméttömegtől, amiben már évek óta fuldoklunk. A megoldás roppant nehéz, hiszen az azonosságon (minőségi cenzúra) és az eltérésen (innovációs cenzúra) kívül más legitimációs lehetőség nyilvánvalóan nem áll rendelkezésünkre. Ezzel magyarázható az állami kulturális intézmények mindenhol tapasztalható legitimációs válsága, ami alól egyébként a mi vendéglátónk, a Műcsarnok sem kivétel. A nyugati múzeumok például nagy előszeretettel vásárolják az úgynevezett appropriaton art, azaz a kisajátítási művészet alkotásait, anélkül, hogy értelmesen meg tudnák indokolni, miért épp ezekre, s nem valami egészen másra esett a választásuk. A legszerényebb kisvárosi föstő is joggal mondhatja, hogy az ő munkái jobbak és/vagy kreatívabbak, mint például Jeff Koons giccs-kisajátításai. Az efféle érvelésben csupán az a hiba, hogy elavult cenzurális rendszerek elavult fogalmaival operál. De akkor vajon milyen elv szerint választódnak ki a megőrzésre érdemes művek a feledésre ítéltektől?

Boris Groys a tömegkultúrából jól ismert nyílt konkurrenciaharc egyetemessé válásáról beszél, aminek alapelve szerinte a tautológia. A következőket írja: "A tartalmi üresség felé tendáló jelek tudják a kulturális immunrendszereket és civilizációs határokat a legkönnyebben áttörni, s határtalan sokszorozódásra képesek. Ezekből lesznek a kulturális vírusok, melyek minden lelket egyaránt megfertőznek."

Nos, tulajdonképpen ez a két mondat késztetett arra, hogy elmerüljek a biológiai vírusok világában, s onnan valamiféle kulturális virológiával, a mai kulturális helyzet értelmezéséhez szükséges fogódzókkal térjek vissza. (Nyilván mondanom sem kell, mennyire flusseri az ilyen kísérlet). Borzalmas túlvilági nyelvezetű tudományos könyveket tanulmányoztam, vezető magyar virológusokkal barátkoztam és konzultáltam, s egyszer csak súlyos fertőzést kaptam. Megfertőztek a mémek.

Pedig a fogalom nem volt új számomra. Érintőlegesen már korábban foglalkoztam a Lumsden-Wilson-féle kultúrgénekkel és tudtam Dawkins kulturális replikátorairól, a mémekről is. De nem fogtam fel a jelentőségüket. Méghozzá azért nem, mert másokkal együtt magam is bedőltem Dawkinsnak, s a memetikában valamiféle kulturális evolucionizmust sejtettem.
Dawkins, mint azt önök közül bizonyára sokan tudják, a mém (meme) elnevezést a görögös hangzású miméma szóból vonta el, külön megörülve annak, hogy ebben a formájában mennyire hasonlít a gén szóra, emlékeztet a memória szóra, és rokon a francia méme (ugyanaz) szóval. Engedjék meg, hogy felolvassak egy sokat idézett részt Az önző gén (Selfish Gene) című könyvéből:
"A mém lehet egy dallam, egy gondolat, egy jelszó, egy ruhadivat, edények készítésének és boltívek építésének módja. Éppúgy, ahogy a gének azáltal terjednek el a génkészletben, hogy spermiumok vagy peték révén testből testbe költöznek egy olyan folyamat révén, melyet tág értelemben utánzásnak nevezhetünk. Ha egy tudós egy jó gondolatot hall vagy olvas, akkor továbbadja kollégáinak és tanítványainak. Megemlíti cikkeiben és előadásaiban. Ha egy gondolatnak sikere van, azt mondhatjuk, hogy agyról agyra terjedve elszaporodik."

Főleg ezt a részt szokás idézni Dawkinstól, de mi kövessük tovább okfejtését: "Ha egy termékeny mémet ültetsz az agyamba, akkor szószerint élősködsz az agyamon - írja -, mert a mém terjesztésének eszközévé teszed, pontosan úgy, ahogy a vírus élősködik a gazdasejt genetikai mechanizmusán." No most akkor gén, vagy vírus? - tehetjük fel a kérdést. A memetikusok többsége kritikátlanul ismételgeti, hogy a gén kulturális megfelelőjéről van szó, aminek megvan az a vitathatatlan előnye, hogy jól hangzik és evolucionista, tehát szalonképes konnotációval rendelkezik. De legalább két probléma van vele: egyrészt a gén - ellentétben a gyorsan fertőző vírussal - csak generációról generációra adódik át, másrészt nincs szüksége arra az irracionális reprodukálódásra, ami a vírusok tulajdonsága, és ami a mémeket igazán érdekessé teszi. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a T-fág vírus úgy reprodukálódik, hogy eltéríti egy baktérium DNS-ét, rákényszerítve gazdáját arra, hogy másolatok millióit készítse a fágról.)

Mindent egybevetve, az általam keresett kulturális virológia felfedezésére nincs semmi szükség, mert az maradéktalanul benne rejlik a megfelelően értelmezett memetika nevű, rendkívüli eredményekkel kecsegtető diszciplínában. Segítségével új megvilágításba kerülnek azok az üresség felé tendáló, mégis rendkívül fertőző jelek, alig-jelek és alig-valamik, melyekről Groys beszél, s amelyek szép lassan betöltik kultúránk egészét. Mindennek részletes kifejtése természetesen meghaladja e vázlatos előadás kereteit, de engedjék meg, hogy két fontos mozzanatot kiemeljek:

1.) A memetikának megvan az az óriási előnye az összes formalista kritikai módszerrel szemben, hogy rendkívül érzékenyen tud reagálni azokra a kontextuális finomságokra, melyek az utóbbi időben, rendkívüli mértékben elszaporodtak a kortárs művészetben, s melyekre az évtizedeken keresztül uralkodó formalizmus szinte teljesen vak volt. Ezeket a finomságokat a memetika a mémek közötti kapcsolódásokként tudja értelmezni.

2.) A másik rendkívül fontos dolog szerintem az, hogy a memetika vak a magas és az alacsony kultúra közötti rang- és szintkülönbségre, ami az utóbbi időben alaposan megingott, de ami - mit tudjuk - a modernista kultúra alapvető oppozíciója volt. A memetikát nem az érdekli, hogy kinek a fejéből pattant ki a mém, és hogy a világunk mely tartományából származik, hanem hogy sikeresen fertőz-e, s ezáltal képes-e arra a határtalan sokszorozódásra, ami a vírusok fő túlélési stratégiája.
Hogy ez fejlődés-e, kérem, döntsék el önök. Mindenesetre a várható kulturális tendenciák érzékeltetéséhez engedjék meg, hogy felolvassak három jellegzetes megállapítást Glenn Grant Memetikus lexikonjából:

1.) "A választás azokat a mémeket részesíti előnyben, melyeket a legkönnyebb megérteni, emlékezni rájuk és átadni másoknak."

2.) "Az emberek megpróbálják megfertőzni egymást azokkal a mémekkel, melyeket a legvonzóbbnak tartanak, figyelmen kívül hagyva azok objektív értékét vagy igazát."

3.) "A gyakorlatban az emberek még arra is képesek, hogy rábízzák magukat bármilyen új mémre, még ha ki is kellene derülni róla, hogy halálos ostobaságról van szó, mint például: "Ugorj le egy ágról, és az istenek majd megreptetnek."

Végül engedjenek meg egy megjegyzést. Nyilván önök is tudják, hogy Vilém Flusser milyen óriási jelentőséget tulajdonított annak, hogy az ember a termodinamika második törvényének ellentmondva a szerzett információkat kulturális emlékezetében tárolja, amihez azután a következő nemzedékek is hozzáférhetnek. Nagyon érdekelne, hogy a memetika fényében is kitartana-e álláspontja mellett. Kár, hogy ezt már nem tudjuk megbeszélni.