Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Taizu (Északi Szung-dinasztia)

T'ai-tsu, pinyin átírással TAIZU (kínai: "Nagy Ősatya"), eredeti nevén CHAO K'ANG-YIN (szül. 927. Lo-yang, Kína - megh. 976. nov. 14. K'ai-feng), a kínai hadvezér és államférfi, 960-tól császár, a Sung-dinasztia (960-1279) alapítója, megkezdte Kína újraegyesítését, és jórészt neki köszönhető, hogy a Sung-dinasztia politikáját viszonylagos szólásszabadság, a közigazgatás megújulása, béke és stabilitás jellemezte.
Születésekor Kínában anarchia volt: a T'ang-dinasztia kihalása után (907) kínai és idegen hadurak foglalták el a császári trónt, rendszerint rövid időre, és uralmuk csak Kína északi részére terjedt ki; ugyanakkor a gazdagabb dél gyakorlatilag független fejedelemségekre tagozódott. Chao ősei dédapjáig visszamenőleg kitüntették magukat valamelyik uralkodó szolgálatában, katonatiszt apja pedig magas poszt birtokosaként hunyt el 956-ban.
Chao kb. 20 évesen egy katonai vezető (később a Chou-dinasztia második tagja) szolgálatába állt, és sikeres katonai akcióival csakhamar főparancsnok lett. Ura halála után trónját annak gyermekkorú fia örökölte. Amikor a kitajok és kínai szövetségeseik megtámadták az országot, Chao északra indult seregével, hogy feltartóztassa az inváziót, de katonái fellázadtak, mert nem voltak hajlandók egy kisfiú uralmáért harcolni. Ekkor letétette a hűségesküt tisztjeivel, akiknek arra is fogadalmat kellett tenniük, hogy a Chou-dinasztia még élő tagjait és tanácsadóikat nem bántalmazzák. Ezután Chao elfoglalta a trónt, és bejelentette a Sung-dinasztia megalapítását.
Az önálló kínai államocskák egymás után meghódoltak az új uralkodó előtt: 963-ban kettő önként csatlakozott a birodalomhoz, kettőt meghódított a császár, 976-ra pedig már övé volt egész Kína, az északi rivális állam kivételével, de Chao ennek a kitaj támogatóit is több csatában legyőzte. Már a végső leszámolásra mozgósította a seregét, amikor váratlanul meghalt. Öccse, a dinasztia második uralkodója, T'ai-tsung (976-997) fejezte be a félbe maradt művét, és csak Peking és a Nagy Fal közötti terület maradt a kitajok kezén.
A birodalom újraegyesítése nem volt kis feladat, már csak a függetlenségre törekvő tartományurak időnkénti lázongása miatt sem. T'ai-tsu azonban okult a T'angok hibáiból, ráadásul rendkívüli személyiség volt. Uralkodóként azt vallotta, hogy a sors juttatta a kezére a trónt, és az is fogja elvenni tőle. Gyakorta álruhában járt az emberek között, hogy gondjaikat megismerje. Rendszeresen tett magánlátogatásokat minisztereinél, hivatalnokait beszámoltatta a fontos ügyekről.

Rendkívül tevékeny ember volt. Olykor még császárként is személyesen vezetett egy-egy hadjáratot. A császári rendeleteket aláírás előtt elolvasta és megbírálta. Kormányzatának megszervezése nemcsak aktivitásáról árulkodik, hanem arról, hogy nem tartotta magát tévedhetetlennek. A hadügy, a pénzügy és az általános ügyek miniszterei közvetlenül neki voltak felelősek, nehogy bármelyikük kezében túl nagy hatalom összpontosulhasson; saját területükön ugyanakkor szinte szabad kezet kaptak. T'ai-tsu megerősítette a tartományok fölötti ellenőrzést, a kisebb közigazgatási egységek létére udvari hivatalnokokat, a helyi irányítás ellenőrzésére pedig pénzügyi tisztviselőket nevezett ki: 965-től minden adót közvetlenül a kincstárba vitetett. Egyik fő törekvése olyan hivatalnoki testület létrehozása volt, amelybe nem születés vagy császári kegy révén, hanem személyes érdemek alapján lehetett bekerülni. Ennek érdekében megszigorította a hivatalnoki vizsgát, és megtiltotta az udvaroncoknak, hogy jelölteket ajánljanak, a tanulók pedig a vizsgáztatókat nem tekinthették személyes pártfogójuknak. A bukottak fellebbezhettek hozzá, s a császár azonnal elrendelte a pótvizsgát, ha a részrehajlás gyanúja fölmerült a vizsgáztatókkal kapcsolatban. 973-tól a császári palotában kellett záróvizsgát tenni, majd a császár nyilvánosságra hozta a vizsgázottak rangsorát, továbbá új, magasabb hivatalnoki kategóriákat is bevezetett.
T'ai-tsu politikája minden magán viselte a jóakarat, az emberiesség, a konfuciánus etika jegyeit. Legyőzött ellenségeivel könyörületesen bánt, a trónról letett dinasztia tagjainak gondját viselte. Hadseregparancsnokait rendre arra intette, hogy kíméljék az elfoglalt települések civil lakosságát, ne öljenek, inkább ejtsenek foglyokat; közéjük tartozott például Li Yü költő is. Bukott minisztereinek nem kellett megtorlástól tartaniuk. Új törvényeket is hozott, amelyek a korábbinál szigorúbban léptek föl a korrupció és a hivatalnoki hanyagság ellen. Néhány korai intézkedésével a szegények sorsán és adóterhein igyekezett enyhíteni.