Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E F
G H I
J K L
M N O
P Q R
S T U
Ü V
W X Y
Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
SZERZETES
(heshang vagy seng)
A régi Kínában a szerzeteseknek alapvetően két fajtáját
kell megkülönböztetni. Az egyik taoista papok és szerzetesek rendje, a másik a
buddhistáké. A taoista szerzetesrend viszonylag késő, a 7-10. században alakult
ki, kétségkívül a buddhizmus hatására. A szerzetesek általában nagy kolostorokban
éltek. Cölibátust fogadtak, és napjaikat a munkán kívül a taoista klasszikusok
tanulmányozásával töltötték. Nagy könyvtárakat, gyűjteményeket hoztak létre. A
kolostorokban oktatással is foglalkoztak, a szerzeteseken kívül mágusokat, gyógyítókat,
jósokat és jövendőmondókat tanítottak. A taoista papok és szerzetesek kezébe összpontosult
a konfucianizmus által lenézett és megvetett, viszont a nép körében népszerű "tudományok"
zöme. Biztos megélhetést jelentett a kuruzslás, jóslás, földjóslás, horoszkóp-,
amulett-készítés és ördögűzés. A kínai buddhista szerzetesek szintén kolostorokban
éltek. A 6. századra negyvenhét országosan elismert kolostort tartottak számon
Észak-Kínában, és ezek mellett még majd kilencszáz kisebb-nagyobb működött. A
kolostorok lakói jól szervezett hierarchia szerint tagolódtak. A legalsó fokon
a kolostor rabszolgái álltak, akik nem ritkán a bűnözők közül kerültek ki, akiket
a császár adományozott a kolostorok számára. A következő szinten a szolgabarátok
álltak, akik általában azok voltak akik felvételüket kérték a rendbe és próbaidejüket
ilyenformán töltötték le. Bizonyos idő elteltével novíciusok lehettek, akik szorgalmas
tanulás után elérhették a fölszentelést. A fölszentelés bonyolult, több lépcsős
szertartásain túljutott szerzetes a rend teljes jogú tagjává vált. idővel egyre
magasabb fokra juthatott mind egyházi, mind adminisztratív téren. A közösség feje
a főapát volt. A taoista és buddhista szerzetesrendek tagjai külső megjelenésükben,
ruházat, hajviselet is jelentős mértékben különböztek. A buddhisták általában
kopaszra borotválták fejüket és sárga köpenyt viseltek, a taoisták nem ritkán
hosszú, loboncos hajukról voltak felismerhetők, és fekete köpenybe jártak. Képeken
gyakran ábrázolnak szerzeteseket, mindegyikükhöz közismert történetek kapcsolódnak.
Az egyik legnépszerűbb szerzetes a buddhizmus kínai meghonosítója, a legendás
Bódhidharma. A Vászonzsákos szerzetes (budai heshan) szintén kedvelt témája a
kínai művészetnek, alakja egyaránt megjelenik a képeken és a szobrokban. Ő nem
más, mint Milefo azaz Maitreja. Képeken, nyomatokon gyakorta megjelenik az elválaszthatatlan
két barát, a költőként is ismert Hanshan és Shide (Lelenc), akiket a hagyomány
a chan-buddhizmust megalapító szentekként tisztel. Alakjuk összemosódik a Hehe
ikrekével. A képeken Hanshan szútra tekercset tart, ami a buddhista elméletre
utal, Shide pedig seprűt fog, ami a buddhista gyakorlat jelképe. Gyakran mesterük
Fengkan is szereplője a képeknek, őt általában egy tigrisre dőlve, szunyókálva
ábrázolják. Egy hiedelem szerint, ha valaki szerzetessel találkozik, hamarosan
koldusbotra jut.