Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü V
W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
astánga-jóga
A jóga folyamatának
nyolc lépcsőfoka van ("jóga-létra"). Ezek a jama, a nijama, az ászana,
a pránájáma, a pratyáhára, a dháraná, a dhjána és a szamádhi. Ezek a gyakorlatok
azért ajánlottak, hogy az ember lelki fejlődése érdekében megtanulja irányítani
az érzékeit. E folyamatot a híres Patandzsali nevű bölcs tanította, s filozófiájának
alapelveit könyvében, a Jóga-szútrában összegezte. A Patandzsali-féle jógarendszer
megtanítja az embert arra, hogy mechanikus úton irányítsa a test életlevegőinek
működéseit úgy, hogy ez végül a léleknek az anyagi ragaszkodásoktól való megtisztulásához
vezessen. E folyamat szerint a végső cél az érzékek visszavonása az érzéktárgyaktól,
s az anyagi tevékenységek megszüntetése.
A jama a bűnös cselekedetek feladását jelenti, amellyel az ember tisztává teszi
az életét. A nijama pedig kizárólag a tiszta tevékenységek végzésére utal. E
két lépcsőfok eredményezi a test tisztaságát. Az ászana a jógahelyzetek gyakorlását
jelenti, amelyek különböző hatha-jóga gyakorlatokból állnak. A nyugaton általában
ismert jógaklubok kínálata gyakran csupán e gyakorlatokból áll, amelyek valójában
az egész folyamatnak csupán töredék részei.
A pránájáma a testben áramló életlevegők irányítását foglalja magába. E levegők
áramlásirányának megfordításával bizonyos élettani változásokat lehet előidézni.
A pránájáma folyamatát végző jógi gyakorlata során ellenkező hatást fejt ki
a levegők áramlására addig, amíg az áramlatok egyensúlyba nem kerülnek. A kifelé
áramló levegőt a belélegzett levegőbe ajánlják. Amikor mindkét légáramlat teljesen
megáll, akkor azt mondják, hogy a jógi kumbhaka-jógában van. A kumbhaka-jóga
gyakorlásával az ember növelheti élettartamát annak érdekében, hogy legyen ideje
a lelki tökéletesség megvalósítására.
A pratyáhára azt jelenti, hogy az ember visszavonja érzékeit az érzéktárgyaktól,
ugyanúgy, ahogyan a teknős húzza vissza végtagjait páncéljának menedékébe. A
dháraná koncentráció, az elmének egyetlen tárgyra való rögzítése. A dhjána folyamatos
meditációt jelent.
A jóga utolsó lépcsőfoka a szamádhi vagy transz. Ezen állapotban az ember transzcendentális
elméjén és intelligenciáján keresztül megvalósítja a szívében lakozó Felsőlelket.
Mindezt anélkül a félreértés nélkül teszi, hogy az egyéni önvalót a Legfelsőbb
Önvalóval, a Felsőlélekkel azonosítaná. Ezen a ponton az embernek nincs többé
vágya a világi örömökre, hiszen transzcendentálissá válik hozzájuk képest. Ekkor
az élőlény az önvalóból merít vég nélküli boldogságot. E szint tehát a jóga
tökéletessége, amely nem érhető el azok számára, akiket az anyagi, érzéki élvezet
érdekel. Ha a jógi nem éri el ezt a helyzetet, akkor életének minden erőfeszítése
hiábavaló volt.