Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Prutkay Csaba
A „Négy nagy égi király" (Sida Tianwang)

Ha belépünk egy Buddhista templomba, akkor először az „Égi királyok" csarnokába érkezünk (Tianwang dian). A csarnok közepén találhatjuk az eljövendő világkorszak Buddhájának, a mindig mosolygó „Nagyhasú Maitreja"-nak (Dadu Mile) a szobrát. Két oldalt körülötte pedig a leghatalmasabb tanvédő istenségeknek a szobrait. Őket, a „Törvényt védő szellem tábornokok"-nak (Hufa Shenjiang), vagy a „Négy nagy égi király"-nak (Sida Tianwang) nevezik. A „Négy nagy égi király"-t másképpen még „Négy nagy Vajra"-nak (Sida Jingang) is hívják. Feladatuk a Buddhista szútrák szerint az, hogy a világ egy-egy égtáját védelmezzék, ezért még a „Világot védelmező négy égi király"-nak (Hushi Si Tianwang) is nevezik őket. A Buddhista terminológiában, ők Indra tábornokai, akik a Meru-hegy oldalán védik a világot az ártó szellemektől és az Aszuráktól. Szanszkrit nevük: Catur-maharajas, vagy Lokapala.

1. A Keleti égtájat védő istenségnek Kínában fehér színű a teste, lantot (pipa) tart a kezében, páncélt és sisakot visel. Neve: Dhrtarastra (szkr), „Az Istenség, mely fenntartja birodalmát" (Chiguo tianwang), vagy hívják még Duolouzhanak is. Nevében a „fenntartó" (chi) arra utal, hogy könyörületességével győz a rossz felett. Kezében a lant (pipa) azt szimbolizálja, hogy a zenével téríti meg az érző lényeket.

2. A Déli égtájat őrző istenségnek Kínában azúrkék színű a teste, páncélt és sisakot visel, kezében egyenes kardot (baoqian) tart. Neve: Virudhaka (szkr), „A gyarapodás és növekedés Istene" (Zengchang tianwang), vagy hívják még Piliulinek is. Nevében a „gyarapodás és növekedés" (zengchang) arra utal, hogy képes a jó gyökerének gyarapítására ösztönözni az érző lényeket. Kezében a kard azt jelenti, hogy karddal védi meg Buddha törvényeit.

3. A Nyugati égtájat védő istenség teste Kínában fehér színű, Indiában vörös. Páncélt és sisakot visel, kezében egy kis sárkánykígyó tekereg. Neve: Virupaksa (szkr), „A széles tekintetű Istenség" (Guangmu tianwang), vagy hívják még Piliu Bochanak is. Nevében a „széles tekintetű" (guangmu) azt jelenti, hogy képes égi szemeivel figyelemmel kísérni a világ dolgait, s megóvni az érző lényeket. Kezében a sárkánykígyó azt jelenti, hogy a sárkányok vezére. A sárkánykígyó helyett néha vörös korbáccsal a kezében ábrázolják. Ilyenkor a korbács jelentése az, hogy a Buddhista tanok iránt hitetleneket korbáccsal készteti a menedékvételre.

4. Az Északi égtájat őrző istenség teste Kínában zöld színű, Indiában sárga. Páncélt és sisakot visel, jobb kezében ernyőt, bal kezében pedig egy ezüst színű patkányt tart. Neve: Vaisravana (szkr), vagy Dhanada (szkr). Kuvera (szkr), a „Gazdagság Isten" egyik formája. „A sokfelé elhallatszó Istenség" (Duowen tianwang), vagy hívják még Pishamennek is. Nevében a „sokfelé elhallatszó" (duowen) azt jelenti, hogy erényeit a négy világtáj minden részében ismerik. Kezében az ernyővel és az ezüst színű patkánnyal a démonokat űzi el és gazdagságot teremt az érző lények között.

Az északi égtájhoz tartozó istenséget tisztelik a leginkább. A hagyomány szerint, a Tianbao-korszak (i.sz. 742-756) alatt segített a Tang-dinasztia seregeinek, hogy győzelmet arassanak a nyugati barbár seregek fölött. Éppen ezért, a Tang- és Song-dinasztiák korszakában a városokban és a katonai helyőrségekben templomokat állítottak a tiszteletére. A katonai zászlókon is ábrázolták, hogy ezzel növeljék egy sereg erejét, így vált a katonák védőistenévé.
A négy égtájőrhöz azonban a kínai kultúrában még további jelentéstartalom is társult. A déli égtájőr felelős a szélért (si feng), a keleti a kiegyenlítődésért (si tiao), az északi az esőért (si yu), míg a nyugati pedig a folyamatosságért (si shun). Ebből adódik a „Nyugodt szél és egyenletes esőzés" (fengtiao yushun) mondás, mely a „gazdag termés és béke az égalattiban" (wugu fengdeng tianxia taiping) jelentéstartalommal bír.