Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

MEZTELENSÉG (luo)
A meztelenség szigorúan ellentmondott a konfuciánus erkölcstanának, így minden ehhez kapcsolódó megnyilvánulását szigorúan tiltották. A kínai társadalom a konfuciánus etika nevében hivatalosan elítélte ugyan a szemérem elleni vétséget, ám titokban épp úgy megjelent, mint Európában. Ennek egyik legjellemzőbb területe Kínában a képzőművészet és az irodalom volt, ahol titokban létezett a pornográfia és az erotika. Az erotikus témák, amelynél elkerülhetetlen a meztelenség ábrázolása főként az udvari festőknél jelent meg. A regényirodalomban és a költészetben sokkal többször fordul elő az erotikus téma, mint a festészetben. Az erotikus képek viszonylag ritkák. Az ilyen jellegű képeket "tavaszi palotaképek"-nek (chungong hua) nevezték. A meztelen test ábrázolásainál feltűnik az anatómiai ismeretek hiánya. A kínai piktúrában sohasem alakult ki az emberi test szépségének dicsőítése, amely a nyugati művészetben elsősorban a meztelen test ábrázolásában nyilvánult meg, de nem volt ez idegen az indiai művészettől sem. India és Kína közt ezt a különbséget leginkább az eltérő klimatikus viszonyokkal magyarázzák a szakemberek. A buddhizmus elterjedésével a buddhista piktúra is megjelent Kínában, amely lehetővé tette az alakok részleges ruhátlanságának ábrázolását (fedetlen felsőtest, kar stb.). A meztelenség teljes tiltása, a szemérem ilyenfajta magasztalása a gyógyítás során esetenként gondot okozott. Az ilyenesetekben az orvosok a diagnosztizáláshoz egy porcelánból vagy elefántcsontból készült meztelen női alakot ábrázoló kis figurát használtak, amelyen a beteg hölgy rámutatással jelezhette, mely testrészén érez fájdalmat, tapasztalt rendellenességet stb.