Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü
V W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
Csaplár-Degovics Krisztián:
Az
iszlám Magyarországon
Több mint száz éve lett törvényesen elismert vallás az iszlám Magyarországon
https://transtelex.ro/kultura/2024/10/27/magyarorszag-iszlam-vallas
Az 1916-os törvény, amely az iszlámot Magyarországon hivatalosan elismert vallássá tette, több szempontból is történelmi áttörés volt Európában. Nemcsak a szövetséges Oszmán Birodalom felé tett gesztusként szolgált, hanem hidat épített Kelet és Nyugat között egy olyan korban, amikor a vallások és kultúrák közötti kapcsolatok még ritkán kaptak intézményes elismerést. A magyar állam nemcsak a török származásúakat, hanem bosnyákokat és albánokat is befogadott, akik a hadsereg kötelékeiben szolgáltak és közösséget alkottak a háború után. Az 1916-os recepciós törvény gesztusa hosszú távú hatást gyakorolt: a törvény alapján alakult meg a budapesti muszlim hitközség, amely – bár mecset híján szerény körülmények között működött – egészen 1945-ig aktív maradt, és öröksége a modern Magyar Iszlám Közösség formájában folytatódott.
A magyar országgyűlés 1916. március 24-én szentesítette a XVII. törvénycikkelyt az iszlám vallás elismeréséről. A magyar jogszabály a második volt Európában, amely az iszlámot államilag elismert vallássá tette (az elsőt Ausztria fogadta el 1912-ben), és az első, amely az iszlám mind a négy vallásjogi iskolájára kiterjedt (a bécsi parlament pusztán az Oszmán Birodalomban és Bosznia-Hercegovinában honos hanafita rítust törvényesítette). A törvénytervezet elfogadását nem előzte meg valódi vita. Mind a kormánypártiak, mind az ellenzékiek többsége egyetértett a törvény elfogadásának szükségességével; egyedüli kivételt a Katolikus Néppárt jelentett. A vitát lezáró hozzászólásában Pekár Gyula képviselő úgy vélekedett, hogy „ez a javaslat voltaképpen hídavatás, felavatása annak a lelki hídnak, mely új úttal van hivatva összekötni a Keletet a Nyugattal.”
A „hídavatást” segítette, hogy a képviselők többsége az iszlám recepcióját elsősorban a Magyarországon élő vagy tartózkodó, külföldi származású muszlimok miatt tartotta fontosnak. Bár úgy vélték, hogy a magyarországi muszlimok száma előbb-utóbb gyarapodni fog, és esetleg valóban sor kerül majd egyszer egy hitközség megalapítására, nem kell attól tartani, hogy az iszlám hívei túl nagy szerephez jutnának az országban. A törvény elfogadását tehát gesztusnak szánták, illetve a világháborús propaganda egy sajátos eszközének tekintették a szövetséges Oszmán Birodalommal szemben, amely nem annyira az iszlám, mint inkább a török fegyverbarátság megerősítését célozta.
Hosszú út vezetett odáig, hogy az iszlám ellenségből baráttá, bizonyos célok elérése érdekében pedig szövetségessé váljék Magyarországon. A hódoltság korának, az Oszmán Birodalom ellen a 14–18. században vívott számos háborúnak az emlékei a 20. század elejére részben feledésbe merültek, részben megszépültek, és nem hagytak hátra olyan mély és rossz emlékű történelmi nyomokat, mint az oszmán hódításnak öt évszázadon át kitett délkelet-európai népek esetében. Ezt jelentősen elősegítette az isztambuli szultánok nagyvonalú politikája, akik a Thököly-féle lázadás résztvevőitől kezdve az 1848/49-es honvédek több ezer főt kitevő tömegéig befogadta a bukott felkelések és szabadságharcok menekültjeit.
Az iszlám hazai pozíciójának változásában ugyanígy fontos fordulópontot jelentett, hogy az 1877–1878. évi orosz–török háború és a keleti válság alatt Budapesten és több vidéki városban is szimpátiatüntetéseket tartottak az Oszmán Birodalom mellett – a magyar közvélemény ugyanis az 1848/49-es forradalmat és szabadságharcot leverő Oroszországot tartotta a Magyarországra leselkedő legnagyobb veszélynek. A keleti válság alatt turkofil értelmiségiek, így például a turkológus Vámbéry Ármin és Erődi-Harrach Béla sikerrel honosították meg a török–magyar barátság eszméjét, amelyet annak oroszellenes éle miatt elsőként a függetlenségi párti ellenzék, majd néhány év elteltével, bel- és külpolitikai megfontolások okán, a mindenkori magyar kormányok is magukévá tettek.
A keleti válság során Ausztria–Magyarország az Oszmán Birodalomtól okkupálta Bosznia-Hercegovinát annak jelentős muszlim népességével együtt. 1878 forduló pont volt a délkelet-európai keresztény–muszlim viszonyban: ellentétben a korábbi gyakorlattal (és hasonlóan a muszlim népességgel is rendelkező gyarmati birodalmakhoz, Nagy-Britanniához, Franciaországhoz, Hollandiához és Oroszországhoz), az osztrák–magyar hadsereg nemhogy nem űzte el a muszlimokat, hanem a tartományokat csaknem négy évtizeden keresztül vezető, többnyire magyar származású kormányzók arra törekedtek, hogy a muszlimokat egyénenként és közösségként egyaránt integrálják a Monarchia társadalmi rendjébe. A bosznia-hercegovinai muszlimok betölthettek fontos politikai és gazdasági posztokat úgy, hogy közben felekezeti intézményeiket és alapítványaikat (vakuf) is megtarthatták. Az állam oktatási és kulturális programot indított a modernizálásukra; a közös hadseregben pedig biztosították számukra a vallási előírások betartásának feltételeit.
Bár a bosznia-hercegovinai muszlim lakosok nemesítésének kérdését sem az annexió, sem a tartomány alkotmányának elfogadása, sem a két birodalomfélben elfogadott recepciós törvények apropóján nem rendezték, az uralkodónak megvolt az elvi lehetősége arra, hogy uralkodói kegyből a régi oszmán rangok (bég, aga) elismerésével osztrák vagy magyar (indigena) nemességet adományozzon. Kállay Béni, az 1882 és 1903 közötti közös pénzügyminiszter és Bosznia-Hercegovina kormányzója, a muszlimok közösségként való integrációját azzal kívánta elősegíteni, hogy egy Isztambultól független egyházszervezetet hozott számukra létre, amelynek autonóm vallási elöljárója a szarajevói sejhüliszlám (a legfőbb vallási vezető elnevezése egy-egy országban) lett. A kormányzó emellett sikeres propagandával elérte Ausztriában, hogy a bosnyákokat „jó muszlimnak” tekintsék, illetve Magyarországon, hogy a törökök iránt bizonyos körökben érzett barátság a boszniai muszlimokra is kiterjedjen.
Az első világháború előtti évekre mindkét birodalomfél politikai vezetői belátták, hogy a vallás jogi helyzetét szabályozni kell. Magyarországon ennek a recepciós törvénynek az elfogadását alapvetően három jelenség segítette elő: a magyar birodalomépítés terve, a hazai liberális hagyományok és az orientalizmussal összefonódó turanizmus. A magyar birodalomépítés gondolata a századforduló után vett nagy lendületet, amikor a parlamentben a függetlenségi ellenzék képviselőinek jelentős része is felsorakozott mögötte.
A lassan formálódó koncepció egyik fontos eleme az volt, hogy Bosznia-Hercegovinát a közös osztrák–magyar kormányzás helyett kizárólag a magyar nemzetállamnak kell alávetni. Azaz: a két tartomány kerüljön a Magyar Királyság kizárólagos politikai, gazdasági és kulturális fennhatósága alá, mégpedig alárendelt, függő szerepben. A fenti vízióról gondolkodók úgy vélték, hogy ennek a célnak az eléréséhez a bosznia-hercegovinai horvátok és szerbek várható ellenállása miatt szükség lesz a helyi muszlimok támogatására is; tény, hogy egyes befolyásos muszlim csoportok nem zárkóztak el egy ilyen irányú párbeszédtől. Ennek megindulásához, azaz a muszlimok Magyarországhoz édesgetéséhez viszont gesztusokat kellett tenni az iszlám irányába is, amelyre az 1908. évi annexió nyújtott kiváló alkalmat. Budapesten 1909-ben felmerült, hogy muszlim hitközséget hoznak létre állami segítséggel, és ebből a célból Magyarországra hoztak egy isztambuli imámot, Abdüllatif Tanriszevert és egy boszniai müezzint, Hafiz Muharrem Čirkinagićot.
Bár a hitközség végül 1918 előtt nem alakult meg, állami ösztöndíjprogram keretében Magyarországra érkezett több tucat bosnyák fiatal, akiket a horvátországi és bosznia-hercegovinai magyar diaszpórákat összefogó Julián Egyesület választott ki. Ahhoz, hogy az ösztöndíjasok a hitüket gyakorolhassák, lendületet kapott az iszlám vallás hivatalos elfogadásának a folyamata, és felmerült a Gül Baba sírkert felekezeti központként való működtetésének az ötlete is. A hazai liberális hagyományokba jól illeszkedett a különféle felekezetek jogi helyzetének a rendezése, amely több évszázados múltra tekintett vissza Magyarországon.
Jellemzően hosszú út vezetett ahhoz, amíg egy újonnan felbukkanó vallási irányzat a „tűrt” vagy akár üldözött státusból az ún. „bevett”, azaz törvényben elismert vallások sorába kerülhetett, azaz vallási életét jogi értelemben rendezett és szabályozott keretek között folytathatta, önkormányzati jogokat élvezett és igényt tarthatott az állam támogatására. A görögkeleti, a református és az evangélikus egyházak 1790/91-ben, az unitárius 1848-ban, a judaizmus (mint első nem keresztény vallás) két lépcsőben, 1867-ben és 1895-ben lett bevett egyház. Utóbbi egyenjogúsításának folyamata (főként az 1895. évi XLII. törvény) közvetlen mintájául szolgált az iszlám hazai recepciójának.
Az iszlámbarátság megjelenését elősegítették azok az ázsiai tudományos expedíciók is, amelyeket orientalista nyelvészek, néprajzosok, földrajztudósok és arisztokraták indítottak a magyar őshaza és a magyarok lehetséges rokonainak felkutatására a 18–19. században. Az expedíciók és tudományos eredményeik jó alapokkal szolgáltak ahhoz, hogy a kor szellemi irányzataihoz igazodva Magyarországon is megerősödjön a felvilágosodásban gyökerező modern orientalizmus.
Sajátosság volt ugyanakkor, hogy a hazai orientalizmus szorosan összefonódott a nemzeti múltszemlélet kialakításával, amelynek szimbolikus csúcspontját a millenniumi ünnepségek jelentették. A századfordulótól kezdve emellett lépésről lépésre egyre népszerűbb lett a turanizmus eszméje, ami a magyar, a török, a mongol, a finn ugor és más eurázsiai népek közötti rokonságra alapozva a magyar nemzet helyét a korábbiaktól eltérő módon jelölte ki a világban. A több száz milliósra rúgó „rokon népek” többsége pedig muszlim volt.
Az iszlám elismeréséről szóló első törvénytervezetet már 1909 őszére elkészítették a hazai Bosznia-szakértők, akiknek munkáját Kállay jobbkeze, Thallóczy Lajos fogta össze. Ez a tervezet pusztán a hanafita iskola elismerésére korlátozódott, viszont kísérletet tett a saría, illetve a polgári és büntetőjog harmonizációjára. A törvény javaslat azonban végül nem jutott el az elfogadásig. Ez csak az új tervezetnek sikerült a világháború idején, amely immár az iszlám egészét ismerte el. Nagy általánosságban fogalmazó cikkelyei alapján az állam addig a mértékig tolerálta a vallási előírásokat, amíg azok nem sértették a magyar jogrendet és az állam szuverenitását.
Az 1916-ban elfogadott törvény alapján az első hazai muszlim hitközség 1931. augusztus 2-án alakult meg Budapesten azokból a Magyarországon élő bosnyák, albán és kisebb mértékben török származású muszlimokból, akik egykor az osztrák–magyar közös hadsereg katonái voltak, és magyar állampolgárságukat azzal érdemelték ki, hogy 1921-ben részt vettek a Burgenland birtoklásáért folytatott harcokban az Ausztria ellen fellépő Héjjas Iván félkatonai alakulatában, a Rongyos Gárdában.
A hitközség egészen 1945-ig aktív volt, de mivel mecsettel nem rendelkezett, ezért istentiszteleteit Budapest különböző pontjain tartotta (Hold utca 17–19., Esplanade Hotel, Gül Baba Sírkert). A hitközség taglétszámáról nem maradtak fent adatok, hozzávetőlegesen 100 és 400 fő között mozoghatott.
A magyarországi muszlimok beilleszkedtek a társadalomba és főként kétkezi munkából éltek meg. A budapesti muszlim hitközség formailag 1945 után sem oszlott fel. Ennek köszönhető, hogy az érvényben lévő 1916-os recepciós törvény alapján a magyar állam 1988-ban elfogadta az akkor szerveződő Magyar Iszlám Közösség elismert egyház státusát, amelyet 1990-ben és 2012-ben is megerősített, illetve az, hogy ez az egyház az 1931 és 1945 között működő Gül Baba Iszlám Hitközség jogutódja.
Dobrovits
Mihály:
Az
iszlám Magyarországon
· Kis létszám
Buda és Pest utoljára 1689 augusztusában ébredt a müezzin énekére, az iszlám híveinek száma újabban mégis gyarapodik. Az itt élő arab és török kolóniákon, valamint a boszniai menekülteken kívül egyre több hazánkfia is az iszlámot választja a fogyasztói életforma helyett. Bár mecset még nem emelkedik, egyre több szervezet figyel oda a gondjaikra. Az alábbiakban azt fejtegetjük, mégis mitől és miért mások.Ahol eltűnik a harangszó, s helyette a müezzin hangján hívnak minket imára - az iszlám ország. Valószínűleg ez a legszembeötlőbb, ha nyugatról a keleti világba érkezünk. S ez a naponta ötször hallható, különös, éneklő hang állandóan figyelmeztet arra, hogy valahol másutt vagyunk. Nem a saját világunk szabályai érvényesek ránk.
A müezzinnek azonban nem csak ez a szerepe. Az ezán (így hívják az imára hívást) ugyanis öt egyforma szakaszra osztja az iszlám követőjének napját.
Az ideális muszlim hajnalban ébred, hogy pirkadatra már tisztán végezhesse el a hajnali imát. Ezt követi a déli, a kora délutáni, az esti és az éjszakai ima.
Az imaidők által keretbe foglalt nap azonban másnak is jele. Az iszlám nem egyszerűen dogmatika, hanem életmód is. A hívő, aki meghódol a Koránban kinyilatkoztatott isteni akaratnak, egy komplex cselekvési minta követője lesz, ami életének minden pillanatát befolyásolja. A muszlim hitét nem azzal vallja meg, hogy Istennel kapcsolatot keres, mivel ez lehetetlenség, hanem azzal, hogy követi az általa parancsoltakat.
· Mindennapi iszlám
Ha vallásának parancsolatait követi, bármely muszlim köteles lesz hitét nyilvánosan megvallani, elvégezni a napi ötszöri imát, Ramadánkor böjtölni, adakozni a szegényeknek, a hitért küzdeni, s ha tud, életében legalább egyszer Mekkába zarándokolni.A valóságban azonban ennél többet jelent: a szigorúan megkövetelt önfegyelmet. A muszlim az isteni akarat fegyelmezett követőjeként lép be a mecsetbe, vagy teríti le imaszőnyegét. Hódolatáért cserébe valós szükségleteinek biztos kielégítése a válasz. Amíg a többi világvallás a test ördögéről beszél, addig az iszlám híve számára tilalmas, hogy testét lelke üdvéért sanyargassa. Éppen ellenkezőleg, köteles teste igényeit kielégíteni.
Ez a kötelessége jelenti viszont azt, hogy magánélete és vallása nem válik külön. A muszlim egész élete istentisztelet. Ezt kifejezendő, semmit sem tehet anélkül, hogy azt ne Isten nevében tenné. Továbbá nem tehet semmi olyasmit, ami ne lenne szükséges vagy célszerű. Éppen ebben áll az iszlámnak mint vallásnak a vonzereje: itt, ezen a földön ad követhető és egyszerű cselekvési programot. Hogy aztán ez a program miként valósul meg, az területenként eltérő lehet. Aki Indonéziában vagy Törökországban találkozott vele, rá sem fog ismerni a közép-ázsiai vagy fekete-afrikai iszlámra.
· Muszlimok otthon
Ez a sokféleség számos dologban nem tűr kompromisszumot. A vallás dolgain kívül éppen az életmód az, ahol a legfeltűnőbb ez az elkülönülés. Az európai élet szabályai ugyanis egyáltalán nem alkalmazhatók az iszláméra.Nem kell itt a basáskodó férjek által hármasával-négyesével háremben tartott szegény Zulejkák sorsán elmélkednünk. A közhiedelemmel ellentétben a női muszlim is lelkes lény, akinek jogai vannak a közösségben és tekintélye a családjában. A paradicsom kapui sem zárultak be előtte. Sorsát pedig azért vállalja, mert egyértelmű és biztos szerepet nyer általa. Nem kényszerül arra, hogy a férfiak világában versenyezzen. Tőlük elkülönülve élheti a maga életét. A férjének jut az a szerep, hogy őt a világgal összekösse.
A mindennapi családi életet az iszlám éppen úgy meghatározza, mint a közösségét. Az étkezéstől a szexualitáson át egészen a gyermekek neveléséig mindenre van vallási előírás. Ezek be nem tartása pedig éppen olyan bűn, mint - mondjuk - az imaidők elmulasztása. A férfi köteles a családját jólétben tartani, cserébe engedelmességet és kényelmet igényelhet; ha elhanyagolná, kötelezhető rá. Elméletben a ház ura, de a gyakorlatban igen sokszor csak tisztelettel övezett vendég. Az otthon tényleges gazdája a feleség, illetve ha több asszony van, akkor a főfeleség. Új feleséget csak az előzők beleegyezésével lehet hozni. Ugyanakkor a házban élő szolgálók nem térhetnek ki a ház urának közeledése elől. (Az Emirátusokban most zajlott le annak a Fülöp-szigeteki lánynak a pere, aki megölte kísérletező kedvű gazdáját. Ez az utóbbi azonban ritka eset.)
· Muszlimok itthon
Aki Magyarországon muszlimokkal találkozik, az az esetek többségében az arab országok, Törökország, Irán és újabban Bosznia lakóit fogja látni. Ha Magyarországon is úgy akarnak élni, mint otthon, a muszlimoknak sok nehézséget kell elviselniük. A két legfontosabb: a gyülekezet és a rituális étkezési szabályok.Az iszlám vallás nem ismer külön egyházat, de nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a vallást egy közösség gyakorolja. Magyarországon viszont csak a kezdeményei vannak a rendszeres gyülekezeti életnek. Ennek számos oka van. A legjelentősebb, hogy amíg Nyugat-Európában stabil és régi keletű muszlim közösségek élnek, addig a magyarországi muszlimok zöme első generációs, illetve átutazó. Ráadásul a magyarországi iszlám közösséget neofiták alapították. A vallást tehát általában egy-egy országból érkezett, kisebb és informális közösségekben gyakorolják. Az efféle imahelyek lényegében elférhetnek egy lakásban is.
Más kérdés az étkezés. A disznóhús és az alkohol fogyasztásának ismert tilalma mellett az iszlám ragaszkodik ahhoz is, hogy a húsféle rituálisan vágott állatból származzék. Az itt élő muszlimok tehát - ha nem tudnak muszlim henteshez jutni - kóser húsboltba járnak, vagy megsértik a vallás előírásait.
Kisebb a gond a rituális tisztálkodással. Az imák előtti ablúció kitűnően elvégezhető egy lakótelep fürdőszobájában is. Azonban gond, hogy a muszlimok zöme egészségügyi papír helyett is vizet használ, e célra viszont a mi berendezéseink nem alkalmasak.
· Üvegfal mögött
A fizikai létezés különbségei azonban elhalványulnak a két életforma különbözősége mellett. Ami a nyugati civilizációban felnőtt ember számára természetes, az a muszlimok számára lehetetlen.Nem csak azért, mert például férfi nőre nem köszönhet rá (ez durva kihívás), vagy mert az egész életmód a két nem szigorú elkülönülésén alapszik. Sokkalta fontosabb, hogy a közösségen kívül álló ember mindenképpen kívülálló marad. Azaz teljes befogadtatást csak az nyerhet, aki muszlimmá lesz. Még ha előfordulhat is, hogy muszlim férfi európai nőt vesz feleségül - ezt az iszlám nem tiltja, csak a fordítottját -, az iszlám közösség mindenütt zárt, öntörvényű világot alkot. Ebbe idegen éppen csak hogy beleláthat.
Ám éppen az európai iszlám közösségek mutatják meg, mennyire élő ez az egész: Nyugaton ugyanis senkit sem lehet kötelezni arra, hogy ezt az életformát válassza. Mégis, alig fordul elő, hogy valaki kiszáll. Sőt igen sokan vannak, akik vegyes házasságból születvén, Magyarországon is a muszlim identitásukat akarják tovább éltetni.
Mi több, az iszlám, ha csendben is, de terjed. Nem olyan látványosan, mint a buddhizmus, de új hívei szívében annál mélyebben gyökerezve. Ennek valószínűleg nem csak az iszlám az oka. Sokkalta inkább az, hogy a mai nyugati életforma számos olyan pszichés következménnyel jár, amelyet az iszlám eleve igyekszik elkerülni. A nagycsalád és főként a családi élet zárt biztonsága és a vallási kiválasztottság hite sokak számára lehet csábító. Ez az a pont, ahol a leginkább kiugrik, hogy az iszlám életforma-vallás, melynek zárt rendszerében bárki megtalálhatja a maga igazságait.
· Ami jó
Magyarországon a rendszerváltás óta van muszlim nyilvánosság. A különféle jóléti egyletek mellett megjelentek a közel-keleti konyhát kínáló éttermek is. (Az első két arab étterem, az Aladdin és a Semiramis már korábban megnyílt.) Szinte naponta élvezhetjük a kebabok és a mézes édességek nyújtotta örömöket, bár e helyek jelentős része is hangsúlyozottan európaizálja a választékát (jellemző, hogy például a birkahúst pulyka helyettesíti). Mostanra nálunk is kialakult a kettős infrastruktúra: léteznek olyan intézmények, amelyek elsősorban az itteni kolónia tagjait szolgálják ki, s léteznek olyanok, amelyek a (képzelt) nyugati igényeket elégítik ki. Arra kevés az esély, hogy Magyarországon nagy létszámú muszlim közösség alakuljon ki, de már létező egyesületek és szervezetek arra utalnak, hogy az eljövendő években tartósan lehet számítani egy kisebb közösség jelenlétére.
Imaház
Al-Rahma Magyar
Iszlám Jótékonysági Alapítvány
XXII.,
Komáromi út 51. Telefon: 227-6152
Kibá Iszlám
Alapítvány
XIV.,
Juhász u. 40. Telefon: 263-1969
Muzulmán Diákok
Egyesülete
XI.,
Zombolyai u. 3.
Magyarországi
Iszlám Közösség
I.,
Mikó utca 1. Telefon: 201-5886
Étterem
Semiramis
V.,
Alkotmány u. 20. Telefon: 111-7627
Aladdin
VIII.,
Bérkocsis u. 23.
Nílus
VII.,
Garai tér 13-14. Telefon: 267-9291
Isztambul
VII.,
Király u. 17. Telefon: 352-1422
Bolt
Asoor
IX.,
Lónyai u. 62. Telefon: 218-8280
Copyright © MaNcs, 2003
Minden jog fenntartva.
http://www.mancs.hu/legfrissebb.tdp?azon=9639eletmod2