Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

LEGYEZŐ (shanzi)
Kínában az i. e. első évezredben a kerek és a pálmalevél formájú legyező volt ismert. Az összecsukható legyező koreai találmány, és az i. sz. 10. századig nem is jelent meg Kínában. A legyező készülhetett madártollból, selyemből vagy papírból. A legyező egyrészt a hivatalnokok jelképe, másrészt utalhat a nyolc halhatatlan egyikére, Zhongli Quan-ra, akinek állandó attribútuma a legyező. Több isten legyezőt használt a démonok elűzésére. A legyezőre gyakorta festettek vagy kalligrafált verseket, feliratokat készítettek, amely külön művészeti ágnak számított.

Shanmian - Fan - flat and oval, known from Tang times or earlier. Popular from late Northern Song through Southern Song since well suited to the abbreviated, lyrical images prevalent at the time.

 

A legyezőművészet

A hosszú történelem során a jelentéktelennek látszó legyező a mindennapi használati funkcióján kívül a kínai nemzet kulturális és művészeti értékeit is magával hordozza, egyben a kínai népművészet fontos részét képezi.

Kínában a legyezőkészítés már több mint 3000 évre tekint vissza. A kínai nép ősei először tollból, finom bambusz-szalagokból és selyemből készítettek legyezőket. A papír felfedezése után ebből az anyagból is csináltak legyezőket. 1975-ben a dél-kínai Jiangsu tartomány Jintan járásában egy ősi sírból előkerült egy lakkmotívumokkal díszített köralakú finom, művészi legyező. Tengelye fából készült. Hajszálvékony bambuszszálakból fonták a legyező vázát, amelyre finom papírt ragasztottak. A legyező nyelét több mint 10 réteg fekete és piros színű lakkal vonták be 2-3 milliméter vastagon. Utána szimmetrikusan motívumokat véstek a legyező nyelébe.

A XI. századtól, azaz a Song-dinasztia korától nagy mennyiségben készítettek összehajtható legyezőket. Lapjuk nagyrészt papírból, kisebb részben pedig finom selyemből készült. Az idő múlásával a legyezők funkciója is megváltozott. Amellett, hogy hűtésre használták, egyre inkább képzőművészeti cikké vált. A legyező a kínai irodalomhoz, kalligráfiához, és festészethez is kapcsolódik. A kalligráfusok, az írók, a költők, illetve a festők művészien írtak, illetve rajzoltak valamit a legyezőre. Kínában számos irodalmi mű magasztalja a legyezőt. A XVIII. században Kong Shangren drámaíró írt szerelmes tárgyú regényt Barackfavirág-legyező címmel. A legyező házasságközvetítő szerepkörben hozzájárult a regény legény- és lányhőseinek szerelmi sikeréhez. Kína egyik klasszikus irodalmi műve, a Vörös szoba álma című regényben is szó van a legyezőről. A dél-kínai falvakban ma is elterjedt szokás, hogy a lányok búzaszalmából készült legyezővel fejezik ki érzelmüket szerelmesüknek.

A szalmalegyezőket így készítik: először fehérítik, utána színezik a búzaszalma-szálakat, amelyekből aztán vékony szalagot fonnak. Ezt követően félkör alakú legyezőt varrnak a színes szalma-szalagból és a díszítésre való színes selyemszalagból. Végül tájképeket és palotákat festenek a legyezőre, és hozzáerősítik a nyelet és más díszítőelemeket. Ha valamelyik lánynak sikerült kiszemelnie leendő szerelmesét, akkor nyáron ilyen legyezőt küld a legénynek. A lány így a legyezővel fejezi ki szerelmét a legénynek. A házasságkötés után a kínai hagyományos naptár szerinti első év ötödik hónapjának 5. napján a lány szülei ajándékokkal mennek látogatóba vejükhöz. Az ajándékok között több tucatnyi legyező is szokott lenni. A vejük ezeket a legyezőket továbbajándékozza rokonainak baráti érzése jeléül.

Az ókori Kínában a császári udvarházban a szertartások, találkozók és ünnepek alkalmából a protokollesemények idején is használtak legyezőket. Hunan tartományban egy ókori kínai király sírjában felfedeztek egy 176 centiméter hosszú legyezőt, amely több mint 2000 esztendővel ezelőtt finom bambuszszálakból készült. A szertartások alatt a szolgák ezzel a legyezővel védték urukat a por és a napfény ellen. Az ilyen legyező a méltóságot és tekintélyt is jelképezte.

A tudomány fejlődésével és az emberek esztétikai felfogásának változásával új és új legyezőfajtákat fejlesztenek ki, amelyeket különböző motívumokkal díszítenek. Ma már a mindennapi életben csökkent a legyező hűtésre való szerepe. De az emberek mindig is művészeti tárgyként fogják tisztelni a legyezőt. Ebből kiderül, hogy a legyező a kínai kultúra alkotórésze.

Kínai Nemzetközi Rádió