Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
A.
Gergely András
Kun
etnoregionális kisvárosi sajátosságok?
MTA
Politikai Tudományok Intézete, Budapest, 1996
Elektronikus
kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Alighanem többen várakozással pillantanak egy ilyen cím utáni okfejtésre. Magam
is kíváncsi lennék rá: valóban vannak-e sajátosan kun kisvárosok, illetve hogyan
függ össze a kisvárosiság az etnikai szféra létezésével. Minthogy azonban e
kérdésről és az ezt körülvevő társadalomtörténeti, szociológiai, etnopolitikai
körülményekről meglehetősen sokat írtam már, szívesebben szólnék arról: ha vannak
ilyen kun kisvárosi sajátosságok, miért nem, vagy hogyan nem jelennek meg saját
közegükben?
Elsőként mindjárt avval is kezdhetném, vannak-e egyáltalán kun kisvárosi sajátosságok?
Én úgy vélem: vannak - de ezt éppúgy tudják és vitatják néprajzosaink, mint
történészeink vagy társadalomföldrajzosaink. Ezért rögtön avval folytatom: ténylegesen
mi az, ami van? S a "van" csupán arra vonatkozik-e, ami politikailag
elismert, tudomásul vett, legalizált? Vagy létezik az is, ami nem nyilvánul
meg látható egyértelműséggel, s nem akar vagy nem képes legalitásig jutni?
Meggyőződésem, hogy illegitim társadalmi sajátosságok is vannak, olykor talán
fontosabbak is, mint a legitimáltak. Illegális és nemformális életmegnyilvánulások
is léteznek. Egy rejtett, és csak szubkulturálisan megmutatkozó szféra is lehet
életképes. Lehet létjoga olyan gondolkodási, magatartási, viselkedési vagy szokás-stratégiáknak
is, melyek névtelenek, vagy nem tartanak igényt elfogadottságra és legalitásra.
Hiszen léteznek - s létezésük cáfolatához sokkal több uralmi érvre vagy tudományos
okoskodásra van szükség, mint önbizonyításra.
Mindaddig sosem volt szüksége egyetlen etnikumnak sem önnön léte legitimálására,
amíg kétségbe nem vonták azt. Az alföldi kunok létét fél évezreden át senki
sem próbál(hat)ta volna kétségbevonni. Hisz ott voltak királyaink címei közt
(Rex Cumanorum), ott látták őket a pozsonyi diétán, ott harcoltak Rákóczi mellett
és 1848 szabadcsapataiban, ott álltak nagy királyaink testőrségében és tanácsadó
testületeiben, kiváltságaik bennfoglaltattak okleveleinkben a XIII. század óta,
területi autonómiájukat visszaszerezték a Redemptio idején, s újramegfogalmazták
etnikus jelenlétüket 1918-ban (a Kun Nemzeti Tanács létrehozásával), majd 1939-ben
(betelepedésük 700. évfordulóján) is.
A civil társadalom újraéledése a hetvenes-nyolcvanas évek politikai folyamatai
között talán a legfontosabb társadalomdinamikai jelenség volt. A partikuláris
létbe kényszerültség korábban egyebek között az etnikus identitást is eltörölte,
a mélyre szorított identitástudat feltörése a helyi értékrend megjelenésével,
reprezentálódásával járt mindig, amikor járhatott. Igaz: ez nem valamiféle kisvárosi
sajátosság - de a kisvárosok voltak talán a legjellemzőbb, természetes, szerves
centrumai a hatalom ellen fölébredő állampolgári engedetlenségnek, a polgári
vagy parasztpolgári jogtudatnak, a hatalom fensőbbségi jogait elvitató makacsságnak.
Az állam ilyetén "varázstalanítása" hozzájárult ahhoz, hogy a mentalitásban,
a szellemi és közösségi örökségben meglévő sajátosságok egyre inkább megfogalmazódhattak.
A történelem megélésének helyi szintje mindig értékrendi tartalmakat hordoz.
Az etnikus tradíció ugyanis nincs tekintettel az osztályszemléletű társadalomfölfogásra.
Inkább etnocentrikus zártságba húzódik, "fényes elszigeteltségbe",
dacos hatalomelleneségbe vonul - de nem hódol be önként. Ez a latens ellenzékiség
községekben is megterem. Viszont épp a magyar településhálózatfejlesztés koncepciója
erőltette rá a szerves falusi társadalomra a fölbomlást, épp a kisközösségekre
nehezedett annyi felelősség, amennyit már nem bírtak cipelni. Ezért történhetett
meg, hogy a községi szubkultúra egy része "áttelepült" a kisvárosokba,
erősítette az ott meglévő hagyományokat, civilizációs örökséget is.
A magyar községek "civilizálódottsági" mutatói igen rossz átlagot
mutatnak európai viszonylatban - s ennek nemcsak a centralisztikus várospolitika
az oka, hanem a községi népesség, a közösségi hagyományok tiltása, elnyomása
is. A nyugati kutatások a civil társadalom legfőbb mutatójaként elemzik a helyi
egyesületek számát és aktivitását. Nos, nálunk ez a lokális szubkultúra részint
kimúlt, részint elszigetelődött, részint áttelepült a városokba, ezek közt is
főképp a kisvárosokba.
A települési szintű autonómia nélkülözhetetlen föltétele volt a kisvárosok és
természeti-társadalmi környezetük közötti szimbiózis. Ez a lokális harmónia
fölfedezhető volt Kréta, Firenze vagy a középkori-újkori Kiskunhalas esetében,
ám napjaink hatalmi-politikai viszonyai közt az összhang teljességgel fölbomlott.
Megszűnt az ökonómiája ezeknek a szerves területi-társadalmi együtteseknek:
sem a helyi gazdaság, sem a kooperációs kapcsolatok, sem a politikai vagy igazgatási
autonómia nem maradhatott meg, kisvárosok és vidékük szerves együttműködése
közé mesterséges falak kerültek.
Ezt a kisebbségbe szorulást véleményem szerint a kisvárosok lakossága úgy élte
át, mint késztetést, arra, hogy nagyvárosivá váljon, polgárias mintákat kövessen,
s szűkebb régiója helyett a világvárosokra vesse vigyázó szemét. S aki ettől
a hamis hübrisztől, a feltörekvés talmi és formális vágyától meg nem érintett
maradt, óhatatlanul a közösségi szerepekben, a mentalitásban és a világképben
tartósította a tradicionális értékeket. A kisebbségiség abban is megnyilvánult,
hogy míg a politikai rendszer a makro-érdekeket tekintette meghatározónak, addig
a kisvárosi szférában az egyéni lét értékei és az érdekek rejtett mezői informalitásba
szorultak.
Sokat segített ebben az erőltetett modernizáció sajátos, "alföldi útja":
a lakótelepek homogenizálása, a helyi érdek és akarat degradálása, valamint
a redisztribúció vezérelvként alkalmazása immár a teljes öntudatvesztéshez,
szereptévesztéshez segítette az alföldi városokat, elpusztította a "mi"-tudat
maradékait is. A kialakuló új középréteg ma nem a polgárosult paraszt, nem a
városiasult cseléd, hanem a kétlaki proletár, akinek életstratégiája, életmódmodellje
nem őriz éltető tradíciókat a múltból, nem épít jövőt a jelenből. Ez a karakterét
tekintve "elmaszatolt identitású" új munkás ma a kisvárosi modell
bázisa - ha nem is éppen a statisztikai adatok árulkodnak erről. Hiszen árulkodik
az értékrend struktúrája, a függésrendek kisvárosi modellja, a konfliktusok
jellege, a lokális közösségek és önállóságok hiánya sokkal inkább.
Közismert ma már az a szinte visszafordíthatatlan folyamat, amelyben az Alföld
határszéli településeiről a megyék centruma felé, illetve a falvak-kisvárosok
felé áramlik a népesség. Nyilvánvaló, hogy e trendnek a kisvárosi helyi társadalmak
öntörvényű és sokrétű kultúrájára (hagyomány-maradékaira) igen kegyetlen hatása
van. A kultúraközvetítés formalizált intézményrendszere és a kommunikáló társadalmi
alrendszer szabadságai olyanok, melyek nem nyújtanak védelmet a fölülről eltervezett
urbanizációs és iparosító stratégiák ellen. A történeti trendek huszadik századi
szereplői (miként azt az "Alföld-szindróma" disputáló elméletírói,
Márkus István és Beluszky Pál is példázzák) annyira reménytelen folytatói a
félbeszakadt, az erőltetett és megkésett polgárosodásnak, hogy a mentális légkör
hiányában a zsákutcás alföldi településhistória valóságos mintapéldánya a periférikus
megrekedtségnek. A kisvárosi infrastruktúra kialakítása "nemrentábilis
beruházásnak" minősül a községpolitika mai tendenciái között, a "csinált
városok" pedig azt a maradék energiát is elszippantják a szerves kisvárosi
fejlődéstől, ami véletlenül megmaradt vagy helyben megtermelődött az idők során.
Városi lakótér, helyi érdek és autonómia
Városaink megszenvedték és ma is sorra elszenvedik a politikusok térszemléletének
hiányát. Át kellene már alakítani érvényesnek hitt fogalmainkat, meg kellene
már reformálni képzeteinket. Mert például: mi is az, hogy kisváros? Egy méltatlanul
definiálatlan sorsra ítélt történeti- és térfogalom? Egy már nem falu és még
nem polisz telephely - afféle hibrid, átmeneti formáció, belterjes és szűk értékrendű
helyi társadalom élettere, lebecsült és megkínzott lokalitás ? Vagy mi más ?
Már a mérete sem egyértelmű, nagysága sem meghatározó. A magyar kisváros nagyságrendjét
tekintve tízszer akkora is lehet, mint egy dán város, és feleakkora is, mint
egy koreai. Nincsenek nagyságrendi dimenziók a meghatározásában: az öt-huszonöt
falut magához láncoló, aligcsak tízezres létszámúra nőtt község éppúgy kisváros
minálunk, mint a történeti rangú, szerves fejlődésű polgárlakta polisz.
A kisvárosoknak nemcsak léthelyzete és genezise definiálatlan, de besorolásuk
is természetellenes, mesterkélt. A településföldrajzosok pontosan tudják, mennyire
nem jellemzi a lakosságszám, az átlagolható kiterjedés vagy a piaci vonzáskörzet
a kisvárosokat. Hisz majd' mindegyiket a falusitól eltérő, de a nagyvárosihoz
mérten kevésbé elidegenedett atmoszféra lengi be, térségét és főutcáját meghatározható
pormennyiség mocskolja, megállapítható teherautó-forgalom zajosítja, új betonmonstrumok
tarkítják, és más célra föláldozott úrikaszinók maradványai szomorítják.
Kik és mit látnak a kisvárosban?
Már Erdei Ferenc és den Hollander óta tudomásul vettük, hogy a kisváros nem
kisméretű várost jelent (nem Mátészalkát), nem nagy falut (mint összevonása
előtt Hajdúhadháza volt), nem szétterült agglomerációs övezetet és tömegszállást
(amilyen például Érd), sőt nem is fölfuvalkodott pancsolóhelyet (lásd Hajdúszoboszlót).
Keveset tudunk kisvárosainkról. Sem rőffel mérő társadalomföldrajzos tapasztalat,
sem tárgykultúrát gyűjtő avittos etnológus buzgalom, sem államigazgatási bürokratizmus
nem képes mit kezdeni kisvárosainkkal. Mindmáig hiányzik az árnyalt mentalitástörténeti
föltárás, hiányzik a kultúra historikumát és helyi jelentéseit átfogó antropológiai
analízis, nem nevezték meg az érdekszerveződés kisvárosi típusait, a lokális
identitástudat specifikumait.
Pedig a kisvároshoz legelőszöris történelem kell és helyi öntudat, táji-történeti
szempontból sajátos munkakultúra és közösségalakítás esélye, piackörzet és prosperitás
reménye, egy "kultúra-egész" és tudattalan mögötteseinek tradíciója.
A történész, aki ennek komplex teljességéből csupán a múlt bizonyos szeleteinek
tanulmányozását vállalja, épp a lényeget, a változásfolyamatok és hosszú trendek
jelentőségét veszíti szem elől. Csupán példaként: aki Kiskőrös fejlődésrajzát
anélkül adja, hogy föltárná a betelepített szlovákok történeti jelentőségét,
hogy tisztázná a vallási csoportok erőterét, a nyelvi struktúrák és szubkultúrák
minőségét, vagy megnevezné a városnak Bajához, Halashoz, Szabadkához, Félegyházához
való viszonyát - az nem sokra mehet a maga tudományával. Mint ahogy az sem,
aki feledi Halas kun-szék szerepkörét és szemben mondjuk Félegyháza újratelepítettségét,
vagy a Kalocsa-környéki kertkultúra és a dunai kereskedelmi-katonai fölvonulási
útvonalak jelentőségét, Szeged iparosainak térségi szétáramlását nem tekinti
egy mai szociológiai kép megrajzolásánál - az bizony semmi jelentőset nem mondhat
a mai helyi társadalmakról.
Kisvárosaink történeti szerepét és mostani jelentőségét firtató kutatók történetszociológiai
és néprajzi föltárásai ezért eléggé szegényesek. Ugyanis a városiasodás puszta
formáinak, a formális tervszámoknak és mutatóknak szimpla történeti vagy szociológiai
folyamatként elemzése csupán pompás díszletek értékelését jelenti, nem pedig
a társadalmi valóságét.
A díszletek mögött azonban föltáratlan közösségiség van, nemegyszer történeti
vagy politikai okokkal magyarázható csöndes elszigeteltség, amely olykor együtt
jár az elnyomott identitástudattal, az elmaszatolódott értékrendszerrel, a hatalom
által sárbatiport lokálpatriotizmussal. Ezek a mögöttes jelenségek ugyan a falutelepülések
többségében is megtalálhatók, de épp a kisvárosi fejlődéstörténetek jelzik,
hogy a polgárosulás folyamata (valamint hatása a falusi népességre) olyan módon
akadt el, ahogyan azt a lokalitás minőségét sokrétűen elemző Erdei Ferenc és
a városmegye-koncepciót erősítő Bibó István sem sejthette annakidején. (Igaz,
Erdeinél már a negyvenes évek végén megjelenik az erőltetett iparosítás mániája,
mely később az osztályideológiával párosítva korszakos település- és társadalomromboló
manipulációs eszközzé nőtt a hazai modernizáció folyamatában).
A városi-kisvárosi miliőt az intézményes érdekközvetítés, az operatív beavatkozás
kényszerei és a centralizált párthatásköri fejlesztés szempontjából meghatározó
szemlélet az elmúlt negyven évben igen keményen körülhatárolta a korábban még
életképes autonómiákat. A pártdöntések állami és igazgatási döntéssé válása,
a formális önigazgatás és az érdekképviseletek megnyirbálása egy monumentális
transzmissziós szíj hajtókerekévé tették a kisvárosokat.
Az iparosítás, mint formális "városképző" elem elterpeszkedett az
alföldi agrártársadalom fölött és a városi településeket ért megrázkódtatások
hozzájárultak ahhoz, hogy a kisvárosiság és az alföldiség tradicionális jegyeit
fölszámolják. A városkörnyékek státusbizonytalansága, a falutelepülések összevonásának
célprogramja is totalitárius beavatkozásnak minősültek az elmúlt évtizedekben.
A lakótelepek homogenizálása, a helyi érdek és akarat degradálása, valamint
a redisztribúció vezérelvként alkalmazása immár a teljes öntudatvesztéshez,
szereptévesztéshez segítette az alföldi városokat, elpusztította a "mi"-tudat
maradékait is. A kialakuló új középréteg viszont ma már nem a polgárosult paraszt,
nem a városiasult cseléd, hanem a kétlaki proletár, akinek életstratégiája,
életmódmodellje nem őriz éltető tradíciókat a múltból, nem épít jövőt a jelenből.
Ez a karakterét tekintve "elmaszatolt identitású" új munkás ma a kisvárosi
modell bázisa - ha nem is éppen a statisztikai adatok árulkodnak ennek nyilvánvalóságáról.
De hiszen árulkodik az értékrend struktúrája, a függésrendek kisvárosi modellja,
a konfliktusok jellege, a lokális közösségek és önállóságok hiánya sokkal inkább!
Kisvárosok fejlődésárnyékban
Az elmúlt néhány esztendőben az alföldi kisvárosok is megemberelték magukat
és sarkukra álltak: egy új populáris ellenkultúra, nyilvánosság-igény, autonómia-vágy
követel helyet magának a közigazgatási, gazdaságpolitikai és kommunikációs politikák
plattformjain. Ez a folklorizálódási (?), mozgalmi (?), vállalkozási és reprivatizálási
(?) folyamat egy új szociálpolitikai térszerkezet kialakulását igéri. Pontos
irányai, erővonalai még nem látszanak, de várható, hogy az igazgatásjogi enyhülés
nyomán az alföldi agrárvárosok mezőgazdasági népességének növekedése és ezzel
párhuzamos relatív elöregedése visszafordul majd, s a fiatalabb generációk vállalkozásképessége
lesz az új öntudat, a gazdasági találékonyság és a települési autonómia legfőbb
záloga.
Ehelyütt azonban nem a jóslás a dolgom, hanem annak a mikroszférának jellemzése,
amely társadalmi és kulturális vetületben sajátos fejlődésképletet jelent Európában
mind a mai napig. Jászladányhoz vagy Gyöngyöshöz, Halashoz vagy Bajához viszonyítható
városiság szinte nyugatszerte ismeretlen - hiszen e városok nemcsak egy specifikus
világ helyszínei, nem puszta térképre rótt közterületek, hanem olyan társadalmi
terek, amelyek helyi atmoszférájához évszázadok óta kötődnek sajátos kölcsönviszonyok,
érdekterek és kompromisszumok. A kisvárosi kultúrákban a "vidékkel"
való kapcsolat a meghatározó, s ez előbbrevaló a magyéhez fűződő viszonynál
is. A helyi közösség kompromisszumkényszereit ugyan a merev besorolási nomenklatúrák
határozzák meg sok szempontból, de a kultúraátadás és a tradícióátvétel "morális"
kötelezettsége ezeknél nagyságrenddel erősebb késztetést jelent. A "totális
szocializmusban" a társadalmi struktúra manipulálása és az ágazati preferenciák
elosztása halmozódó hátrányként jelentkezett a kisvárosi miliőben, s attól,
hogy az állami és a (vele szorosan összefonódott) pártirányítás megteremtette
a területi érdekrendszert (s olykor nem is egyet, hanem mindjárt kettőt is),
az ebből való kijutás immár élet-halál kérdése lett. Kétségtelen az is, hogy
a gazdasági-termelési cseremechanizmusok a történelmi integráció esélyeit rontották,
kihatottak a társadalmi kapcsolatokra és a kultúrafelfogás vagy -átörökítés
rendjére - de épp a kisvárosokban még életképesen megmaradt tradicionalitás
segített megőrizni az oktrojált kultúra elleni közérzetet és szociális szolidaritást.
Gondoljunk itt a kőrösiek szlovák etnikus identitására vagy a bajai bunyevácokra...
Táji és történeti szempontból számos alföldi agrárváros kiüresedett - már ami
interperszonális és kommunikációs csereviszonyait, értékrendjét illeti. De épp
a köztulajdonhoz és a település egészéhez való viszony nagyon jellemzően alföldi
a következő okok miatt. Egyrészt a hagyományos alföldi agrárvárosokat jellemzi,
hogy külkerületi népességük relatíve magas maradt, területi határuk viszont
csökkent, tehát a település magja nagy vonzáskörzettel együtt működhet csupán.
Másrészt a foglalkozásszerkezeti változások miatt csökkent a hagyományos agrárius
lakosság létszáma, nőtt viszont a külkerületi bejáró-ingázó népesség (1949-ben
a 62 alföldi agrárváros közül 52-ben volt ötven százalék fölötti a mezőgazdasági
népesség, 1970-ben már csak 25 %, viszont a hatvankét településből húszban még
ma is 30 %-nál nagyobb a külkerületiek népességaránya).
Mit jelent mindez az életmód, az értékrendek szempontjából, a társadalmi-kulturális
viszonyok terén? Sajátos viszonyt jelent a táji-történeti felfogásmódok, a kulturális
szerepviselkedés, a magatartási szabályok és kollektív kapcsolatok, illetve
a kooperációk terén. A hagyomány alapján ezeket a helyi társadalmakat spontán
rendek tagolják, sajátos csoportviselkedési szabályok és konvenciótisztelet
működtetik, védekező előítéletesség ébred föl a helyi társadalom fiktív, fölülről
erőltetett "egységét" illetően. A megszokásokat szankciók védik, a
kulturális különbségeknek egész hierarchiája veszi körül a hétköznapi viselkedést,
a kultúrák összeférhetetlensége is kifejeződik a csoportszintű viselkedésben.
Táj és műveltség, lokális civilizáció és jellemző szerepviselkedés összefüggő
rendszere áll készen egy védekező magatartás pajzsaként, s ez az "elmaradottnak"
titulálható konformizmus a szociális függőségek és szocializációs minták egészen
archaikus variánsait is érvényre juttatja. A térbeli mozgás és a térbeli eligazodás
biztonsága olyan territoriális szolidaritás jegye lesz, amelyet sem a kiváltságok,
sem a települési szintű autonómiák megvonása nem gyöngíthetnek - legföllebb
(mint hajdan is több ízben) elfödnek, láthatatlanná tesznek.
A városi és tanyasi (szállási) lét társadalomformáló hatását a néprajzos Györffy
István ábrázolta pontosan a tág határú alföldi települések és lakosok szempontjából.
A saját világkép kialakulása persze sokrétegűen összefügg a téri képzetekkel,
a szemhatár kötetlenségével, a rónát lakó egyén szabadságfogalmával, a szimbolikus
függetlenséggel is. Talán ezért volt bizonyos szempontból toleránsabb a betelepülőkkel
szemben az alföldi kisvárosi ember, aki az eltérő tradíciójú városi övezetek
tudomásulvételével, a lokális kultúra és az orientációs minták sokrétegűségének
elfogadásával élte mindennapi életét. Ez a kulturális és csoportközi jogrend
összekapcsolódott a topológiai érzék és az életmódban gyakorlatilag is átélhető
nemverbális kódhasználat eszközeivel. A térbeli rétegződés (és intézményesült
formái, például vallási csoportok, munkajelleg-csoportok, származási csoportok
lokális elkülönülése) belső normatív feltétele a helyi, kisvárosi társadalmak
működésének: a státusok, rangok, szerepek, kapcsolatok dimenzióit írja körül
minden térbeli hovátartozás, s a kötődés, a település saját érdekteréhez fűző
viszony teszi szociológiailag is konkréttá az egyén helyzetét. A parókia, az
egyesületek, a műhelyek, a vendéglők és kocsmák, a malmok mind-mind lokális
agórák, a térbeli információterjedés belterjes alakzatai, a szociális függésrend
és összetartozás plattformjai, melyeket megerősítenek és szankcionálnak a jogszokások,
hagyománytartó életvezetési minták. Nem más ez, mint települési szintű kisebbségi
azonosságtudat, mely a térbeli stabilitás, a folytonos helybenlakás, a helyzettudat
és a sorsazonosság alapján rokonszenvi rendszerré, kapcsolati kultúrává, kommunikációs
térré áll össze.
Ha tehát fejlődésárnyékba kerültek is az alföldi kisvárosok, és a településhierarchiában
elfoglalt helyük igen szánalmassá lett is, az egyes mikrozónák térbeli stabilitása,
megmaradása a lakópolgári tudat kialakulását segítette. Az alföldi kisvárosiság
ma már nem a nyelv és az öltözet egyneműségében érhető tetten, mint mondjuk
még a XVIII-XIX. században, hanem inkább az etnokulturális és szocializációs
mintákban, a tradíciókban, melyek nemcsak történelmileg hozott minták, hanem
rituálék, csoportszintű modellek, szokásjegyek is, melyek a területi hovátartozást
nem a nyugatmagyarországi vagy a bodrogközi identitástudathoz teszik hasonlóvá,
hanem a gazdálkodás, az éghajlat, az életmód jellegzetesen keleties típusaihoz.
E keleties szférában a modernizáció, az indusztrializáció, a "fölülről
és kívülről" hozott progresszió mindig több ellenállást váltott ki, mint
a nyugati országrészben. Más volt a haladásfogalom, a tér- és időfogalom, más
a tempó az új iránti befogadásban, más tehát a pszichikai tér és a kommunikatív
kapcsolatrend, mint egyebütt. A protestáns hajlandóságú és "makacsságú"
kun vagy hajdú származástudat is másképp működik itt, mint a cipszer, szász,
zsidó vagy székely hovátartozástudat a Dunántúlon, s megint másként, mint a
gömöri vagy a hegyközi vidéken.
Egyfajta inherens tagoltság alapján is belső övezetekre lehet osztani az alföldi
agrárvárosok lakosságát, a települések lakóinak térbeli megjelenésmódját. Nem
érvényes ebben a kultúrtájban az a merev felosztás, amely az urbanizálódott
és a rurális társadalmakat különbözteti meg a világ java részén. Hiszen ugyanabban
a kulturális mezőben városiak és tanyasiak, ipariak és agrárosok egyszerre,
parasztok és polgárok, kereskedők és termelők egyidőben. Itt a polgári életformaváltás
egy jó fél vagy egész évszázadot késett minden városban, ha a középkori Soproni
vagy Kőszegi mintához hasonlítjuk. Ugyanakkor épp a protestáns polgárparaszti
kultúra, az árutermelő agrárgazdaság és a földterületek viszonylag szabad használata
magyarázza azt a politikai autonómiát, amely kombattáns mozgalmi ideológiává
alakult át minden időben, amikor erre szükség volt, s erős kohéziót jelentett
a társadalmi térben is, párhuzamosan a történelmi idővel. A városi térben ezért
vallási, szellemi, mentalitásbeli és viselkedésbeli övezetek is meghúzhatók
voltak a legtöbb településen, nemcsak igazgatási, képviseleti vagy munkamegosztási
határvonalak.
Meglátásom szerint ezek teszik azt a karakteres sajátosságot, amely a nemzeti
asszimiláció korszakában, a városi és községi törvények idején, majd az iparosítás
és a mesterkélt városiasítás időszakában is megtartó erő, jellegzetes vonás
maradt az alföldi kisvárosokban. E mikromodell is kénytelen elszenvedője volt
az uralkodó körök mindenkori utasításos jellegű politikájának, s elszenvedte
a közösségre orientált kisvárosi társadalom a modern nemzeti homogenizációt
is, amely a tájegységi és települési identitás fölszámolását, a termelési erőforrások
és társadalmi erők átrendezését szervezte meg. A helyhez, térhez és környezethez
kötöttség azonban emocionálisan feltöltött, illetőleg tudatalatti sztereotípiákkal
is védelmezett jelenség, amely képes volt ellenállni a konszolidációk, asszimilációk
és modernizációk alantas térségi folyamatainak.
(Kis)városi érdekdilemmák
Szociológiai, történeti és etnopszichológiai értelemben is önálló igazgatási,
ellátási, politikai, képviseleti és gazdasági érdekei vannak minden településnek.
Ezek a legszuverénebb módon kötődnek a lokális élettérhez és annak lakóihoz.
Olyannyira, hogy a magyar igazgatástörténeti, településföldrajzi, jogi és politikai
rendszerelemzéseknek immár egy és negyedszázada állandó témája a szuverén települési
érdekek tudomásulvétele, illetve ennek cáfolása, megkérdőjelezése, manipulálása,
átideologizálása és elterelése is. A huszadik század végén az érdekek megjelenítésének
kérdése immár több, mint puszta államigazgatási probléma, hiszen a képviseleti
rendszer, az önigazgatás, a települések életképessége és hasonló gondok olyan
drámai erővel vetődnek föl manapság, hogy szinte az összes eddigi "megoldást"
újra kell gondolni vagy semmisnek kell tekinteni.
Mire gondolok itt? A magyar társadalomfejlődés 1945 utáni szakaszában a gyárszerű
társadalmi újratermelési modell eszméje uralkodott el. Ez kihatott nemcsak az
agrárszféra átszervezésére, az agrárnépesség városba és iparba kényszerítésére,
de a településstruktúra térbeli szerkezetére, funkcióira is. Ebben az érdekdimenzióban
a mezőgazdasági és az ipari munkaerő erőltetett átcsoportosítása meg kellett
határozza a paraszttársadalom sorsát, számbeli redukálásának mikéntjét, a társadalmi
középosztályok szétzilálásának módját és az ipari munkaerő röghöz kötésének
formáit is. E folyamatra mint "objektív szükségszerűségre" hivatkoztak
évtizedekig, s mint a "fejlődés zálogát" dicsőítették, habár az érintettek
korántsem a kommunális viszonyok, a helyi érdekek és a települési szintű önállóság
biztosítékát látták benne. A területi tervezés persze ettől még jelenthette
volna az érdekközvetítés rendszerének intézményes megoldását. De nem jelentette,
hiszen a településpolitika elvei szerint a "gazdaságtalan" méretű
lakóterületek visszaszorítása, alulfejlesztéssel "késztetett" megszünése
ennél fontosabb volt. Az érdekközvetítés intézményrendszerét részint az országos
központok, részint a megyék kaparintották kézbe, s csupán a hatalom-túlkoncentráció
bekövetkeztével merült föl, hogy elképesztő területi egyenlőtlenségek alakultak
ki. A helyi érdekképviselet intézményesítettsége egyúttal azt eredményezte,
hogy a kisvárosok az igazgatási és gazdasági-politikai gépezet végrehajtó szférájába
kerültek. E "totális szocializmusban" az ágazati érdekek szem előtt
tartása kizárta, hogy bármiféle települési szintű érdek vagy civiltársadalmi
igény beleszólhasson a területi politikába.
Amikor a harmadik tanácstörvény már érintőlegesen említi az önkormányzatiság
lehetőségét, látszólag engedményeket tesz, valójában viszont sokkal erősebb
jogi keretben szabályozza a helyi érdekképviseletek esélyeit. A községek összevonásának,
az iskolák és a tanácsi kirendeltségek megszüntetésének trendje rögvest megnövelte
a nagyvárosok illetve vonzáskörzeteik szerepkörét, s noha a járásokat a nyolcvanas
évek elején megszüntették, a mikrotérségekben a legtöbb szerepköri sajátosság
mégis járási szintű maradt. Az igazgatástörténészek és szociológusok nem kis
hányada azóta is cikkezik a járások szerepéről, s talán buzgalmuk eredménye
lehetett, hogy a városkörnyékiség fogalma utat tört magának. A városok környékének
és magának a városnak szerves kapcsolatát azonban nem mindenütt tekintették
mérvadónak, s a városokhoz csatolt községek nemegyszer idegenebb uralmi alárendeltségbe
kerültek, mint voltak a járások működése idején.
Sikerült tehát ezt a lépést is úgy megtenni, hogy racionális jövőkép nélkül,
organikus összefüggések és lakóhelyi integrációk ellenében valósult meg minden,
ami egyáltalán megvalósult. A kisvárosok azonban ebben a történeti periódusban
is érdekhátrányba szorultak, bürokratikus alárendeltségbe kerültek, egyszóval
mesterségesen kialakított versenyhelyzetbe jutottak, ahol csakis érdek-veszteséggel
és szabadság-vesztéssel számolhattak azután. A "kiegyenlítő" szemléletmód
a kisvárosok esetében neméppen humánökonomikus eredménnyel járt, holott a politikai
érvek között ott lehetett a hajdani városmegye-koncepció számos eleme is. Csakhogy
amíg Bibóék és a parasztpárti elképzelések szerint a települések természetes
életterükhöz, közeli városokhoz vagy falvakból jelentősebb településsé alakult
kisvárosokhoz csatlakozhattak volna, addig a területfejlesztési politika merev
hozzácsatolással oldotta meg a gyakorlati gondokat, működésképtelenné téve mind
a kisvárosi térséget, mind pedig a községi érdekképviseletet. Történelmi tény,
hogy bács-kiskuni tanyák (vagy őrségi és hegyközi aprófalvak) évszázadokon át
együttműködésre voltak képesek egymás közt, működni voltak képesek a központi
hatalom ellenében is, mellette is. De rendszerint rögvest kiderül a kooperáció-képtelenség,
ha társközségi vagy városkörzeti besorolásuk puszta "igazgatási racionalitás"
eredménye lesz, ha erre késztetik-kényszerítik őket. Az önigazgatás ugyanis
szintiszta ellentéte, antitézise (az államiság és a bürokratikus igazgatáslogika
alapján szervezett) formális reprezentációnak, tehát az érdekek látszat-megjelenítésének.
Mindemellett érdemes lenne fontolóra venni, hogy bármily kicsi egy város, lakosságát
és érdekszféráit tekintve akkor is rétegzett, többszörösen tagolt. Ezek a városon
belüli érdekszférák sajátos hierarchiát, változó erőterű szerkezetet alkotnak.
Éppen ezek megléte és állandó változása az, amely kezelhetetlen a bürokratikus
érdekszervezeti mechanizmusban, és főleg csöppet sem szolgálja a valódi helyi
érdekeket, a település egészének és részeinek autonóm céljait. Érdemes azt is
számításba venni, hogy mivel az intézményes érdekérvényesítés tanácsi, szakszervezeti
vagy ágazati és pártvonal-beli útjai régesrég bedugultak már, évtizedek óta
mindenféle érdek a szabályozott érdekcsatornákon kívül, kapcsolati tőke formájában
tör érvényesülése felé. A település, a kisváros saját érdekei tehát az informális
érdekszférában jelennek meg - ha egyáltalán bárhol is megfogalmazódhatnak. Ez
a megkötés arra vonatkozik, hogy az érdekérvényesítés felülről szervezettsége,
engedélyezettsége jelenti a települések akaratának, szándékainak egyik fő akadályát.
Mindez nem független a központi hatalomban érvényesülő uralmi akarattól, amely
a lokális (helyi) érdekszférák ellenőrzésével éppen a nemdemokratikus gyakorlatot
segíti politikai vezérelvvé válni, s amely épp a túlcentralizáltság miatt alárendeltségbe
szorítja, eszközhiányossá és végrehajtásra kényszerítetté teszi ezeket a neki
alárendelt térségeket.
A területi érdekviszonyok kézbentartói az eltérő helyi érdekeket rendszerint
egységesíteni próbálják. Ám a problémaközpontú elemzések, amelyek éppen az ilyen
alávetett helyzetben lévő társadalmi rétegek és csoportkultúrák gondjaival foglalkoznak,
jobbára nem jutnak el a területi rendszer politikai irányítóinak tudatáig. Az
alföldi kisvárosok és intézményeik, érdekköreik és lokális sajátosságaik érvényre
juttatása, sőt, már tudományos megragadása sem történhet úgy, hogy a város egészét,
a kultúra és az életmód totalitását vesszük szemügyre. A különböző közösségek
életmódja, a lakóhely és az élettér vagy a munkahely és a család színtere lehet
ugyan egyenértékű a tradicionális falusi közösségek kultúrájával, de épp a városi
népesség sokféleségét, hasonló, szembenálló és eltérő értékeit vagy érdekeit
összemosni nem lehet célja a problémakutatásnak. A kulturális szerkezetek egymásmellettisége,
egymásra épülése vagy ellentéte ugyancsak vizsgálhatatlan valamiféle elvont
egységként: a város nem csupán politikai és gazdasági tevékenységek központja,
hanem rituálék, szimbólumok, kommunikációs viszonyok, magatartások, modellek
és ideológiák sajátos integrációja. Ezeket a sajátosságokat éppen a saját érdekek
kifejezése, a helyi érdekcsoportok vagy kulturális csoportok egymáshoz való
viszonya, hozott vagy fölépített hagyományai határozzák meg (gondolok itt az
egyházak hatására, a helyi ünnepekre, a kollektív emlékezetre, a munkakultúra
időbeli és térbeli tagolódására, a pihenésre, a sportra stb).
A kisváros tehát a kultúra (kultúrák) találkozásának, folytonosságának, továbbadásának
és módosulásának területi központja is. Látva látható, milyen különbségek vannak
mondjuk Mátészalka és Csenger vagy Leninváros és Tiszaföldvár között, hátmég
Hajdúszoboszló és Kiskunhalas, vagy Sopron és Tokaj között. Éppen a magyar (s
ezen belül az alföldi) kisvárosi kultúra az egyik bizonyítéka annak, hogy nem
lehet szembeállítani a paraszti és a városi kultúrát. S bár a modern nyugati
világban a magaskultúra fellegvárának számít a város, a magyar kisváros csupán
átmenetet képez a "kis és nagy kultúrák" találkozási pontjain, megőrzi
és terjeszti, megváltoztatja és átalakítja ezeket. A változásban hagyományos
szerepe sajnos a legtöbb magyar kisváros esetében igen szomorú, hiszen nemcsak
(Redfield kifejezésével) heterogenetikus, iparosodás utáni kultúrát nyújt manapság,
de értékrendjét nemcsak szerves lakossága szabja, hanem ingázók, idegenek, jöttmentek
hatalmas tömege is.
Mindezek után talán a változásban és a tradíció-megőrzésben mutatkozó szerepet
lehetne a kisváros legfőbb jellemvonásaként leírni. A még befogható, de már
a személyesen túlnyúló nagyságrendű lakótér és a társas érintkezés mezője. A
kommunkációs tartomány kiszélesedése, az értékrendek sokfélesége, a kapcsolati
kultúrák burjánzása teszik a falutól és a középvárostól vagy a nagyvárostól
eltérővé. Ideológiai és politikai mozgalmak, autonómia-törekvések is a városból
indulnak, az értelmiség és az egyház, a piaci árviszonyok és az életmód kulturáltabb
szintje is jobbára városi hatások a faluban. Urhatnámságok, patologikus jelenségek,
maníros viselkedésminták ugyancsak városi termékek jobbára, amelyek stílusa,
mennyisége színpompásan jellemzik a kisvárosokat. S éppen ez a sajátosság volna
az, amit a modern urbanizmus irányítóinak, menedzsereinek tudomásul kéne vennie.
Az urbanizmus ugyanis talán nem is más, mint viselkedési mód, stratégiák és
feltételek sajátos szférája, lelkiállapot, amelyben helyzetek és érzelmek szervezett
együttese van jelen. S ezeknek az életteli folyamatoknak, viselkedésbeli és
folklór-egységeknek repertoárjai teszik az alföldi kisvárost is olyanná amilyen.
Hogy milyen is pontosan? Erre humángeográfiai és szociológiai, politológiai
és igazgatási szervezetkutatások mellett a társadalomtörténeti és a városantropológiai
elemzések segítségével kell majd választ kapnunk. Majd - mondom, s ez a majd
akkor lesz, ha a "társadalom-mérnökök" magabízó tömegéből legalább
néhányan közelebbről is meg fogják ismerni a városokat, azok szuverén kultúráját
és szabadságos légkörét, történelmi áporodottságát és strukturális kiszolgáltatottságát.
Akkor lesz tehát így, ha a kisvárosok nem fogalmi kategóriák, statisztikai egységek,
hanem létező emberi kapcsolatok jelentőségével kerülhetnek be a tudományos gondolkodásba...
Annál is nehezebb mindezt nyilvánvalóságában megmutatni, merthogy informális,
nemszabályozott és nem-intézményesített maradt számos uralmi tradíció is. Az
önkormányzatiság, a közbirtokosság, az egyházi (presbiteriális) igazgatási gyakorlat
egyúttal kompromisszum-képességet is tartalmazott hajdan - ennek megőrzése nehéz
volt, de úgy tűnik, például az alföldi mentalitás része maradt mindmáig. (Ismeretes
erről Márkus István és Beluszky Pál teóriája is). A politikai hatalom ellen
a kisvárosi mentalitás a kitérő, konfliktusokat kerülő gondolkodással védekezett.
Az intim szférába zárta a polgári érzületet, s mi több: nem csupán a borzsoá,
hanem a citoyen szellemét őrizte meg a láthatatlan szférában, melyet kívülről
már nem manipulálhatott a mindenkori uralkodó hatalom.
Az a duális társadalomkép, amelyben a hatalom fönt, a nép lent honol, ma már
érvénytelennek mondható. Hiányzik ebből a táji-történeti tagoltság, mely nem
azonos a munkamegosztás szocializmus-kori rendszerével. Hiányzik az érdekek
körének az a része, mely nem jelenik meg a politikai mezőben, hanem informális
csatornákon áramlik át. A társadalmi kapcsolatok, a hatalmi-uralmi eszköztár,
a hatalomellenes állampolgári magatartás mind-mind az informális mezőbe szorult.
Épp ezért semmitmondóak azok a vizsgálódások, melyek az elmúlt évtizedekben
a politikai részvételt az állampolgári aktivitásban mérték (és elégedetlenkedtek
a "közöny" szétterjedésén, a formális politizáción, vagy az apolitikus
gondolkodáson).
Meggyőződésem, hogy a helyi társadalmak egyik legfőbb tradíciója, mintakövető
magatartása az állandó ellenzékiség. Különösen a polgáriasultabb kisvárosokban
van ez így, ahol a mesterkélt fejlesztési törekvéseket szükségszerűen el kellett
utasítsa minden lokálpatrióta. A centralisztikus szemléletű várospolitika a
szociális, a gazdasági, a közösségi és irányítási viszonyok központosításával
keményen hozzájárult a rendszerválság kialakulásához (ennek már korai előjele
volt, s hatása a területi irányítás rohamos romlásában mutatkozott meg a nyolcvanas
évek közepétől). A centralizáló szemlélet tönkretette a kisvárosok ökonómiáját,
a térbeli-települési környezettel szimbiózisban élő városlakók identitástudatát,
szerves táji tagoltságát, társadalmi kapcsolatrendszerét, s a városok tradicionális
szerepkörének megőrzési (vagy átalakulási) lehetőségét is.
Ennek egyik nehezen átlátható oka az volt, hogy a hatalmi erőcsoportok politika-szimuláló
gyakorlatot vezettek be, érdekeiket egy politikai piacra vitték, ahol azonban
a hatalomnak, az osztálytagoltságnak, a gazdasági és politikai kiváltságoknak
kötött árfolyama volt. E rosszul szabályozott piacon az érdekérvényesítés strukturális
hátrányba került, s a társadalmi-gazdasági térben amúgy is periférikussá vált
kisvárosiság a centrumoknak rendelődött alá, magyarán a helyi társadalmi-történeti
tér kiszolgáltatottá lett a hatalmi-politikai-gazdasági tér mágneses erejének.
A hatalom szociotechnikája elvileg átlátható volt, de a politikai döntéskialakítás
a legtöbb kisvárosban nemcsak intézményes, hanem informális szférában is működött.
Az érdekek rejtettsége, a kisvárosi érdekterek szürke ködbe burkolózása adott
lehetőséget utóbb arra is, hogy gombamódra kidugja fejét a civiltársadalmi mozgalmak
néhány érdekcsoportja. A kisvárosok a megye "alatt", de a falvak "fölött"
működnek, s működésük érdekmotiváltságában vagy a falvak "lerablása"
és a megye "szipolyozása" vált jellemzővé, vagy a teljes kiszolgáltatottság.
Ez a köztes helyzet általában jellemző a kisvárosokra, lényegében egészen napjainkig,
kevésbé jellemző azonban a Kiskunság városaira, s főképp a kun városokra.
A kisvárosok fölszabadulását több mai folyamattól várhatjuk. Mindenekelőtt attól,
hogy szétesett a központi uralom, nincs már lehetőség arra hivatkozni, hogy
az "össztársadalmi" érdekeknek a kisvárosok is alá kell rendeljék
magukat. A politikai válság megfosztotta a monopolisztikus uralomgyakorlás szereplőit
a társadalmi alrendszerek kézbentartásának lehetőségétől is. A válságkezelés
is válságba jutott, az államigazgatási hatalom is kénytelen már leadni az önkormányzati
szerepköröket a településeknek, s köztük is a szerves centrumokat jelentő kisvárosok
tölthetnek be ezután életszervező funkciót. A kisvárosi hatalomgyakorlók uralmi
ereje is csökkent, nincs már pártutasítás, káderhatásköri lista és végrehajtási
kényszer. A gyarmati helyzetből fölszabaduló kisvárosok végre egymással és települési-térségi
környezetükkel kerülhetnek kapcsolatba, s kialakíthatják a politikai innováció
emberi, uralomtechnikai, civiltársadalmi feltételeit.
Ezek persze csak külsődleges körülmények. Most fog majd kiderülni: mi maradt
meg a kun kisvárosok konokságából, önkormányzó képességéből, kiváltságos szabadságaiból.
Ámde már maga a kisvárosi szintű irányítási központ is elbizonytalanodott a
rendszerváltás éveiben, "nesze-önkormányzatát" kapta vissza, vagyis
a gondokat, a megélhetés nehézségét, a visszafejlesztési feladatokat, a koldusbotot.
Nagy bajnak tartom, hogy a függelmi viszonyok és a felelősségi viszonyok teljességgel
szétzilálódtak és összebonyolódtak, kiszolgáltatottság, félelem és szereptévesztés
lett immár úrrá a városok vidékén. Ugyanakkor kétségtelen, hogy épp ma, a politikai
válság korszakában nyílt meg igazi lehetősége annak, hogy a kisvárosok visszarabolják,
elsarcolják, kézbevegyék a maguk ügyeit, újraalkudják működési föltételeiket
és átvegyék döntéshozó szerepköreiket a fölébük magasodó uralmi szférától. Évtizedekig
nem lehetett kérdés, hogy kinek a kezében van a hatalom, hiszen az MSZMP nemcsak
kisajátította, hanem fegyverrel védte uralmi eszköztárát, mindenki ellen, aki
részt kért belőle. A pártállam azonban nem a politikai tudást, nem a legitimitást,
nem is az uralmi kompetenciát ragadta magához elsősorban, hanem az erőforrások
elosztásának és ellenőrzésének jogát-gyakorlatát. Kizárta a civil ellenőrzést,
megteremtette a titkosság határait, a presztizs erődjeit, az ellenőrzés magaslati
pontjait. A politikai rendszer többszereplőssé válásával azonban destabilizálódott
az ez uralom, a végrehajtó szféra uralmi szakértelme megnőtt, az érdekérvényesítési
igények megjelentek az alkuk piacán. Már amelyek megjelentek...
Még jó ideig puszta fikció maradhat az uralom intézményesültsége. De az ágazati,
a vállalkozási, a civil érdekkifejezési stratégiák most már az informális érdekmezőkben
is eligazodást keresnek. A soron következő kormánypárt még jó ideig képtelen
lesz térségi érdekeket központosítani, nem tudja majd a politikai érdekszövevényt
felgöngyölíteni. Fantomközpontok alakulnak ki talán még hosszabb ideig, érdek-dzsungelek
teszik majd fölismerhetetlenné, ki uralkodik és ki fölött.
A magyar településrendszer tehát esélyes lesz arra, hogy a területi fejlődést
saját kezébe vegye. A települések visszamarkolhatják járandóságaikat - egymástól,
a hierarchia fölérendelt szférájától, sőt a kistelepülések és slumosodott övezetek
strukturálisan kiszolgáltatott tömegétől. Vigyázni kell tehát arra, hogy (miként
az új önkormányzati törvény rendeli) ne indulhasson a megélhetés versenyében
túlfejlesztett megyeközpont és baranyai aprófalu ugyanarról a startvonalról.
Össze kell állnia falvaknak, városoknak a megyék ellen, tájegységeknek a "csinált"
városaik ellen, szerves térségi identitásnak a rossz megyerendszer ellen.
A kunok lakta kisvárosoknak éppen ebben a történelmi pillanatban kellene kinyilvánítania,
amit eddig semmi módon nem tehettek. Nem hivatkozhattak etnikai tradícióikra
- mert a politikai hatalom minden "másságot" úgy tekintett, mint amit
nem sikerült "a múltat végképp eltörölni" korszakában megsemmisíteni.
Nem élhettek sajátos minőségű identitástudattal - mert a "minőség"
csakis a szocialista minőség lehetett, a tradíció nélküli, a mesterkélt. Nem
lehetett szerves környezetükkel szimbiózisban élniök - mert adminisztratívan
és rossz hatékonysággal kiépített területi tagoltság bombázta szét minden ilyen
kísérlet reményét is. Az alapkérdésre visszatérve tehát: mielőtt bármit megállapítanánk
a kunok etnoregionális létezéséről és sajátosságairól, hagynunk kellene, hogy
megnyilvánuljanak, megvallják másságukat, kimutassák etnikai identitásuk tájalkotó,
környezetátalakító, térbeli kultúrát éltető hatását.
Kun kisváros talán nincs is ma Magyarhonban. Legalábbis a társadalomtörténészek
zöme kételkedik létükben. Én azonban úgy vélem, a pártállam varázstalanítása,
az államhatalom korlátozó beavatkozásának kivédése, s egy új településmenedzsnemt,
városökonómia kialakulása megteremti majd körülményeit annak, hogy a civil társadalmak
önmegfogalmazásukat is kezükbe vegyék, érdekeiket reprezentálják és helyüket
kiharcolják. Jászok, kunok, palócok, hetésiek, göcsejiek, hajdúk, bácskaiak,
bihariak egyként visszanyerthetik a kulturális areák és az etnikai indentitások
megerősödéséhez szükséges önérzet magabiztosságát.
A politikai hatalom térbeli szétáradása, a társadalmi többség "politikai
aktorrá" avatása szinte a rendszerváltó kormány alapvető programja maradt.
Ennek a "megengedett" demokratizálódásnak, az ismét "fölülről
adományozott" szabadságnak ellenszerét kell ismét megtalálnia a helyi társadalmaknak,
amelyek a nyolcvanas évek végén már kezdték összeszedni önkormányzó erejüket,
s most magukra hagyva ismét, a visszaközpontosuló hatalom helyett egymást próbálják
korlátozni, egymás ellen acsarkodnak, egymással kötött régi konszenzusaikat
borítják föl az új politikai garnitúra szolgálatában.
Pedig a települések közti szolidaritás és kooperáció kialakulásához, valamint
a történeti tudat értékkonzervatív tartalmainak megnyilvánulásához ma nem elsősorban
a falvaknak és a nagyvárosoknak van lehetőségük. Erre most a kisvárosok lennének
képesek - de csakis térségük, szerves környezetük segítő beavatkozása és felügyelete
mellett! Ám ha ez nem sikerülhet, talán még meglelik hajdani "konokságuk"
maradékait, talán még visszaidézhetik a néma ellenállás szellemiségét, a hajthatatlan
makacsságot, amely ősi kiváltságaikra, szabadságjogaikra hivatkozva évszázadokig
lebírhatatlanná tette őket.
Látható jelei vannak a kunok megmaradásának, fölismerhető momentumai a gondolkodásuk
hagyományainak. Ezek, amilyenek voltak, s amennyi volt belőlük egyáltalán, a
messzi múltban sem öltöttek mindig "politikai" formát. Nem reprezentálódtak,
nem jelentek meg a "nagypolitikában" nyomásgyakorló erőként, nem követeltek
jogi garanciákat a másságuk elismertetésére azután, hogy egyedül velük történt
meg nagytérségük, a "Jászkunság" eladása, egyedül ők voltak képesek
visszavásárolni szabadságukat a magyarhoni népcsoportok közül, s egyedül ők
érték el történelmük folyamán, hogy maga az ország nádora lett főkapitányuk
ura, egyedül ők alakították ki a parasztvármegyét, ezt az önvédelmi, demokratikus,
valóban kollektivisztikus szabadságintézményt - s folytatható lenne a fölsorolás,
ha nem lenne ismerős a tájtörténet e darabja a múlt iránt érdeklődők előtt.
Ám mindez bizonyos fokig valóban a múlté immár. Ami megmaradt: a kun öntudat,
a másság érzete, a kollektív identitás vállalása, az etnikus jegyek tiszteletben
tartása, a konokul pogány, majd hithűen református és ellenzéki mentalitás -
ha még van is belőle valami, az éppenséggel nem a demokratikus látszatokkal
kecsegtető korszakban jön elő. Amit ma még az öreg bács-kiskuni kunoktól antropológiai
terepmunkán gyűjteni lehet, abban jócskán keveredik a mezővárosi parasztpolgár,
a kollektív nemesség tagja, a nomád jószágtartó tanyalakó, a református presbiter,
a redemptus gazda, az ellenzéki pártok szavazója, a kollektív világszabadságok
ígéretét gyanakvóan fogadó épelméjű ember és a rejtett etnikai identitású egyén
világképe és véleménye. Ebből a sokféleségből pedig oly nehéz különválasztani
egyik vagy másik szálát a személyiségnek, annyira egymásba fonódott az évszázadok
alatt ez identitás-sokféleség, hogy bármelyiket is próbálnánk a többitől elválasztani,
sérülne a többi, s hamis lenne az eredmény.
Egy etnikum, egy kisrégió, egy nagytáj városlakó népességéről, tanyán élőként
is városi identitású gazdatársadalomról van tehát szó. Olyanról, amely ha elpusztították
is, ha tiltották, átnevelték, megszűntették is, önérzete mélyén megőrizte specifikumait.
S nem a politika, nem a néprajztudomány, nem is a nyilvánosság megszólaltatásának
eszközei, hanem maga a történelmi múlt, a jövőt zálogba vető jelen lehet csak
képes arra, hogy ami egyedi, sajátos, ami egy írásbeliség nélküli kultúrában
lényegi, az megmaradhasson az ő saját hagyományuk, az ő értékrendjük része,
az ő jövőjük múltja. A tér ebben a kisrégióban az övék volt, a táj neve hordozza
emléküket, a helyi identitás őrzi szimbólumaik jelentését - az idő az egyetlen,
amely megbosszulhatja magát rajtuk, avval, hogy a feledés ködével borítja e
sajátosságokat. Az időnek ezt a képességét, e kegyetlen tulajdonságát nincs
ember, aki korlátozhatja. De a társadalomtudományok, amelyek egyre többfelől
rádöbbennek múló értékek hiányára, foszló emlékek rendjére, meg nem értett folyamatok
tartalmára, talán még segíthetnek abban, hogy a Kiskunság törzsökös népe ne
járjon úgy, mint száz meg száz "primitívnek" mondott törzsi vagy archaikus
társadalom, amelyek átváltozása, lassú pusztulása még jól is jött alkalmi uralkodóiknak,
s csupán az archeológia immár a megmondhatója, mennyivel volt magasabb rendű
egy-egy ilyen (az antropológus Margaret Mead szavával:) "teljes kultúra",
mint mi magunk vagyunk.
A kunok, a Kunság, a kisvárosok és társadalmi tartalmaik - ezeknek megértését
szorgalmazom e konferencia keretében. S hiszem, hogy nem vagyok egyedül a jelenlévők
között, akik maguk is ilyen vagy hasonló tartalmak ismertetésére vállalkoztak.
A városantropológia város-fogalma nem a puszta földrajzi egységből indul ki,
nem a tagolatlannak hitt vagy egységesnek titulált népesség fogalma tölti ki,
s nem méretbeteg emberi gyűjtőhelyek fiktív "lakóhely"-képével helyettesíti
élő emberek sokszínű kultúráját, helyhez-kötöttségét, hovátartozás-tudatát.
Hanem épp ellenkezőleg. S ezért kezdtem avval, hogy szemléleti reformra van
szükség, hogy meg kellene fontolni, miről is van szó, amikor településről, városról,
lakópolgári szabadságról, helyi identitásról beszélünk. Az azonban bizonyos,
hogy pusztán a tudományok nemigen tehetnek azért, hogy e képzavar helyére pontosabb
kép kerüljön. Nemigen tehetnek - a polgárok nélkül. Csakis révükön, csakis velük,
csakis általuk válik lehetővé, hogy a homályos kép tisztuljon.