Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Dr.
Obrusánszky Borbála
A nesztorianizmus elterjedése és szerepe a pusztai népeknél
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Nesztoriosz
konstantinápolyi pátriárka tanításait összegző nesztoriánus hitvallás az V.
század közepétől a Római Birodalomtól keleti irányba terjedt, és néhány évszázad
alatt az ázsiai kontinens nagy részén népszerűvé vált. A hitet terjesztő misszionáriusok
munkájának eredményeként sok népcsoporthoz, több kultúrkörhöz is eljuttatták
a keresztény hitet. Sikerüket annak köszönhették, hogy nem törekedtek kizárólagosságra
a keleti népek körében, ennek ellenére a kínai, török és mongol uralkodói udvarok
egyik legjelentősebb vallásává váltak. Legnagyobb sikerük a lovas nomád népek
között végzett térítőmunkájuk volt, ahová az ókori keleti műveltséget közvetítették:
a közel-keleti vallási, csillagászati és orvosi tudománnyal ismertették meg
a török és a mongol népeket. Egyházi műveik fordításával megteremtették máig
használatoz egyházi irodalmi nyelvet, amit a későbbi buddhista egyház is átvett,
valamint önálló írásuk a mai mongol népcsoportok hivatalosan elismert írásává
vált.
Nesztoriosz és működése
A nesztoriánus vallás megalapítása Nesztoriosz szír szerzetes, későbbi bizánci
pátriárka nevéhez fűződik, aki az V. században élt. Születési ideje ismeretlen,
iskoláit Antiokhiában végezte, majd a közeli Szent Euprepiusz kolostorban folytatta
tanulmányait. Hamarosan kitűnő szónoki képességeivel és erős hangjával kiemelkedett
szerzetes társai közül, és híre eljutott a konstantinápolyi udvarig. Amikor
Sziszinniusz pátriárka 427. végén meghalt, akkor II. Theodosziusz császár Nesztorioszt
nevezte ki helyére, és a következő év tavaszán, 428. április 10-én pátriárkává
szentelte.
Nesztoriosz új tisztségében legelőször lecsapott a korábban már eretnekké nyilvánított
manicheus, ennomianus, valentinianus és monatista szektákra. Hamarosan azonban
ő is az eretnekség vádja alá került. A pátriárka tevékenykedéséről megoszlanak
a források. Nehéz rekonstruálni, hogyan robbant ki az egyházon belüli újabb
vita.
Szókratész történetíró V. századi munkájában azt jegyezte fel, hogy állítólag
Nesztoriosz antiokhiai barátja hirdetni kezdte Krisztus két természetéről szóló
elképzelését. Állítólag ő nevezte először Máriát Krisztusszülőnek, és nem Istenszülőnek,
ahogyan a vallásos hagyomány tartotta.1
Konstantinápolyban - a korabeli forrás szerint - mindenkit megdöbbentett Nesztoriosz
kijelentése, de nem lépett fel senki ellene. A vitát egy külső fél, Kürillosz,
alexandriai egyházfő szította fel azzal, hogy a konstantinápolyi pátriárka kivonatolt
beszédeit elküldte Celesztin pápához. Ezen kívül a császári udvar tisztviselőit
megvesztegette, hogy álljanak az ő pártjára, és ítéljék el Nesztorioszt.
430-ban maga Nesztoriosz két levelet küldött a pápának, amelyekben kifejtette
nézeteit. De Celesztin pápa nem neki, hanem Kürillosznak adott igazat, Nesztoriosz
leveleit pedig istenkáromlásnak minősítette. Kürillosz lépésről-lépésre megnyerte
magának a császári családot, ezen kívül még számos püspököt és szerzetest. Ugyanabban
az évben a pápa kiközösítette Nesztorioszt.
A császár a kérdés tisztázására egyetemes zsinatot hívott össze a következő
évre Epheszoszba (431), amire meghívottak lassan kezdtek el gyülekezni. Húsvét
után érkezett meg maga a vádlott, hatalmas kísérettel. Pünkösd után jelent meg
Kürillosz, majd a jeruzsálemi pátriárka. A zsinatról még az antiokhiai egyházfő,
János hiányzott, de az ott lévők már megkezdték az üléseket. Kürillosz hevesen
támadta Nesztorioszt, beszédébe bele akarta zavarni, hogy minél előbb bebizonyosodjon
az, hogy ellenfele téves nézeteket vall. Nesztoriosz úgy próbált véget vetni
a vitának, hogy azt mondta: "Mondjátok hát Istenszülőnek Máriát, és legyen
már vége a féltékenykedésnek."2
Nesztoriosz Szókratész szerint az ellene felhozott további vádakra nem reagált,
csupán annyit válaszolt: "Én nem nevezném Istennek a két-három hónapos
csecsemőt! Ezért én tiszta vagyok a ti véretektől. Mostantól fogva nem megyek
többé hozzátok. "3 - ezután elvonult a hozzá csatlakozott püspökökkel.
A zsinat végül úgy határozott, hogy Nesztoriosz erősen káromolja az Isten Fiát
és ezért megfosztották tisztségétől. A döntés ellen egyedül az antiokhiai pátriárka,
János nem értett egyet, ezért a zsinat őt is megfosztotta rangjától. Nesztorioszt
korábbi kolostorába, Szent Eupriuszba száműzték, Epheszoszban pedig új hitvallást
fogadtak el, amely a Krisztus természetére (phüszisz) a következőket állított:
"Mi azt valljuk, hogy a Mi Urunk, Jézus Krisztus, Istennek egyetlen Fia
igaz isten, összetéve értelmes lélekből és testből, hogy az Atyától fogantatott
minden idők előtt istenségét illetőleg született Szűz Máriától az idők végezetével,
értünk és a mi üdvösségünkért, hogy egylényegű az Atyával istensége szerint,
egylényegű velünk embersége szerint. Mert a két természetnek egyesülése létesült,
azért csak egyetlen Krisztust, egyetlen Fiút, egyetlen Urat ismerünk el. Ennek
a minden keveredéstől mentes egyesülésnek okából valljuk, hogy a Szent Szűz
Isten anyja, mert az Isten Igéje testté lőn, emberré lett, és egyesítette magával
fogantatásának pillanatától fogva azt a templomot, amelyet tőle (ti. Szűzanyától)
vett ..."4
Nesztoriosz hívei, akik már Epheszoszban is tömegesen megjelentek, figyelmen
kívül hagyták a zsinati végzést és a Mária-kultusz ellen továbbra is prédikáltak,
és főként Szíriából új híveket szereztek maguknak. Az eretnekség terjesztésének
megakadályozására Nesztorioszt 436. körül egy felső-egyiptomi oázisba száműzték.
Források hiányában nem tudni, hogy hol és mikor halt meg. Életéről az utolsó
adat 439-ből származik.
Nesztoriosz működése és tana jóval hazájától távol, a belső-ázsiai térségben
talált követőkre, tevékenységüknek köszönhetően az ázsiai kontinens távol-keleti
részén előbb terjedt el a keresztény tanítás, mint Európa keleti felén.
I. A nesztoriánus hitvallás
Maga
a hitvallás a kereszténység korai szakaszából származó antiokhiai iskola tanításaiból,
Nesztoriosz prédikációiból és az utódai alatt összefoglalt művekből áll. A tanokra
legerőteljesebben a szír tudósok tanításai hatottak, akik már kezdettől fogva
Krisztus két természetét hangsúlyozták, és ezeket élesen megkülönböztették.
Nesztoriosz antiokhiai elődje, egyes állítások szerint tanára, Mopszuesztia
Teodor5 az V. század elején azon a nézeten volt, hogy Krisztusban az isteni
természet az Ige és a Fiú személye, míg emberi természetét maga személyes valósága
határozta meg. Az Ige által felvett emberi természet Krisztus teljes emberi
természete volt, és saját törvénye szerint működött, de az Atya iránti engedelmességnek
alárendelődött. Ez utóbbi volt Krisztus két természete közötti kapocs az antiokhiai
iskola és Nesztoriosz elméletében, ami abban nyilvánult meg a legjobban, amikor
Krisztus emberi életét feláldozta az Atya akaratának megfelelően.
Nesztoriosz düofizitizmust, azaz Krisztus kettős, emberi és isteni természetét
vallotta, de azokat élesen elválasztotta egymástól : szerinte csak kapcsolat
(szunareia), nem pedig unió (enoszisz) van a kettő között. Ragaszkodott Krisztus
teljes emberi mivoltához, tehát ahhoz, hogy életében teljes emberi életet élt,
és magatartásával érdemelte ki az istenfiúságot. Krisztus, mint ember halt meg
a kereszten, mert Isten nem halhat meg. Máriát azért nevezte Krisztusszülőnek,
nem pedig Istenszülőnek, mert Istent csak Isten szülhet, Mária pedig földi lény
volt fogantatáskor, tehát ő csak Krisztus anyja lehet. Ha elfogadnánk Mária
istenségét, ő már a negyedik isten lenne a kereszténységben. Nesztoriosz beszédeit,
tanításának lényegét a római egyház nagyrészt elpusztította, a nomád népek között
viszont fennmaradt hitvallásuk, amelyet a XIII. század végén egy szír krónika
örökített meg, Rabban Sauma öngüt szerzetes utazásai kapcsán.
"Egy Istenben hiszek, a rejtett, örökkévaló, kezdet és vég nélküli Atyában,
Fiúban és Szentlélekben: három személyben, akik egyenlők és láthatatlanok, akik
közül senki sem első vagy utolsó, fiatal, vagy öreg: egyek természetben, személyileg
hárman vannak: az Atya a létrehozó, a Fiú a létrehozott és a Szentlélek az eredendő.
A Fenséges Hármas közül az egyik személyt, név szerint a Fiút(akit tökéletes
embernek neveztek), Jézus Krisztust, Máriától a Szent Szűztől és akivel személyesen
egyesült, és óvta a világon, az ő istenségében az Atya örökkévalósága, emberségében
ő Mária idejében született. A szövetség elválaszthatatlan és örökké láthatatlan,
keveredés és kapcsolat nélküli. A szövetség Fia tökéletes isten és ember, két
természettel és két személlyel-egy személyben."6
A nesztoriánus egyházszervezet és misszió
A
nesztoriánusok vallási szervezete monarchikus, azaz egy személyű vezetésű volt,
amelyet az I-II. évszázad antiokhiai iskola hagyományozott szír-keresztény követőire.
Az V. századi források azt említik meg, hogy az epheszoszi zsinatra megidézett
Nesztoriosz számtalan püspökkel együtt jelent meg, és amikor ellene szavaztak,
hívei sokaságával távozott. Amikor az üldözések elől Edesszába menekültek, akkor
sok antiokhiai írástudó követte őket. 484-ben a nesztoriánusok független egyházszervezetet
alapítottak a perzsa birodalom területén. Élén Kelet Pátriárkája állt, aki Niszibiszben,
majd a VIII. századtól a Bagdad melletti Szeleukia - Kteszifon mellett, egy
hatalmas monostorvárosban, Tur Abdinban építettek fel központjukat, amelynek
legfontosabb funkciója a missziók szervezése volt a világ négy égtája felé.
Az épület együttes megépülése után a kolostor apátja lett a legmagasabb rangú
személy, a metropoliták felett álló katholikosz. A katolikosz feladata volt
a metropoliták és a püspökök kinevezése, és a missziós tevékenység ellenőrzése.
A püspökök kinevezésében fontos szempont volt a dogmatikai jártasság, megfelelő
nyelvtudás, és az adott ország szokásainak ismerete. Sikeres misszióik nyomán
egész Közel-Keleten, majd Közép- és Belső-Ázsiában, továbbá a Távol-Keleten
is keresztény közösségeket hoztak létre, ahol a helyi gyülekezeteket a presbiterek
vezették. Nagy, jelentős regionális csoportok irányítását a püspök végezte.
Több, kulcsfontosságú kereskedelmi központban, karavánutak pihenőhelyein metropolita
fogta össze a hívők gyülekezeteit. Ezek voltak a világi egyház szervei. Mint
a keleti (ortodox) keresztény egyházaknál, a nesztoriánusoknál sem alakultak
ki szervezett szerzetesrendek, hanem a monostorok egymástól függetlenül, mindegyikük
saját alapítási rendjük szerint működött. A monostorok általában a főbb kereskedelmi
utak mellett, a városokon kívül helyezkedtek el, templomaik a városok központjaiban
épültek.
Az ázsiai területeken népvándorlás hullámai, a háborúk következtében sok olyan
település elpusztult, amelyek a keresztény egyházszervezet központjai voltak,
így az évszázadok alatt a püspöki és a metropolita székhelyek más és más településeken
bukkantak fel ismét. A legfontosabbak a szárazföldi és a tengeri selyemút érintette
városokban jöttek létre. Már a V. századtól, a sorozatos üldöztetések miatt
tömegesen települtek át keresztények a keleti, nem római birodalom által uralt
területekre. Niszibisz, Taurisz, Nehardea, Szeleukia, Baszra és Hira városokban
a nesztoriánusok püspökségeket alapítottak. A tengeri útvonalon Dél-Arábia három
városában (Nadzsrán, Szanaa, Endemen) vetették meg lábukat, majd amikor Indiába
áthajóztak, Goa központtal szerveztek püspökségeket.7 A szárazföldi selyemúton
Közép-Ázsiába is eljutottak, ahol előzőleg a keresztény elemeket is tartalmazó
manicheus hit terjedt el. Ezen a területen mintegy száz év alatt, a nesztoriánusok
sikeres missziós tevékenységet folytattak, annyira, hogy négy nagyváros (Szamarkand,
Buhara, Herat, Nisapur) püspöki, Merv pedig metropolita rangot kapott. Amikor
a XII. században Merv elpusztult, akkor a metropolita székhely a szomszédos
Szamarkandba költözött át. A Dzsungár-kapu kulcsa, Kasgar már a VI. századtól
püspöki székhellyé vált.
A VII. századtól a misszionáriusok eljutottak a Kínai birodalomba. A Tang-dinasztia
fővárosában, Csangan mellett talált Sigan-fu-i feliratban az áll, hogy a hit
már 636-ban megjelent a birodalomban, amikor egy Olopen nevű misszionárius megérkezett
Ta-Chin-ből, azaz Szíriából. A császári udvarban bemutatta szent könyveit, ahol
az uralkodó támogatta a helyes tanítás térítését, így hamarosan már a fővárosban
keresztény templom épült. A császárok maguk is támogatták a keresztény hitet,
imádsági központjuk mellett, a Famen-templomhoz közel monostort építtettek a
nesztoriánusok számára, Ta-chin-ssu néven. Az egykor nagy épületegyüttes földrengés
áldozatává vált, de pagoda tornya mai napig áll, sőt neve még mindig változatlan.8
Amikor a VII. században a nesztoriánusok engedélyt kaptak a kínai uralkodótól,
hogy tanaikat terjesszék, akkor még csak kis közösségük működött a császári
udvar közelében. 638-ban T ai Tsung császár templomot alapíttatott A-lo-szu-ból,
tehát szír területről érkezett külföldi szerzetes és követői számára a főváros
Yining negyede környékén, a kereskedelmi utaktól északkeletre.
Csangan-ban 677-ben újabb templomalapításról van tudomásunk, amit az udvar Firuz
perzsa herceg tiszteletére emeltetett, aki az arab támadások elől menekült ide
híveivel. Ez a templom a Pu-cheng negyedben volt. A két templom azóta elpusztult,
csak feltételezett helye szerepel térképeken.
Korai alapítású volt a Szechuan tartományban épült két monostor is, amelyek
szintén elpusztultak az idő folyamán.
Kínai területről a misszionáriusok tovább terjesztették a hitet északra, a nomád
népek közé, Tang-kori a Belső-Mongóliában romokban álló Olan Szüme monostoregyüttes
is. Források szerint az Ordoszban, a Sárga-folyó kanyarulatában is a VII. századtól
keresztény missziók jelentek meg a türk eredetű népek között, sőt magában az
első türk birodalomban is.9 A birodalom bukása után, 630-tól türkök ezrei menekültek
délre, ahol az Ordoszban, a kereszténység egyik központjában találtak menedéket.
Viszonylag kevés adattal rendelkezünk a nesztoriánusok Kaszpi-tengernél végzett
missziós tevékenységéről, ahol szintén nomád és félnomád népeket térítettek
meg. Annyi bizonyos, hogy a VIII. század végén Timofej nesztoriánus pátriárka
Szubhalesu misszionáriust küldte arra a vidékekre. A szír források arról is
beszámolnak, hogy a pátriárka levelet kapott a türk kagántól és más fejedelmektől,
hogy juttassa el hozzájuk a kereszténységet.10 Elie mervi nesztoriánus metropolita
644-ben megkeresztelt egy türk fejedelmet egész népével.11 Sajnos, azonban a
források arra nem térnek ki, hogy ezek a nyugati türkök voltak-e vagy esetleg
valamely csatlakozott népe, akik szintén a türk nevet viselték. A nyugati türk
birodalomban lévő nesztoriánus kereszténységről nem maradt fenn közvetlen bizonyíték,
de a későbbi évszázadok mohamedán útleírói többször megemlítik, hogy a Kaszpi-tenger
környékén uralkodó kazár birodalomban keresztények éltek, de azt nem tudjuk
meg, hogy milyen fajta keresztények voltak jelen a hatalmas birodalomban.
A nesztoriánus kereszténység a pusztai népek között új erőre kapott, amikor
az egyik török eredetű nép, az ujgur megismerkedett a keresztény tannal.
Az ujgurok szerepe a nesztorianizmus elterjesztésében
A belső-ázsiai tokuz-oguz, más néven ujgur törzsszövetség 745. körül megdöntötte a Türk Birodalmat, és a mai Mongólia területén, az Orhon-folyó partján új fejedelemséget hoztak létre. Amikor birodalmukat a kirgizek egy évszázad múlva elpusztították az ujgur menekültek több irányba menekültek. Egyik, jelentős részük Kelet-Turkesztánba, a Tien-san vidékére költözött, ahol két kánságot alapítottak, a kucsait és a turfánit. Az áttelepülők egy része manicheus vallású volt. Új hazájukban azonban megismerkedtek a nesztoriánus kereszténységgel, amely nagy hatást gyakorolt rájuk. Ujgur írástudók a szír egyházi műveket lefordították anyanyelvükre, ezzel megalkották a belső-ázsiai török, majd mongol népek egyházi kifejezéseit, amelyet később - kisebb változtatásokkal- a buddhizmus is átvett. Az ujgurok szerepe új hazájukban az volt, hogy közvetítették a közel-keleti ókori műveltséget Nyugat-Belső-Ázsia népei számára. Sikerüket annak köszönhették, hogy kereskedelmi aktivitásukat összekapcsolták missziós tevékenységükkel, és egykori hazájuk területén kapcsolatokat építettek ki az ott élő mongol népekkel, akik körében elterjesztették a nesztoriánus kereszténységet. Legszorosabb kapcsolatot az Altáj-hegység vonulatainál élő najmanokkal kötöttek, de a kereit uralkodóházra is nagy befolyást gyakoroltak.
Nesztoriánusok a mongol népeknél
A
Mongol Birodalom megalakulása előtti évszázadokban a Bajkál-tótól a Kínai Nagy
Falig terjedő területet a lovas nomád műveltségű, török, illetve mongol nyelvet
beszélő törzsek, törzsszövetségek népesítették be.
A mongol és török törzsek szövetségéből álló öngüt fejedelemség már a Tang-dinasztia
idején megjelent a Sárga-folyó és a Góbi közti területen. A források állítása
szerint ők nem tisztán nomádok voltak, mert városai és falvaik voltak, amelyek
mezőgazdasági és kereskedelmi központokul szolgáltak. Az öngüt fejedelmek nyári
szállása, Olan Szüme, egyes forrásokban "Kilenc Monostor" a Góbi középső
részén, az Aibag-folyó mellett épült fel még a Tang- korban. A település a selyemút
északi leágazása mellett feküdt, így évszázadok óta áruszállításból meggazdagodott.12
A település a nesztoriánusok vallási központjának számított. Hatalmas méretei
miatt ez lehetett az északi nomád népek felé történő missziós tevékenység központja.13
Az öngütök a mongol források alapján szoros kapcsolatban álltak az Altaj-hegység
vidékén élő nesztoriánus najmanokkal, miután Tajan kán innen vett feleséget
magának. Az öngütök házassági kapcsolatot ápoltak a Góbi keleti részén élő ongirát
törzsszövetséggel is.
Az öngütök a mongol birodalom megalakulását követően behódoltak Dzsingisz kánnak,
ezért megőrizhették viszonylagos önállóságukat, sőt kánjuk megtarthatta uralmát,
mint a nagykán helytartója. Sőt, az öngüt fejedelemnek megvolt az a kiváltsága,
hogy a nagykán családjából házasodhatott, így azok sógori kapcsolatban álltak
a mindenkori nagykánnal.14 A források tanúsága szerint a XIII. század végén
Georgosz volt uralmon, akit a kortárs perzsa forrásokban Körgüz15 néven említenek.
Őt Marco Polo könyvében György királynak nevez, aki Tenduk, azaz az öngüt területek
ura, a nagykán helytartója.16
A X- XII. században a mongóliai pusztai térség egyik legerősebb törzsszövetsége
a kereit volt. Eredeti lakhelyük a Jenyiszej- folyó felső szakaszán és a Kem-
folyónál volt, majd innen a IX. század közepén délre vándoroltak, és fennhatóságukat
a Szelenge - folyótól a Tola - folyó felső folyására terjesztették ki, ahol
kapcsolatba kerültek mongol nyelvű törzsekkel. Nyugati szomszédjuk a najman
fejedelemség, északon a merkitek törzsei voltak, keleten a hamag mongolokkal
álltak kapcsolatban. A fejedelemséget- Rasid-ad-din17 perzsa történetíró feljegyzése
alapján- hét vezető törzs szövetsége alkotta, uralkodót a kereit törzs vezetői
közül választottak. A későbbi perzsa és arab forrásokban több kereit uralkodó
neve is megmaradt: államalapítójuk Bujruk Markusz volt, aki az ott uralkodó
kitaj helytartót megölte, és törzsei felett átvette az irányítást. Halála után
Szarig-ot választották kánná, majd Kurcsakusz uralkodott, aki Markusz fia és
Szarig kán veje volt. A XII. század közepétől egységük megbomlott, mert trónöröklési
harc indult Bujruk kán utódai között, amit Kurcsakusz trónöröklési rend bevezetésével
csendesített le. A kán halála után ismét vita volt a káni trón körül. A jogos
örökös, Tooril18 kán bujdosásra kényszerült, mert testvére megdöntötte hatalmát.
Az elűzött kán csak kemény harcok árán, a szövetséges mongol törzsszövetség
segítségével szerezte vissza trónját.
A kereitek területe a régi nomád birodalmak központjában, az Orhon-folyó alsó
szakaszán volt. A területtel együtt azt a pusztai civilizációs hagyományt is
örökölték, amelyet a korábbi ujgurok hoztak létre a VIII. századtól. A térségben
ugyanis néhány régi ujgur város átvészelte a kirgizek pusztítását, és a kitaj
- korban (X-XII. század) is virágzó kereskedelmi, kézműipari és szellemi központ
maradt.
A Tamír-folyó partja közelében lévő, fallal körülvett területről, Toglohijn
tal-ról a néphagyomány még a múlt század végén úgy tudta, hogy az egykor a kereitek
szállása volt. A mongolok titkos történetében Ong kán szállásai közül kiemelkedik
a Tola-folyó partján a Fekete-erdőben lévő erődítmény, ahol a XII. században
a kán testvériséget kötött Dzsingisz kán apjával.19 Ez a hely Dzsingisz kán
harmadik palotájaként vált ismertté a XIII. századtól.
A kereszténység elterjedésével kapcsolatban pontos adatok nem állnak rendelkezésre,
csak egyetlen forrás, a XI. században íródott Bar Hebreus krónikája említi meg,
hogy egy belső- türk herceg, Kereyth20 és népe milyen okból vette fel a keresztény
hitet. A forrás a herceg csodás megtérését örökítette meg:
"Akkoriban a horaszáni Merv város metropolitája Abhd-Iso II. Jánoshoz küldött
és azt mondta neki: "Mikor Kereyth, Belső- Türkország királya, aki északkeleten
él országa magas hegyeiben, egy hó borította helyre került, és elveszítette
az utat nyugtalanul bolyongott. Amikor minden azon reménye, hogy megmeneküljön,
elszállt, akkor megjelent egy szent és ezt nyilatkozta ki: Ha te hiszel Krisztusban,
én kivezetlek innen és nem fogsz meghalni. Amikor a király visszatért táborába,
összehívta azokat a keresztény kereskedőket, akik ott tevékenykedtek és hitükről
érdeklődött. Ők azt mondták: az ember csak keresztelés útján válhat tökéletessé.
A király elfogadta tőlük a Szentírást. Most ő azért küldött el hozzád, hogy
küldj neki egy papot, aki megkereszteli."21
A forrásban a csodás megtérésen túl két fontos információ található meg. Az
egyik az, hogy a kereitek, így a mongóliai vidék a mervi metropolita egyházi
igazgatása alá tartozott. A másik fontos mozzanat, hogy a keresztény, nesztoriánus
kereskedők már a tizedik században a kereit udvarban tevékenykedtek.
Az ujgurok korábbi kereskedelmi és missziós kapcsolatukat a XII. században politikaira
bővítették és Tooril kereit kánnal szoros szövetséget kötöttek.
A kereit törzsben megtalálható néhány keresztény eredetű személynév, amelyet
mongol, perzsa, arab és kínai források örökítettek meg. Siremün22 a Salamon
nevet jelentette, a Kurcsakusz-ban23 pedig a Küriakusz név ismerhető fel. Rasid-ad-din
a perzsiai ilkánok történetírója is feljegyezte azt, hogy keresztény hitűek.24
A XIII. század közepén íródott Mongolok titkos története forrásban a keresztényekre
a terszüt25 kifejezést használták.
A mai Mongólia területén másik jelentős nomadizáló törzsszövetség a najman volt,
akik nyugaton, az Altaj-hegység vonulatainál éltek. Keleten a kereitekkel, nyugaton
a karlukokkal, délnyugaton az ujgurokkal, délen pedig az ojrát, öngüt és tangut
törzsekkel, tehát többnyire keresztény hitűekkel voltak szomszédosak. Az ujgurokkal
és az Észak-Kínát uraló Csin- dinasztiával álltak szövetségi kapcsolatban. A
najmanokról26 az első feljegyzést a kínaiak készítették a IX. században, akik
akkoriban az Altáj- hegység közelében éltek. A XI-XII. században fejedelemséget
alapítottak, és első kánjuk a Kücsülüg nevet viselte. A najmanok voltak a mongol
puszták legerősebb törzsszövetsége, egységüket az bontotta meg, hogy XII. század
elején Bilge Bögü kán halála a után két fia, Bujruk és Tajang, között trónharc
indult meg, aminek eredményeként a najman szövetség két részre hullott. A najmanok
nesztoriánus keresztények voltak, náluk az ujgurok hatása olyan erős volt, hogy
kancelláriájuk hivatalos írásává is az ujgurt tették. Fejlett írásbeliséggel
és pecséthasználattal rendelkeztek. A korabeli mongóliai pusztai törzsek közül
ők számítottak a legműveltebbeknek. A források róluk nagyon szűkszavúak, mivel
Dzsingisz kánnal ellenséges viszonyban álltak. A mongolok titkos történet csak
minimális adatot közöl róluk, többek között két egykori najman szállásközpontot.
Az egyik Didik-szakal, valószínűleg a Góbi északi határán volt, a másik pedig
a tangutok határvidékén egy Iszak nevű város volt, ahol Ong kán fia menekülés
közben megállt.
A Góbi keleti részén, valamint a Nagy-Kingán-hegység nyugati vonulatainál élő
ongirat törzsszövetség szintén jelentős hatalmat képviselt a fejedelemségek
között. Rájuk is nagy hatással volt a nesztoriánus hit, amelyet valószínűleg
az öngütök közvetítettek nekik. Az ongirátok egyik ága az olkonutok éppen Dzsingisz
kán nemzetségével álltak házassági kapcsolatban, így valószínű, hogy a nagykánnak
tudomása volt a keresztény tanításokról.
Több tudós feltételezése szerint az északon élő három merkit törzsszövetség
közé is eljutott ez a hit az ujgurok közvetítésével. A Bajkál-tó környéki földrajzi
nevek emlékeztetnek a keresztények egykori nevére. Irkutszk város és az Erhüü-folyó
összefüggésbe hozható a nesztoriánusok nevével, az erkeüt-tel. A mongol eredetű
bulagat törzs sámánénekében megőrződött Tarsza szó szintén egykori keresztény
elnevezésre utal.27
A nesztoriánus vallás szerepe igazán a mongol birodalom idején nőtt meg. 1206-ban
a mongol nemesek országgyűlése, a kurultáj Dzsingisz kánt a mongolság egészének
kánjává választotta, aki birodalma irányításában a nesztoriánus népekre kívánt
támaszkodni, a kereszténység támogatásával a kínai hatást kívánta ellensúlyozni.
E tendencia erősítésére a nagykán fiait keresztény hitű asszonyokkal házasította
össze, így a későbbi mongol kánok mindegyike megismerte és megtanulta a keresztény
tanításokat. Dzsingisz kán fiat is nesztoriánusokkal taníttatta. A történeti
feljegyzések alapján ismert, hogy Ögödej a merkitek fogságában élt najman származású
nőt, a nesztoriánus Töregenét kapta feleségül.28 Toluj, a legfiatalabb fiú pedig
a kereit Tooril kán unokahúgát, Szorkaktan-bekit. Mindkét asszony a források
tanúsága szerint hitét gyakorolta, valamint fiaival megismertette tanokat. Csagatáj
az ongirat törzs lányaiból házasodott, róla nem maradt fenn pontos adat.
A kánok feleségei közül legjelentősebb Szorkaktan-beki tevékenysége volt, fiai
közül három is uralkodó lett.29 A hívő keresztény asszony gyerekei nevelésre
keresztény nevelőket fogadott, akik megismertették őket az ujgur írással, és
műveltséggel. Kubilájról azt jegyezték fel, hogy anyja egy Tolocsu nevű írnokkal
taníttatta fiát.30
A nesztoriánus hit a nagy mongol birodalmi korszakban 1206-1259. között virágzott,
legnagyobb befolyását Güjük kán idejében érte el, amikor imasátraikat közvetlenül
az uralkodó székhelye mellett állíthatták fel. Möngke nagykán anyja, Szorkaktan-beki
révén bár jól ismerte a keresztény hitet, részt vett az ünnepi szertartásokon,
különösen nem támogatta, egyenlően kezelte más vallásokkal. Uralkodásának végén
a buddhizmus elkötelezett hívévé vált. Ugyanez a folyamat játszódott Kubiláj
esetében is, aki keresztény hiten nevelkedett, de második felesége hatására
a tibeti buddhizmust követte, sőt az ország irányítását is az ő kezükre bízta,
megtörve ezzel a több évtizedes nesztoriánus irányítást.
A nesztoriánusok legnagyobb befolyást a Perzsiát elfoglaló mongolok udvarában
értek el, Hülegü kán keresztény feleségének, Dokuz Katun-nak köszönhetően. Az
ő kérésére hagyták meg a keresztények életét Bagdad 1258-as ostromakor. Hülegü
utódai is kiemelten támogatták őket. A fénykoruk Argun kán idején volt, amikor
is a kán adományokat tett az egyház számára, követségekbe kizárólag az ő szakértelmükre
számított. Argun halála után a trónviszályokban a mohamedánok kirabolták és
lerombolták a keresztény templomokat, sőt Argun keresztény fiát is kötelezték
az iszlám felvételére. Amikor Gaszan kán trónra lépett és megfékezte a szélsőséges
iszlám erőket, akkorra már a keresztény egyház szervezete és templomai romokban
hevertek, egykori hatalmukat és erejüket soha többé nem nyerték vissza.
A Dzsingiszidák harmadik állama a közép-ázsiai Csagatáj országa volt, ahol kezdetben
a kereszténység erős hagyományokkal rendelkezett. Ezen a részen már a VI. század
elején megjelentek az első misszionáriusok, ezt a területet a nesztoriánusok
nevéről, Tarszának nevezték el. Az Iszik-köl nyugati részén, és a csagatajidák
egykori központja mellett, Almaliknál a XIII-XIV. században keresztény sírfeliratok
emlékeztetnek az egykori vallás jelenlétére. Az iszlám ott is a XIII. század
végére megerősödött, és fokozatosan kiszorította a keresztényeket.
A nesztoriánus hit legtovább a kínai területeken maradtak meg, ahol a XIV. század
végéig még az öngütök között és Saanxi tartomány területén még keresztény közösségek
működtek, a mongol néphagyomány szerint még a XVII. századig élhetett buddhizmussal
kevert keresztény hagyomány.
A buddhizmus előretörésével, és a XVII. századi erőszakos térítésével a nesztoriánusok
épületei pusztulásnak indult, nagy részük teljesen eltűnt, vagy más felekezet
alakította át. A korai mongóliai emlékek régészeti feltárása még nem kezdődött
meg, sőt a forrásanyag feldolgozása sem népszerű téma. Nem azonosították be
az egykori najman, kereit szállásközpontokat, ahol esetleg emlékek maradhattak
fenn.
Kutatásaimat ezért csupán az írott forrásokra korlátoztam, ahol a néphagyomány
és a legendák megőriztek néhány emléket az egykor keresztény törzsek utóéletéről.
A Belső-Ázsiában maradt nesztoriánusok utóélete
Az
egykori merkit törzsszövetség szállásain néhány földrajzi név őrzi a kereszténység
egykori jelenlétét. A Bajkál-tó partján fekvő Irkutszk város eredeti, mongol
neve Erküü, valamint a tóba ömlő folyó neve szintén Erküü. Ez a két szó hasonlóságot
mutat az erkeün szóval,31 a nesztoriánusok egykori elnevezésével. A nesztoriánusok
másik nevét a Tarszát,32 a bulagat burját népcsoport legendája őrizte meg. A
törzs mondája szerint ősük, egy burját férfi Tarsza országban élt és ott feleségül
vett egy nagy fekete sámánnőt. A házasságból két gyermek született, akik felnővén
híres, nagy fekete sámánokká váltak.
A nesztorianizmus legjelentősebb központja a Góbi középső részén, az öngüt törzsnél
volt, ahol Olon Szüme monostor együttes is megépült. Ezért nem meglepő, hogy
ezen a területen sok, egykori keresztény nemzetség neve maradt fenn. Az Ordoszban
a következő népcsoportok éltek : ih kerijd, baga kereed, har kerijd, cagaan
kerijd.33 Ők a kereit népcsoport utódai lehetnek, akik nesztoriánus hitet követték
a XI. századtól. A baga erhüd az erkeüt nép továbbélését bizonyítja. A tangutud
és az ujgurcsin pedig a korábbi korok keresztényeire utalhat.34 Az Ordosz területén,
a fenti törzsek szálláshelyein ún Ordosz - keresztek kerültek elő, amelyeken
a nesztoriánusok jellegzetes keresztje látható.
A kereitek utóéletéről a XVII. században íródott Sara tuudzsi történeti forrás
tesz említést, amely a torgut népet tartja a kereitek leszármazottainak. Ezt
a is igazolja, hogy a Hovd megyei Bulgan járásban, torgut vidéken kerejd nemzetségnév
mai is található, sőt a nyugat-mongóliai kazahoknál is van három féle nevű kereid
nemzetség.35 A Góbiban, az etcin-goli torgutok története azt jegyezte fel, hogy
ők Tooril kán bátyjának leszármazottai.36 A torgutok ma már buddhista vallásúak,
eddigi néprajzi kutatások nem foglalkoztak azzal, hogy őriztek-e meg valamely
keresztény szokást kultúrájukban.
Kelet -Mongóliában és Mandzsúriában is legenda keletkezett keresztényekről,
akiket Najan száműzött mongol herceg népének tartanak.37
Felhasznált irodalom
I. Történeti források :
1.
J.A. Boyle : The History of World-Conqueror by Ata-Malik Juvaini I-II. Manchester,
1958.
2. Damdinszüren : Mongol dörvöldzsin bicsig. Ulaanbaatar, 1986.
3. Damdinszüren : Mongol-un nigucsa tovcsijan. Ulaanbaatar,1957.
4. Gombos F. Albin (ford.) : Középkori krónikások, krónikák. Freising Ottó krónikája.
Athenaeum, 1912.
5. Julianus barát és a Napkelet felfedezése. Szerkesztette : Győrffy György.
Szépirodalmi Kiadó, 1988.
6. Kakuk Zsuzsa (szerk.) : Örök kőbe vésve . A régi török népek irodalmának
kistükre. Európa, 1988.
7. Katona Tamás (szerk.) : A tatárjárás emlékezete. Helikon, 1981.
8. Ligeti Lajos (ford.) : A mongolok titkos története. Gondolat, 1962.
9. P.Y. Saeki : The Nestorian documents and relics in China. Tokyo, 1937.
10. Berthold Spuler : History of the Mongols. London, 1972.
11. G. Szühebaatar : Mongolin deedzs bicsig. Ulaanbaatar, 1992.
12. Vajda Endre (ford.) : Marco Polo utazásai. Gondolat, 1973.
13. Arthur Waley (ford) : The travels of Alkimist. Recorded by his disciple
Li chih-chang.. Taipei, 1991.
Felhasznált irodalom :
1.
A.Amar : Mongolin tovcs tüüh. Ulaanbaatar, 1989.
2. A.S. Atiyah : A History of Eastern Christianity. Cambridge, 1968.
3. B. Barthold: O hrisztiansztve v Turkesztane. Zapiszki Vosztok.otd.Ruszkogo
Archeolog. Ob.t.VIII. 1894.p.1-32.
4. Benke József : Arab kalifák. Kossuth, 1994.
5. Bese Lajos : Néhány etnikai elnevezésről a Mongolok titkos történtéből. I.
Keletkutatás 1987. Ősz.pp.40-49.
6. Cs. Dalaj : Mongolin tüüh. (1206-1260). Ih Mongol ulsz. Ulaanbaatar, 1994.
7. Christopher Dawson : Mission to Asia. New York, 1955.
8. F.S. Drake : Nestorian monasteries of the Tang dynasty and the site of the
discovery of the Nestorian Tablet. Monumenta Serica, 1936-1937. Pp. 293-340.
9. Namio Egami: The Mongol Empire and the Christendom, San Paolo, 2000.
10. Erdélyi István - Sugár István : Ázsiai lovasnomádok. Gondolat, 1982.
11. ,Ecsedy Ildikó : Kínai csásázrok és alattvalók. Kossuth, 1992
12. ,R. Ghirsman : Az ókori Irán. Gondolat, 1985.
13. ,Hangay Zoltán : Pápák könyve. Trezor, 1991.
14. ,D. Hüühenbaatar : Mongol gürnij elcsin harilcaa. XIII. dzuun. Ulaanbaatar,
1962.
15. ,Lévay Mihály (szerk.) : A katolikus hittérítés története I. Franklin Társulat,
1937.
16. ,Ligeti Lajos : Az ismeretlen Belső-Ázsia. Atheneum, 1940.
17. ,Lin Gan: Turkchuud-in tuuh. Höhhot, 1998.
18. ,Lőrincz L. László : Dzsingisz kán. Pannon, 1991.
19. ,Sz.V. Malov : Pamjatniki drevnetjurkszkoj niszmennoszty Mongolii i Kirgizii.
Moszkva-Leningrád, 1959.
20. ,Desmond Martin : Prelimary report on Nestorian remains north of Kue-hua,
Suiyuan. Monumenta Serica, 1938. Pp. 232-249.
21. Moravcsik Gyula: A honfoglalás előtt magyarság és kereszténység. In: Emlékkönyv
Szent István király halálának 900. évfordulójára, MTA, 1938.
22. A. Mingana: The early spread of Christianity. Manchester, 1925.
23. ,David Morgan : The Mongols. Oxford, 1990.
24. ,F.W. Mote : Imperial China. 900-1800. Cambridge, 1999.
A. Mostaert : Ordosica. Les erkeüt descendants des chretiens medievaux, cher
les Mongols Ordos. Peking, 1933. pp.1-21.
25. ,Möngkedelger : Aibag-a gol dah tüühijn ul mör. Höhhot, 1997.
26. ,H. Njambuu : Mongol ündeszteni tovcs tüüh. Ulaanbaatar, 1994.
27. ,Pálfy Ilona : A tatárok és a XIII. századi Európa. Budapest, 1928.
28. ,Paul Pelliot : Notes on Marco Polo. I-III. Paris, 1959.
29. ,H. Perlee : Mongol ard ulszin hot szuurin tovcsoon. Ulaanbaatar, 1961.
30. ,Polonyi Péter : Kína története. Maecenas, 1994.
31. ,Igor de Rachewiltz : Popal envoys to the Great Khans. California, 1971.
32. ,Morris Rossabi : Khublai Khan. Los Angeles, 1988.
33. ,Schütz Ödön : Ilkánok és mamelukok harca a Szentföldön a hátországért.
Keletkutatás, 1990. Ősz. Pp. 3-22.
34. ,Denis Sinor : The Cambridge History of Early Inner Asia. Cambridge, 1990.
35. Timkó Imre : Keleti kereszténység, keleti egyházak. Budapest, 1971.
36. Vanyó László : Az ókeresztény egyház és irodalma. Ókeresztény írók sorozat
I. Szent István Társulat, 1988.
37. Vásáry István : A régi Belső-Ázsia története. Szeged, 1993.
38. Vasiliev : History of the Byzantine Empire. 324-1453. Vol.I-II. University
of Wisconsin Press, 1980.
39. B.J. Vladimircov : Tureckije elementi v mongolszkom jazike. Sz-Peterburg,
1911.
40. Devin De Weese : The influence of the Mongols on the Religious Consciousness
of 13-14 century Europe. In : Mongolian Studies. Journal f the Mongolian Society.
Vol. V. 1978-1979. Pp.41-78.
Jegyzetek:
1
Vanyó 1988, VII.32.
2 Vanyó 1988.VII.34.
3 Vanyó, 1988. VII. 34.
4 Artner,1946. P.400
5 Máig nem tisztázott az egyháztörténetben, hogy Nesztoriosz ismerte-e őt személyesen,
vagy csak tanításairól hallott.
6 Budge, 1928. P.175.
7 A szakirodalom az indiai keresztényeket Tamás-keresztényeknek nevezi, első
missziónáriusuk, Szent Tamás nevéről.
8 A megmaradt monostorról említést tesz Saeki japán tudós. (Saeki, 1938.p. )
2000. augusztusi látogatásom alatt meglátogattam a megmaradt nesztoriánus pagodát,
ahol a gondnok még a Ta-chin-ssu nevet említette. Sajnos, a pagoda rossz állapota
miatt belülről nem látogatható, az aljában és környékén taoista szentélyek vannak.
Lin Gan.284.
9 Barthold.p. 275.
10 Moravcsik, 58.
11 Mingana, 11.
12 A városfalak romjai, valamint néhány templomi díszítés a mai napig fennmaradt,
Kína, Belső-Mongólia Autonóm Tartományban.
13 A mongol világbirodalomban virágzó város jelenleg romos állapotban van, sőt
az évszázados maradványokat, emlékeket, keresztény írásos emlékeket, faragott
oszlopfőket a XX. század első felében a külföldi expedíciók magukkal vitték,
így csupán a helyi hatóságok által felállított emlékoszlop és a környékbeliek
emléke őrizte meg egykori nagyságát.
14 L. Egami, 9.
15 Rasid-ad-din említi Körgüzként az öngüt uralkodót.
16 Marco Polo II.könyv 40. fejezet
17 Rasid-ad-din: Suudrin chuulgan.
18 Tooril kán neve a magyar turul szóval mutat rokonságot. A kereit uralkodó
a mongol forrásokban Ong kán néven is szerepel, ami onnan szármatik, hogy a
Kínát uraló dzsürcsi dinasztia szolgálata elismeréséül a "wang", azaz
herceg rangot adományozta neki.
19 Perlee, 1960. P.97.
20 A kereit népnevet uralkodó névként használja a forrás.
21 Budge, 1928. p.35.
22 Siremün Ögödej kán unokája volt, Güjük kán halála után (1248) rövid ideig
uralkodott.
23 A mongolok titkos történetében (202) Kurcsakusz Dzsingisz kán ezredparancsnoka.
Máshol Kurcsakusz-bujruk a kereit Tooril kán apja. (MTT, 150)
24 Rasid-ad-din T.1 kn.2.p.188.
25 MTT 150. A terszüt szó a középkori Tarsia földrajzi elnevezésére vezethető
vissza, ami a keresztények, a nesztoriánus ujgurok lakhelyére utalt. A terszüt
szó a mongol nyelvben a keresztényeket jelöli. A szó mai napig fennmaradt, bár
jelentése kissé módosult. A mai nyelvben pogány, tehát nem buddhista jelentésű.
26 A najman népnév nyolcat jelent, a kánságot nyolc vezető törzs irányította.
27 Mote,1999. P.407.
28 Töregene hadifogolyként került merkitekhez, és ott Kudu előkelő felesége
lett, majd amikor Temüdzsin legyőzte a merkiteket, Töregenét harmadik fiának
adta feleségnek. (MTT 198)
29 Szorkaktan- beki négy fia : Möngke, a negyedik mongol nagykán, Kubiláj, az
ötödik mongol nagykán, Hülegü, a perzsiai mongol kánság megalapítója, valamint
Arik-Böke, a mongol tartomány ura.
30 Rossabi, 1988. p. 13.
31 Nicholas Poppe és Grigorjev szerint ezek a földrajzi nevek az erkeün szóból
származnak. In : Poppe : Mongolszkij szlovar Mukamad al- Adab. P.164.
32 A burját sámándalban előforduló Tarsza szót a középkorban a keresztények
elnevezésére használtak.
33 A törzsek nevei fordításban : nagy kereit, kis kereit, fekete kereit és fehér
kereit. Ők a X-XIII. század között a mongol pusztákon élt kereit népcsoport
nevét őrizték meg.
34 H. Njambuu, 1994.p.90
35 H. Njambuu, 1994.p. 68
36 Pelliot,1959.p.113.
37 Najan
Dzsingisz kán bátyjának, Ücsegin dédunokája volt, a kínai források Bilgütej-nek
hívták. Najan fellázadt Kubiláj ellen, aki száműzte őt Mandzsúriába. L. Pelliot,
1959.pp.788-789.