Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Manu

az indiai mitológiában az első ember, az emberek ősapja, és a hagyomány szerint egy fontos szanszkrit törvénykönyv, a Manu-szmriti szerzője. A név közös tőből származik az indoeurópai nyelvek „ember” jelentésű szavával („man”), és etimológiai kapcsolatban áll a szankszkrit man-, „gondolni” igével is. A Védákban Manu az első áldozat bemutatójaként jelenik meg. Első királyként is ismert; a középkori India legtöbb uralkodója rá vezette vissza családfáját vagy fián (Nap-nemzetség), vagy leányán (Hold-nemzetség) keresztül.

A vízözönről szóló történetben Manu Noé és Ádám jellemzőit egyesíti. A Satapatha-bráhmana elbeszéli, hogyan figyelmeztette Manut egy hal, akinek az előzőleg a segítségére sietett, hogy az emberiséget vízözön fogja elpusztítani. Manu ezért bárkát épített, ahogyan a hal tanácsolta. Amikor megkezdődött a vízözön, bárkáját a hal szarvához kötötte, és biztonságban hajózott egy hegycsúcsig, ahol kikötött. Amikor a víz visszahúzódott, Manu, az egyetlen emberi túlélő, vajat és aludttejet öntve a vizekbe áldozatot mutatott be. Egy év múlva a vízből egy asszony született meg, aki „Manu leányának” mondta magát. Ők ketten lettek azután a földet majdan benépesítő új emberi faj ősei. A Mahábhárata („A Bharata-dinasztia nagy eposza”) a halat Brahmá istennel azonosítja, míg a puránákban („régi történetek”) Matszjaként, Visnu hal alakban való megtestesüléseként jelenik meg.

A későbbi hinduizmus kozmológiai spekulációi szerint Brahmá életének egy napja 14 manvantarának nevezett, egyenként 306 720 000 évig tartó korszakra oszlik. Minden második ciklusban a világ újjáteremtődik, és egy új Manu jelenik meg, hogy a következő emberi nem ősapja legyen. A jelenlegi korszakot a hetedik Manu-ciklusként tartják számon.

 

Manu-szmriti

(szanszkrit: „Manu hagyománya”), Indiában a hindu jogi kódexek (Dharma-sásztrák) közül hagyományosan a legmértékadóbbnak tekintett mű. A Manu-szmriti a mű népszerű neve; hivatalosan Mánava-dharma-sásztraként ismert. A törvénykönyvet a legendás első embernek és törvényhozónak, Manunak tulajdonítják. Jelenlegi formájában a Kr. e. I. századból származik.

A Manu-szmriti a hindu ember számára előírja a dharmáját - azokat a kötelezettségeket, amelyek egyrészt a négy társadalmi osztály (varna) egyikének a tagjaként, másrészt a négy életszakasz (ásrama) valamelyikének a részeseként hárulnak rá. 12 fejezete párversekből épül fel; összesen 2694 párverset tartalmaz. Foglalkozik kozmogóniával, a dharma definíciójával, a megszentelő szertartásokkal (szamszkára), a beavatással (upanajana), a Védák tanulmányozásával, a házassággal, a vendéglátással, a halotti szertartással, az étrendi korlátozásokkal, a rituális tisztátalansággal és a megtisztulás módjaival, a nő és a feleség magatartásával, valamint a királyokra vonatkozó törvényekkel. Az utóbbi jogi természetű kérdések fejtegetéséhez vezet 18 alfejezetre osztva. Ezután a szöveg visszatér a vallási témákhoz: az adományok, a jóvátételi rítusok, a karma-tan, a lélek és a pokol kérdéséhez. A szöveg nem tesz kategorikusan különbséget a vallási törvények és gyakorlat, ill. a világi törvények között. A mű felmérhetetlen hatást gyakorolt, és a kaszthindunak gyakorlati erkölcsi rendszert adott.

 

Manu törvényei / szerkesztő Bochkor Mihály ; fordító Büchler Pál Kolozsvár : Erdélyi Múzeum-Egyesület Jog- és Társadalomtudományi Szakosztálya, 1915 (Az Erdélyi Múzeum-Egyesület Jog- és Társadalomtudományi Szakosztályának kiadványai ; 6.)