Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

temetés
(kínaiul: zang)

A régi Kínában a konfuciánus rituálék egyik legfontosabbika az idősebbek haláléhoz, a temetéshez kötődtek. A temetéshez kapcsolódó szertartások szabályait már a legrégibb konfuciánus szent könyvekben lefektették. A temetési előkészületek már a halál előtt elkezdődtek. Ezek közül a legfontosabb volt a koporsó beszerzése. A buddhizmus térhódításáig a koporsóba temetkezés volt a legelterjedtebb Kínában. A halál bekövetkeztekor, az elhunytat megmosták, díszesen felöltöztették. A temetés szertartásait mindig az elhunyt legidősebb férfitagja, általában a legidősebb fia vezette. Ezt követően az elhunyt rangjától függően, maximum 3-7 napig a ravatalon maradt. A ravatalozás után a holttestet és vele apróbb holmijait, ékszereket, könyveket, ételt, italt, füstölő- és illatszereket a koporsóba helyezték. Ezután következett a halottbúcsúztatás, a siratás, a látogatások és a részvétnyilvánítások, akár több héten keresztül. Ez idő alatt a lezárt koporsó mindvégig a házban maradt. Asztrológus segítségével kijelölték a temetés szertatásának elvégzéséhez legszerencsésebb napot. Így a koporsó akár hetekig vagy hónapokig is az udvaron állhatott. Az alkalmas napon a halottas menet elindult a családi sírhelyhez és a koporsót leeresztették a sírba. A patriarchális nagy család minden tagjának elengedhetetlen kötelessége volt a gyász. Aprólékos részletességgel írták le, hogy a családon belül, rokonsági foktól függően kinek hogyan és meddig kell gyászolni. A leghosszabb gyászt a szülők halálakor kellett gyakorolni, ez három teljes éven át tartott. A szülő halálakor fia és egész háznépe durva anyagból készült fehér gyászruhát öltött, böjtölt, gyékényszőnyegen aludt. Az ősök kultuszának fontos eleme volt az elhunyt ősök sírjainak rendszeres és körültekintő ápolása is. A társadalom minden rétegének legfontosabb szertartásai közé tartozott a temetés és a gyász. Anyagi helyzetétől függően mindenki megpróbált a lehető legtöbbet áldozni ezekre a rituálékra. Nem ritkán a család elszegényedéséhez vezettek a temetés költségei, a sírhely ára stb. Minél tehetősebb családról volt szó annál nagyobb pompával zajlott a ceremónia. A császár számára jó előre megépítették a síremléket. A Kínát egyesítő Qin Shi Huangdi sírját több évtizedes munkával építették. A Peking környékén ma is látogatható Ming császárok sírjait a 14-17. századig építették. Az arisztokrata családok is hatalmas föld alatti sírkamrákat, egész családi temetkezési helyeket építettek.

T. Zs.