Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

fan-tan (kínai szerencsejáték)

meglehetősen régi kínai szerencsejáték; a XIX. század második felében népszerű lett az Egyesült Államok nyugati részén. Az asztal közepére négyzetes lapot helyeznek, oldalait számokkal (1, 2, 3, 4) jelölik meg. A bankár kétmaroknyi kis pénzérmét, babszemet vagy egyéb kisméretű tárgyat borít az asztalra, aztán öblös fémedénnyel fedi le a rakást. A játékosok arra fogadnak, hogy mennyi lesz a maradék, ha a rakást négy egyenlő részre osztják. Tétjeiket a négyzetnek a megtett számmal jelölt szélén helyezik el. Amikor mindenki tett, a rakásról leemelik a fémedényt, a bankár pedig - pálcika segítségével - négyesével tolja arrébb az apró tárgyakat, amíg csupán négy vagy kevesebb marad belőlük. Ez a maradék a nyerő szám; ha például négy pénzérme marad a négyszögben, a 4-es szám nyer, és így tovább. A bankár 25%-ot von le minden egyes nyerő tétjéből, és a nyerőnek a tét ekként csökkentett ötszörösét fizeti ki, vagyis 1-re 2,75-öt. A valódi „odds” három az egyhez. Ez a fan-tan nem tévesztendő össze az ugyancsak fan-tan nevű sorozat (széria)-kártyajátékkal.