Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Haiku Hinduizmus, jóga India Indonézia Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Buddhizmus hindu szemszögből

Buddhát Visnu tíz fő inkarnációja egyikének tartják. Ezért őt nem csak a buddhisták, hanem a hinduk is mélyen tisztelik. A buddhizmust Délkelet-Ázsiában számos országban gyakorolják, de eredetileg Indiában alakult ki.
Egy-két évezreddel ezelőtt a buddhizmus még az egyik legelterjedtebb vallás volt Indiában, hamarosan azonban gyors hanyatlásnak indult. Az 1951-es népszámlálás adatai szerint csupán 181 ezer buddhista volt Indiában. Ez a szám a mai napig körülbelül 5 millióra emelkedett.
Buddha életével négy fontos hely áll kapcsolatban: a szülőhelye, Lumbini a mai Nepál területén; Bodh Gaya az indiai Bihár nevű államban, ahol elérte a megvilágosodást; Sarnath városa Varanaszi közelében, ahol az első főbb prédikációját tartotta; és végül Kusinagar Uttar Pradesh államban, ahol eltávozott e világból. Amikor Buddha meghalt, a testét elégették, s hamvait a tanítványainak adták. A hamvak egy részét az India-szerte felépített buddhista szentélyek, sztupák alá temették el.
Radzsgirben Buddha meggyőzte Bimbisar királyt, hogy fogadja el életében a buddhizmus alapelveit. E városban tartották az első buddhista tanácsot. Buddha Vajsaliban mondta el utolsó tanítását, amelyben tudatta tanítványaival, hogy a nirvána felé közeledik. A ránk maradt emlékek közül pedig Nalandában található egy ősi buddhista egyetem romja. Ez a három város Bihár államban, Patna közelében található. Természetesen, sok más olyan híres zarándokhely van Indiában, amely szintén a buddhizmus hagyományaihoz kötődik, s ahol különböző emlékműveket, templomokat vagy barlangtemplomokat találunk. A legfontosabbak ezek közül a Maharásztra állambeli Adzsanta és Ellóra, a Madhya Pradesh-beli Sancsi, valamint Amaravati, India Andra Pradesh államában.
Buddha "négy nemes igazságot" prédikált:

1. Az élet szenvedés, mert az anyagi világban semmi sem örökkévaló, minden ideiglenes.

2. Ezt a szenvedést az érzéki élvezet utáni vágy, illetve szomj, valamint a tudatlanság okozza.

3. Van egy állapot ezen a szenvedésen túl, amelyet nirvánának neveznek.

4. A nirvánát a "nyolc nemes ösvényen" haladva lehet elérni, amelyek: a helyes megértés; a jó gondolatok; a megfelelő beszéd; a megfelelő cselekvés; a helyes életmód; az erőfeszítés a helyes úton való haladásra; a könyörületesség és a meditáció. Ez a nyolc ösvény az erkölcsös életvitel, a szellemi fegyelem és a bölcsesség tényezőjén keresztül valósulhat meg.

Bár Buddha elutasította a védikus szentírások tanításait és a félistenek imádatát, elfogadta a karma törvényének működését. A hindu felfogás szerint mindezt azért tette, hogy jó útra térítse azokat az embereket, akik a Védák bizonyos utasításaira hivatkozva állatokat mészároltak le abból a célból, hogy megehessék azok húsát. Mindezt vallásos áldozat címén cselekedték. Buddha azzal, hogy kétségbe vonta a Védák hitelességét, egyben megkérdőjelezte ezen emberek eldeformálódott vallásos gyakorlatának létjogosultságát is. Bár Buddha filozófiája tagadja Isten és az örök lélek létezését, az erőszaknélküliség elvének hirdetésével jámborabb, vallásosabb életre ösztönözte a társadalmat. Így, bár a Védák követői elfogadják Buddhát az Úr Visnu inkarnációjának, filozófiai tanításait határozottan elutasítják.
A buddhizmus Asóka király uralkodása idején (Kr. e. 272-232) szinte egész Indiában elterjedt. A király, aki maga is buddhista volt, embereket küldött Dél-Ázsiába, hogy a buddhizmus tantételeit prédikálva honosítsák meg e vallást ezen a területen. A Krisztus utáni VII. századtól a XII. századig azonban a buddhizmus gyors hanyatlásnak indult Indiában. Ebben az időben Sankarácsárja, Rámánudzsácsárja és Madhvácsárja intenzív prédikálásával fokozatosan helyreállt a védikus irodalom tekintélye, és előtérbe kerültek e szentírások végkövetkeztetései. A buddhizmus Indiában végbemenő végső hanyatlását a muzulmánok teljesítették be, akik sokezer szerzetest megöltek, s elpusztították a kolostorokat és a templomokat.