Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

TAOTIE
A maszkszerűen kiképzett taotie az ókori rituális bronzedények leggyakoribb díszítőmotívuma. A maszkot síkban vagy domborműként mintázzák meg, s rendszerint egy szörny fejét ábrázolja, hatalmas golyószerű kidülledt szeme van, dús szemöldöke, és spirális vonalban tekeredő hatalmas szarvai, acsarkodóan nyitott szájában agyarakkal. A taotie-maszk olykor sárkány, kígyó, tigris sőt néha ember testéhez kapcsolódik. A taotie-maszk leírásáról, értelméről és rituális rendeltetéséről terjedelmes irodalom van. Először az i. e. 4-3. században írták le és nevezték meg a kínai irodalomban, ám ekkor már a kínaiak előtt sem volt világos valódi értelme. A kínai szerzők, amikor a taotie (falánk, mindent felfaló szörny) névvel illeték a maszkot kétségtelenül emberevő hajlamokat tulajdonítottak neki. Általánosan elfogadott véleményük szerint az ókori mesterek azért ábrázolták a szörnyet jól látható helyeken, hogy elijesszék az embert, emlékeztessék a mértékletességre, az önmegtartóztatásra, s undort ébresszenek benne a falánkság és mohóság iránt. Nagyszámú előfordulása és kétségtelenül rituális jellege miatt újabban azt tartják, hogy az ókori panteon központi helyét elfoglaló, egyetlen isten, Shangdi szimbólumának ábrázolása lehet, akit a források szerint szintén antropomorf jegyeket visel. Más értelmezések szerint csupán két ún. gui-sárkány egybetükrözéséből kialakított motívumról van szó.