Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Hindu templomok

Indiában a legtöbb templomot Visnu különböző formáinak szentelik. Govinda, Krisna, Madhuszúdana, Naraszimha, Mádhava, Késava, Nárájana, Padmanábha, Párthaszárathi az Istenség Személyiségének legkedvesebb alakjai. Isten a szentírások tanúsága szerint számtalan formába terjeszti ki magát, azonban e formák egyike sem különbözik a másiktól. Visnunak 4 karja van, amelyek mindegyikében valamelyik isteni jelvényét - kagylókürtöt, harci korongot, buzogányt és lótuszvirágot - tartja. E négy jelkép között a korong, avagy a csakra a legfőbb. Ez a fegyver annak a hatalomnak a jelképe, amellyel Isten a létező világ egészét irányítja. A Visnu-templomok csúcsán is e harci korong jelképe látható. Az emberek már messziről megpillanthatják azt, s emlékezhetnek Visnura, akit életük uraként imádnak. Ezt a szempontot nagy figyelemmel követik még ma is Indiában, amikor egy új templomot építenek.
A templom oltárán álló múrtik (Isten adott formáját ábrázoló szobrok) lehetnek mozdíthatóak (dhruvabéra) vagy mozdíthatatlanok (acsala). A mozdulatlan múrtik általában nagyok, és valamilyen kőből (például márványból) készülnek. A mozdítható múrtikat bronzból vagy öt, illetve nyolc fém ötvözetéből készítik. Ünnepi alkalmakkor gyakran kiviszik őket a templomból, és nagy felvonulással gyakran egy elefánt hátán bejárják velük a környező vidéket. A hívek ilyenkor követik a felvonulást. Vannak úgynevezett "csala-acsala", vagyis mozdítható mozdíthatatlan múrtik is. Ilyen például Jagannátha Purí hatalmas templom múrtija, aki évente egyszer kimegy a templomból egy szekérutazásra (ratha-yátrára).

A templomok építésének alapelvei

A templomtervezés alapelvei Indiában szintén a védikus szentírásokon (sásztra) nyugszanak. A Silpa-sásztra és a Sztápana-sásztra teljes részletességgel leírják, hogyan és milyen szempontok szerint kell egy templomot felépíteni. A templom tervezője hagyományosan egy úgynevezett "sztrapati", vagyis egy olyan indiai építész, aki tagja egy hiteles, lelki tanítványi láncolatnak. A templomépület különböző szintjeinek építését kizárólag asztrológiailag kedvező időpontokban kezdik el. A templom legfontosabb része a központi szentély vagy garbha-griha, ahol a templom fő istensége, múrtija áll. A dél-indiai templomok négyzet alakú templomszobáit általában alacsony tető fedi, a bejárati ajtón kívül nincs más ajtó, sem pedig ablak. A múrtik fölé általában torony magasodik. Az észak-indiai templomokban ezt a tornyot nagyon magasra emelik, délen azonban kissé alacsonyabbak. A főbejárat mindig kelet felé néz. A templom falain (prahara) belül gyakran olyan istenségek kisebb templomait találhatjuk, amelyek a fő múrtikkal állnak kapcsolatban. Visnu templomaiban ezek általában Szítá, Laksmí, Hanumán vagy Garuda, Siva templomaiban pedig Párvatí, Ganésa és Subrahmanya.

A dravida templomok szerkezete

A dravida stílus különösen a dél-indiai, kőből épült templomokra jellemző. A templom alapja lehet négyzet alakú, csillag alakú, illetve nyolcszögletes. Ezekhez a templomokhoz gyakran építenek gopuranokat, melyek a bejáratok fölött magasodó hatalmas tornyok; vimanát, mely a múrtik oltára fölött álló torony, valamint hosszú oszlopcsarnokokat és folyosókat. Egykoron a gopuranok voltak a város legmagasabb építményei. A templomban a legtisztább hely az oltár (pirtha). Ez a központi, belső szentély legfontosabb része. A belső szentélyt, ahogy már említettük, garbha-grihának vagy anyaméh-teremnek nevezik. Itt helyezkedik el a templom fő istenségének oltára. Azért kapta ezt a nevet, mert általában az egész terem sejtelmes félhomályban úszik, és a teremben nincs más szobor, csak a templom legfőbb múrtija, amely viszont fényárban úszik az őt megvilágító mécsesektől. A templomnak általában ezt a részét építik meg először, de még ennek megkezdése előtt elvégeznek egy fontos ceremóniát, a megtermékenyítő (garbadhana vagy garba-nyásza) szertartást. Gyakran kiépítenek egy ösvényt, amelyen a zarándokok könnyedén körbejárhatják a múrtikat (pradakshina). A belső oltár (sanctum sanctorum) tetején egy piramis alakú torony van, melyet igen magasztosan vimanának vagy sikharának neveznek. Ezt a tornyot Visnu templomaiban csakrával, Siva templomaiban pedig háromágú szigonnyal díszítik, koronázzák. A belső szentélyt kisebb oltárok veszik körül. Kívülről előterek (mandapa) és oszlopsoros folyosók övezik. A mandapa szó olyan fedett, nyitott vagy zárt helyiségre utal, amelyet oszlopok tartanak, és a templom szentélyéhez kapcsolódva vagy attól függetlenül helyezkedik el. A mandapákhoz egy vagy több előcsarnok vagy hall tartozik, ezek a belső szentélyhez vezetnek. A belső szentély és a főoltár előtti pavilon egy előcsarnokon keresztül kapcsolódik egymáshoz. Ezt aráha mandapának vagy antaralának nevezik. A szentély előtt közvetlenül egy szögletes terem található (mukha mandapa), ahol a hívek állhatnak, és gyönyörködhetnek a templom múrtijaiban. A niti-arcsana mandapa az a hely, ahol a fő múrti kicsi (mozdítható) formájának napi imádatát végzik. A lépcsősort, ami az első prakarát a központi szentéllyel köti össze, sopanának hívják. Ezzel szemben található a legnagyobb, központi mandapa. A kisebb oltárokon más múrtik (Laksmí vagy Párvatí) találhatók, ők a fő múrti társai. Ezeket az oltárokat a rajtuk lévő múrti saját szentélyeként kezelik, amely körül szintén egy körfolyosó (pradakshina-patha) vezet körbe. Sok templomban láthatunk olyan csarnokokat, amelyek aprólékosan faragott kőoszlopaikkal nyilvános helyiségként szolgálnak (ranga-mandapa). Vannak termek alkalmi áldozatok bemutatására (jagja-sala), az elbeszélő táncelőadások bemutatására (nritya-mandapa), a fesztiválokhoz használt eszközök tárolására (vahana-mandapa), házasságok kötésére (kalyana-mandapa), a harinámokon, énekes felvonulásokon résztvevő múrtik szolgálatára (asthara-mandapa) vagy öltöztetésére (alankara-mandapa), nagy mennyiségű víz tárolására (vasanta-mandapa), illetve fesztiválok megrendezésére (atsara-mandapa).
A templomokban ezenkívül van egy kincstár, egy konyha (paka-sala), egy tároló helyiség (ugrana) és egy étkező is. A belső szentély bejáratát egy zászlórúd (dhvaja-stambha) jelzi, amely mellett egy emelvény található az ételfelajánlások (bali-pitha) számára. Ettől nem messze található az a hely, ahol a templom imádott istenségének hordozó állata áll (vahana-mandapa). A Visnu-templomokban ez Garuda madár, Siva templomában pedig Nandi bika. A templomok nagy részéhez tartozik egy mesterséges tó (teppakulam), egy virágoskert (nandaván) és egy templomi szekér (ratha) is. A fesztiválokon a körmenetben résztvevő múrti e szekéren állva vonul végig az egész városon, nagy parádéval. Ilyenkor sok ezer ember csatlakozik az ünnephez. A templom egészének területét magas fal (prakara) öleli körül, belépési lehetőséget pedig tornyos kapuk (gopurámok) biztosítanak. A közvetlenül a szentélyre néző kaput mahadvárnak hívják, s általában ez a templom főbejárata. A bejáratok felett lévő piramis alakú tornyok körülbelül 50 méter magasak, s különböző félistenek, démonok, emberek és állatok cirádás szobrai díszítik őket gyakran rikító színekben pompázva.

A dravida templom körkörös régiói

A templomkertet, a csarnokokat és a tavakat egy vagy akár több fal (prakara) is övezheti. Ez a falrendszer különösen a dél-indiai templomokra jellemző. Ez a prakara a templom szépségében és biztonságában egyaránt fontos szerepet játszik. Még 200 évvel ezelőtt sem volt szokatlan, hogy egy templomot megtámadtak és leromboltak. E falak viszonylag erős védelmet biztosítottak a templom számára.
A belső szentélyt (garbha-grihát) az első prakara öleli körül, amelyet antara-mandalának hívnak. Az első prakara által elkerített rész általában egy keskeny folyosó, amelyen a hívek körbejárhatják a belső szentélyt. Azt a lépcsősort, amely az első prakarát a központi szentéllyel köti össze, sopanának hívják.
A sopana előtt a templom fő csarnoka (mandapa) található. A fő mandapa és az antarala-mandala körül húzódik a második, az antahara. Ez egy széles verandát alkot, melynek négy bejárata van, viszonylag nagy kapukkal. A következő, elkülönített részt madhyaharának hívják. A negyedik, különálló terület a bhagahana. Ez alakítja ki a templomi fesztiválokon a körmenet útját. Az ötödik fal a maryada vagy a határfal. Ez az utolsó prakara.

A templomok függőleges felépítése

Egy templom 6 fő függőleges részre osztható:
1) A templom alsó része az alappal és a padlóval (ahisthána vagy adhara);
2) a kőfalak a beléjük ágyazott oszlopokkal, melyek kissé kiemelkednek a falak síkjából;
3) a tető az oszlopok felett;
4) a párkány;
5) a kupolatető (sikhara vagy sirah), amely a párkányzatra épül, és az oltár fölött helyezkedik el, valamint a dísztorony
6) és templomcsúcs.
A három utolsó elem alkotja a sikharát, a garbha-griha fölött lévő tornyot. A sikhara kifejezés általában a szentély fölötti építményre vonatkozik, nem pedig a környező falaknak a bejárat fölötti építményeire.

Észak-India templomai

Az észak-indiai templomok stílusát "nagarának" hívják. A templomtornyok gyakran spirálmintákkal díszítettek, szerkezetük azonban a nagara építészet jellegzetességeként az alapjuktól a csúcsukig négyzet alakú. A templom részei a garbha-griha, a prakara, az upa-tirtha, a khanda, fő tirtha, a ksétra, a mandala valamint a désa. A belső szentélyt (oltárt) deulnak hívják.

Templomi papok

A templomok múrtijainak imádatát a papok vagy "arcsakák" és segítőik a "paridzsardzsakák" végzik. A papok kizárólag bráhmanák lehetnek, hiszen csak ők mehetnek be a legbelső szentélybe, és kizárólag ők imádhatják, illetve érinthetik meg a múrtikat. Még a nekik főzött ételt is csak bráhmanák készíthetik el. E papok többnyire brahmin (bráhmana) családokban születtek, de a szentírások szerint még ha valaki más társadalmi rendben születik is, megfelelő lelki avatás által bráhmanává válhat. Az indiai kasztrendszerben ezt az alapelvet a legtöbben (de főleg az ortodox bráhmanák) már elfelejtették. Azt tartják, hogy csak az lehet bráhmana, aki ilyen családban születik meg. A szentírások tradícionális, komoly lelki elveken alapuló tanítványi láncolatai azonban hangsúlyozzák, hogy egy embert kizárólag a tulajdonságai tehetik bráhmanává. E tulajdonságok a béketűrés, az önkontroll, a lemondás, a külső és belső tisztaság, a tolerancia, az alázatosság, a tudás és a vallásosság, amelyek által valaki képesítetté válik arra, hogy a szentírásokat és az emberi élet valódi célját eredményesen tanulmányozza. Egy ilyen személy alkalmas arra, hogy más emberek tanítója legyen, segítve őket a lelki megvalósítás útján.

Templomi szabályok

1. Indiában a látogatók számára az egyik legfontosabb templomi szabály a visszafogott öltözködés. A férfiaknak a hosszúszárú nadrág, a nőknek pedig a hosszú, bokát is elfedő szoknya vagy szári javasolt. A hölgyeknek ajánlott befedni a fejüket, amikor a templomba lépnek, különösen akkor, ha a múrtik belső szentélyének ajtaja nyitva áll. Ezt megtehetik egy egyszerű sállal, vagy ha szárit viselnek, akkor annak fejrészével.
2. Fontos előírás, hogy a templomba való belépés előtt a látogatóknak le kell vetniük és az épületen kívül kell hagyniuk a cipőjüket.
3. Sok templomba csak hinduk léphetnek be, s ezt az előírást a templom vezetői illetve őrei nagyon szigorúan betartatják. E szabály durva megsértése esetén akár erőszakot is alkalmaznak, tehát elővigyázatosnak kell lenni.
4. Ősi szokás, hogy ha valaki meglátogatja Isten templomát, mindig visz valami ajándékot a múrtinak. Egy kis gyümölcsöt, vagy a templom fenntartására szánt pénzt mindenhol szívesen fogadnak. Fényképeket készíteni általában nem szabad, de előfordul, hogy egy kis adomány fejében ezt is engedélyezik.
5. A templom területén a dohányzás szigorúan tilos.
6. Állati bőrből készült tárgyakat nem szabad bevinni a templomokba, mert az tisztátalannak számít, s más élőlény életének kioltásából származik.
7. Férfiak és nők nem érinthetik meg egymást a templomban, s viselkedésüknek mindig tiszteletteljesnek kell lennie a templomi látogatás alatt.
8. Hagyomány, hogy látogatók a templomi múrtikat körbejárják egy közvetlenül erre a célra kialakított folyosón. Ez a szentírások szerint a tisztelet egyik kifejezése.
9. Nem szabad a templomban hangoskodni, nevetgélni és szaladgálni. Gyakorlatilag minden olyan dolog tilos, amely megzavarja a templomi élet gyakorlatát vagy a vallásos áhitatot.
10. Ha egy hindu templomban járunk, legyünk mindig alázatosak és érdeklődők.

Templomi imádat

Templomi látogatások során megfigyelhető, hogy a hindu templomok imádati rendszere a nyugati zsidó-keresztény kultúrkör gyakorlatától teljesen eltérő. E templomokban Isten szobor formáját - amelyet nemcsak az Ő hiteles képviselőjének, hanem Magának Istennek fogadnak el - változatos kellékekkel imádják.
Ez az imádat általában a következő felajánlásokból áll:
reggel a múrti megfürdetésével kezdődik a nap, majd az öltöztetés, különféle ételek felajánlása, árati, felvonulások és ünnepségek következnek. A templomi imádatot "púdzsának", az imádatot végző papokat pedig púdzsáriknak nevezik. A vaisnavák Krisna vagy Visnu templomaiban főként a következő 16 részből álló imádatot ajánlják fel a templom múrtijainak:
1. ülőhely (ászana) felajánlása a mozdítható múrtinak, aki a templom fő múrtiját képviseli;
2. az Úr üdvözlése (szvagata);
3. víz felajánlása az Úr lótusz lábaihoz (padja);
4. kedvező dolgok felajánlása (arghja);
5. víz felajánlása a száj kiöblítésére (ácsman);
6. ismét valamely kedvező dolog felajánlása (madhuparka);
7. víz felajánlása a múrti szájához (punar-ácsman);
8. a múrti megfürdetése (sznána);
9. tiszta ruha felajánlása a múrtinak (vastra);
10. korona és ékszerek felajánlása (ábharanáni);
11. szantálfapép felajánlása (gandha);
12. virágok felajánlása (puspa);
13. füstölő felajánlása (dúpa);
14. ghíből (tisztított vaj) készült lámpások felajánlása (dhípa);
15. ételfelajánlás (naivedja) és
16. imák felajánlása (pranáma).
Az imádat más formái közé tartozik az oltár tisztítása, tükör, árati s hangszeres zene felajánlása, védikus himnuszok éneklése, valamint a naponta többszöri ételfelajánlás.
Az imádat kora reggel, hajnali 4 és 5 óra között kezdődik, s egész nap, körülbelül este 9 vagy 10 óráig tart. A templomban a vendégeknek kínált édes folyadék az a víz, melyben reggel a múrtit fürdették. E fürdetést minden reggel elvégzik, amelynek során általában tejet, joghurtot, ghít, cukrot, mézet és vizet használnak. A fürdetés során dicsőítő imákat is énekelnek, s a ceremóniát követően a múrtit új ruhába öltöztetik, s felékszerezik. Ezután ajánlják fel mindazokat az ételeket, amelyeket a reggeli órákban főztek.
A napi imádat mellett rendszeresen kisebb-nagyobb ünnepségeket is tartanak az Úr tiszteletére, amelyet a város és a környékbeli falvak lakói is meglátogatnak.

A templom fő istenségének társa

A fő templomi múrti mellett általában ott áll az adott imádott istenség társa is. Krisna templomában Rádháránít vagy Rukminít, Visnu templomában Laksmít, Siva templomában pedig Párvatít láthatjuk. A Krisna-templomokban Rádhá közvetlenül Krisna mellett áll, a Visnu-templomokban azonban Laksmí, az Úr Visnu lábainál vagy közvetlenül mellette ül. Néha - mint például Tirupatiban - a fő múrti hitvese lehet egy kicsit távolabb, egy másik templomban. Srí Vénkatésvara (Visnu) hitvese, Srí Padmávatí Tirucsanur városában található, 23 kilométerre a tiruvalai főtemplomtól. Hasonlóan a Rukminínek, Srí Krisna feleségének szentelt templom is Dváraká városán kívül van, néhány kilométerre a Krisnának szentelt dvárakái főtemplomtól.

 

Templomok és templomvárosok

Tirupati

Tirupati városa Srí Vénkatésvara (Srí Krisna vagy másnéven Báládzsí) otthona. Egész Indiában ez az egyik leglátogatottabb temp-lom. Egy átlagos napon több mint 25 ezer ember jön el, s ajánlja hódolatát az Úr előtt. A templom egy festői dombtetőn helyezkedik el, és nagyon békés, lelki atmoszférát áraszt. A tirupati templomot tekintik az egyik legfontosabb templomnak Dél-Indiában. Külföldiek is beléphetnek a templomba.

Srírangam

Itt Srí Ranganátha, Visnu egyik formája tiszteletére áll egy pompás templom. Azok, akik nem Indiában születtek, nem léphetnek be a belső szentélybe, de a templom más részei nyitottak a nyugati turisták számára is.

Dzsaipur

A dzsaipuri Govindadzsí templom Rádhá - Govinda múrtijai egész India leggyönyörűbb múrtijai közé tartoznak. Govindadzsí múrtiját körülbelül 5000 évesnek tartják. A hívek rendkívüli lelkesedése nagy hatást gyakorol a templomba belépő látogatókra. A hajnali öt órakor kezdődő mangala-árati szertartás különleges élményt jelent. Az áhítatos éneklés, a hangszeres zene rendkívül bensőséges lelki hangulatot áraszt.

Madurai

A Ménaksi templom az Úr Sivának és hitvesének, Ménaksinak van szentelve. Hatalmas és ősi templom, rendkívül hatásos építészeti megoldásokkal és faragványokkal.

A májápurai ISKCON-templom

Ez a templom Srídháma Májápurában körülbelül egy kilométernyire van Srí Csaitanja Maháprabhu szülőhelyétől. Májápura autóval körülbelül 4 órányira van Kalkuttától északra, Navadvípa városával szemben, a Gangesz másik partján. Az Isten iránti rendkívüli odaadás és az imádat hangulata különlegesen erős e vidéken. A májápurai ISKCON (International Society for Krisna Consciousness - a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezete) templomában Rádhá és Krisna, valamint nyolc fő társuk, a gópik gyönyörű, életnagyságnál is nagyobb múrtijait láthatjuk.

Udupi

Udupi csodálatos templomában található Krisnának az a múrtija, melyet valamikor a nagy vaisnava tanító, Madhvácsárja avatott be. Szinte minden este hatalmas szekérfelvonulást tartanak e városban, mely során a "fesztiválmúrtit" a szekérre helyezve a hívek végigvonulnak a főutcán.

Náthdvára

E város legfontosabb lelki központja Náthdzsí (Gopála) temploma, amely a rádzsasztáni Udaipurtól 60 km-re északra található. Az Úr Krisnának ezt a múrtiját eredetileg a Góvardhana-hegynél imádták Vrindávanában. A Náthdzsí iránti rendkívüli odaadás egész Indiában egyedülálló.

 

Templomi szójegyzék

antarala - oszlopos terem

csaitja - buddhista templom, buddhista imádatterem

csakra - Visnu korongja, amelyet a Visnu-templomok tetején találhatunk

darvasa - ajtó, kapu

dvarasambha - zászlórúd

deo - az orisszai templomokban ez megegyezik a vimanával, a tornyos szentéllyel. Egy négyzet alakú belső lakhely, ahol a fő múrti elhelyezkedik.

dvárapana - az ajtónálló szobrok a hindu és a buddhista templomok kapuiban

garbha-griha - belső szentély vagy oltárszoba, ahol a templom fő múrtija áll.

gókura - aprólékosan kifaragott, magasba törő tornyok a templomok kapui fölött

gurtvara - szikh vallásos épületegyüttes, amelyben általában van egy templom és egy vendégház

mandaka - a templom termei, gyakran sok oszloppal. Ezek általában egy vagy több bejárati verandát vagy termet képeznek, amelyek a vimanába, a belső szentélybe vezetnek

nandavána - virágoskert

nrita vandaka - táncterem

prakara - a templomot körülvevő magas falak

pitha - a múrti oltára vagy emelvénye. A pitha a belső szentélyben van

sikhara - görbe templomtorony vagy csúcs. A belső szentély teteje. Az Úr Visnu templomában egy cakra, az Úr Siva templomában egy háromágú szigony koronázza meg

sztupa - félgömb alakú buddhista imádatra szolgáló emlékmű

vahana mandaka - itt helyezkedik el a múrti hordozója (vahana), például Visnu hordozója Garuda, vagy az Siva bikája, Nandi

vihára - buddhista kolostor

vimanam - a múrti szentélye fölötti torony