Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E F
G H I
J K L
M N O
P Q R
S T U
Ü V
W X Y
Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
shôgi
a sakkhoz hasonló kétszemélyes japán táblajáték. Kialakulásának története nem ismert, a hagyományok szerint Indiából Kína és Korea közvetítésével jutott el Japánba.
A shôgit 9 x 9, azaz 81 négyzetből álló táblán játsszák különféle erősségű figurákkal; a játék célja mattot adni az ellenfél királyának. Két lényeges sajátossága különbözteti meg az európai sakktól: 1. a „leütött” figura nem kerül le a tábláról, hanem az ellenfél csapatában játékban marad; 2. a gyalog nem átlósan, hanem egyenesen maga előtt üt.
A két játékos 20-20 figurát állít fel a táblán egymással szemben. A figurák:
9 gyalog (fu),
1-1 bástya (hisha), futó (kaku) és király (ôshô),
2-2 arany- (kinshô), ezüstvezér (ginshô), ló (keima) és lándzsás (kyôsha).
A figurák nagyjából a sakknak megfelelően lépnek. A futó és a bástya átlósan, a többi figura egyenesen üt. A lapos, lekerekített, előrefelé elvékonyodó figurákat vésett jelek különböztetik meg egymástól.
A király és az aranyvezérek kivételével minden figura rangban előrelép, ha eljut az ellenfél térfelének utolsó három sorába. A magasabb rangjelzés a figura túlsó oldalán található - ez a rang a legtöbb esetben az aranyvezéri.
A leütött figurák tartalékba kerülnek mindaddig, amíg újra játékba nem lépnek; ekkor eredeti rangjukban bármely szabadon álló mezőn el lehet helyezni őket. Ha az elhelyezés az ellenfél térfelén történik, első lépésükkel rangban is feljebb léphetnek.