Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E F
G H I
J K L
M N O
P Q R
S T U
Ü V
W X Y
Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
jab-jum
(tibeti: „apa-anya”), India, Nepál és Tibet művészetében valamely férfiistenség és női kísérője szexuális egyesülésének ábrázolása. Közfelfogás szerint ez a pozíció az aktív erő (upája, a férfi princípium) és a bölcsesség (pradzsnyá, a női princípium) misztikus egységét ábrázolja, mely nélkülözhetetlen a szemlélet dualitásának a meghaladásához és a megvilágosodás eléréséhez. A nemi aktusnak a misztikus egység jelképeként való használata az indiai tantrikus hagyományból ered, Kínában és Japánban nem vált igazán népszerűvé. Ezek a képek még Tibetben is csak azokhoz szólnak, akik a megfelelő ismeretek birtokában képesek az ábrázolat ezoterikus jelentését fölfejteni. A fohász hathatósabb, ha a női kísérőjével megjelenő istenséghez szól, a védőistenségeket (jidamokat) éppen azért mindig jab-jum pozícióban ábrázolják.