Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Haiku Hinduizmus, jóga India Indonézia Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

SÁRGA (huang)
A sárga szín a Kínát a legtöbb szimbolikus jelentéssel bíró egyike. Az elemek közül a föld, az égtájak közül a közép kapcsolódik hozzá. A sárga és a közép (ti. Kína = a Középső Birodalom") összekapcsolásában elképzelhető, hogy az Észak-Kínában található Góbi-sivatagból áramló por színe is közrejátszott. A császárkorban a mindenkori uralkodói szín is a sárga volt, sárga selyemre írták a császári rendeleteket, s a császár öltözékének is meghatározó színe volt. A császári sárga használata mindenki más számára tilos volt. Kína "anyafolyójának" (folyó) a neve a Sárga Folyó, a vízében sodort hordaléktól elszíneződött sárga színéről nyerte a nevét. A sárga sárkány a lehető legjobb, legszerencsésebb előjelek egyike. A "Sárga-forrás" kifejezés az alvilágot, a holtak birodalmát jelölte. A Sárga Császár (Huangdi) az ókori kínai mitológia legfőbb uralkodója, a föld mágikus erőinek megtestesülése, aki kultúrhéroszként megtanította az embereket harangot, áldozati edényeket önteni, kutat fúrni, szekeret és csónakot készíteni, de ő fedezte fel a fejszét, a mozsarat, az íjat, a nyilat, a ruhát és a cipőt. Elképzelhető, hogy a Huangdi kifejezés későbbi interpretációja a homonim Huangdi szópárnak, a "fényes uralkodó", amelyet a császári titulus megnevezésére használtak. A buddhizmusban is jelentős szerepet játszott a sárga szín, pl. a tibeti eredetű "sárga süveges" rend (dGe-lugs-pa) legmeghatározóbb színe. A tabut, amely tiltotta a császári sárga használatát, a buddhista szerzetesek megtörték, az ő öltözékük színe zömében sárga. A "sárga irodalom" alatt Kínában a pornográfirodalmat értették. Manapság ugyanígy a "sárgafilm" kifejezést használják a szex- és pornófilmekkel kapcsolatban.