Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Susan
Blackmore
ODAFIGYELÉS
Erős László Antal fordítása
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Susan Blackmore: PAYING ATTENTION
A világi zen kérdése nehéznek tűnik, de a válasz káprázatosan egyszerű.
Figyelj oda!
Az odafigyelés része az általam ismert valamennyi gyakorlatnak, a lélegzés megfigyelésének
ugyanúgy, mint Buddha neve ismételgetésének, az egyszerű tudatosság gyakorlásának
vagy az éberségnek. Az én saját gyakorlatom valamivel több sima odafigyelésnél,
és nagymértékben, különösen az első években, John mágikus utasításai nyomán
alakult ki: Hadd jöjjön. Hadd legyen. Hadd menjen.
Ha
a válasz ilyen egyszerű, mi szükség van rá, hogy írjunk róla? Úgy mondanám,
hogy a dolog nem csak egyszerű, de rendkívül nehéz is. Első pillantásra úgy
tűnik, hogy a zen vagy csan iszonyatos dolgokat követel meg tőlünk. Emlékszem,
mi volt a reakcióm, amikor először találkoztam a vágyról való lemondás eszméjével.
Micsoda? Az ég szerelmére mi lehet az értelme a vágy nélküli életnek? Vagy hogy
ne legyen értéksorrendem! Hogyan volna képes az 1990-es években élő kiművelt
agyú, bonyolult nyugati ember komolyan fontolóra venni, hogy ne legyen értéksorrendje?
És ha komolyan gondolja, mit kap cserébe a kínjaiért? A zen nem kínál biztonságos
mennyországot, ahová majd bejutunk, ha keményen végezzük a gyakorlatokat, és
jól csináljuk, sem megváltást, amely vigasztal és megbocsát, ha hibázunk, sem
a személyes megmaradás ígéretét, amely miatt az egész megérné -- ellenkezőleg.
Pont azt állítja, hogy "én" nem vagyok az a fontos, maradandó, továbbélő
teremtmény, amelynek gondolom magam. A zen szempontjából én úgy általában nem
számítok valami sokat. Az élet szenvedés, és az ebből kivezető egyetlen út,
úgy tűnik, az, hogy éppen azokról a dolgokról mondunk le, amelyek eredetileg
nagyjából még elviselhetővé tették. Remek!
Manapság ezt már nem így látom. Mostanában már úgy tűnik nekem, hogy a csan
jól felépített és fantasztikusan okos módozatok sokaságát kínálja, amelyekkel
kivághatjuk magunkat a minden kínunkat és zavarunkat okozó illúziók sűrűjéből.
Az üres ígéretek rémisztőek, de valóságosak. A technikák hatékonyak. Nincs szükség
hamis Istenekre vagy hamis vigaszokra. Amint az elme elkezdi feltárni saját
természetét, a vágyak és az értéksorrendek, sőt az én kihullása is rendjénvalóvá
válik a normális hétköznapi életben.
Van-e valami különlegesen nehéz dolog a mi 90-es évekbeli nyugati életünkben?
Kétlem. Úgy képzelem, hogy a buddhista elképzelésekkel szembeni ellenállás és
a ragaszkodás mindahhoz, ami az életet látszólag kedvessé teszi, egyformán jellemző,
akárhol és akármikor él is valaki. Talán igaz, hogy különlegesen kimódolt módszereink
vannak, amelyekkel elkerülhetjük saját elménk vizsgálatát. Talán igaz, hogy
a pszichológia még súlyosbítja is a helyezetet, amikor olyasmivel szolgál, ami
az elme racionálisabb és tudományosabb elméletének tetszik. Talán igaz, hogy
sok-sok tulajdonunkkal és elfoglalt életünkkel tovább súlyosbítjuk a helyzetet,
de kétlem, hogy bármiféle alapvető különbség létezne. A csan nehéz ügy, és az
elme küzd ellene. De ha megbarátkozunk vele, olyan utat kínál, amely számunkra
is ugyanolyan alkalmas, mint bármely más emberi lény számára.
Úgy látom, hogy ez az átváltozás egy egyszerű segédeszköz, nevezetesen az odafigyelés
alkalmazásával jöhet létre. Megragadom az alkalmat, hogy elmagyarázzam, mire
gondolok.
Melyik gyakorlat?
A
csan néhány nagyon egyszerű gyakorlatot kínál. Egy nemrégiben lezajlott elvonuláson
John azt javasolta, hogy fussunk végig gyorsan az egyik módozaton. Először figyelni
kezdtük a lélegzésünket, aztán egy-két óra múlva áttértünk minden érzésünk és
testi érzékelésünk bevonására, majd hozzávettük a látást, és végül odafigyeltünk
minden gondolatunkra is. A végén az az érzésünk támadt, hogy egy csendes térben
ülünk, amely teli van mindezekkel a dolgokkal. Egyik sem ragadja meg jobban
a figyelmet, mint a másik. A nagy térben minden úgy jön és megy, hogy nem hagy
semmilyen nyomot. Teljesség, gazdagság és üres csend van. Mindez úgy áll elő,
hogy mindenre egyformán figyelünk oda. Ahelyett hogy az ember figyelmét bármi
vagy minden elrabolná, és az elme egy pillanat alatt rácsapna arra, ami a leghangosabban
visít, a figyelem felszabadul. Az odafigyeléssel való gyakorlás azt jelenti,
hogy nem vagyunk többé kiszolgáltatva a figyelemrablók kénye-kedvének.
De ez csak az egyik fajta gyakorlat. Miért éppen ez? Ez a legjobb? Valamiképp
rossz volna az összes többi? És miért és hogyan választottam éppen ezt? Egyszerűen
szerencsém volt, hogy mindjárt elsőre az igazira találtam? Nem. Nem hiszem.
Valamikor aggasztott, hogy olyan sok gyakorlat létezik, de most már nem izgat.
Józan ésszel gondolkodva úgy vélem, hogy ennek nincs nagy jelentősége. Pár évvel
ezelőtt felkértek, hogy írjak recenziót egy könyvről, amelynek a címe Az Ébredés
volt. Az egész egy Gurdjieff tanításain alapuló módszerről szólt. A gyakorlathoz
hozzátartozott az állandó önmegfigyelés, a "szekér gazdájának" vagy
a megfigyelőnek a megkülönböztetése a hajtótól és a lótól. Én ezt ostobaságnak
tartottam. Végtére is nincs semmiféle én, sem megfigyelő, sem hajtó és végképp
nincs végleges tulajdonosa a metafórikus fogatnak. Érvelni akartam ezzel a megosztó
megközelítéssel szemben. Ám úgy éreztem, hogy nem méltányos amire készülök,
míg legalább ki nem próbálom a gyakorlatot. Ezért úgy határoztam, hogy adok
neki hat hetet a szokásos meditációm helyett, és megvárom, mi lesz az eredmény.
Elegendő idő volt. Ami nagy struktúrák, szétválasztás és mentális tárgyak létrehozásának
módszereként indult, az igen hamar, az íly módon való kitartó odafigyelés által
átadta a helyét ugyanezen struktúrák felbomlásának, és ugyanoda vezetett, az
odafigyeléshez. Ez némiképp csökkentette pökhendiségemet és afölött érzett tétovaságomat,
hogy melyik a legjobb módszer.
Odafigyelés, de mire?
Mire
figyeljünk oda? Ez is hasonló kérdés, de némiképp eltérő módon vizsgálható meg.
Próbáljuk ki, és lássuk az eredményt. Ha kiválasztunk valamit, amit követni
akarunk, mindig felvetődik a kérdés: miért pont ezt? Ha nem veszünk tudomást
a problémáról, hanem valamilyen oknál fogva egyszerűen csak kiválasztunk bármit,
és ragaszkodunk hozzá, a figyelem tárgyát előbb vagy utóbb annak fogjuk látni,
ami: örökké változónak, múlékonynak, minden más részének. A másik alternatíva,
ha nem vagyunk hajlandók semmit kiválasztani, és mindennek azonos figyelmet
szentelünk. Mind az összes, sok miriádnyi mentális tartalom felvonul és eltűnik,
és látjuk, hogyan röppen el sebesen, és kapcsolódik egymáshoz, emelkedik ki
és hull alá újra meg újra. Úgy tűnik, az eredmény ugyanaz, akár egyetlen gondolatot
kezdünk el figyelni, akár az összesre ügyelünk.
Az egyik stratégia, amelyet igen hasznosnak találtam a mindennapi életben, az,
ha úgy birkózunk meg bármely problémával, hogy mindenre egyformán figyelünk
oda, mint én a meditáció során. Folyamatosan ezt tenni nehéz, de nem lehetetlen.
Könnyebb és nagyon hasznos trükk az, ha ezt mindig olyankor tesszük, amikor
a figyelmünket valami megragadja. A másik trükk, amelyet használtam az, hogy
mindig ezt tettem a vécén, vagy ahányszor valami felzaklat, vagy ahányszor egy
bizonyos tárgyat látok. Azt hiszem, nincs nagy jelentősége annak, melyik trükköt
vetjük be, ha amúgy eszünkbe juttatja, hogy figyeljünk oda.
Íme egy példa. Mentem az úton valamelyik nap, és észrevettem egy férfit magam
előtt, aki ugyanoda ment, ahová én. Nem örültem a látásának, még hátulról sem,
és gonosz gondolatokat kezdtem forralni róla. Folytathattam volna ezt tovább,
sőt, ami még valószínűbb, átválthattam volna abba, hogy önmagamat vádolom, amiért
ilyen rémes vagyok. De ehelyett azt történt, hogy valami eszembe juttatta: figyeljek
- nyíljak ki az egész múlékony jelenet előtt. Rengeteg minden volt, amire odafigyelhettem
- a jelentéktelen, állandóan változó gondolatok, az általuk felkavart érzelmek,
a tovatűnő épületek, a lépdelő lábak, az aranyló, az utcai lámpák fényében csillogó
nyálkás őszi falevelek a nedves járdán. Mindezekre odafigyeltem, anélkül hogy
bármelyiket elkülönítettem volna a többitől. A gondolatok és az ítéletek szertefoszlottak,
és minden kitisztult. Úgy éreztem magam, mintha a jelenbe csöppentem volna;
békés, állandóan változó jelen ez végül is, a mindennapi élet bármelyik pillanatában
mindig elérhető. A gonosz gondolatok nem élték túl az odafigyelés világosságát.
Ki figyel oda?
Azt
mondtam, hogy "én" odafigyeltem, de ez félreérthető lehet. Odafigyelés
közben az én ugyanúgy a vizsgálódás tárgyává lesz, mint bármi más. Íly módon
ugyancsak örökké változónak és múlékonynak mutatkozik. Különbségtétel nélkül
vagy odafigyeléssel az én is szertefoszlik. Ez furcsa dolog. Furcsa érzés; érzünk,
de nincs, aki érezzen. Furcsa érzés lehet, legalábbis először, de lelket önthet
belénk az a tény, hogy nagyon úgy hangzik, mint némely dolog, amit Buddha mondott
arról, hogy van cselekvés, de nincs senki, aki cselekedne. Hát akkor ki az,
aki odafigyel? Azt mondanám, hogy nem a hétköznapi módon megalkotott vagy elképzelt
én - hanem az egész emberi szervezet. Nehéz az ént íly módon kiküszöbölni. De
a mindenre való odafigyelésnek már az egyszerű szándéka képessé tesz rá.
Mindez néhány iszonyú kérdést vet fel életünk élésével kapcsolatban. Az univerzumunk
központját képező szilárd én nélkül hogyan boldogulhatunk mindennapi életünkben?
Hogyan gondolkodhatunk, hozhatunk döntéseket, cselekedhetünk, tervezhetjük a
jövőt, vagy táplálhatunk bármiféle érzéseket? Az én tapasztalatom szerint mindezek
a kérdések maguktól megoldódnak az odafigyeléssel. Egymás után mindegyiket sorra
veszem, mert azt hiszem, hogy kulcsfontosságúak azoknak a változásoknak a szempontjából,
amelyeket a zen idéz elő a mindennapi életben.
A gondolkodás
Ha
a gondolatok az odafigyeléstől szertefoszlanak, hogyan végezhetjük el mindazokat
a gondolati műveleteket, amelyekre a mindennapi életben szükségünk van? Hát
persze hogy szükségem van erre az egész hajszolt agyalásra, nem igaz? Hogyan
tudnám különben a gyerekeket elindítani az iskolába, összekészíteni magam a
munkába, megtartani azt az előadást, elkészíteni azt az irományt, elmenni a
találkozóra, megcsinálni azt a tévéműsort, észben tartani a leveleket, újra
összeszedni a gyerekeket, megfőzni nekik a vacsorát, rendberakni a házat, nem
elfelejteni az üzenetet a tejesembernek, ágyba bújni - mindezt gondolkodás nélkül.
Biztos vagyok benne, hogy valamennyi gondolkodásra szükség van az ilyen összetett
tevékenységek megtervezéséhez és végrehajtásához. Mindazonáltal minél inkább
elkezdtem odafigyelni a gondolataimra, annál több tűnt közülük teljességgel
értelmetlennek és szükségtelennek - nem nagy veszteség, ha eltűnnek. A valóban
szükségesek száma kicsi, nagy távolságra vannak egymástól, és ezek igenis túlélik
az odafigyelést. Az olyan gondolatok, mint például "vennünk kell mosogatószert.
Felírom a listára" vagy "megígértem, hogy telefonálok ikszipszilonnak.
Hat után felhívom" a másodperc törtrésze alatt futnak végig az agyunkon,
és alig fodrozzák a felszínt. Az "én" csupán egy újabb tovatűnő, múlékony
jegy, amely létrejön, majd ismét eltűnik. Figyelemreméltó, hogy milyen kis időre
van szükség az ilyen gondolatokhoz. A kusza gondolatok állandó túlburjánzása
helyett nagy nyitott térségek keletkezhetnek, rajtuk egy-egy feltünedező gondolattal,
amely eltávozik a maga útján a figyelem fényében.
Az ilyenfajta odafigyelés nem teszi lehetetlenné a hasznos gondolatot. Valójában
mintha még ki is emelné azzal, hogy megtisztítja az elmét az összes teljesen
haszontalan gondolattól. A baj az, hogy némi bátorság kell az egész ismerős
szemét szélnek eresztéséhez. Az odafigyelés segítségével azonban az idő múltával
ez is könnyebben megy. Olyan gondolati sémáktól, amelyek valamikor nélkülözhetetlennek
tűntek létünk fenntartásához, megkönnyebbülten válhatunk meg.Némiképp hasonló
a helyzet a döntések meghozatalával is.
Döntéshozatal
Buddhának
az énnel kapcsolatos gondolatai rémísztő dolgokat vonnak maguk után. Én ezt
a következőképpen látom. Ha nincs szilárd, állandó vagy folytonos én, akkor
"én" nem lehetek az, aki döntéseket hoz. Ez nevetségesen hangzik.
Egész életemben azért küzdöttem, hogy jó döntést hozzak, hogy a választásom
helyes legyen. Többet gyötrődtem emiatt életem folyamán, mint bármi mással.
Milyen karriert képzelek magamnak? Pályázzam meg azt az állást? Menjek-e férjhez?
Akarok gyerekeket? Illúzió volt mindez? Úgy tűnik, mindannak a folyománya, amit
eddig mondtam, az, hogy ne szédítsem magam, és ne higgyem, hogy bármit is eldöntöttem.
Valóban így lenne? Igazán ez az, amit a csan állít?
Igen, valóban. Kétféle módon láttam neki a kérdésnek, szellemi képességeimet
latba vetve és meggyőzve magam arról, hogy ennek így kell lennie, valamint odafigyeléssel.
Ha odafigyelek, azt látom, hogy a döntések meghozatalára szükség van, de az
"én" nem gyötrődik többé miattuk. A jelen pillanatban a határozatlanság
miatti összes gyötrődés csupán ugyanolyan gondolat, mint a többi. Ha mindenre
egyformán figyelek oda, nincs én, aki választana. Ha döntéseket kell hozni,
nem "én" hozom őket, hanem egész szervezetem, valójában az egész mindenség,
amelynek ez a test csupán része.
Tegyük fel, hogy el kell döntenem, elmegyek-e egy találkozóra, vagy sem. A helyzet
egyszerűen az, hogy vagy el akarok menni, vagy nem. Az odafigyelés kemény munka.
Beletartozik az idevonatkozó tényezők mérlegelése, a költségek, az, hogy kell
valaki, aki vigyáz a gyerekre, hogy mennyivel kényelmesebb itthon üldögélni
stb. A szükséges gondolkodás zajlik, de nem szükséges túl nagy mentális teret
lefoglalnia. A döntés előbb vagy utóbb megszületik. Függ feltehetőleg egy sereg
tényezőtől, mind szám hatalmát, és puszta agyrémnek tűnik fel, minthogy az is.
Ugyanígy, a bármely, esetleg sajnálatos következmény miatti aggodalom nélkül
a döntéshozatal is kevésbé gyötrelmes.
Hadd mondjak egy egyszerű példát - azt, amelynek során észrevettem, hogy mi
megy végbe bennem. Két lehetséges útvonalon autózva jártam haza valamikor, a
főúton és a szebb, de lassúbb mellékutakon. Amikor odaértem a közlekedési lámpához,
gyakran szenvedtem határozatlanságomtól. Mi volna a racionális döntés? Melyik
szerezne nagyobb örömet? Melyik volna a jobb? Tulajdonképpen nem volt a dolognak
különösebb jelentősége, de ez csak súlyosbította a helyzetet. Ahogy mind jobban
előrehaladtam a gyakorlatozásban, egy nap hirtelen azt vettem észre, hogy nem
kell döntenem. Ha egyszerűen csak folytattam az odafigyelést, elindultam vagy
az egyik úton, vagy a másikon. Soha nem történt meg, hogy nekimentem volna a
terelőkorlátnak, vagy nekiütköztem volna egy másik autónak. És akármelyik úton
mentem, az volt a jó. Végtére is nem volt ez valami nagyon fontos döntés. Az
idő múltával azt állapítottam meg, hogy mind több döntés jutott hasonló sorsra.
A szabadság nagyszerű érzését hozta magával az, hogy oly sok döntéssel nem kellett
törődnöm.
Paradox dolognak tűnik, hogy döntések születtek, és mégsem én magam hoztam őket.
Ám tapasztalataim szerint ha lemondunk döntések meghozataláról, csak annál határozottabbá
válunk. A cidrizés és a félelem az, ami megszűnik. Döntéseket azért kell hoznunk,
mert semmi sem mozdulatlan. Jobb, ha a figyelem fényénél születnek, és anélkül
az illúzió nélkül, hogy van egy én, aki meghozza őket.
Cselekvés?
Fel lehetne hozni a zennel szemben, hogy az út, amelyet kínál, passzívnak vagy inaktívnak tűnik. Nem az. A jelenre való odafigyelés ugyanaz, mint amikor a jelen ül a fal mellett, teregeti ki a ruhát, vagy rohan, hogy elérje a vonatot. Az odafigyelés nem szünteti meg a cselekvést. Csupán a cselekvő az, aki meghal. Távlatilag ez ijesztőnek tűnik, de aktualitásként nagyszerű. Az odafigyelés fényében a tettekkel kapcsolatos gyötrődés és előzetes tervezgetés nagy része megszűnik. Sőt még olybá is tűnik, mintha maguk a tettek közvetlenebbé és adekvátabbá válnának. Valahogyan, valahonnan mintha több energia keletkezne az élethez és a tettekhez. Az odafigyelő személy egyszerűen mintha elvenebb volna, és nemhogy kisebb, hanem nagyobb lenne benne a cselekvőkészség.
A jövő tervezése
Hogyan
tervezhető a jövő, ha csak a jelen pillanatra figyelek oda? Ez a kérdés valamikor
nagy fejtörést okozott nekem. Azt jelenti ez, hogy fel kell hagynom pályafutásom
megtervezésével, a következő könyvemről való gondolkodással, vagy akár a gyerekeimmel
kapcsolatos teendők eltervezésével?
Találkoztam egyszer Baba Ram Dass-szal, és megkérdeztem tőle, "hogyan lehetek
benne a jelen pillanatban, ha azt igyekszem kitalálni, hogy elfogadjam-e azt
az állást vagy se?" "Hát hol lehetne másutt" - válaszolta dühösen.
Most, évekkel később a válasza teljesen helyénvalónak tűnik. Az a néhány gondolat,
amely annak a választásnak a mérlegeléséhez kellett, jelen volt, majd eltűnt
az örökké változó jelen részeként. Odafigyelés közben nem ragad el a haszontalan
spekuláció, óhajtás, sajnálkozás vagy tettetés hulláma. Úgy tűnik, hogy folyamatos
gyakorlással a jövő tervezése igen kevés időt és erőfeszítést kíván. Alig zavarja
a tiszta és figyelmes elmét.
Jelentőséget tulajdonítani és érezni
Az
odafigyelésről és a döntéshozatalról szólva csaknem azt sugalltam, hogy nem
számít, mi az eredmény. A jelen pillanatra odafigyelve bármely jelen pillanat
rendben van. Nos hát teljesen le kell-e mondanunk arról, hogy értéksorrendünk
legyen, és csupán az a dolgunk, hogy teljesen passzívan elfogadjuk, ami van?
Fel kell hagynunk azzal, hogy pozitív és negatív érzelmeink legyenek, és semmivel
nem kell törődnünk? Mert úgy tűnik, ez nem fér össze a mindennapi élettel. Azt
hiszem, a válasz az, hogy a dolog nem így áll.
Tegnap reggel ébredéskor rémesen éreztem magam - kába voltam és levert. Megtehettem
volna, hogy nem veszek róla tudomást, és erőnek erejével igyekszem meggyőzni
magam, hogy tulajdonképpen boldog vagyok. Végtére is a mi kultúránkban szinte
megkívántatik, hogy a jó emberek mindig boldogok legyenek. Az odafigyeléstől
a kín, igaz, enyhe valami volt, egyszeriben evidenssé, ugyanakkor jelentéktelenné
is vált. Rövid életűnek bizonyult. Az odafigyelésnek furcsa hatása van az érzelmekre.
Majd tíz évvel ezelőtt egy tibeti buddhista, Ngagpa Chogyam beszélt nekem a
"belebámulásról a keletkező érzelmek arcába". Ezt néhány nappal később
próbáltam ki először, amikor az egyik szomszéd kihúzgálta majdnem az összes
futóbabomat, és dühös voltam. A haragba való belebámulás nagyjából ennyit tett
- volt egy nagy tűz, amely szinte látható arccal lobogott fel, majd gyorsan
ellobbant. Elmondtam a szomszédomnak, mit éreztem, és ő bocsánatot kért. Ezenkívül
nem volt mit tenni. Nem az történt, hogy az odafigyelés következtében nem vettem
tudomást az érzelemről, az valójában evidensebb és közvetlenebb volt, mint valaha,
de el is múlt nyomtalanul. Az igazi különbség az volt, hogy megszűnt a vele
járó nyűglődés - az érzelmekről való gondolatok, elutasításuk vagy az általuk
keltett bűntudat, az érzelmek szítása, a bennük való dagonyázás vagy menekvés
előlük. Mindennek nyoma sem volt. Csupán a harag volt, rövid, hatékony, és már
el is múlt.
Van itt egy ravasz paradoxon, amely némi fejfájást okozott nekem, de végül is
kitisztult. Ez pedig az, hogy könnyen megeshet, hibásan használjuk a gyakorlatot,
és szélnek eresztjük azokat az érzelmeket is, amelyekre valójában szükségünk
van. Hosszú ideig éltem egy olyan kapcsolatban, amely nagyon rosszul alakult.
Megpróbáltam elfogadni az érzéseimet, és meditálással igyekeztem megbirkózni
velük. Akármi történt is, megpróbáltam "nem tulajdonítani neki jelentőséget".
Az eredmény az lett, hogy egyre boldogtalanabb lettem. A válasz nem az, hogy
megpróbálunk akármit tenni, és biztosan nem az, hogy vakon elfogadjuk az érzelmeinket,
vagy nem veszünk róluk tudomást. Az odafigyelés felszínesen nézve mintha ugyanezt
a hatást érné el - mert nem izgatnak annyira az érzelmeink, ha nagy, nyitott
térben, tisztán tapasztaljuk meg őket. Mindazonáltal vannak pozitív érzelmek,
és vannak negatívak, és nincs is ezzel semmi baj. Ilyen az emberi természet.
A különbség a következő. Odafigyelés nélkül, ha minden kósza gondolat megzavar
minket, állandó a zűrzavar, amely a feje tetejére állítja a dolgokat, és fokozza
az izgalmat a határozatlanság okozta vívódás. Rossz ember vagyok, ha így érzek?
Ezt kellene-e tennem, vagy azt? Az én hibám? Csinálhattam volna jobban? Odafigyeléssel
csak a kín van vagy a gyönyörűség, a szenvedés vagy az öröm. A megfelelő cselekedet
minden további erőfeszítés nélkül következik be.
Hosszú utat kell még bejárnom e tekintetben. Pillanatnyilag úgy tűnik, ez a
legnehezebb dolog az összes közül. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az odafigyelés
az a módszer, amellyel teljes egészében megélhetők az élet érzelmi hullámhegyei
és -völgyei, anélkül hogy elsodornák vagy foglyul ejtenék az embert.
Birtokolni és nem akarni
Sok éve már annak, hogy először hallottam a vágy nélküli létezés botrányos eszméjéről.
Rémesnek tűnt - teljesen élettelennek és értelmetlennek. Hogyan lehet valaki
emberi és eleven és vidám és boldog, ha nincsenek vágyai? És hogyan lehetnek
tárgyak a birtokában? Nem képtelenség-e, hogy valakinek legyen mosogatógépe
meg ezer könyve, új CD-lejátszója és faxkészüléke, szép kertje és elektromos
fűnyírója, anélkül hogy vágyna rájuk? Én meg tudom érteni a szerzetesi eljárást,
a lemondást minden tulajdonról mint a vággyal való megküzdés módját - de ez
nem a világi zen gyakorlóinak az útja. Nekünk gyakran igenis van mosogatógépünk
és faxkészülékünk, kertünk és drót nélküli sövénynyírónk.
Nemrégiben új trükköt kezdtem el tanulni a vágyakkal kapcsolatban. Szerelmes
lettem. Csodálatos volt és izgató és csupa gyönyör, boldogság és öröm. De az
új szeretőm messzire lakott, és gyakran maradtam ott nélküle. Sóvárogtam utána.
Kívántam. Odafigyeltem erre, és mire jutottam? Természetesen arra, hogy mindezek
a vágyak csupán újabb mentális tartalmak, egyszerűen további gondolatok és érzés,
hozzáadandók a sok másikhoz abban a nagy térben. Voltak fájdalmak a szívem tájékán,
rángások a végtagjaimban, üresség és epekedés a lábam között, csillapíthatatlan
vágy, hogy levelet írjak neki. De mindezek csupán újabb megjelenései voltak
ugyanannak - mind, mind részei az érzéseknek, hangoknak, sóhajoknak és gondolatoknak,
amelyekre egyformán kellett ügyelnem. Ez teljesen átalakította a vágyakat. Nem
foszlottak szét. A szeretőm utáni vágy nem tűnt el, de nem is volt szükséges
a számomra, hogy most rögtön kielégüljön. Ahelyett az érzés helyett, hogy ha
azonnal nem láthatom, boldogtalan leszek, azon kaptam magam, hogy üldögélek
a vággyal együtt. Jó volt így. Még ez az óriási nagy sóvárgás is csupán egy
újabb örökké változó pillanat lett.
Ugyanez áll minden vágyra. Újabb adag csokoládépuddingot szeretnék. Valójában
vagy maradt számomra elegendő belőle, vagy nem. A vágy vagy beteljesül, vagy
nem. Attól függően, hogy az egyik vagy a másik történik, én vagy a teli, csokoládétól
megcsömörlött bendőre figyelek oda, vagy a valamivel üresebbre, amelyben csak
egy adag van. A kettő közül bármelyik jó lesz. Odafigyeléssel az a furcsaság
áll elő, hogy mintha valójában minden jónak tűnne, akár teljesülnek a vágyak,
akár nem. Az ilyen fajta közelítés fokról fokra átalakítja a vágyakat. Nem tűnnek
el, de nem hajszolják az embert többé. Mintha az odafigyeléstől egyszerűen elvesztenék
az erejüket. És nem kevésbé, hanem annál inkább elevennek érezzük magunkat.
Önzetlenség és együttérzés
Állítólag
önzetlennek és "jónak" kell lennünk. Én azt sem tudom, mit jelent
önzetlennek lenni. Ha az ének üresek és mulandók, hogyan cselekedhet az egyik
én egy másik érdekében? Mégis, mi a jó ebben az egész gyakorlásban, ha nem leszünk
tőle jobb emberek? Lehet, hogy radikálisan hangzik, de azt hiszem, hogy el kellene
felejtenünk az állandóan jobbá vagy önzetlenebbé vagy kevésbé önzővé válás eszméjét.
Minden ilyen vágy énközpontú.
Megint csak az odafigyeléshez folyamodom. Ha saját bosszúságaimba és aggodalmaimba
merülten vágok át az egyetem autóparkolóján, talán észre sem veszem egyik tanítványomat,
aki könnyekkel a szemében támaszkodik a kocsijának. Másfelől, ha ott vagyok,
odafigyelek, az elme tiszta és tágas. Csak autók és hulló levelek vannak, szürke
ég és hideg szél. Egy arcot látok. A magaméval nem törődve érzem a fájdalmat
azon az arcon. Anélkül, hogy gondolkodnék rajta, "mit tegyek?", megkérdezem:
"Jól van?" "Nem." Zokog a vállamon. Ha nincs időm maradni,
el fog kelleni indulnom. Ha van, ottmaradhatok és meghallgathatom. Nem szükséges
vívódnom a tettek miatt vagy megítélnem őket. Ők maguk vitték véghez önmagukat.
Együttérzés ez? Nem hiszem, hogy önzetlenség volna. Úgy tűnik nekem, hogy a
saját gondom-bajomnak az odafigyelés által való kikapcsolásával a részvét vagy
az együttérzés mintegy spontán módon keletkezik - mintha ez lenne a természetes
módja a dolognak, ha az a sok limlom nem fedi el.
Másnak és ugyanannak lenni
Sokat
beszéltem az átalakulásról és a változásról. Az odafigyelés megváltoztatja az
embert, aki nem ugyanaz többé. De ennek is megvannak a maga paradoxonjai. Könnyű
elszánni magunkat, és azt gondolni, hogy "meg akarok változni. Jobb, együttérzőbb
emberré akarok válni. Jó buddhista akarok lenni" - de ez így nem fog menni.
A cél az, hogy "én" váljak jobb emberré. Ám ha én egyáltalán nem vagyok
maradandó valami, akkor világos, hogy ez nevetséges. Az akarás csak megerősíti
a sóvárgó ént, és nem hogy nem csökkenti, hanem fokozza a vágyat.
Az odafigyeléssel mindez megkerülhető. Most teszem meg, rögtön. Nem a jövőben
tervezem, nem kötöm valamilyen más helyhez. Odafigyelés ez most rögtön, akármilyen
most rögtönről van szó. Ennyi az egész. Bármilyen átalakulás megy végbe, magától
történik. Azért olyan ijesztő ez, mert valóban nincs mihez ragaszkodni. Csak
a jelen van, és az már tova is tűnt. Mindazonáltal, paradox módon, ez a módja
a félelemtől való megszabadulásnak is. Az odafigyelés gyakorlásával eljutunk
ahhoz a bizonyossághoz, hogy mindig van egy most, amelyben jelen vagyunk. Minden
múlt és minden jövő az elme konstrukciója. Ha gondolkodom felőlük, gondolattá
válnak az odafigyelésben. Ha nem gondolkodom róluk, nincsenek. Ha minden jelen
pillanat elviselhető, ha nincsenek akadályok a gondolat előtt, mert megtanultam
mindenre odafigyelni, akkor igazából nincs miért félni. Minden "most",
amelyet a világ elém lök, jó lesz.
Ez a bizonyosság azt jelenti, hogy nyitottabbak lehetünk mások iránt, és kevésbé
leszünk elfoglalva saját énünkkel. Nem szükséges azt akarnunk, hogy jobb emberré
váljunk, sem rettenetesen törekednünk arra, hogy jót tegyünk másoknak. Ez valójában
csak táplálná a jó és a rossz ellentétét, és ahogyan a falban lévő kis papírdarab
Maenllwydnél figyelmeztet, "Amikor ellentétek támadnak, a Buddha-értelem
elveszett". Az odafigyelés azt jelenti, hogy most rögtön ott vagyunk, ahol
valakinek szüksége van ránk. Gyanítom, hogy ez biztosabb módja az együttérző
cselekedetnek, mint bármekkora adag akarat a jóra.
És itt akkor most megállok, mert elbizonytalanodtam. Számtalan komplex dolog
látszik létezni, amely könnyen összezavarhat, ha megpróbálom végiggondolni.
Amit mondtam, a saját korlátozott gyakorlati tapasztalatomra alapoztam, és valójában
nem tudom, mi volna a következő megtanulni való. Csak azt mondhatom, hogy úgy
tűnik, az odafigyelés, amint a csan tanítja, megéri a kemény munkát és megéri
a rémületet, amelyet kelt. Az odafigyelés a legkeményebb dolog, amit ismerek,
de még csak nem is én vagyok az, aki csinálja. Mert ahol valóban tiszta odafigyelés
van, ott nincs én. Ennek ellenére nem összeegyeztethetetlen ez a tanítás a mi
összetett nyugati életünk élésével. A csan inspiráció az élethez, és én mélységesen
hálás vagyok azért, hogy rátaláltam. Mert most már folytatni fogom az odafigyelést,
minthogy azt gyanítom, nincs más teendő.