Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Meher Baba

más néven AZ ÉBRESZTŐ, eredeti nevén MERWAN SHERIAR IRANI (szül. 1894. febr. 25. Poona, India - megh. 1969. jan. 31. Ahmadnagar), spirituális tanító Nyugat-Indiában; jelentős számú követője volt Indiában és külföldön egyaránt. 1925. július 10-től élete hátralevő 44 évében némaságot gyakorolt. Tanítványaival előbb egy palatábla segítségével érintkezett, majd mindinkább kézjelekre hagyatkozott. Úgy nyilatkozott, hogy „nem tanítani, hanem ébreszteni” jött, hozzátéve, hogy „az igazi dolgok némaságban adatnak meg és némaságban kell fogadni őket”.

Perzsa származású zoroasztriánus családban született. Poonában a Deccan College hallgatója volt. Itt 19 éves korában találkozott egy idős muszlim asszonnyal, Hazrat Babajannal, az öt „tökéletes mester” közül az elsővel, aki a következő hét évben segítette őt saját spirituális azonossága megtalálásában. A vallás olyan egyetemes alakjai közé sorolta magát, mint Zarathustra, Ráma, Krisna, Buddha, Jézus és Mohamed.

Kozmológiája a következőkben foglalható össze: minden élet célja az abszolút egység felismerése Istennel, akiből a világegyetem kiáradt a tudattalan isteni természet ama szeszélye következtében, hogy önmagát tudatos istenségként ismerje meg. A tudatosság keresése során a formák kialakulása hét lépcsőben megy végbe: kő vagy fém, növény, féreg, hal, madár, állat és ember. Minden egyéni léleknek meg kell tapasztalnia az összes formát ahhoz, hogy a teljes tudatosságot elérje. A tudatosságot elnyerve a mindezen formákban felgyülemlett benyomások terhe megakadályozza a lelket Istennel való azonossága felismerésében; ehhez az egyénnek egy belső spirituális utat kell végigjárnia, amely az egyéniség minden téves benyomását megszünteti, és a „valódi én” isteni mivoltának tudatára ébreszt.

Meher Baba saját feladatát abban látta, hogy a szereteten keresztül minden élet egységének újfajta tudatosságára ébressze rá az embereket. E cél érdekében életét a szeretet és a szolgálat jegyében élte, ami magába foglalta a szegényekkel, a testileg és szellemileg betegekkel kapcsolatos széles körű tevékenységét, és sok más feladat végzését, közte a szegények étkeztetését, az érinthetetlenek illemhelyeinek tisztítását és a leprások fürdetését. Felelősséget érzett aziránt, hogy spirituális segítséget adjon a „magasabb fokon álló lelkeknek”, és beutazta az indiai szubkontinenst, hogy ilyen személyeket találjon.

1931 és 1958 között számos alkalommal látogatott Európába és az Egyesült Államokba. Az 1960-as évek közepétől elvonultságban élt. Abban az időben kábítószerekkel kísérletező amerikaiak jutottak el hozzá a spirituális igazság keresése során. Rajtuk keresztül a tudatállapot-módosító anyagok elleni intelmeiről tudomást szerzett az amerikai és a nyugat-európai sajtó. Nyíltan felhívta a fiatalok figyelmét arra, hogy „a kábítószerek fizikailag, mentálisan és spirituálisan károsak”, megpróbálta eltéríteni a drogoktól és egy spirituális élet felé vezetni őket.

Nem törekedett arra, hogy szektát alapítson vagy dogmákat hirdessen; a szeretetet és az együttérzést, az önző én megszüntetését és az Isten belső megvalósításának lehetőségét hangsúlyozó üzenetével sokféle vallás hívei és mindenféle társadalmi osztály tagjai közül vonzotta követőit. Halála után hívei eleget tettek annak a kívánságának, hogy ne hozzanak létre szervezetet; továbbra is informális módon és gyakran találkoztak, hogy olvassák és megvitassák írásait, és zenével, költészettel, tánccal, színjátszással fejezzék ki életével kapcsolatos gondolataikat. Meherabadi (Ahmadnagar mellett) sírjához ma is az egész világról zarándokolnak a hívei. Könyvei közül megemlítendő a Discourses (Értekezések; 5 kötet, 1938-43; a legkorábbit egy palatábla segítségével, a többit kézjelekkel diktálta), a God Speaks: The Theme of Creation and Its Purposes (Isten beszél: A teremtés tárgya és céljai; 1955) és a The Everything and the Nothing (A minden és a semmi; 1963).

Meher Baba (1894-1969)
http://www.avatarmeherbaba.org/
http://www.meherbabainformation.org/
http://religiousmovements.lib.virginia.edu/nrms/baba.html