Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

VÁROS (cheng)
Kína első városai az i. e. II. évezred derekán alakultak, ezek kezdetben egy-egy nemzetség, fejedelemség székhelyei voltak. A történelem során Kína jelentősebb fővárosai Luoyang, Changan (a mai Xi'an), Hangzhou, Nanking és Peking voltak. A városok kijelölésekor, alapításakor, akárcsak bármilyen egyéb építkezés alkalmával előzetes számításokat, jóslásokat végeztek. A földjósok voltak hivatva arra, hogy mágikus eszközökkel, és okkult számításokkal felmérjék az adott terület alkalmas voltát, és kijelöljék az építkezés megkezdésének nepját (födjóslás). A hagyományos kínai városok déli tájolásúak és szinte kivétel nélkül négyzetes alaprajzolatúak, amely alak a Földet hivatott jelképezni. A városokat egy külső és egy belső városfal vette körbe (fal). A falakon a négy égtáj irányában elhelyezett kapun lehetett a városba jutni. Ezeket a kapukat éjszaka becsukták és csak hajnalban nyitották ki. A városok egy-egy erényekben gazdag kormányzóját, elöljáróját halála után legendák vették körül. Ezen legendák esetenként arról szóltak, hogy az illető a túlvilágról segít a városnak és lakosainak. Ezeket a legendás személyeket nem ritkán isteni rangra emelték, és kinevezték őket a város patrónusának. Tiszteletükre templomokat építettek, ahol áldozatokat mutattak be. A történelem során 1500-2000 ilyen városvédő istent (cheng huang shen) jegyeztek fel a krónikák. Egy városnak akár több istene is lehetett. Mindegyiknek megvolt a pontos és gondosan írásban foglalt életrajza. A nép olykor ezeket a városvédő isteneket bódhiszattvának tartotta. A tiszteletükre végzett rítusok és szertartások fontos helyet kaptak a városok lakóinak vallásos életében. A városvédő istenek gyakran bírói szerepkört is elláttak, hiszen úgy tartották róluk, hogy mindenről tudnak, mindent látnak és feljegyeznek, ami a városban történik. Ezért a legfontosabb ügyeket a templomban tárgyalták.