A MANKALA TÁBLAJÁTÉK
Vásárlás
Nyiredy Barbara és Tokaji Zsolt: Mankala, Afrika ősi táblajátéka
Mankala webhelyek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Az ősi mankala játék eredete homályába vész. A világ legrégibb (stratégiai) táblajátékának is mondják, sok száz néven ismerik és több tucat változatát játsszák Afrikában, Ázsia egyes részein, a Nyugat-Indiai szigeteken és Dél-Amerikában is. A legnagyobb népszerűségre Afrikában tett szert, hiszen a kontinens szinte valamennyi térségében játsszák. Itt jelentősége nem ritkán túlmutat egy egyszerű táblajátékén, kiemelkedő szerepet kap rítusok, ceremóniák, ünnepek (temetések, esküvők stb.) alkalmával is. Nem ritkán az uralkodói udvar legmagasztosabb rítusainak kellékeként találkozunk vele, az uralkodó beiktatáskor e játékkal bizonyította azt a stratégiai képességét, higgadtságát és bölcs előrelátását, mellyel majdan népét oltalmazza és kormányozza. Széleskörű elterjedtsége magyarázza, hogy mind magának a játéknak, mind az ehhez használt táblának megannyi változata létezik. Ezek közül most a mankala játék egyik legegyszerűbb szabályát adjuk közre:

Tábla: két sor, soronként hat lyukkal, a tábla két végében 1-1 gyűjtőrekesszel (mindig a nekünk jobb kézfelőli gyűjtőrekesz a sajátunk).

Játékosok: kettő (vagy két csapat) a tábla egy-egy oldalán, mindkét játékos az előtte levő mező hat lyukával játszik.

Figurák: 48 mag, kavics vagy golyó mindkét félnek 24 (ezeket nem kell egymástól megkülönböztetni).

Nyitó helyzet:

1. Kezdetben mindkét játékosnak 24-24 golyója van melyet négyesével helyeznek el a saját mezőjének hat lyukába, vagyis minden lyukban 4 golyó legyen.

2. Bármelyik játékos kezdhet, mégpedig úgy, hogy a kezdő játékos a saját térfelének bármelyik lyukát tetszőlegesen kiválasztja, és az abban elhelyezett négy golyót az óramutató járásával ellentétes irányba haladva egyesével elhelyezi a következő négy lyukban.

3. A második játékos szintén kiválasztja a saját mezőjének bármelyik lyukát és hasonlóképpen folytatja a szétosztást.

A játék menete:

Az ellenfelek felváltva lépnek. Egy-egy lyukban lévő golyók elfogására akkor kerül sor, ha valamely lépésben az utolsónak letett golyót olyan lyukba sikerül letennünk, amelyben korábban 1 vagy 3 golyó volt (és így most 2-re vagy 4-re egészült ki a számuk), ekkor ezeket a golyókat zsákmányként levesszük és a saját gyűjtőrekeszünkbe helyezzük, ezeket a játszma végén összeszámolják.

A játék vége:

A játék akkor ér véget, ha az egyik játékosnak már nem marad golyója a saját térfelén, és ezért nem tud lépni. Ekkor a táblán maradt valamennyi golyó az ellenfélé lesz. Az győz, akinek végül is több golyót sikerült zsákmányolnia.
 
 

KELLEMES IDŐTÖLTÉST, JÓ JÁTÉKOT!