Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

II. Dzsajavarman

más írásmóddal JAYAVARMAN, posztumusz nevén PARAMÉSVARA („legfőbb úr”) (szül. 770 k. - megh. 850. Hariharalaja, Kambodzsa), a Khmer vagy Kambodzsai Birodalom megalapítója, az angkori időszak (802-1431) kiemelkedő uralkodója. II. Dzsajavarman nevéhez fűződik a kambodzsai királyok isteni magaslatra emelése, a dévarádzsa kultusz állami vallássá tétele és a régi Csenla Királyság újraegyesítése; ennek területét Dzsajavarman kiterjesztette, így jött létre a Khmer Birodalom.

A valószínűleg khmer származású II. Dzsajavarman Jáváról érkezett, ahol fogságban vagy száműzetésben volt, aztán 800 körül Jáva vazallusaként trónra lépett. Nem volt kedve a bábszerephez, szembeszegült a jávaiakkal, és 802-ben kihirdette a khmer függetlenséget. Ugyanebben az évben hindu rítusok szerint dévarádzsává, vagyis istenkirállyá avatták. II. Dzsajavarman a fővárosok egész sorát alapította meg, először Indrapurát a Mekong folyó alsó folyásánál, Kâmpóng (Kompong) Chamtól keletre; majd észak felé vonulva Hariharalaját, a mai Sirmréabtól (Siem Reap) délkeletre; majd Mahendraparvatát, a Tonle Saptól (Nagy-tótól) kissé északra, nem messze Angkortól, a Khmer Birodalom következő székhelyétől, amely 600 éven át megmaradt fővárosnak.

 

VII. Dzsajavarman

más írásmóddal JAYAVARMAN (szül. kb. Kr. u. 1120/1125 - megh. kb. 1215/1219), az angkori székhelyű Khmer (Kambodzsai) Birodalom egyik leghatalmasabb és legtöbbet alkotó királya volt (ur. 1181-1215 k.). Kiterjesztette a birodalmat - az ország területe az ő uralkodása alatt volt a legnagyobb -, és nagyszabású építkezésekbe kezdett: számos templomot (köztük az Angkor Thom-templomhegyet), utat, vendégfogadót és kórházat építtetett.

Életének első fele. Dzsajavarman az angkori királyi család sarjaként született. Igen vallásos és erős akaratú hercegnőt vett feleségül: Dzsajarádzsadévi nagy hatással volt a férjére a férfi trónra lépése előtt, majd uralkodásának első esztendeiben is. Az asszony halála után a király az elhunyt feleség idősebb nővérét vette nőül; nagyon jámbor és tanult hölgy volt, s a király már a házasságkötés előtt egy fontos buddhista kolostor vezető oktatójává nevezte ki.

Dzsajavarman gyermekkoráról és fiatalságáról jóformán nincs adat, kétségtelen viszont, hogy harmincas évei végén és negyvenes évei elején a Csampa nevű szomszéd királyságban, a mai Vietnam középső régiójában lakott. Apjának, II. Daranindravarmannak (ur. 1150-60) halála idején Dzsajavarman éppen hadjáratot vezetett Csampában, és bátyjának (de meglehet, unokatestvérének), Jaszóvarmannak (ur. 1160-66) trónra lépése után úgy döntött, hogy Csampában marad. Csak akkor tért vissza Kambodzsába, amikor értesült, hogy palotaforradalom tört ki az országban. Dzsajavarman ugyan már nem tudta megakadályozni Jaszóvarman megöletését és a lázadó Tribhuvanaditjavarman (ur. 1166-77) trónfoglalását, mégis elhatározta, hogy szülőföldjén marad és addig vár, amíg érvényre juttathatja trónkövetelését.

Királlyá választása. Mintegy tizenkét esztendővel később, amikor Dzsajavarman már ötvenes éveinek második felében járt, elérkezett az alkalom: egy Csampából kiinduló invázió nyomán Tribhuvanaditjavarman elvesztette a trónt, Angkort feldúlták, és az ország idegen uralom alá került. Dzsajavarman megszervezte a függetlenségi harcot; nem egészen öt év alatt sikerült kiűznie a megszállókat, és kambodzsai vetélytársaival szemben kivívnia a maga vezető szerepét. Végül 1181-ben az újjáalakult Khmer Birodalom királyává koronázták (kb. 60 éves volt ekkor). Ekkor kezdődött több mint harminc évig tartó, eredményekben igen gazdag uralkodása; a birodalmat a csúcsra lendítette, mind területi nagyság, mind a királyi építkezések tekintetében.

Dzsajavarman építkezései. Uralkodása alatt Dzsajavarman folytatta hadjáratait: meghódította Csampát, Laosz déli részét, a Maláj-félsziget és Burma egyes részeit. Energiáit és szervezőkészségét azonban egyre inkább a vallási és valláspolitikai építő tevékenységnek szentelte; ezt egyébként még királyi elődei kezdték meg. Bámulatot keltő templomok egész sorát építtette, így például a Bajont, egy jellegzetesen mahájána-buddhista központi templompiramist - ez a király kultuszát szolgáló legfőbb centrum és egyben személyes mauzóleuma lett - építtetett továbbá mahájána-típusú, édesanyjának és édesapjának szentelt, személyes temetkezési templomokat, és egy sor vidéki templomot, bennük a Királyi Buddha kicsinyített másaival (e szobrok Dzsajavarmant ábrázolták, a Buddha megkülönböztető jegyeivel; eredetijük a Bajonban volt látható). Újjáépíttette a ma Angkor Thom („Nagy Főváros”) néven ismert Angkor városát, átépíttette és kiterjesztette azt a sugárirányú úthálózatot, amelynek kiindulópontja a Bajon-templom és a királyi palota volt. Száznál több vendégfogadót és menedékházat építtetett az országutak mentén. Több mint száz kórházat létesített királysága egész területén, s Baisadzsguru Vaidúrjaprabhá, a Nagy Gyógyító Buddha védnöksége alá helyezte őket.

Dzsajavarman a jelek szerint a gyors és kiterjedt építkezés megszállottja volt. Az ő uralkodói, irányító tevékenységének tulajdonított templomokon észlelhető kivitelezési hiányosságok például világosan utalnak a nagy sietségre. Némelyik kutató szerint a Dzsajavarman-féle építkezések szinte eszeveszett sürgőssége abból adódott, hogy a király már viszonylag élemedett korban kezdett uralkodni, úgy érezte tehát, kevés ideje van hátra, s ezt az időt a lehető legjobban ki kell használnia. Mások azt állítják, hogy a túlnyomóan buddhista szellemű, hatalmas méretű építkezési program végrehajtásában Dzsajavarmant lelkesen buzdította felesége, Dzsajarádzsadévi, majd a második feleség - az első nővére. Mindketten óriási energiával igyekeztek minél több hívőt toborozni a buddhizmusnak, és kiváltképpen minél több buddhista templom építését kezdeményezni. Végül, ha helyes a tudósok feltételezése, hogy a király iszonyatos betegségben, leprában szenvedett: bűneit és szenvedéseit bizonyára érdemek halmozásával próbálta enyhíteni, s ez is ösztönözte jámborságát és rendkívüli buzgalmát. Akármi volt is az igazi indíték, Dzsajavarmannak sikerült olyan örökséget hátrahagynia, amilyenhez hasonlót csak kevés - khmer vagy más - uralkodó mondhatott magáénak az emberiség történetében. Több mint kilencvenesztendős korában érte a halál.

Hírneve a jelenkorban. VII. Dzsajavarman az Angkori Királyság történelmének jelentős alakja volt, Kambodzsa későbbi krónikáiban mégsem fordul elő a neve. A legújabb korban viszont, amikor a régészeti kutatások nyomán megnövekedett az érdeklődés Dzsajavarman uralkodásának időszaka iránt, a király amolyan paradigmatikus, példaértékű nemzeti hős lett: nemcsak a kambodzsai nemzeti nagyság kiteljesítőjének tekintetik, hanem a buddhizmus motiválta, a kambodzsai nép testi-lelki szükségleteiről gondoskodó jóléti állam megteremtőjének is. Általánosságban azonban a tudósok kiegyensúlyozottabb szemléletre törekednek: elismeréssel adóznak ugyan Dzsajavarman teljesítményének, vívmányainak, de figyelembe veszik azt is, hogy birodalma anyagi és emberi erőforrásainak kizsákmányolásával nagyban hozzájárult az ország alkotó erejének csökkenéséhez, majd a birodalom végső hanyatlásához.