Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Haiku Hinduizmus, jóga India Indonézia Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

TRIGRAMM, A NYOLC (ba gua)
A nyolc trigramm az ókori kínai mitológiában és természetfilozófiában a fényes, férfi princípiumot szimbolizáló, folytonos vonalból álló yang és a sötét, női princípiumot szimbolizáló, szaggatott vonalú yin vonalak nyolc különféle alakzata. A nyolc alakzat mindegyikében három elem: pl. a három folytonos vonal az ég (tian) fogalmat jelöli, a három szaggatott vonal pedig a földet (gun). Az ősi mítoszokban az osztályozás e rendszerének feltalálását Fuxi ősatyának tulajdonítják. A YIJING (Változások könyve) traktátusban részletesen kidolgozott ba gua-rendszer volt az alapja a Távol-Kelet ókori és középkori természetfilozófiájának. E rendszer segítségével próbálták kifejezni a természeti jelenségek és az emberi lét sokféleségét. A nyolc trigrammot általában kör alakú táblázat formájában ábrázolták, amelyet gyakran egy nyolcszögbe rajzoltak bele, Később megkettőzték a vonalak számát, a nyolc trigramm mindegyikét kombinálták egymással, s így alakult ki a (8 ´ 8) hatvannégy hexagramm, amelyet a jósok használtak.