Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Haiku Hinduizmus, jóga India Indonézia Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

BAL - JOBB (kínaiul: zuo-you)

Kínában a bal és a jobb közötti különbségtétel hasonlít a yin és a yang közötti különbségre. Kínában a balhoz nem kapcsolódik a szerencsétlenség, a sutaság, a rossz stb. fogalma, mint pl. nyugaton. A csillagászatban, asztrológiában éppúgy szerepet kap, mint az égtájakhoz kapcsolódó szimbolikában. A mindenkori uralkodó arccal délfelé ülve kormányozta birodalmát - és minden egyéb területen is a déli irányba történő tájolás volt az uralkodó -, így a bal rendelkezik a kelet jelentéssel is, míg a jobb a nyugat jelentéssel egészül ki. A fengshui (földjóslás) művészete ezt a fajta szimbolikáját az égtájaknak tökélyre fejlesztette. Az ókorban az uralkodó miniszterei annak bal- és jobboldalán álltak, így a zuo-you kifejezést rájuk használták. Kezdetben a jobb oldalon álló miniszterek, főurak nagyobb rangúak voltak, mint a bal oldalon állók, ám az i. e. 3. századtól ez épp fordítva lett. A későbbiekben ez a kifejés kilépett az uralkodói környezet hatásköréből és kiegészült a 'körülállók', 'kíséret' jelentéssel is. A hagyományos kínai lakóházak keleti részén, azaz baloldalán voltak a feleség, az ágyasok lakrészei. A hitvesi ágyban a nő mindig a férfi (és egyben az ágy) baloldalán helyezkedett el. Az utcán, amely a város, település yin princípiumú kellékei közé tartozott a férfi a jobb, a nő pedig a bal oldalon sétált. A festészetben az istenek, istennők kezdetben mindig a festmény jobb oldalán szerepeltek, míg később átkerültek a bal oldalra. Köszöntéskor, üdvözléskor a fiúk és férfiak az ökölbeszorított bal kezüket fedték le a jobbjukkal (ami a yang dominanciájára utal), míg a lányok, a nők épp fordítva tettek. Amikor az üdvözlési formák között a kézrázás is megjelent a Kínában, a barátok között ez mindig jobb kézzel történt. A balkezesség hagyományos megítéléséről Kínában viszonylag keveset tudunk, de irodalmi forrásokban olykor úgy szerepel, mint egyfajta deviancia megnyilvánulása.