Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Vereb
Katalin
A JAPÁN RUHÁZKODÁS
TÖRTÉNETE
Elektronikus
kiadás: Terebess Ázsia E-tár
EGY KIS TÖRTÉNELEM
Az újkőkorszaktól napjainkig
A japán ruhák eredetének "nyomozása" csak sejtéseken alapul. A
japán textíliák legkorábbi darabjai az Asuka periódusból (552-646) maradtak fenn.
A régészeti ásatások alapján két fajta neolitikus kultúra ismerhető fel. Ezek
az edénykészítési technikában és tervezésben nyilvánultak meg.
A Jómon kultúra,
a zsinórmintás agyagedényekről kapta nevét, s i.e. 10000-től i.e. 111. századig
tartott. Ezek a tervezetek a kosárfonásból eredeztethetőek, s a minta megjelent
a korsók felületétől a szőtt ruhákig. Bár a ruhadarabok "töredékeinek"
száma igen kevés, mégis következtethetünk, hogyan öltözködtek a japánok.
Az általánosan elfogadott, hogy a Jómon-kori ember - mind a férfi, mind a nő -
zárt nadrágot hordott, a derekánál fonott kötéllel megkötve és egy rövid felső
köntöst csőujjal. Ezek V-nyakú "pulóverek" lehettek, mintájuk hímzett
vagy festett görbe vonal.
Ezek
a ruhadarabok nem tűntek túl alkalmasnak a meleg és nedves klímájú Japánban, de
kapcsolatot mutathat a Jómon kultúra és az észak-ázsiai nomád törzsek között.
A csontleletekből kitűnik, hogy vörös festékkel színezték az arcukat és testüket.
Csontból, bambuszból készült fésűt,
hajtűt használtak, agyagból, kőből, csontból, fából készült fülbevalót viseltek.
A nők kagylóhéj vagy csont karpereccel díszítették magukat. A nyaklánc nem volt
divatos.
Az újkőkorszak vége körül a rizskultúra megérkezett Ázsiából és
egy új periódust vezetett be Japánban, amit Yayoinak ismerünk (i.e. 111. századtól
i.sz. IV. századik). Ennek a korszaknak a cserépedényei már jóval egyszerűbb tervezésűek
voltak és korongon készültek, ellentétben a Jómon kor kézi formázású darabjaival.
A vadászó és gyűjtögető társadalomból az egyre inkább megszilárduló agrártársadalommá
való átalakulás az emberek öltözködését is befolyásolta. A különbség a Jómon és
a Yayoi-kori ruhák között a mozgáslehetőség volt. Az új ruha nem volt kényelmetlen,
követte az emberi test vonalait, hogy a rizsföldeken kényelmes legyen a munka.
Egy korai kínai feljegyzés szerint (Wei Chih) a wa (japán) férfiak varratlan anyaggal
voltak körbecsavarva, mely köntösként szolgált, míg a nők nagy ruhát hordtak lyukkal
a közepén, ahol a fejüket bujtatták át. Mint első dokumentum, fontosnak mondható
ez a feljegyzés, de a tudósok ezt vitatják. Az ásatások szerint növényi fonalakból,
például hócsalán rostjából sodort fonalból szőttek szövetet. A rizsföldön nagy,
fából készült munkapapucsot használtak, de lábbelit általában nem viseltek. Tetoválták
és festették az arcukat. Nefritből és jáspisból készített láncot hordtak, kagyló
vagy bronz karkötőt viseltek.
A Régi Sírok korától kezdődően nyomon követhetőbb
lett, hogy miként öltöztek a japánok. A Yamato állam (i.sz. 250-552) szerkezetéről,
életéről a sírok tartalmából tudtak következtetni. A kimonótörténetben pedig,
a sírokban talált szobrocskák, a haniwák a legjelentősebbek.
A
felsőruha mind a hölgyeknél, mind a férfiaknál elől nyitott volt és az ujjak egészen
a hónaljig felhasítottak. A férfiak gyakran bő nadrágot, a nők redőzött, hosszú
szoknyát hordtak. A ruhaanyagok többsége növényi rostból, például kenderből készült,
de a nagyurak selymet is használtak.
Az Asuka periódus (552-646) alatt misszionáriusok
jártak Kínában, és visszatérve magukkal hozták a buddhizmus és konfucianizmus
tanait, valamint sok más nézőpontját a Sui és Tang dinasztia kultúrájának. Ez
és a Nara korszak (710-794) volt az az idő, mikor a kormányzás fejlődése volt
fontos.
Narát, a fővárost 710-ben alapították, Kína fővárosának Chang-annak
a mintájára. A kormány és az ország berendezésének szerkezete is kínai mintára
épült. Még az emberek életét is, ez alapos rendszer alapján szabályozták. A lakosságot
különböző osztályokba és rangokba sorolták, és a rangokhoz megfelelő színű és
stílusú ruhát kellett viselniük.
Aki e forradalmi változást elindította,
Shótoku herceg volt. Neki köszönhető még számos buddhista templom építése, mint
például a narai Hóryú-ji, ahol sok fontos textildarab maradt fenn az Asuka és
Nara periódusokból.
A kimonó, melyet Shótoku herceg is viselhetett, tipikusan
kínai stílusú volt.
Ez
bő felsőköpeny volt, két oldalán felhasítva, álló gallérral. A köpeny alatt nadrágot
hordtak. A nadrágot selyemöv tartotta, mely elől lelógott.
Az udvarhölgyek
ruháit szintén erősen befolyásolta a kínai modell. Rövid felsőkabátot hordtak
és hosszú szoknyát.
A
közemberek öltözködése stílusban hasonló volt a korábbi idők viseletéhez. A férfiak
kimonóféle kabátot hordtak szoros nyakkal és szűk ujjal. A mezei munkához selyemövvel
tartott kimonót és nadrágot húztak. A nők szintén kimonóféle felsőt vettek fel,
melyet jobbról balra kellett hajtani. Ezt rendszerint egy rövid alsóinggel és
szoknyával viselték.
794-ben a főváros Narából Heianba, a mai Kyótoba költözött.
A korai Heian korszak (794-897) alatt az erős és aktív császárok, mint Kammu és
Saga védelmezték a jó kapcsolatot a Tang-Kínával. De később a császárság ereje
gyengülni kezdett, és egy udvari család, a Fujiwarák befolyása erősödött. 894
után az érintkezést felfüggesztették Kínával, és ezt az időszakot 1185 -ig késő
Heiannak vagy Fujiwara korszaknak nevezték. Japán a saját művészi szellemének
fejlődésére törekedett. A textil tervezés fejlődésében és az öltözködés stílusában
a fejlődés tisztán látható volt a társadalom minden szintjén.
A Heian udvar
élete egyike volt a legkifinomultabb és legmesterkéltebbnek a világon, ebben az
időben. Bár ez a nem mindennapi kapcsolat a szépséggel, finomsággal és érzékenységgel,
vezetett végül a megszokott esztétikumhoz.
Az udvari nemesek uszályos köpenyt
hordtak, melyet sokutainak hívtak.
Az
ujja nagy és a végén teljesen nyitott volt. E díszruha alatt volt egy alsóköpeny,
kisebb ujjal.
Ünnepi alkalmakra az udvar hölgyei kimonókat vettek, egyiket
a másikra, egyre nagyobbakat, vigyázva, hogy megfelelő legyen a rétegek színkontrasztja,
mely látható volt a nyaknál, ujjaknál és a szoknya alján.
Ezt
hívták júni-hitoenak, 12 rétegnek, de ez tulajdonképpen legalább 20 réteget jelentett.
Súlya 8 kg körül volt. A kimonók alatt még egy alsó kimonót és egy hakamát viseltek.
Igen fontos volt a hölgyek frizurája. A divat, a hosszú, csillogó, fekete haj
volt.
A kevésbé rangos udvari emberek nóshit öltöttek fel. Bár az ujja
ugyanolyan
hosszú és bő volt, mint a sokutainak, mégis a számos díszítés megnehezítette a
szabadabb mozgás lehetőségét.
A vadászruhát kariginunak nevezték. Különös
figyelmet szenteltek a
széles
ujjaknak, melyek a kar alatt voltak a törzshöz varrva, nem a váll felett. A kézelőbe
zsinórt vezettek, hogy az ujjak zárhatóak legyenek.
Egy rövidebb és kisebb
darab volt a suikan. Szintén alacsonyabb rangúak hordták,
mint uniformist, ha a nemeseket szolgálták ki.
Sokan,
mint például a kereskedők, szépen tervezett, bő ujjú felső kabátot hordtak, míg
a közembereknek egyszerűbbeket kellett felvenniük. A férfiak suikanja álló gallérú,
jobb oldalt megkötött volt, és a hakama egy korábbi változatának tartják.
A hakamához egy rövid kabát járult, mely hasonlított a nemesek vadászruhájához:
kézelőjében
zsineggel, ha össze akarták húzni.
A nők szabadon engedett, rövidebb formájú
kimonót hordtak.
A
társadalom alsó rétegében, a férfi szolgáknak egy nagyon egyszerű ruházatot kellett
viselniük, mely bő felsőkabátból és magukra csavart szoknyából állt.
A művészetekben
ragyogó Heian periódus végén a katonai családok ereje növekedett. 1185-ben, a
konfliktusok évei után, a Minamoto család megsemmisítette ellenfelét, a Tairákat.
Miközben a császári udvar megmaradt Kyótoban, a sógunátus, Japán keleti partján,
Kamakurában rendezkedett be. A korszak is a városról kapta nevét (1185-1333).
A harcosok mindennapi viselete a hitatare volt, ami úgy tűnt,
a
földművesek munkaruhájának másolata, de szabadabb mozgást engedett.
A szamurájok
teljes harci viselete az óyoroi volt.
Az általános ünnepi ruházat a yoroi hitatare, kevésbé bő ujjú köpeny volt rövid nadrággal és lábszárvédővel.
A kérkedő, több rétegű kimonót, melyet a Kamakura időszakban a hölgyek hordtak, kosodénak nevezték.
Jelentése:
kis ujj. Noha az ujjak nyitottak voltak a végén, és részlegesen volt varrott,
ez volt a modern kimonó kezdete.
A szamuráj osztály hölgyei nem mutathatták
arcukat nyilvánosság előtt. Utazáskor fátylat vagy egy különleges fejrevalót vettek,
mely hasonlatos volt az esernyőhöz (kasa). Ez volt az ichime-gasa.
Hogy
megrövidítsék a kimonót és megóvják az út porától, a mellkason egy selyemövvel
kötötték meg.
Évekkel később a Kamakura sógunátus elvesztette ellenőrzését
a vidéki daimyok fölött, majd 1338-ban az Ashikaga sógunátus megalapította központját
Kyótoban. A Muromachi korszak (1338-1573) építészetéről, művészeteiről, kifinomult
teaceremóniáiról, fellendülő Nó drámájáról volt nevezetes.
Ruházkodásban
a harcosok etikettje uralkodott és volt meghatározó. Félve, hogy az udvar fényűző
stílusa aláássa az ő meghatározó erejüket, igyekeztek távol tartani maguktól.
Ez az óvatos álláspont tükröződött vissza választásukban is a suó és a daimon
nevű köpenyekben, az eboshi nevű sapkával. Mind a suó mind a daimon közel állt
a hitataréhoz.
A
fő különbség az anyagok fajtái között volt. A selyem hitatarék helyett, ezek a
ruhadarabok a kevésbé drága vászonból készültek és a nyaknál levő zsinegek bőrből
voltak.
A daimonon 5 családi címer (kamon) volt: 2 elől a vállaknál, 2 az
ujjon,
egy
a nyaknál, hátul. A kamon stílus elterjedt az iparosok, kereskedők köreiben is
és a mai napig is általános.
Régen minden előkelő japán családnak saját címere,
szimbóluma volt. Változatos formában szerepeltek ezek a fantáziaképek: fákat,
madarakat, virágokat, pillangókat, gyümölcsöket, geometriai formákat örökítettek
meg. Sőt, játékszerek, szerszámok is megtalálhatók közöttük, akárcsak mindennapi
tárgyaik, eszközeik. A finom lótuszvirág egyik legjellegzetesebb díszítményük.
A kosode, mint alapvető ruhadarab minden hölgynek kellett hogy legyen. De a formalitásokhoz egy hosszú köpenyt, az uchikakét öltötték fel.
Nyáron
lecsúsztatták vállukról, derekuknál megkötötték és hagyták a földre érni.
Azt a hakamát, amelyik uszályos tervezésű volt, a koshi-maki stílusba sorolták
be.
A közemberek egy rövid kabátot kezdtek viselni, ami hasonlított a haorihoz. Ez volt a dóbuku, mely az utcai eladók öltözékéből született.
A
Muromachi időszak végére a felsőbb osztályok férfiainak otthoni viseletévé vált.
A Muromachi kor utolsó évtizedét a polgári versengés jellemezte. Az 1560-as
évek előrehaladtával Oda Nobunaga megszerezte a hatalmat Kelet-Japán felett. Nobunaga
halála után, örököse Toyotomi Hideyoshi lett, aki folytatta az ország egyesítését.
Míg az előző korszakban a templomok építése volt a fő cél, ekkorra a várak építése
került előtérbe.
A katonaság növekedésével a hagyományos formák és egyezmények
megváltoztak. A dolgok új és szokatlan értéket képviseltek. A hölgyek, függetlenül
hogy milyen osztályba tartoztak, kosodét viseltek a nyilvánosság előtt, de a hatalomra
törő daimyok drágább és díszesebb kimonókat tartottak. Ünnepi alkalmakkor a hölgyek
apró erszényt tartottak maguknál a hakosekot, amit a külső kimonó redői alatt
hordtak.
Az ünnepi kosode és uchikake ettől az időtől kezdve napjainkig a
legszebb esküvői ruházat.
A katonák gyakran utaztak nagy távolságokat, s
így az egyszerűbb és könnyebb öltözetet részesítették előnyben. Nadrágforma hakamát
hordtak és felsőköpenyt, húzózsinórral az ujjak végén. Az alsóbb rétegbeli szamurájok
csőujjú kimonót és rövid nadrágot vettek. De gyakran öltötték fel a páncélt csak
magában is a felsőtestükre.
1603-ban
Tokugawa Ieyasu, azután, hogy megszerezte a hatalmat az egész ország felett, megalapította
a Tokugawa sógunátust, fővárosát pedig Edoba helyezte (mai Tókyó). Az Edo korszak
(1603-1868) szilárd és békés volt. Szinte teljesen független volt mindenféle idegen,
külföldi hatástól, amióta a sógunátus kiközösítette a spanyol és portugál misszionáriusokat,
angol kereskedőket, akik a XV. század végén érkeztek Japánba. Csak néhány holland
és kínai hajónak volt megengedett a kikötés és kereskedés Nagasakiban.
A középső
Edo korszakban az irodalom és a művészetek népszerűségének növekedése volt jellemző,
mint például az ukiyo-e.
Igen kedveltté vált a bőséges illusztrációval ellátott
ukio-zoshi nevű epikai műfaj, mely a mindennapi élet történeteit festi meg zsánerképekben.
A művészetben ukiyo-e, zsánerképként vált ismerté.
Legszebb példái:
Hiroshige-A Tokaido út 53 állomása
A Fuji hegy 100 látványa
Tókyó 13 látványa
Ez idő alatt a szamurájok öltözéke megváltozott: a munkásosztály egy ujjatlan felsőkabátja alakult át az ő ruhájukká. Ez volt a kamishimo.
A kimonó felett hordták hakamával. Ceremóniákon a hakama végét a földön húzták, de általában a szegély a bokáig ért.
A
kimonó ilyen fajta kombinációja lett később a tudósok és gazdag emberek viselete.
A legjelentősebb változás a nők öltözködésében történt. A kosode viselése
széles körben terjedt, s a divat meghatározói a kurtizánok, szórakoztatóhölgyek,
kabuki színészek lettek. Ez a stílus a csőujjú kimonó és a magas rangú nők kimonójának
"keresztezéséből" született. Ezáltal a szépségéből mit sem veszített,
s divatba jött az obi (öv) használata. Az Edo kori obi fonott zsinegből volt.
A
kor közepén a figyelem fokozatosan áttevődött az obira. Bár a legtöbb tervező
még mindig a mutatós kosodék mellett állt ki. Sokan új lehetőségeket véltek felfedezni
az obiban.
Ez a divat azoknál az embereknél lelt sikerre, akiket gúzsba kötött
a szigorú szamuráj törvény, s alig várták az újat, az érdekeset.
Míg a szamuráj
asszonyok megmaradtak az egyszerűbb és visszafogottabb kimonóknál, más osztályok
hölgyei a divatot követték. A furisode kimonót darai-musubi stílusban lazán megkötött
obival fogták össze.
A
furisodét hosszú, széles ujjak jellemezték, s csak hajadonok hordhatták.
Később volt némi homályosság a társadalmi osztályok megkülönböztetésében: minden
nő egyszerű stílusú kimonót kezdett hordani. Csak a gazdagság volt a megkülönböztetés
alapja.
A kizárólag arisztokrata hölgyek kimonója a finoman, aprólékosan
kidolgozott díszítésű uchikake maradt. (kosode fölött)
1868-ban a Tokugawák elszigetelődése lehetetlen állapotokat idézett elő. Meiji császár az udvart Kyótoból Tókyóba költöztette, s az ország az alkotmányos monarchia formát vette fel. Tudományos és technológiai fejlődés indult. A Meiji periódus (1868-1912) alatt az országot elözönlötte a nyugati típusú ruházat, itt a nadrágra és a hosszú ruhákra kell gondolni.
A stílusok gyakran keveredtek. Az iskolás fiúk, mind nyugati, mind japán stílusú uniformisban jártak.
A hölgyek többé nem hordtak kimonót. Az új formájú, derékban redőzött volt, szélei megnőttek, ujjai megrövidültek, hakamát húztak hozzá és magas szárú és sarkú cipőt.
Az obi szintén megrövidült, s a masnija is egyszerűsödött. Egyike a legnépszerűbbeknek a taiko-musubi volt.
Nevét
egy dob alakú hídról kapta. (Taiko-bashi) Ezt a masnit egy gésa találta ki, emlékül
a híd avatóünnepségére. Ennek a stílusnak még sok variációja létezik, s ez ma
is kedvelt.
A Meiji kor férfiai legtöbben és leggyakrabban mindennapi viseletként
rövid kabátot hordtak, tartalékolva a kimonót, hakamát és haorit az ünnepi alkalmakra.
A kimonó története nem ér véget a Meiji korral.
A kimonó viselése mélypontra
jutott a háború utáni 2 évtizedben. Manapság már csak néhány asszony kedveli a
kimonót mindennapi viseletként.
MILYEN LEGYEN?
Minden
kimonó ugyanolyan alakú és méretű, függetlenül attól, hogy férfi vagy nő viseli,
magas vagy alacsony, kövér vagy sovány.
A nyugati ruhakészítés az ő sokszínűségével
és néha egyéni mintáival merőben eltér a kimonó egyszerű alapmintáitól. A kimonó
anyagának szövése, vágása és varrása teljesen egyenes és sima, így a kész ruha
szétszedhető a tisztításhoz, majd újra összevarrható eredeti formájára. Ez az
egyszerű forma lehetővé teszi, hogy téglalap alakúra összehajtva lehessen eltenni.
A kimonó méretei:
hossza 158 cm.
ujj és váll szélessége: 63 cm.
ujj szélessége: 32 cm.
váll szélessége: 31 cm.
ujj mélysége: 49 cm.
A
női kimonók széles választékát a minták és a textíliák fajtáinak sokfélesége adja.
Ezek lehetnek természetes anyagok, például: pamut, selyem, vászon, gyapjú, vagy
napjaink szintetikus anyagai.
A kézzel vagy géppel készített ruhák mintái
többféleképpen készülhetnek: szövött, kézzel festett, nyomott minta, hímzés, vagy
ezen technikák variációi által.
A szövött kimonó még ma is kézi készítésű,
de mint minden más művészet és ipar, nagyon drága. Így a legtöbb kimonót géppel
gyártják.
A kimonókat osztályozzák aszerint is, hogy a festés a szövés előtt
vagy után történik. Az előre festett (saki zome) kimonó tervezete szimmetrikus
vagy geometrikus: csíkos, kockás vagy fröcskölt mintájú, mint a kasuri. Ezt a
következők szerint csoportosítják:
Selyem:
szegélyezett selyem (meisen)
nehéz krepp (omeshi)
sodrott selyem (tsumugi)
selyem fátyolszövet
Pamut:
fröcskölt minta (kasuri)
csíkos minta (shima)
kockás minta (kóshi)
Vászon
(jófu)
A szövött kimonó készül gyapjúból és szintetikus anyagból is.
A szövés után festett (ato zome) kimonó és motívumai először az Edo periódusban
váltak népszerűvé.
Fajtái:
Kézzel festett: yúzen,
batikolt
Nyomott mintás:
kézzel rajzolt yúzen tervezés (kata yúzen)
apró stencilezett terv (kata komon)
kicsi egyszínű minták (Edo komon)
többszínű festett vagy nyomott minta (bingata)
közép méretű stencilezés (chúgata a yukatához)
mintanélküli egyszínűre festett (muji zome)
A számos magas színvonalú textiltechnika között kettő az, amely egyedülálló Japánban:
tsumugi és yúzen
Tsumugi
Azoktól a gazdálkodóktól ered, akik felhasználták a hátrahagyott lárvákat (selyemhernyó),
majd ők küldték a legjobb selymet a piacra. Szorgalmasan gyűjtötték a bolyhokat,
kézzel sodorták (tsumugu) a fonalat és maguk szőtték a kimonót a családjuknak.
Később a tsumugi gyártása fontos helyi iparrá vált, és az anyag Japán majdnem
minden prefektúrájában készült. Különösen jól ismert a yúkii, óshimai, kumejimai
és tókamachii.
Kihachijó
Ez a tsumugi sárga színű anyagból készül. Az elsőt Hachijó szigetén csinálták.
A ragyogó sárga színt a kariyasu nevű fűből nyerik. A csíkos vagy kockás minta
jellemzi, kézi készítésű.
Yúzen
Ezt a fajta festési technikát Miyazaki Yúzen, egy híres kyótoi legyezőfestő találta
ki a Genroku időkben (1688-1704). Ez időkig az erőteljes, kifejező, geometriai
formákat használták, nélkülözve a kompozíciók és színek szabadságát, kihívását.
Miyazaki Yúzen forradalmasította a kimonófestést: bevezette az aprólékos sikkes
ábrázolást: kis virágok, madarak, tavaszi és őszi füvek, juharlevél...
A yúzen
kimonók kézzel festett képeikkel hamar kedvelté váltak az Edo korban.
Iro
muji
Ehhez a kimonóhoz mintázott szatén vagy krepp anyag szükséges egyszínűre
festve, kivéve a feketét. Ez lehetővé teszi, hogy a kimonót mind házas mind hajadon
hölgy hordhassa. Ha családi címer van a hátán, formális alkalmakkor is felölthető.
Iro muji, azt jelenti, hogy színezett és nem festett mintájú.
Tsukesage
A szegélytől a ruha elején és hátán fölfelé "kígyózó" minta a vállak
tetején találkozik. A tervezés komplikáltságától függően, a kimonó lehet alkalmi
vagy mindennapi viselet. Az alkalmi változaton a hát középvonalán egy festett
vagy hímzett családi címernek kell lenni.
Komon
A kata zome minták "kaptafával" készülnek vagy stencilezve vannak. Mikor
vastag papír váltotta föl a fát, a vágott festősablon műveletei sokkal egyszerűbbé
váltak, lehetőséget adva nagyobb skálára és gazdasági gyártásra. A másik előny
az volt, hogy a papírstencil "megengedte" az iparosnak, hogy aprólékos,
sikkes terveket kivitelezhessen: komont. Mivel ez a fajta kimonó különösen Edoban
vált népszerűvé, a városról kapta a nevét.
Egy másik fajtája a yúzen komon,
mely színes, képes díszítésű és nagyon népszerű az ifjú hölgyek közt. A komon
mintázott krepp, szatén vagy tsumugiból készül. Duplán hajtott, Nagoya vagy dupla
Nagoya obival kötik össze.
Omeshi
Régen az Omeshi egy megtisztelő időszak volt a kimonó számára a császári udvarban.
Később kezdték a nevet a kimonó anyagára használni, bizonyos fajtájára a selyem
kreppnek. Miután a hernyót eltávolítják a selyemről, a fonalat megfestik és gyantázzák.
Szövéskor a fonalakat keresztezik és kettőt fonnak össze. Az omeshi kimonó minden
alkalomra felvehető. A csíkos vagy kasuri mintás omeshi a hétköznapokra felel
meg.
Gyapjú
A textíliák e fajtája nagy népszerűségnek örvend a mindennapi viseletnél, otthon
is és a városban is. Mióta a béleletlen gyapjú kimonók tisztíthatók szétszedés
nélkül, igen kedveltek és nem utolsó sorban praktikusak. Meleg, kényelmes, nem
gyűrődik, varrható kézzel is géppel is. A nehéz gyapjú anyagú béléses kimonók
téli öltözetek. A gyapjú kimonót általában Nagoya obival vagy a fél szélességű
han haba obival hordják.
Yukata
Béleletlen pamut kimonó. Hagyományosan ezt a ruhadarabot a forró, gőzölgő fürdőből
kijövet tették magukra. Ma már a legtermészetesebb a nyári hónapokban, különösen
fesztiválok idején. A yukata a hűvösség benyomását kelti. A sötétkék mintás fehér
alapú és a fehér mintás kék alapú kimonók nagyon gyakoriak, de a fiatalok között
a színes mintás yukata az elterjedtebb. Eltérően a többi kimonótól a yukata alatt
nem hordanak teljes hosszúságú alsó kimonót. (A kedvenc alsóruházat pamut kreppből
készül. (Nagoya vagy fél széles obival viselik. Lábukat faszandálba, a getába
bújtatják.
Jófu
Jelentése: kézzel szőtt szép vászon. Levegős és hűvös tapintású. Legkedveltebb
nyári ruházat. Selyemövvel kombinálják.
Alkalmi
kimonók
Az eddig leírt kimonók anyaguk, szövésük, festésük alapján
voltak osztályozva. De más módon is lehet: viselője férjezett vagy hajadon, és
milyen alkalomra akarja felvenni.
Kuro
tomesode
A legalkalmibb kimonó melyet férjes asszonyok viselhetnek az
5 címeres fekete (kuro) tomesode. Ellentétben a hosszú ujjú tomesodéval ennek
az ujjai rövidebbek, nyílásuk kisebb, mert nem illő, hogy egy férjes asszony ugyanúgy
kacérkodjon lebegő ujjaival ahogy azt egy hajadon teheti.
Az
5 fehér családi címer és a szoknya mintázata a fekete és fehér ellentétének benyomását
kelti. A kimonó eleganciáját emeli a fehér alsókimonó, melynek nyakrésze élesen
kirajzolja a kimonó vonalát. Arany és ezüstszállal átszőtt duplán hajtott obit
kötnek fel hozzá, fehér, ezüst vagy arany obizsinórral. A szandál (zóri) szintén
arany vagy ezüst színű.
Iro
tomesode
Ezt a kimonót is férjes asszonyok ölthetik fel ünnepi alkalmakkor.
Mintája és színezett mivolta könnyedebbé teszi így rangban a kuro tomesodet követi.
A múltban udvarhölgyek viselete volt, ma rendezvényeken és partikon hordják.
Uchikake
Az Edo korszakig az uchikakét, mely teljesen hosszú külső köpeny, harcos vagy
nemesi családok hölgyei viselték ceremóniák alkalmával. Az idők folyamán e köpeny
a hagyományos japán esküvői ruha része lett. Nehéz selyemből készül, hosszú lebegő
ujjakkal. A köpeny alsó szélét pamuttal töltik, ami a földön tartja és elegánssá
teszi. Kakeshita nevű kimonót hordanak alatta és kakeshita obival fogják össze.
Shiromuku
E hagyományos esküvői kimonó neve, a shiro-fehér és a muku-tiszta szavak összeillesztéséből
keletkezett, jelezve a menyasszony tiszta szándékát férje családja felé. Úgy tartották,
hogy a fehérbe öltözött menyasszony kész megtanulni és elfogadni férje szokásait
és életmódját.
A shiromuku teljesen fehér öltözet, kivéve az uchikake belső
szélét és egy fenyő vagy krizantém mintát, szimbolizálva a jószerencsét, a nyak
belső oldalán, mely karmazsinpiros.
Furisode
A legfontosabb kimonó egy hajadon hölgy szekrényében, a hosszú, lebegő ujjú furisode
bő színáradattal és gazdagon díszítve mintákkal. Régebben csak a fekete furisodéban
lehetett megjelenni ünnepélyeken, de manapság inkább a színes furisodék láthatók.
A minták, melyek körbefutnak a ruhán hagyományos és nagyon aprólékos technikával
készülnek: kézi festés, aranyozás, hímzés.
A ruha ujjhosszúsága változó:
teljes hosszúságú, 105 cm (óburisode)
közepes hosszúságú, 90 cm (chúburisode)
rövid, 75 cm (kofurisode)
Leginkább
a teljesen mintázott, duplán hajtott obi illik hozzá. A levehető gallár kihangsúlyozza
a nyak vonalát, a színgazdag selyemöv és obizsinór emeli a kimonó fiatal és életteli
megjelenését.
Hómongi
Hómon: látogat, gi: viselet. Ez egy formális kimonó házas és hajadon nőknek vendégségbe
menéskor vagy vendégváráskor. Ez egy egyszerűsített változata a furisodénak és
a tomosodénak. A hómongi kimonó gyakran bélelt. Mintája körbefut, túl a hát középvonalán.
Ujjainak hosszúsága 55 és 70 cm között változik. Rendszerint duplán hajtott obival
viselik.
Mofuku
A gyászkimonó fekete selyemből készül 5 címerrel, minden más díszítés vagy minta
nélkül. Az obi, a selyemöv, az obizsinór és a szandálok is feketék. Az egyetlen
ruhadarab ami fehér, az a hosszú alsókimonó és az egyujjas zokni, a tabi.
Felsőruházat
A kimonót leggyakrabban önmagában hordják, de ha valaki úgy kívánja, a kiegészítők
széles skálájából választhat.
Haori
A könnyű kabátka a dóchú-giból alakult ki, s utazáskor veszik rá a kimonóra. A
haori szó a haoru igéből származik, mely azt jelenti: felvesz. Férfiak is hordják
hakamával, ünnepi alkalmakon. A haori mint női viselet, az Edo korig nem volt
szokásos, mígnem a város örömnegyedében élő gésa utánozni nem kezdte a férfiak
ruházkodását.
Asszonyok főleg azért hordanak haorit, hogy megvédjék kimonójukat
az esőtől vagy piszoktól. Rendszerint levetik és összehajtják mielőtt belépnek
valahova.
Különböző hosszúságban készülnek. A hosszú igen sikkes darab. A
közepes hosszúságú általános viselet, míg a rövidet otthon hordják. Formális és
fél formális viseletként létezik fekete és színezett haori is. A fekete selyemből
vagy kreppből készül, hátán családi címerrel, ez a kuro montsuki.
Iskolába
lépéskor és ballagáskor, valamint temetésen használják. Ellentétben az általános
szabályokkal, ezt a haorit nem kell levenni, ha belépnek valahová. A haori zsinege
fekete kell hogy legyen temetésen, és fehér, iskolai eseményeken.
A színes
haori, a feketét kivéve bármilyen színű lehet. Ezeket új évi látogatásokkor veszik
magukra, valamint más boldog/vidám alkalmakon. A színes haori alatt mintázatlan
kimonót viselnek. Fontos, hogy a haori és a kimonó alapszínei harmonizáljanak
egymással.
Michiyuki
"Míg az utcán vagy" - jelenti a szó. A 3/4-es kabát jellemzője a téglalap
kivágású nyak.
Anyaga
krepp szatén vagy nehéz selyem. Általában mintázatlan vagy apró csík és kocka
mintás. A festett mintázatlan michiyuki jól illik a tomesode, hómongi és tsukesage
kimonókhoz. A csíkos vagy kockás kabát a hasonlóan mintázott kimonóhoz felel meg.
Dóchú-gi
A kabát melegen tartja viselőjét télen, ha kimegy. Gallérja hasonlít a kimonóéhoz,
fél hosszú és háromnegyedes formában tervezik. Nehéz selyemből és gyapjúból készítik.
Utazáskor, látogató kimonó fölé kiváló.
Esőkabátok
Kedvelt anyaga a Nishin brokát, szatén és nehéz selyem. Természetesen vízálló.
De vannak már átlátszó nylon kabátok is. Kis csomaggá könnyen összehajthatók és
kézitáskában is vihetők.
Stólák,
sálak
A hozzá való anyagok: szőrme, bársony, kasmír, nehéz selyem és krepp.
A tervezetek kis minták, árnyékok és csíkok. A szőrme stólát kivételes alkalmakkor
terítik magukra. Kora tavasszal és őszön a csipke sálak gyakoriak.
Alsóruházat
A kimonó az egész testet körbe veszi, eltakarja. Alsóruházatának feladata elnyomni
és puhítani a test kontúrjait.
Melltartó: arra szolgál, hogy elnyomja a mellet
(a kiemelés helyett) ezért a mell körvonalai nem fontosak. Arra, hogy összetartson,
a kimonó viselésénél igen alkalmas.
Bugyi: alul nyitható vagy bikini fazonú
a legajánlottabb.
Fűző: a legtöbb japán nő nem találja szükségesnek, de azok,
akik határozott derékvonalra vágynak, alul nyithatót hordanak.
Hadajuban
Közvetlen a bőr (hada) fölött hordott alsóing (juban). Nyáron pamutból vagy gézből
készültet viselnek, mert jobban szívja a nedvességet, de némelyek könnyű krepp
anyagból vannak.
Susoyoke
Alsószoknya vékony anyagból, mely megkönnyíti a járást a kimonóban. A körbecsavart
susoyoke, melyet derékban kell megkötni egy szalaggal, vonzó csípővonalat kölcsönöz.
Minden színben kapható.
Nagajuban
Teljes hosszúságú alsókimonó a hadajuban és a susoyoke fölött. Az évszakoktól
függően ez lehet bélelt vagy béleletlen. Készülhet kreppből, vászonból, szintetikus
anyagokból, stb... Az alkalmi kimonóhoz a világos vagy fehér színű alsókimonó
való, de vannak sötét színűek, sőt mintázottak is.
Han
eri
Fél gallér az alsókimonó gallérjába varrva. Általában fehér, bár színeset
is hordanak partik alkalmával. A fél gallér látható a kimonó alatt, hogy kiemelje
a ruha nyakának vonalát. A han eri krepp, szatén, vászon, Shioze selyemből készül.
Date
jime
Derékszalag, mely az alsókimonót tartja össze. Selyem, krepp és nylon
anyagokat használnak hozzá.
Lábbelik
Tabi
Tiszta fehér, bélelt, egyujjas zokni, amit a szobában és az utcán
a zóri nevű szandállal hordanak. Selyem, bársony, gyapjú, karton, vagy szintetikus
anyagokból van. Pamuttal bélelt. A tabinak pontosnak kell lennie: aki 24 cm-es
cipőt visel, a tabija 23,8 cm-es.
Zóri
Utcai szandál, melyet tabival hordanak. Textíliából, bőrből, növényi anyagokból
készül. A textil zóri arany színű selyemből vagy brokátból van, ceremóniákhoz.
A sarka 4-5 cm magas, ha ünnepi kimonóhoz veszik, 3,5-4 cm, ha hómongihoz vagy
apró mintás kimonóhoz, és 2,5-3 cm, ha mindennapi viselet mellé. A zóri színe
a kimonó színétől függ, vagy összhangban kell lennie az obizsinórral vagy a selyemövvel.
Geta
Emelt talpú faszandál yukatához vagy általános viseletű kimonóhoz. Cédrus, ciprus,
gesztenye és tölgyfából gyártják. Néhány geta megtartja a fa színét, néhányat
fehérre festenek. Tabit nem húznak hozzá. A pántok bársonyból vagy bőrből vannak.
Kiegészítők
Date eri
Annak a régi szokásnak a "maradványa" mikor még
a nők két kimonót hordtak egyszerre, és a belső kimonó gallérja illeszkedett a
külső színéhez. A modern date eri mindössze egy önálló gallér, hogy hangsúlyozza
a kimonó nyakának vonalát vagy emelni a színhatást. Ezek a gallérok krepp, szatén,
és Shioze selyemből vannak. Néhány minta nélküli, mások árnyékoltak, de vannak
kicsi mintákkal ellátottak is. A kimonó színéhez megfelelően választják meg, hogy
világosabb vagy sötétebb legyen a gallér. Furisode, hómongi, tsukesage, iro muji,
komon kimonókhoz használják.
Obi
jime
Az obit körbefogó zsinór hangsúlyozza az obi és a kimonó szépségét.
Lehel fonott és varrott. A zsineg kerek, lapos vagy négyszög alakú. A fonott zsinór
kimondottan a hozzá való fonalból van, a varrott, selyem, szatén és arany brokátból
készül. A varrott zsinórokat kötik fel ünnepi kimonókhoz.
Obi
dome
A bros az obi elejének díszítésére szolgál, a zsinórhoz erősítve.
Színe megegyezik a kimonó alapszínével. Gyémántból, más ékkövekből, korallból,
kerámiákból stb... igen divatosak. Partikon, formális alkalmakon tűzik ki, de
soha nem szabad vele díszíteni az obit teaceremónián vagy temetésen.
Hajdíszek
A frizurák fénypontja egy díszes, fénylő hajtű vagy fésű. Ékszerek, lakk és ezüst
használatos a fésűk készítéséhez. A hajtűk korallból, gyöngyökből, jádéból, teknőc
kagylóból vannak.
Táskák
A kimonóhoz való táskák általában sokkal kisebbek, mint a nyugati típusú ruhákhoz
hordottak. A pántok nélküli táskát sikkesebbnek tartják, mint a pántosat. A táskák
kimonóanyagból készülnek, ezért igen sokfélék. Így adnak hozzá egy kis finomságot
a hölgyek megjelenéséhez.
AZ OBI
Az
anyaga nagyon változó: vannak szövött és festett obik, a színskála kezdődhet a
legegyszerűbb halvány színnel és elérhet a textil készítő csodálatos alkotásáig.
Változó a szélessége, és a megkötési mód több száz. Az obi története, mint dekoratív
rész a kimonóviseletben, a korai modern időkre datálható. A Sengoku periódusig
(1482-1558) az obi egy vékony zsinór volt. Csupán a kosode összefogására szolgált,
hogy ne zilálódjon szét. Az obi, mely átmenetet mutatott a zsinór és a mai finoman
szövött változatok között, a Nagoya obi volt (de ez eltérő a maitól). Ez a fajta
a Momoyama és az Edo korszakokban volt közkedvelt. Olyan volt, mint egy bojtozott
vagy rojtozott zsineg, ma. A zsinór obit 3-4-szer csavarták körbe a derekukon,
és az egyetlen dísz, a 14-15 cm-es bojt volt.
Az Edo periódus közepétől,
mikor is a kosode kimonó felvette jelenlegi formáját, az obi szélessége is nőtt.
Előzőleg mind a nők, mind a férfiak ízlésüknek megfelelően kötötték meg az obit
elől, hátul, vagy oldalt. A divat változásával az övet elől kötötték meg, ahogy
az az ukiyo-e nyomatokon látszik.
Később a hajadonok hátul, a házas asszonyok
elől kötötték meg.
A következő hatás egy kabuki színészé volt, aki egészen
új módon megkötött obival lépett a színpadra.
Szintén a középső Edo korszakban
volt, hogy az obi megkapta mai formáját és méretét: hosszát 3,6 méter, szélességét
26,8 cm-ben állapítva meg.
Míg a férfiaknak csak két obijuk van, a merev
kaku és a puha heko, addig a nők lehetősége határtalan.
Az egyik legalapvetőbb
megkülönböztetés az obi mintázatának módja. Vannak mintázatlan, zentsú és rokutsú
obik. A zentsú az egyik végétől a másikig teljesen mintázott, és fajtától függően,
mindkét oldalán. A rokutsú obi hosszának mindössze 60 %-a díszített. A mintás
rész az obi eleje és a masni, hátul.
Obi
masnik
A lehetőség az obi megkötésére igen nagy számú: A masnik nevei
az ihleteket tükrözi vissza.
A taiko masni egy hídról kapta a nevét, s egészen
egyszerű fajta.
A dupla dob (niju-daiko)-t házas asszonyok kötik ünnepi alkalomra.
A név, valaki kettős örömét jelenti.
Hajadon hölgyek ünnepi masnija olyan,
mint egy kiterjesztett szárnyú veréb: fukura suzume
Obi
fajták
Az obik osztályozása azon alapul, hogy mi módon készítették és milyen alkalomra
viselik. Anyag, szín, tervezet szerint, évszakoknak megfelelően, hogy viselője
házas vagy hajadon, minden fontos tényező.
Maru
obi
A legelegánsabb és legformálisabb öv. Brokátból készül, teljesen díszített.
Kétszer olyan széles, mint más közönséges obi. Hosszában van ketté hajtva. Hagyományosan
az 5 címeres tomesode, furisode, hómongi kimonókhoz hordták. Ma már szabadabban
viselik speciális ünnepeken, elsősorban esküvőkön, a furisode kimonóhoz.
Fukuro
obi
Duplán hajtott obi, rangsorban a maru obi után áll. Alkalmas ünnepi
és fél ünnepi eseményeken. Mikor ezt az obit cső formájúra szövik, a neve. honbukuro
(az igazán duplán hajtott). Mikor az elejét és a hátát külön szövik, majd összevarrják,
nui bukuronak nevezik.
Nagoya
obi
Az elsőt a Taishó periódus (1912-1926) végén készítették, Nagoyában.
Ez egy egyszerű és könnyű obi a duplán hajtottakhoz képest. Létezik belőlük festett
és szövött is. A szövött (ori) obi selyemfátyol damasztból, a festett (some) könnyű
selyemből van. Az ori nagoya obi egy kicsit felette áll rangban a festettnek,
de mindkettő elfogadható anyaguktól és tervezésüktől függően általános és városi
viseletnek. A harmadik fajtája egy fekete-fehér változat a gyász kimonóhoz.
Fukuro
nagoya obi
A duplán hajtott és a nagoya obi kombinációja. A textil széle
kereszt öltéssel készül, így a keresztöltéses csoportba tartozik. Könnyű viselet,
városban és otthon kötik fel. Függve az anyagtól és tervezéstől, fél formális
ruhához is köthető.
Odori
obi
Ez a leghosszabb darab. Mint a neve is mutatja, egy speciális kimonóhoz
tervezték, melyben japán táncot (odori) adnak elő. De hordható ünnepi vagy fél
ünnepi ruhákhoz is.
Haraawase
obi
Bélelt obi, két darabból összevarrva. Meiji és Taishó ideje alatt
minden általános ruhadarabhoz ezt öltötték fel. Különösen népszerű volt a bélelt
chúya (nappal, éjjel) obi, mely nevét a ragyogó és sötét színekről kapta. Ma már
ritkán látható, csak színházba menetelkor veszik fel néhányan.
Hitoe
obi
Azt jelenti: egy réteg. Béleletlen, szövött obi. Különböző szélességben
kapható. Béleletlen kimonókhoz hordják a meleg hónapokban, májustól szeptemberig.
Jól megy a yukatához.
Hanhaba
obi
A többi obihoz képest fele szélességű. Kemény béléssel van varrva.
Ezt haori alatt vagy otthon, pihenéshez érdemes felvenni. Télen gyapjúból készítik.
Nyáron szintén használatos a yukatához, ha nem dupla bélésű. Gyermekek obija is.
FÉRFIAK KIMONÓJA
Az
ő kimonóik kevésbé színesek, mint a nőké.
Aszerint kell választaniuk, hogy
ünnepi, formális vagy általános viseletnek szánják.
Ünnepi eseményekhez fekete
címeres kimonót (kuro montsuki) vesznek haorival és a hosszú, redőzött szoknyával,
a hakamával. Mind a kimonó, mind a haori fekete habutae selyemből készül öt családi
címerrel díszítve. A haori zsineg fehér.
A teljes hosszúságú alsókimonó festett
habutae selyemből van, minta nélkül. A gallér az alsókimonóhoz van erősítve, mely
fehér vagy szürke.
Az öv a kemény kaku obi.
A hakama csíkozott Sendai
selyem.
Fehér tabit hordanak zórival, amely fekete vagy fehér csíkos.
A fehér összehajtható legyező teszi teljessé az együttest, melyet rendszerint
a hakamába dugva hordanak.
Formális
alkalmakkor a kimonó és a haori mintázatlan selyem. A haori, melynek egyszerű
családi címer van a hátán, színben összhangban van a kimonóval.
Az alsókimonó
gyakran apró mintás anyagú. A belső gallér fehér, szürke, vagy barna.
A kaku
obit a derekukra kötik. Fehér vagy fekete csíkos zórit viselnek, fehér vagy fekete
tabival.
A
selyem és gyapjú kimonó hétköznapi viselet. Ha a ruha anyaga selyem a kimonó és
haori ugyanolyan színűek. A hosszú alsókimonó színe és mintája egyéni ízlés szerint
változó, de a belső gallér és a haori zsineg színe egy árnyalattal másabb kell
hogy legyen, mint a kimonóé.
Az öv, a kaku obi.
Getát és zórit viselnek
sötétkék tabival.
A meleg, nyári hónapokban pamut yukatát öltenek fel, alsókimonó
nélkül.
A puha heko obit kötik fel és inkább getába bújnak.
GYERMEKEK KIMONÓI
A
legformálisabb és legreprezentatívabb kimonók azok, melyeket a Shichigosan ünnepére
öltenek fel. Ezt november 15-én tartják. Hagyományosan ez a nap egy mérföldkő
a 3 éves (san) fiúk és lányok, az 5 éves (go) fiúk, és a 7 éves (shichi) lányok
számára. A 3, 5, 7-es számokat szerencsésnek tekintik.
Ez a szokás a Genroku
időkre (1688-1704) vezethető vissza. A 3 éves fiúknak és lányoknak ekkortól kezdve
engedték meg hogy nőjön a hajuk. Mikor a fiúk elérték ötödik életévüket, részt
vettek egy ceremónián, ahol először ölthettek hakamát. A 7 éves lányok félre tették
a zsinór obit és viselni kezdték a formális obit.
A mai szülők 3 éves fiaikat
fekete habutae selyem kimonóba és az ugyan olyan anyagú hosszú alsókimonóba bújtatják.
A haori ujjatlan, a tabi és a zóri fehérek.
A kislányok a teljesen mintázott
yúzen kimonót hordják a pöttyös alsókimonó felett. A belső gallér hímzett Shioze
selyem. Obijuk hímezett, 11 cm széles, 3 méter hosszú. Varrott obizsineggel és
vörös selyemövvel együtt kötik fel. Lábbeliként textil zórit vagy pokkuri nevű
getát viselnek.
Az 5 éves fiúk fekete habutae selyem kimonót vesznek fel.
A haorin családi címer van és fehér zsineggel kötik meg. Az először viselt hakama
tarka Shioze selyemből készül, vagy a Sendai hira anyagból. 7 cm széles, 2,5 méter
hosszú Hakata obit vesznek hozzá. Az utcán a zórit hordják.
Mikor a lányok
elérik hetedik évüket, megengedik nekik, hogy 5 címeres kimonót viseljenek, aprólékosan
díszítve a szoknyán. Vagy viselhetik a tarka Yúzen kimonót. Az alsó kimonó szintén
színes. A hímzett obit a derekukon, hátul kötik meg. Textil zórit vagy pokkuri
getát viselnek, brokát pántokkal.