Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü V
W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
SÁRGA (huang)
A sárga szín a Kínát a legtöbb szimbolikus jelentéssel bíró egyike. Az elemek
közül a föld, az égtájak közül a közép kapcsolódik hozzá. A sárga és a közép
(ti. Kína = a Középső Birodalom") összekapcsolásában elképzelhető, hogy
az Észak-Kínában található Góbi-sivatagból áramló por színe is közrejátszott.
A császárkorban a mindenkori uralkodói szín is a sárga volt, sárga selyemre
írták a császári rendeleteket, s a császár öltözékének is meghatározó színe
volt. A császári sárga használata mindenki más számára tilos volt. Kína "anyafolyójának"
(folyó) a neve a Sárga Folyó, a vízében sodort hordaléktól elszíneződött sárga
színéről nyerte a nevét. A sárga sárkány a lehető legjobb, legszerencsésebb
előjelek egyike. A "Sárga-forrás" kifejezés az alvilágot, a holtak
birodalmát jelölte. A Sárga Császár (Huangdi) az ókori kínai mitológia legfőbb
uralkodója, a föld mágikus erőinek megtestesülése, aki kultúrhéroszként megtanította
az embereket harangot, áldozati edényeket önteni, kutat fúrni, szekeret és csónakot
készíteni, de ő fedezte fel a fejszét, a mozsarat, az íjat, a nyilat, a ruhát
és a cipőt. Elképzelhető, hogy a Huangdi kifejezés későbbi interpretációja a
homonim Huangdi szópárnak, a "fényes uralkodó", amelyet a császári
titulus megnevezésére használtak. A buddhizmusban is jelentős szerepet játszott
a sárga szín, pl. a tibeti eredetű "sárga süveges" rend (dGe-lugs-pa)
legmeghatározóbb színe. A tabut, amely tiltotta a császári sárga használatát,
a buddhista szerzetesek megtörték, az ő öltözékük színe zömében sárga. A "sárga
irodalom" alatt Kínában a pornográfirodalmat értették. Manapság ugyanígy
a "sárgafilm" kifejezést használják a szex- és pornófilmekkel kapcsolatban.