Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

SZÁMMISZTIKA
A kínai mágiában mindig jelentős szerephez jutott a számmisztika. Mágikus számokat ismertek az egész világon, kiváltképp a hármas számot tartották annak. A kínai számmisztika viszont az jellemző, hogy nem annyira bizonyos számoknak tulajdonít mágikus jelentőséget, mint inkább magának a számnak, mint sztereotip mennyiségjelölésnek. A számszerű jelölésnek ilyenkor az a rendeltetése, hogy pontosan, világosan rögzítse a jelenségek valamilyen csoportját, sztereotípia jelleget adjon neki, s ezzel tekintélyét is növelje. E szókapcsolatok megalkotása maga is összefügg a számok mágikus értelmezésével. E sajátos számmisztika napjainkig sem veszítette el a jelentőségét. Néhány jellemző példa a Kínában közismert számsztereotípiák közül, amelyek igazából inkább utalnak a dolgok teljességére, mint a valós számmennyiségre: két császár (a régi idők két császára Yao és Shun); két dinasztia (a két első dinasztia, a Xia és a Yin); két főváros (a két Han-kori főváros Chang'an és Luoyang); három főméltóság (a Zhou-korban); három áldozati állat (a bika, a bárány és a sertés); négy tenger (ti. ami az ismert világot körbe veszi); négy könyv (a konfuciánus szent könyvek); négy szentállat (a sárkány, a főnix, az egyszarvú ás a teknős); négy égtáj; öt égtáj (az ötödik a közép) öt kánon (a konfuciánus kánonok); öt elem; öt belsőrész; öt érzékszerv; öt szent állat (az előbbi négy és a tigris); öt szín; öt gabona, öt szent hegy; hat rossz (ti. a betegségeket okozó rossz időjárási tényezők); hat minisztérium; hat pátriárka; hét érzelem; hét ok (ti. a válásra); nyolc jogalap (ti. a hivatalnokok leváltására); kilenc rokonság (ti. a rokonsági fokok); száz családnév; tízezer létező (ti. minden létező a világon). (Ezeken kívül l. még egy, kettő, három, négy, öt, hat, hét, nyolc, kilenc, tíz, tizenkettő, tizenhat, huszonnégy, hetvenkettő, száz, tízezer)