Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Haiku Hinduizmus, jóga India Indonézia Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

BÓDHISZATTVA (pusa)
A bódhiszattva jelentése "megvilágosodásra törő". A bódhiszattva a buddhizmusban olyan ember, vagy más lény, akinek célja, hogy Buddhává legyen. A bódhiszattvák száma a hinajána buddhizmusban véges (összesen 24), ám a Kínában is tért hódított mahajána buddhizmusban elméletileg végtelen. A bódhiszattvák elérték a tökéletesség azon szintjét, hogy a nirvánába távozzanak, ám az emberek érzett végtelen könyörületesség és megértés miatt a földön maradnak, hogy segítségül legyenek az összes lénynek. Mivel a buddhák, amikor elérték a teljes nirvánát, többé már nem segíthetnek az élőlényeken, a legnagyobb bódhiszattvák (a mahászattvák) azonban önként a létforgatagban (szanszára) maradnak, és alávetik magukat a karma törvényeinek mindaddig, amíg az összes élőlény meg nem menekül. Kínában a legismertebb és legnépszerűbb bódhiszattvának Avalokitesvara számít, akit Guanyin néven, női alakban tisztelnek.