Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

hét
(kínaiul: qi)

A régi Kínában hét csillagot (qi xing) tartottak számon, amely alatt a Napot, a Holdat és az öt bolygót értették. A hét napból álló hét csak a nyugati, Gergely naptár bevezetésével vált általánossá a 20. században. A falusi hagyomány szerint a hetedik holdhónap hetedik napján tartották a Szövőlány és a Pásztorfiú ünnepét, amely egyre inkább egyfajta szerelmesek napjává lett. A hét páratlan szám lévén ugyan yang, azaz férfi princípiumú szám, a számmisztikában azonban mégis inkább a yin, női elemhez kapcsolják. Ennek oka az lehet, hogy a hagyomány szerint a leánygyermeknek hét hónapos korában jelennek meg a fogai, és hét éves korában veszti el a tejfogait, 2 × 7 azaz tizennégy évesen pedig nővé érik, azaz ekkor történik az első menstruáció. A fiúgyermek esetében ugyanez az analógia a nyolcas számon alapul. A hetes számnak a hallott kultuszban is jelentős szerepe van, ugyanis a zuo qi "hetet csinálni" kifejezés arra az egyhetes periódusra utal, amíg a halál után a holttestből a lélek végképp elköltözik. A tibeti buddhizmus tanítása szerint a köztes lét (bardo), tehát az az idő amíg az elhunyt lelke egy új testben reinkarnálódik 7× 7, azaz 49 nap. A híres költőről, Cao Pi-ről az a mondás járta, hogy egy ma is ismert versét mindössze hét lépés megtétele alatt alkotta. A "hét kincs" (qi bao, szanszkrit: saptaratna) a buddhizmusban hét legmegbecsültebb drágaságot jelenti, amelyek különböző felsorolások szerint más és más tárgyakat tartalmaz. A "hét érzelem" (qi qing) körébe az öröm, a harag, az aggódás, a beképzelés, a szomorúság, a félelem és az ijedség tartozik.