Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

Brahmó Szamadzs

hindu vallásújító, teista mozgalom, alapította Ram Mohun Roy 1828-ban, Calcuttában. A Brahmó Szamadzs nem ismeri el a védák tekintélyét, nem hisz az avatárákban (megtestesülésekben), a karmában (a múltbéli tettek és a későbbi sors okozati kapcsolatában) és az újjászületésben sem. Mellőzi a hindu szertartásokat, vallási gyakorlatában a kereszténységből átvett elemek találhatók. Az iszlám és a kereszténység hatására elutasítja a többistenhitet, az istenábrázolatok kultuszát és a kasztrendszert. Társadalmi reformprogramja hatásosnak bizonyult, tömegbázisra viszont nem sikerült szert tennie.

Maga Ram Mohun Roy belülről akarta megreformálni a hinduizmust, utóda, Debendranath Tagore viszont végképp szakított a védikus hagyományokkal, bár a hindu szokások egy részét meg kívánta őrizni. 1866-ban Keshab Chunder Sen (Kesab Csandra Szen) vezetésével egy radikális csoport kivált a mozgalomból és Brahmo Samaj of India néven alakult újjá. (Ezt követően az eredeti mozgalomra az Ádi Brahmó Szamadzs kifejezést használták; az Ádi szó szanszkritul ősit jelent.) Az új irányzat eklektikus lett, kozmopolita, s egyszersmind a társadalmi reformokért folyó harc legfontosabb tényezője. Anyagilag támogatta a Brand of Hope nevő antialkoholista-egyesületet, agitált a nők iskoláztatása mellett, hadjáratot indított annak érdekében, hogy az özvegyek újraházasodhassanak, s hogy a gyerekházasságokat törvényileg tiltsák be. Maga Keshab viszont a saját kiskorú lányát férjhez adta a szintén kiskorú Cooch Behar herceghez, azaz tulajdon alapelveit vette semmibe. Követőinek egy része ezen fölháborodva egy harmadik szamádzsot (szövetséget) hozott létre 1878-ban, ez lett a Szadharan (általános) Brahmó Szamadzs. A Szadharan Szamadzs fokozatosan visszatért az Upanisadok tanításaihoz és tovább dolgozott a társadalmi átalakulásért. A mozgalom a XX. században meggyengült ugyan, de alapvető szociális eszméit a hindu társadalom - legalábbis elméletben - befogadta.