Terebess
Ázsia Lexikon
A
B
C
D E
F G
H I
J K
L M
N O
P Q
R S
T U
Ü
V W X
Y Z
« vissza a Terebess Online nyitólapjára
Mai
uralkodók
Afganisztán, a sokszínű ország
Egy hosszú száműzetés vége
Afganisztán Közép-Ázsia legdélibb országa, igen sajátos, ám nagyon hosszú, több évezredes történelmi múltja ellenére is fiatal állam. Az afgán szó mint "népnév" a 11. században al-Bírúnínál fordul elő az Indus völgyének északnyugati szomszédságában élő különféle törzsek jelölésére. Eredeti jelentése sem ismeretes, később a pastu/pustu törzsnév szinonimájaként kezdték használni kb. "hegylakó" jelentéssel. Országnévként pedig a brit-afgán háborúk (1839-42, 1878-80, 1919) nyomán létrejött állam kapta Afghánesztán formában.
Kedvezőtlen földrajzi adottságok
Afganisztán földrajzilag, történetileg, néprajzilag, nyelvileg egyaránt roppant
sokszínű ország, ami területének sajátos elhelyezkedéséből is következik: a
652 225 km2 nagyságú országot délről és keletről Pakisztán határolja 1810 km
hosszan, észak felől Kína Ujgur Autonóm Területével szomszédos mintegy 80 km
hosszan, majd Tádzsikisztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán keretezi észak felől
1690 km hosszúságban, nyugat felől pedig a 800 km-es iráni határszakasz következik.
A kép teljességéhez hozzátartozik az India és Pakisztán által egyaránt vitatott
Kasmír határának 320 kilométernyi szakasza is.
Afganisztán politikai és vallási viszonyaira az évszázadok folyamán mindig rányomta
bélyegét az, hogy területe földrajzilag rendkívül kedvezőtlen adottságú. Ez
viszont azzal a tagadhatatlan előnnyel járt, hogy a kies, nehezen megközelíthető
belső részek a birodalmak, dinasztiák gyakori változásai közepette is megőrizhették
viszonylagos függetlenségüket, a helyi uralkodók, törzsek, etnikumok és vallási
csoportok megtarthatták önállóságukat. A központi hatalom részint a természeti
adottságok, az ország belső területeinek nehezen megközelíthetősége, részint
a törzsi viszonyok szinte változatlan formában történő továbbélése következtében
sohasem tudott olyan szerepet betölteni, mint akár az iszlám világ más országaiban
is.
Az afgánokat nyugaton már jóval a tálibok hatalomra kerülése előtt is szélsőséges
vallási fanatikusoknak tartották. Mindez elsősorban arra vezethető vissza, hogy
az afganisztáni törzsek és népcsoportok az évszázadok folyamán mindig sikerrel
álltak ellen a különböző hódítási kísérleteknek, mégpedig részben a természetföldrajzi
adottságok, részben a törzsi viszonyokban gyökerező erős harci szellem következtében.
Afganisztán az iszlám világ azon országaihoz tartozik, amelyekben a törzsi viszonyok
máig meghatározóak, s amelyeket az etnikai sokszínűség jellemez. A törzsiség
és az iszlám ezen a vidéken szinte elválaszthatatlan összefonódásban él együtt,
de ezen belül is a törzsi viszonyok szerepe máig meghatározóbb maradt, mint
az iszlám. Ma is élnek a sok évszázados hagyományok, a törzsi szokásjog, s a
sajátos szövetségek és fegyveres konfliktusok szövevényes összefonódása határozza
meg az itt élők életét. Az etnikai, illetve törzsi megosztottságon, szétszabdaltságon
az évszázadok folyamán igazán sohasem tudott úrrá lenni sem a központi hatalom,
sem az iszlám integratív ereje.
Ami a gazdaságot illeti: számottevő földművelés csak az Északi-rónaság és a
Helmand-völgy térségében lehetséges, hozama hosszú időn át megoldotta a népesség
mezőgazdasági javakkal való ellátását. A hegyvidék a pásztorkodás klasszikus
területe, a törzsi életforma fennmaradásának is kerete. Az alpesi jellegű völgyekben
az adottságoknak megfelelően földművelést és pásztorkodást is folytatnak a félig
letelepült törzsek.
Népességét tekintve északon a Badahsán-Váhán hegyvidék lakossága zömében tádzsik
eredetű, a kiterjedtebb nyugati alföldön üzbégek és türkmének élnek. Délebbre,
a Kabul-régióban (mely a névadó folyó vízgyűjtő területét foglalja magában)
található a legsűrűbben lakott országrész, amely egyben a gazdaság és közigazgatás,
a kultúra központja is. Mindig is így volt: a folyó mindkét partján épült Kabul
a legjelentősebb ókori kereskedelmi utak metszéspontjában jött létre. Itt haladtak
az Indiát Közép-Ázsiával, a Közel- és a Távol-Kelettel összekötő fő útvonalak.
A Kabul-régió lakossága alapvetően a pastu (pustu) népesség. De meghatározó
módon jelen vannak a többi régióban is: ők teszik ki a népesség felét. Törzsi
konföderációjukból különösen a Kandahár-régióban élő Durráni törzsbeliek játszanak
nagy szerepet ma is, hagyományosan ők alkotják az ország társadalmi-politikai
vezető rétegét.
Vallásilag jóval egységesebb Afganisztán: a lakosság 99%-a muszlim, háromnegyedrészt
szunnita hanafiták. Kevés hindu, szikh, zsidó tartozik a fennmaradó 1%-ba.
Viharos történelem
Történelme nagyon változatos és nagyon sokszor tragikus fordulatokkal tarkított:
már az i. e. III. évezredből is maradtak fenn írásos emlékek: a dél-afganisztáni
Mungidak városállam nagyon haladó civilizációs szintet ért el. I. e. 530 körül
a perzsa Nagy Kűrosz (i. e. 559-529) birodalmához csatolta a mai Afganisztán
területét, majd i. e. 330-329-ban Nagy Sándor meghódította a Perzsa Birodalom
területeit, köztük Afganisztánt is, így a hellenizmus ezt a területet is elérte.
Nagy Sándor halála után a keleti tartományok részben a Szeleukidák uralma alá
kerültek, részben i. e. 305 után az észak-indiai Maurja Birodalom részei lettek,
ahol sajátos módon keveredtek a görög és az indiai kultúra elemei. Kaniska kusán
király (i. e. 178-144) volt a térség következő legyőzője. Ekkor indul meg Indiából
a buddhizmus térhódítása. A kusán királyok állama az i. sz. 4. században a perzsa
Szaszanidák csapásai alatt hullott szét, akiket egy évszázadra a heftaliták
(fehér hunok) váltottak fel. 642-ben az arabok legyőzték a perzsákat; a Szaszanida
Birodalom széthullott, Afganisztán nyugati fele arab fennhatóság alá került,
azaz a kalifátus része lett, és megkezdődött az iszlamizálódás négy évszázados
folyamata. 977 és 1187 között Afganisztán egy iszlám vallású (szunnita) türk
dinasztia, a Ghaznavidák (nevüket a Kabultól 145 km-re fekvő Ghazniról kapták)
államának magvát alkotta. A birodalom fénykorában, a 11. század elején a mai
Irán keleti részét, Afganisztánt, Pakisztánt és India egyes területeit is magában
foglalta. 1219-ben a Dzsingisz kán vezette mongolok lerohanták Afganisztánt,
ami hosszú időre visszavetette az ország gazdasági és kulturális fejlődését.
1300 körül Afganisztán a mongol eredetű, de ekkorra már iszlám vallású Ilhánida-dinasztia
fennhatósága alá került. 1504-ben Kabulban telepedett le Bábur (1483-1530),
a mongol kánok egyik közvetlen leszármazottja, aki 1522-ben előbb Herátot foglalta
el, majd 1526-tól csaknem egész Indiát meghódította, megalapítva a nagymogul
dinasztiát, amely a 18. századig Afganisztán nagy részét is uralta. A dinasztiaalapító
Báburt 1530-ban kedvenc városában, Kabulban temették el. Halála után a Mogul
Birodalom és Perzsia osztozott Afganisztán területén. A XVII. században az afgán
törzseknek előbb a nagymogulok igáját sikerült lerázniuk, majd a perzsák ellen
is szervezett felkelések törtek ki. 1747-ben Nadir perzsa uralkodó afgán (pastu)
származású főtestőre, Ahmad Abdáli kán a perzsa hadsereg afgán egységeit Kandahárba
vezette, ahol a törzsi gyűlés Ahmad Durráni néven sahhá választotta. Durráni
megszilárdította hatalmát Afganisztán fölött, és a történelem folyamán először
- egyesítette az országot. Hódító háborúkkal hatalmát kiterjesztette Kasmírra,
Pandzsábra, Beludzsisztánra, sőt Üzbegisztán és Tádzsikisztán egyes területeire
is. 1772-ben Durráni halála után a birodalom a szűnni nem akaró törzsi és családi
viszályok, valamint Oroszország és Nagy-Britannia gyarmatosító törekvései következtében
négy önálló fejedelemségre bomlott: Herát, Kabul, Kandahár és Pesavár területén.
A modern világtörténelembe az országot Zaman sah (ur. 1793-1801) kapcsolta be
azzal, hogy a Brit Kelet-Indiai Társasággal szemben francia szövetségre lépett,
és ígéretet tett Anglia indiai birtokai elleni támadásra. Ígéretét be is váltotta,
és négy ízben hatolt be Észak-Indiába, elfoglalva Pandzsáb jelentős részét.
Zaman sah trónról való letaszítása után két évtizeden keresztül Afganisztán
teljes káoszba süllyedt, különféle trónkövetelők léptek fel, és a részekre bomlott
országban a belső meghasonlás lett úrrá. 1826-tól Doszt Muhammad emír uralkodásával
a központi helyen lévő, katonailag legerősebb kabuli fejedelemség lett a vezető
hatalom, 1850-55-ben az üzbég és tádzsik kánságokat, 1855-ben Kandahárt, 1863-ban
Herátot vonta uralma alá, de az ország újraegyesítésére csak utódai idején került
sor. 1839-42 között folyt Nagy-Britannia első háborúja Afganisztán ellen: az
Indiától északra fekvő országnak stratégiai jelentősége volt a britek számára.
Az afgán törzsek azonban, a tádzsikok és az üzbégek segítségével, visszaverték
a brit csapatokat. Az 1878-80 között zajló második angol-afgán háborúban viszont
a briteknek már sikerült kikényszeríteniük a gandamaki szerződést (1879), amely
többek között biztosította a brit ellenőrzést Afganisztán külkapcsolatai felett.
A legyőzött afgánok ellenállása a későbbiekben népi háborúban bontakozott ki,
a maiwandi csatában megsemmisült egy egész brit hadsereg (1880. július).
A modern állam kialakulása
1880-tól, Abdul Rahman emír uralkodása idején kezdődött meg a modern Afganisztán
kialakulása, legalábbis ami határainak és bizonyos egységes közigazgatási formáknak
a létrejöttét illeti. Abdul Rahman idején vezettek be először egységes pénzrendszert,
valamint egységes súly- és hosszmértékeket. Ez alatt az idő alatt történt meg
évszázadok óta először, hogy iztonságban lehetett használni a kereskedelmi útvonalakat.
Ez az időszak abból a szempontból is fontos, hogy az etnikailag afgánnak nevezhető
törzsek között megerősödött az együttműködés, és ettől kezdve a központi hatalom
- a többi nemzetiségi csoporttal szemben - határozottan az afgánokra támaszkodott.
Abdul Rahman emír 1893-ban kötötte meg a brit indiai kormány külügyi titkárával,
Mortimer Duranddal az utóbbiról elnevezett szerződést, amely kialakította a
határvonalat Afganisztán és Brit India között (ez a határvonal mindmáig létezik
Afganisztán és Pakisztán között), ezzel kettéosztotta a pastu területeket, ami
a pastuk felkeléséhez vezetett. A britek véres megtorlásokkal sem tudták megtörni
a felkelést. 1907-ben a nagyhatalmak az afgánok megkérdezése nélkül az orosz-brit
szerződésben Afganisztánt brit befolyási övezetté minősítették, amivel csak
tovább szították a függetlenségi törekvéseket. 1919-ben a függetlenségért küzdő
ifjúafgán mozgalom képviselője, Amanullah jutott hatalomra, aki kinyilvánította
az ország függetlenségét. Ez a harmadik angol-afgán háborút vonta magával, amit
az 1921-ben a ravalpindi szerződés zárt le. Amanullah valóságos néphős lett,
aki a népgyűléstől a "Ghazi" (győzedelmes) titulust is megkapta. A
számukra kedvezőtlen hadi helyzet alakulása folytán a britek kénytelenek voltak
elismerni Afganisztán önállóságát. Az 1920-as évek végén az ország megkezdte
külkapcsolatainak kiépítését (barátsági szerződés Szovjet-Oroszországgal, Törökországgal,
Iránnal) és belpolitikájának modernizálását (a rabszolga-kereskedelem teljes
megszüntetése, az iskolaügy és az igazságszolgáltatás állami kézbe vétele, közteherviselés
bevezetése, az első alkotmány kihirdetése). 1926-ban kikiáltották az Afgán Királyságot,
az emír felvette a padisah titulust. 1928/29-ben a törzsi arisztokrácia vezetésével
felkelés tört ki, és Amanullah királyt száműzetésbe kényszerítették. A belpolitikai
feszültség, a kezdődő polgárháború időszakát a korábbi függetlenségi háborúban
népszerűséget szerzett Muhammad Nadir kán zárta le, aki csapataival Kabulba
vonult, és ott sahhá kiáltatta ki magát. Nadir sah folytatta Amanullah reformjait,
meggyilkolása (1933) után fia, Zahir sah is nyitott volt a modernizáció irányában.
A sahi uralom idején az ország bizonyos modernizálásával párhuzamosan az iszlám
szerepe, különösen vidéken, nem sokat változott. A városokban a vallási vezetők
egy része támogatta a társadalmi modernizációt, amely az iszlám modernizációját
is jelentette, hiszen egyebek mellett a nők tanulhattak és munkát vállalhattak,
nem volt többé kötelező a test mellett az arcot is elfedő burqa viselése stb.,
ám a vidéki vallási vezetők továbbra is nagyon konzervatívan szemlélték ezeket
a változásokat.
Összességében mégis azt mondhatjuk, hogy Zahir sah uralkodása alatt az afgán
monarchia óvatos, mérsékelt politikája régen nem látott stabilitást hozott az
országnak. A második világháborúban Afganisztán semleges maradt, így tovább
fejlődhetett. 1964-ben életbe léptették az új alkotmányt, amely az abszolút
monarchiát alkotmányos monarchiává változtatta. Számos sikeres gazdaságfejlesztési
program (öntözés, útépítés) fűződik nevéhez, és mindvégig sikerrel őrizte meg
Afganisztán függetlenségét.
Az 1970-es évek elején az országban éhínség pusztított, a pakisztáni határ közelében
élő pastuk körében ismét fellángolt autonómiatörekvésük, a pártpolitikai egyensúly
meggyengült: demokratikus átalakulást követelő baloldali, illetve az iszlám
papság által támogatott, nyugatosítást ellenző jobboldali csoportok alakultak,
majd 1973-ban a baloldali Parcsam (Zászló) Párt által támogatott államcsíny
megdöntötte a monarchiát és kikiáltotta a köztársaságot. Muhammad Daud herceg,
miniszterelnök (a király sógora és unokafivére) lett a köztársasági elnök. A
király a palotaforradalom idején éppen Rómában tartózkodott. A trónról hivatalosan
egy hónap múlva mondott le.
Mi történt a közelmúltig?
A királyság megdöntését követő években Afganisztán a drogcsempészek paradicsomává
vált. Az Európában eladott kábítószer 90%-a Afganisztánból származott. Az itt
gyökeret vert rémuralom és anarchia már az ország határain is túllépett, a drogok
mellett terrorizmussal, fanatizmussal és ingatagsággal fertőzte meg a nemzetközi
társadalmat.
Daud herceg hatalma csak 1978-ig tartott, amikor Taraki vezetésével sor került
az Afganisztáni Demokratikus Köztársaság kikiáltására (Daudot meggyilkolták).
A Szovjetunió azonnal elismerte az új államformát, és megkötötték az afgán-szovjet
barátsági szerződést. A Szovjetunió "háttérmunkájának" köszönhetően
egy év múlva kommunista hatalomátvételre került sor. (Tarakit leváltották, majd
őt is meggyilkolták.) Országszerte lázadások robbantak ki a kormány ellen. A
törzsi és az iszlám hagyományokat erősen őrző lakosság körében megindult a különböző
fegyveres csoportok szervezése, magukat modzsahedeknek nevezték. 1979. december
27-én a szovjetbarát kormány védelmére hivatkozva szovjet csapatok vonultak
be Afganisztánba. Babrak Karmal lett az új miniszterelnök és a Népi Demokratikus
Párt elnöke. Az afgán lakosság azonban gerillaháborút kezdett országa felszabadításáért.
A vidék nagy részét a gerillák (pakisztáni, majd amerikai támogatással harcoló
szabadcsapatok), a nagyobb városokat és a helyőrségek közelében lévő területeket
a szovjet csapatok uralták. A polgári lakosok milliói menekültek a szomszédos
Pakisztánba és Iránba. Tíz évbe tellett, mire a sok hiábavaló próbálkozás után
a Szovjetunió kivonta 100 ezer főnyi hadseregét. A béke azonban még sokáig várat(ott)
magára: 1992 áprilisában több lázadó csoport szövetsége elfoglalta Kabult, megdöntötte
a kommunista Nadzsibullah-rendszert (őt egy lámpavasra akasztották fel), és
ideiglenes iszlám köztársaságot hozott létre. A rivális lázadó csoportok azonban
harcot indítottak egymás ellen, gyakorlatilag állandósult polgárháborús helyzet
kezdődött, majd az irányítást fokozatosan a (Pakisztán és az iszlám fundamentalista
mozgalmak által támogatott) szunnita tálib erők szerezték meg, akik az ország
mintegy kilenctizedére kiterjesztették uralmukat. A jelentős síita tádzsik és
üzbég kisebbséget tömörítő Északi Szövetség (szintén jelentős külföldi támogatással)
azonban erősen tartotta magát az északi területeken. A tálibok szörnyűséges
rémuralmának az USA és szövetségeseinek beavatkozása vetett véget 2001 végén,
amikor három évtizednyi száműzetés után visszatért az agg uralkodó, Zahir sah.
Hazatért az agg király
Afganisztán új vezetője 2001. december 22-étől Hamid Karzai (1957), előbb kormányfői, majd államfői pozícióban. A béke ma még törékeny, de a konszolidálódás jelei tapasztalhatók. Sajnos a széthúzás jelei továbbra is erősen tapasztalhatók. Részben ennek okán, valamint a történelmi megbékélés jegyében hívta haza a jelenlegi afgán politikai csúcsvezetés, élükön Karzaival közel három évtizednyi száműzetés után az agg uralkodót, az egyedüli karizmatikus személyiséget, akit minden törzsi vezető elismer és tisztel.
A modern állam kialakulásának előzményei
Zahir sah, az utolsó afgán uralkodó a Barakzai-dinasztia képviselőjeként az
ország 4. királya. Az afgán királyi ház az Abdali törzs Telai nemzetségének
a tagja. A dinasztia alapítója Haj Jamal Barakzai kán (1719-70), akinek Afganisztán
első Barakzai uralkodója (pontosabban Kabul emírje), Muhammad Azim kán (ur.
1823--35) az unokája volt (Azim kán csatában legyőzte a hetedik Durrani uralkodót,
Ayub Shahot, minek utána átvette az emirátus irányítását). Az új emír elhatározta,
hogy kiterjeszti hatalmát az egész országra. Azonban családjának legerősebb
tagja mégsem ő, hanem öccse, Dost Muhammad kán (1792-1863) volt, aki az ország
nagyobbik részét birtokolta, így 1826-tól ő lett a régens, majd 1835-ben hivatalosan
is trónra lépett. Két évre rá még az "Amir ul-Mumenin" (az igazhitűek
fejedelme) címet is felvette. Annak ellenére, hogy erős kézzel uralkodott és
nagyon ügyes hadvezér volt, a britek 1839-ben mégis beavatkoztak az ország ügyeibe,
névlegesen azért, hogy megvédjék az afgánokat az orosz hódító szándékok ellen,
így kitört az első angol-afgán háború. Az angolok uralkodójelöltje az afgán
trónról korábban elűzött Sudzsa sah (ur. 1803-9) volt a Durrani-dinasztiából,
aki trónfosztását követően Pandzsábban talált menedéket. Brit Indiában kegydíjon
élve, harminc évig szövögette a visszatérés tervét, majd 1839-ben 16 500 katonát,
38 ezer tábori kísérőt és 30 ezer tevét számláló brit indiai seregével indult
visszafoglalni országát. Seregei Kandahár és Gazni bevétele után Kabulba harc
nélkül vonultak be. A lakosság fagyos csendben nézte a bevonulókat, a korábban
is nagyon népszerűtlen Sudzsa sah visszatértét. (A túlerő elől Doszt Muhammad
emír visszavonult, majd csatavesztések után, 1840 novemberében megadta magát,
s az angolok Indiába száműzték, ahol két évet börtönben töltött.) Sudzsa sah
csak az angol fegyvereknek és a törzsfők között szétosztott pénznek köszönhette
visszaállított hatalmát. Hadserege nem volt jelentős, egyedül adószedői működtek
jól, ezzel is növelve népszerűtlenségét. 1841 végén fegyveres felkelés tört
ki ellene. A felkelők elsőként a brit misszió vezetőjét, Alexander Burnest ölték
meg, testét darabokra vágták. Sudzsa sah kiküldött ezrede nem volt hajlandó
a felkelők ellen harcolni. A felkelők élére a száműzött Doszt Muhammad emír
fia, Muhammad Akbar kán (1816-45) állt, aki néhány hónap múltán már mintegy
30 ezres sereggel rendelkezett. Az összecsapások eredményeként a 16 ezres angol
seregből mindössze egyetlen sebesült lovas, Brydon sebészorvos jutott át az
afgánok állásain. A győzedelmes felkelők Sudzsa emírnek sem kegyelmeztek. Utódai
még néhány hónapig védeni próbálták Kabult, majd a túlerő hatására feladták
a harcot, és száműzetésbe vonultak Indiába. A hallatlan brit kudarc után a fogságban
tartott Doszt Muhammad kiszabadult, s hazatérve visszavette trónját, és még
húsz évig uralkodott. 1855-ben a britek elismerték egész Afganisztán emírjének.
A négyéves megszakítással uralkodó emír volt a Barakzai-dinasztia egyik legnagyobb
uralkodója. Az afgán történelemben példa nélküli hosszú, de állandó háborúkkal
terhes uralkodása idején csatolták véglegesen Afganisztánhoz az Amu-darjától
délre fekvő üzbég és tádzsik területeket.
Fia, Shir Ali kán (1825-79) békés évekkel kezdte uralkodását, de a fivérei hamarosan
lázadozni kezdtek ellene, ami állandó belső villongásokhoz vezetett. Nemzeti
egyetértésre csak Dost Muhammad kán unokájának, a nagyapjához hasonlóan kemény
kezű, sőt kegyetlen (többek között "tornyot" emeltetett megölt ellenségeinek
a fejéből) Abdul Rahman kán (1844-1901) uralkodása alatt került sor. Az emír
az ellenséges hadurak mellett a hatalma ellen lázadozó mullahokkal szintúgy
leszámolt. Modernizálta és európai formájú egyenruhákba öltöztette hadseregét.
Csak erős, jól kiképzett és fegyelmezett hadserege, valamint határozott fellépése
mentette meg az országot az európai gyarmatosítók megszállásától. Véres kezű
országlása ellenére - talán paradoxnak tűnik - mégis ő volt az, aki a modern
államot megalapozta. 1890-ben hosszú mérlegelés után elfogadta ugyan a brit
protektorátust, de az ország belügyeibe nem engedett beleszólást. A korabeli
perzsa sahokhoz hasonlóan gyakorlatilag egyedül intézte a kormány ügyeit.
Udvari cselszövések
Abdul Rahman emírnek 12 fia és 4 lánya volt. 1901-ben, az emír halála (megmérgezése)
után a trónra második fia, Habibullah kán (1872-1919) került, aki folytatta
apja reformjait. Ő még inkább nyitott volt az európai kultúra irányában. Kedvenc
időtöltése a golfozás volt, és legszívesebben tweedöltönyöket viselt. Ő alapította
az első afgán felsőoktatási intézményt, és több európai stílusú középületet
emelt. Ő sem természetes halállal hunyt el. 1919-ben egy katonai tábor sátrában
gyilkolták meg. Az uralkodónak összesen 31 fia és 30 lánya volt. Két fia a későbbiekben
királyként lépett az afgán trónra. Tizedik fia, Asadullah Khan Seraj herceg,
tábornok (1910) még ma is él. Az idős herceg sok egyéb megbízatása mellett volt
miniszterelnök-helyettes és a hadsereg főfelügyelője is, valamint többek között
1936-ban VI. György angol király koronázásakor is ő képviselte az afgán királyi
családot.
Habibullah emír megölése után negyedik fia, Amanullah kán (1892-1960) vette
át a hatalmat. Környezetében sokan gyanították, hogy köze volt apja meggyilkolásához.
Amanullah a hatalmát veszélyeztető bátyját, Inayatullahot és az egyik lázadozó
nagybátyját is gyorsan félreállította. A nagybácsi, Nasrullah kán (1875-1920),
a hadsereg marsallja, majd hosszú ideig kincstárnok is, bátyja megölését követően
uralkodóvá kiálttatta ki magát, de nyolc nap után unokaöccsének, Amanullahnak
az emberei letartóztatták, majd a következő évben házi fogsága színhelyén, a
királyi palotában meg is ölték. Családjának tagjai Zahir sah alatt felelős pozíciókat
töltöttek be. Több miniszter, nagykövet is akadt köztük, de még a Nemzeti Múzeum
igazgatója is a szerencsétlen sorsú Nasrullah herceg fiai közül került ki.
A reformok folytatása és zűrzavar
Amanullah király hatalomra kerülését követően azonnal és intenzíven hozzákezdett
országa európai típusú modernizálásához, melyhez nagy példaképéről, a török
Atatürkről vett példát. Többek között a nőknek európai ruhát kellett viselniük,
és a béke érdekében a parlament kijelölte, hogy a hagyományosan ellenségeskedő
törzseknek hol kell ezentúl élniük. Reformjai a konzervatívok hatalmas ellenállásába
ütköztek, emellett kemény adópolitikájával egy idő után az egyszerű emberek
körében is elvesztette támogatottságát, ami így együttesen, 1929-ben általános
lázadásokhoz és polgárháborús állapotokhoz vezetett. Amanullah belátta, hogy
helyzete tarthatatlan, ezért 1929. január 14-én lemondott bátyja, Inayatullah
(1888-1946) javára. A zűrzavaros helyzetet kihasználva Basho Sadko, egy tádzsik
katonaszökevény és útonálló még ugyanabban a hónapban szinte csodával határos
módon vette át a hatalmat Kabulban, és kinevezte magát Habibullah sahnak. Csapataival
körbekerítette a királyi palotát, majd Inayatullahot és családját megfenyegette,
hogy kivégezteti, mire az lemondott a trónról, és a brit királyi légierő gépén
sikerült családjával Peshavarba menekülnie. Később Teheránban telepedett meg,
itt is érte a halál 58 éves korában, szívelégtelenség következtében. Inayatullah
királynak 9 fia és 10 lánya volt, többen még ma is élnek. Közülük talán az ötödik
fiú, Sardar Hamidullah Khan Enayet-Seraj herceg (1917) a legismertebb, aki Zahir
sah uralkodása alatt egy ideig oktatási miniszter volt, majd Washingtonban és
Moszkvában kultúrattaséként tevékenykedett.
Bátyja gyors lemondása után Amanullah sah visszavonta korábbi lemondó nyilatkozatát,
és megpróbálta megszervezni Kabul visszaszerzését a kalandortól, de sikertelenül,
így május 29-én olaszországi száműzetésbe vonult. 68 éves korában, Zürichben
hunyt el. Felesége, Soraya volt az első muzulmán királyné, aki hivatalos alkalmakkor
a nyilvánosság előtt megjelent férje oldalán, és a hagyományos csador helyett
csak egy könnyű fátylat viselt, sőt gyakran európai ruhában is mutatkozott.
12 gyermeke közül harmadik fiát, Rahmatullah Jan herceget (1921) a Loja Dzsirga
1928-ban hivatalosan is trónörökösnek kiáltotta ki, de mint láttuk, a későbbi
események alakulása folytán sohasem került trónra. Amanullah király ötödik fia,
Ihsanullah herceg (1926) mérnöki tanulmányai után az ENSZ szerveinél dolgozott.
Hét lánya közül több külföldihez ment férjhez, a legidősebb egy boszniai muzulmán
férfi felesége lett, kettő török állampolgárhoz, míg az ötödik nővér, Adila
Begum hercegnő (1925) egy olasz, keresztény hitű férfi felesége lett.
A polgárháborús állapotok lecsillapítása és a trónbitorlóval való leszámolás
érdekében Sardar Muhammad Nadir kán (1880-1933), Amanullah és Inayatullah királyok
harmadfokú unokafivére, az 1919-es, harmadik afgán-brit háború híres generálisa
(már 28 évesen tábornokká nevezték ki), későbbi hadügyminiszter visszatért Párizsból
(ahová Amanullah királlyal való nézeteltérése miatt költözött), és átvette a
királyhoz hű csapatok feletti parancsnokságot, majd angol és indiai segítséggel
1929 októberében visszafoglalta a fővárost. A trónbitorlót elfogták, és belső
embereivel együtt felakasztották. A győztes hadvezérnek a parlament felajánlotta
a koronát, amit ő el is fogadott. Muhammed Nadir sah véget vetett az országban
dúló anarchiának és banditizmusnak, sikeresen visszaállította a központi kormányzat
hatalmát. Sikerei, békét hozó politikája és óvatos modernizációs tevékenysége
ellenére Nadir sahot egy fanatikus egyetemista megölte, amikor a király éppen
iskolai okleveleket adott át egy kabuli iskolában. A sahnak egyetlen feleségétől,
Mah Parwar Begum királynétől 2 fia és 5 lánya született. A legidősebb fia mindössze
18 évesen a család franciaországi tartózkodása idején hunyt el. A második fiú,
Zahir kán (1914) lépett apja örökébe és lett az utolsó afgán uralkodó. Nadir
sah öt lánya ma is él: Zamina hercegnő (1917) lett unokabátyja, a később elhíresült
miniszterelnök, a sah hatalmát és a monarchiát megdöntő Daud herceg felesége,
akitől öt fia és két lánya született. Zuhra hercegnő (1915) pedig Daud öccsének
lett a felesége, aki 1978-ban, az elnöki palota bombázása során Dauddal együtt
életét vesztette.
Zahir sah élete
Zahir sah mindössze 19 éves volt, amikor apját meggyilkolták és ő trónra lépett
(addig hadügy-, majd oktatási miniszter volt). Az ifjú király ezután éveken
át háttérben maradt, valójában rokonai kormányozták az országot. Hatalmát az
1964-es alkotmány állította helyre, ami egyrészt megalapozta a parlamentáris
demokráciát, másrészt a királyi család tagjait eltiltotta a köztisztségek viselésétől.
1973-ban, trónfosztását követően az exkirály a következő harminc évben családjával
együtt Róma külvárosában, egy nem éppen fényűző villában, immár teljes inkognitóban
élt. 1988-ban megpróbált egyezkedni a szovjetekkel a Kabulba való visszatéréséről,
de próbálkozásai sikertelenek volt. 1991-ben egy portugál bérgyilkos rátört
a volt uralkodóra, és késével több súlyos sebet ejtett rajta, de a király túlélte.
Habár a király száműzetése idején többször is kijelentette, hogy nincsenek személyes
ambíciói, és nem szeretné visszaállítani a monarchiát, a tálibok legyőzése után
mégis megszólalt benne kötelessége országa és népe iránt, így 88 évesen is vállalta
a hazatérést, hogy bölcs felügyelője legyen a konszolidálódó politikai helyzetnek,
tanácsadója a végre egymással tárgyalni hajlandó törzsfőnököknek.
Hazatérése előtt a volt király az őt ostromló újságírók hadának magánéletéről
is nyilatkozott: "Apámat a szemem előtt ölték meg. Ezt a pillanatot sohasem
felejtem. Szeretem a történelmi tárgyú könyveket, a francia költészetet, főleg
a mitológiai és filozófiai tárgyú könyveket. Általában 2-3 könyvet is elolvasok
hetente. Legutóbb IV. Henrik és Nagy Sándor életrajzát olvastam. Afganisztánban
nagy könyvtáram volt, nem tudom, mi maradhatott meg belőle. A filmek terén is
szeretem a történelmi témájúakat, főleg a római és görög időkből származó események
feldolgozását. A Gladiátor c. filmet kb. hússzor láttam. A romantikus témájúakat
szintén nagyon kedvelem, mint például a Távol Afrikától.
Annak idején Afganisztánban sokat lovagoltam, vadásztam és hegyet másztam, amikor
csak az időm megengedte. Az emigrációban csak sétáltam és kertészkedtem. Sajnos
az utóbbi időben még ettől is megfosztottak, mert biztonsági okokból nem mehetek
ki a kertbe. Nem beszélek olaszul, habár egy kicsit értem. Én annak idején franciául
tanultam. Angolul is értek valamennyit, így különböző nyelveken ugyan, de mégis
el tudok beszélgetni itteni barátaimmal és szomszédaimmal. Otthon a perzsa dari
nyelvet beszéljük." (A király a domináns pastu törzsből származik, de az
elit, perzsát beszélő kisebbség kultúrájában nőtt fel, így lehetősége volt mindegyiket
jól megtanulni.)
2001. november 15-én, még római száműzetéséből a volt király egy kiáltványban
fordult Afganisztán népéhez: "A ramadán estéjén küldöm ezt az üzenetet
nektek, kedves barátaim és híveim. Az afgán nép egyesítésére szólítalak fel
benneteket. Kérlek, kerüljétek el a vérengzést, és tiszteljétek az emberi jogokat.
Kérlek titeket, legyetek türelemmel és békével. Hamarosan visszatérek hozzátok,
de nem mint uralkodó, hanem mint Afganisztán szolgája. Az ország jövője a Loja
Dzsirga lesz. Felszólítalak benneteket, hogy a különböző pártok vezetői és a
nép egyesítse erőit a Loja Dzsirga vezetésével, amely hamarosan létrehozza az
afgán parlamentet. Szavazások szükségeltetnek. Továbbá felkérem a nemzetközi
megfigyelőket, hogy figyeljek oda a hadifoglyokra. Azok, akik elmennek, legyenek
tisztelve. Végezetül imádkozom a békéért és Afganisztán biztonságáért és tisztességéért."
A hazatérésre 2002. április 16-án került sor. A királlyal három fia is vele
tartott. Sajnos a felesége, Homaira királyné (1918-2002) nem térhetett velük
haza, mert éppen egy római kórházban gyógykezelték. Az idős királyné néhány
hónap múlva el is hunyt, így már csak koporsóban térhetett haza ősei földjére,
ahol apósa mauzóleumában temették el. A családot ért gyászos események ezzel
nem értek véget: 2002. december 12-én a király negyedik fia, Shah Mahmoud Zahir
herceg 56 évesen, rákbetegségben hunyt el, szintén Rómában. Az elhunyt herceg
özvegye Habibullah sah unokája. A száműzetés évei alatt üzletemberként tevékenykedett.
Temetésére királyi pompa keretében került sor. A temetésen maga Karzai elnök
is megjelent. A hagyományos, a Korán verseivel díszített zöld lepelbe burkolt
koporsót egy Kabul feletti hegytetőn lévő királyi maozóleumban helyezték el.
A volt sah nyitotta meg 2002. június 10-én a 1501 tagú törzsi gyűlést, a Loja
Dzsirgát (melyben minden törzs, körzet, vallási közösség képviseltette magát,
de jelentős számú hely jutott a nőknek, sőt még a menekültek képviselőinek is),
amely kormányt választott, és a parlament szerepét tölti be a 18 hónap múlva
esedékes szabad választásokig. A képviselők néhány nap múlva, 2002. július 15-én
a volt királynak megszavazták a "Nemzet Atyja" tiszteletbeli titulust.
A sahnak összesen hét gyermeke született, közülük ma már csak öten élnek.
Az első fiú mindössze 9 évesen hunyt el. Trónörökössé a második fiút, Ahmed
Shah kánt (1934) nyilvánították, aki oxfordi tanulmányai után, apja uralkodása
alatt a külügyminisztériumban tevékenykedett. 1961-ben első fokú unokahúgát,
Khatul Begum hercegnőt vette feleségül. Egy fiuk és két lányuk született.
A harmadik fiú, Mohammad Nadir kán (1941) idősebb fia, Musztafa Zahir kán (1964)
tűnik a király legközelebbi bizalmasának. Musztafa herceg orvostanhallgató volt
kingstoni Queen's Egyetemen, Kanadában, később nagyapja személyes titkáraként
tevékenykedett. 2002-ben az afgán kormány hazája washingtoni nagykövetének nevezte
ki.
A király legifjabb fia, Mir Wais kán (1957) befektetési ügynökként tevékenykedett.
A herceget 2000-ben az apja saját tanácsadójává nevezte ki.
A király legidősebb gyermeke, Bilquis Begum hercegnő (1932) az egykori királyi
hadsereg vezérkari főnökének, Shah Wali Khan Ghazi hercegnek (1924) lett a felesége.
Három lányuk született.
Az ifjabbik hercegnő, Mariam Begum hercegnő (1936) első fokú unokatestvérével,
Sardar Mohammed Aziz Khan Naim professzorral kötött házasságot. A hercegnő 1978
óta özvegy. Egyetlen fia született.
A legtöbb nyugati sajtókommentár szerint Afganisztán volt uralkodója az egyetlen
személy, aki békét, szabadságot és demokráciát tud vinni ebbe a polgárháború
sújtotta, lerombolt országba. Emlékeztetnek rá, hogy Zahir sah uralkodása idején
az ország parlamentáris monarchia volt, a fejlődés útján járt és az emberek
szabadok voltak. A nőknek ugyanolyan jogaik voltak, mint a férfiaknak. A későbbiek
során rengeteg szenvedést és nyomorúságot voltak kénytelenek elviselni. Királyuk
hazatérése reményt ébresztett bennük, hogy a régen elveszett szabadságuk talán
ismét visszatérhet.
Dr. CELLER Tibor