Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü V
W X
Y Z
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
FEHÉR (jiu)
Jelképi jelentésében a fehérhez az elemek közül a fém, az évszakok közül az
ősz, az égtájak közül a nyugat, a háziállatok közül pedig tyúk kapcsolódik.
Nyugat jelkép állata a fehér tigris. A fehér a dinasztiák közül a Shang-dinasztiát
jelöli. Az i. sz. 7. században azok a tudósok, írástudók, akik még nem viseltek
hivatalt, fehér színű öltözéket viseltek. Az öregemberként ábrázolt helyi földisteneknek
fehér arca volt. A fehér az ősz színeként az öregkorra, a vénségre is utal.
A kínai színpadokon a fehér arcú szereplők az agyafúrt, csaló, nem ritkán az
áruló szerepkörben jelennek meg. A lampionok ünnepén azok a nők, aki leány gyermek
után áhítoztak fehér virágot vittek magukkal, míg a fiú gyermekre vágyok sárga
virágot választottak. A hajkoronában, kontyban stb. soha, semmilyen fehér színű
tárgy nem jelenhetett meg, ez szerencsétlen előjelnek számított. Nyugaton általában
az a tévhit él, hogy Kínában a fehér a gyász színe. Ez a kijelentés nem egészen
pontos, hiszen a gyászhoz előírt öltözék, és szín a su, melynek jelentése: "színtelen,
dísztelen, egyszerű", ez pedig rendszerint egy egyszerű, durvaszövésű,
fehér vászonruha. A Kínában is élő buddhista hagyomány szerint, Buddha anyja
álmában egy fehér elefántot látott, amelytől Buddha fogant. A "fehér lótusz"
a buddhizmusban a tisztaság, egy jobb világ jelképe. A buddhisták közül a Maitréja
kultuszát követő, nemritkán titkos társaságok a fehéret választották színükül,
ilyen volt pl. a Fehér Lótusz szekta, amely a Ming-dinasztia idején, a 12. században
alakult. "A fehér ló nem ló" mondás az i. e. 4. században élt filozófus,
Gong Sunlong nevéhez fűződik, és egy, a mai napig sokat emlegetett híres logikai
paradoxon. A fehér daru a szentek és halhatatlanok madara, míg a fehér szarvas
a hátasállatuk. A Fehér Császár (Baidi) a Vénusz bolygó istene.