Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü V
W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
SZÁMMISZTIKA
A kínai mágiában mindig jelentős szerephez jutott a számmisztika. Mágikus számokat
ismertek az egész világon, kiváltképp a hármas számot tartották annak. A kínai
számmisztika viszont az jellemző, hogy nem annyira bizonyos számoknak tulajdonít
mágikus jelentőséget, mint inkább magának a számnak, mint sztereotip mennyiségjelölésnek.
A számszerű jelölésnek ilyenkor az a rendeltetése, hogy pontosan, világosan
rögzítse a jelenségek valamilyen csoportját, sztereotípia jelleget adjon neki,
s ezzel tekintélyét is növelje. E szókapcsolatok megalkotása maga is összefügg
a számok mágikus értelmezésével. E sajátos számmisztika napjainkig sem veszítette
el a jelentőségét. Néhány jellemző példa a Kínában közismert számsztereotípiák
közül, amelyek igazából inkább utalnak a dolgok teljességére, mint a valós számmennyiségre:
két császár (a régi idők két császára Yao és Shun); két dinasztia (a két első
dinasztia, a Xia és a Yin); két főváros (a két Han-kori főváros Chang'an és
Luoyang); három főméltóság (a Zhou-korban); három áldozati állat (a bika, a
bárány és a sertés); négy tenger (ti. ami az ismert világot körbe veszi); négy
könyv (a konfuciánus szent könyvek); négy szentállat (a sárkány, a főnix, az
egyszarvú ás a teknős); négy égtáj; öt égtáj (az ötödik a közép) öt kánon (a
konfuciánus kánonok); öt elem; öt belsőrész; öt érzékszerv; öt szent állat (az
előbbi négy és a tigris); öt szín; öt gabona, öt szent hegy; hat rossz (ti.
a betegségeket okozó rossz időjárási tényezők); hat minisztérium; hat pátriárka;
hét érzelem; hét ok (ti. a válásra); nyolc jogalap (ti. a hivatalnokok leváltására);
kilenc rokonság (ti. a rokonsági fokok); száz családnév; tízezer létező (ti.
minden létező a világon). (Ezeken kívül l. még egy, kettő, három, négy, öt,
hat, hét, nyolc, kilenc, tíz, tizenkettő, tizenhat, huszonnégy, hetvenkettő,
száz, tízezer)