Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü V
W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
Ételek szerepe a hinduizmusban
A hindu kultúrában
az emberek isteneknek felajánlott, megszentelt ételt (praszádam) fogyasztanak.
Evés előtt a hinduk többsége felajánlja az ételét valamely istenségnek. Vannak,
akik a félistenek (Siva, Kálí stb.) maradékait, mások pedig a Legfelsőbb Személy
(Krisna, Visnu) valamelyik formájának felajánlott étel maradékait fogyasztják
el.
A hindu szentírások az ételek háromféle kategóriájáról beszélnek. Vannak a tudatlanság
kötőerejében lévő (tamaszikus), a szenvedély kötőerejében lévő (radzsaszikus)
és a jóság kötőerejében lévő (szattvikus) ételek.
A tudatlanság kötőerejében lévő ételt több mint három órával fogyasztás előtt
készítették. Az ilyen étel ízetlen, romlásnak indult s bűzös. Ide tartoznak
azok a ételek is, amelyek maradékokból és érinthetetlen dolgokból (például húsból)
készültek. Ezek az ételek az embert tompává, álmossá és mohóvá teszik.
A szenvedély minőségében lévő étel túl keserű, túl savanyú, sós, erős vagy csípős,
esetleg száraz és égető. A hús, a hagyma, az erőspaprika, a fokhagyma és a sok
fűszerrel készült ételek mind ide tartoznak. Az ilyen táplálék szomorúságot,
szenvedést és betegséget okoz.
A jóság kötőerejébe tartozó ételek, mint a gyümölcsök, a gabonafélék, a tejtermékek
a magvak és a frissen elkészített zöldségek a fentiekkel ellentétben lédúsak,
zsírosak, egészségesek, és örömet szereznek a szívnek. Az ilyen ételek fogyasztása
növeli az ember élettartamát, megtisztítja létezését, s erővel, egészséggel,
boldogsággal és elégedettséggel tölti el őt.