Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
« vissza a Germanus Gyula oldalra
Dr.
Germánus Gyula Abdul Karim
a világhírű magyar tudós, orientalista
vallomása az iszlámhoz vezető útjáról
Forrás: www. iszlam.cjb.net
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-tár
Tartalom
Bevezetés
A KÖNYÖRÜLETES ÉS IRGALMAS ALLAH NEVÉBEN
Az iszlám jelentése
Az iszlám néhány
alapvető hittétele
Hit és cselekedet
A nök helyzete az iszlámban
Az emberek egyenlősége és testvérisége
Az értelem
Az iszlám és a háború
Az iszlám öt alappillére
Ki muszlim?
A KÖNYÖRÜLETES ÉS IRGALMAS ALLAH NEVÉBEN
Bevezetés
Ifjúkoromban történt, egy esős délutánon, hogy egy régi képesújságot lapozgattam.
A korabeli hírek, események és messzi országok leírásai váltogatták egymást
az oldalakon. Egy darabig egykedvűen nézegettem a lapokat, amikor tekintetem
egyszerre csak egy fametszetre esett. A kép lapos tetejű házakat ábrázolt, amelyek
közül itt-ott kerek kupolák emelkedtek lágyan a sötét égbolt felé. A látvány
megragadta a képzeletemet. Különbözött a szokványos európai képektől: egy arab
országbeli életképet jelenített meg, amelyen a mesélő vidám történetekkel szórakoztatta
burnuszba öltözött hallgatóit. Az ábrázolás olyan élethű volt, hogy azt képzeltem,
én is ott ülök a tetőn az emberek között, hallom a mesélő dallamos hangját -
én, a tizenhat éves diák, aki kényelmes karosszékben foglaltam helyet otthon,
Magyarországon. Ellenállhatatlan vágyat éreztem magamban arra, hogy megismerjem
azt a fényt, amely az előttem lévő képen harcba szállt a sötétséggel.
Elkezdtem tanulni törökül, hamarosan azonban világossá vált számomra, hogy az
irodalmi török nyelv csak kevés török szót tartalmaz. A versek nyelvezetét perzsa
kifejezések gazdagítják, a próza pedig sok arab elemet tartalmaz. Elhatároztam,
hogy mind a három nyelvet tanulni fogom, hogy megismerhessem ezt a szellemi
világot, amely oly ragyogó fénnyel árasztotta el az emberiséget.
Az egyik nyáron abban a szerencsében volt részem, hogy Boszniába, a hazámhoz
legközelebb fekvő keleti országba utazhattam. Amint szállást találtam egy hotelben,
rögtön futottam, hogy valódi muszlimokat lássak...
Éjszaka volt, s az egyik gyengén világított utcában hamarosan találtam egy szerény
kávézót, ahol alacsony szalmaszékeken ülve néhány bosnyák férfi iszogatta élvezettel
"kayf"-ját. A hagyományhoz illően fehér nadrágot viseltek, amelyet derékban
széles öv fogott össze, s az övön töméntelen tőr függött. Fejdíszük és sajátos
öltözékük kötekedő külsőt kölcsönzött nekik.
Dobogó szívvel léptem be a "kakwekhume"-be és félénken leültem egy távoli sarokban.
A bosnyákok kíváncsian méregettek, s nekem hirtelen eszembe jutott a muszlimok
intoleranciájáról minden hátborzongató történet, amelyet fanatikus könyvekben
olvastam. Észrevettem, hogy valamit súgnak egymásnak és váratlan megjelenésemről
beszélnek. Gyermekes képzeletemben már rémeket kezdtem látni: biztosan tőrt
fognak rántani és rám, a nemkívánatos jövevényre támadnak. Csak arra vágytam,
hogy ép bőrrel kijussak a kávézóból, de mozdulni nem mertem. Néhány pillanat
múlva egy csésze illatozó kávét hozott a pincér és a félelemkeltő csoportra
mutatott. Aggódó tekintettel fordultam feléjük, s egyikük szelíd "szálám"-mal
köszöntött és barátságosan elmosolyodott. Tétován mosolyt erőltettem görcsbe
húzódott számra. Az ellenségnek gondolt férfiak felemelkedtek helyükről és lassan
kis asztalomhoz közeledtek. "Mi lesz most - remegett meg szívem -, el fognak
kergetni?" Elhangzott egy második "szálám", és a férfiak körém ültek. Egyikük
cigarettával kínált, amelynek felparázsló fényénél megállapítottam, hogy harcias
külsejük mögött vendégszerető lélek rejtőzik. Összeszedtem minden bátorságomat
és primitív török nyelvtudásommal megszólítottam őket. Ez varázslatként hatott.
Arcuk barátságosan ragyogott fel, s ahelyett, hogy ellenségesen viselkedtek
volna, meghívtak magukhoz, s a várt tőrdöfések helyett jóakarattal vettek körül.
Ez volt a muszlimokkal való első találkozásom.
Sok év telt el azóta, bővelkedve eseményekben, utazásokban és tanulmányokban.
Minden utazás új kapukat nyitott kíváncsi szemem előtt. Beutaztam Európa minden
országát, tanultam a konstantinápolyi egyetemen és megcsodáltam Kis-Ázsia és
Szíria történelmi nevezetességeit. Megtanultam törökül, perzsául és arabul,
s elnyertem a budapesti egyetem Orientalisztika Tanszékének vezetői címét. Mindazt
a száraz és megfogható tudásanyagot, amely az évszázadok folyamán a tudós könyvek
ezer meg ezer oldalán felhalmozódott, éhes szemmel ittam fel, azonban a lelkem
szomjas maradt. Ariadné fonalát megtaláltam a könyvekben, de vágytam a vallásos
tapasztalat örökzöld kertjére.
Értelmem telítve volt, de a lelkem szomjazott. Sok mindent le kellett tennem
az elsajátított tudásból, hogy a belső tapasztalat által vegyem fel úrja, a
szenvedés tüze által megnemesítve, mint a nyers érc, amely a hirtelen nagy hideg
hatására változik rugalmas acéllá.
Egy éjjel Mohamed, a próféta (SZ.A.SZ.) jelent meg előttem. Hosszú szakálla
vörös hennával volt befestve, ruhája egyszerű, mégis választékos volt,
s kellemes illat áradt felőle. Szemében nemes fény ragyogott, s férfias hangon
szólt hozzám: "Miért gyötrődöl - előtted az egyenes út, oly biztos, mint a föld
színe; haladj rajta bátran előre, a hit erejével."
"Óh, Isten küldjötte - kiáltottam lázálmomban arab nyelven -, könnyű neked,
aki már túl vagy mindenen. Te égi intelemre minden ellenséget legyőztél és küzdelmedet
siker koronázta. De nekem még szenvednem kell, s ki tudja, mikor találok nyugalmat."
Szigorúan nézett rám, elgondolkodott, majd kis idő múlva újra megszólalt. Arab
kiejtése oly tiszta volt, hogy minden szó ezüstharangként csengett. Prófétai
szavai, amelyek Isten parancsát tartalmazták, nagy súllyal nehezedtek keblemre:
"A lam nadzs'ali'l-arda mihádan..."
"Hát nem tevénk-e meg Mi a földet bölcsőül,
S a hegyeket védőbástyákul?
S párba teremténk titeket,
S megtevénk alvástokat nyugvásnak, ..."
(Korán, 78:6-9)
"Nem
tudok aludni - nyögtem fájdalmamban. - Nem tudom megfejteni a titkokat, amelyeket
áthatolhatatlan fátyol takar el. Segíts, Mohamed, Isten küldötte! Segíts nekem!"
Vad kiáltás szaladt ki szaggatottan a torkomból. A lidércnyomás terhétől vadul
hánykolódtam - féltem a próféta haragjától. Aztán úgy tűnt, mintha a mélybe
süllyedtem volna - s felébredtem. A halántékomban lüktetett a vér, testem verejtékben
úszott, s nagyon szomorúnak és elhagyatottnak éreztem magam.
Az elkövetkező pénteki napon egyedülálló jelenetnek volt tanúja a delhi Dzsuma
Maszdzsid. Egy szőke, halovány arcú idegen vágott utat magának a hívők tömegén
néhány idősebb barátja kíséretében- s ez az idegen én voltam. Indiai ruhát hordtam,
fejemen kis rampuri sapka, mellemre kitűztem török rendjeleimet, amelyeket korábbi
szultánoktól kaptam. A hívők csodálkozva és meglepetten néztek rám. Kis csoportunk
egyenesen a szószék felé tartott, amelynél már összegyűltek a tisztelt tudós
vének, akik barátságos "szálám"-mal köszöntöttek. Leültem a mimbár (szószék)
közelében, s a mecset gazdagon díszített homlokzatában gyönyörködtem. A középső
bolthajtásban vadméhek építettek fészket, s zavartalanul rajzottak körülötte.
Egyszerre csak felhangzott az "adhan" (imára hívás), és az udvar különböző részein
álló mukabbirok továbbították a kiáltást a mecset legtávolabbi sarkaiba is.
Több mint négyezer férfi emelkedett fel helyéből az égi parancs szólítására,
mint a katonák, sűrű sorokba rendeződve mondták el imájukat - s én egy voltam
közülük. Felemelő pillanat volt. Miután a "khutba" (beszéd) befejeződött, Abdul-Hajj
kezemnél fogva a mimbárhoz vezetett. Ügyelnem kellett minden léptemre, nehogy
rálépjek valakire a padlón ülők közül. Eljött a nagy pillanat. A szószék lépcsőjénél
álltam. A tömeg megmozdult. Az ezernyi turbános fej színes virágú mezővé alakult
át, amely türelmetlen kíváncsisággal morajlott felém. Ősz szakállú tudós 'ulemák,
akik a szószék körül ültek, bátorítóan néztek rám. Szokatlan nyugalmat sugároztak
felém, amelytől teljesen lehiggadtam, s lámpaláz vagy félelem nélkül mentem
fel a mimbár hetedik lépcs?fokára. Fentről végignéztem a szinte beláthatatlan
tömegen, amely élő emberekből álló tengerként hullámzott alattam. A távolabb
állók nyakukat nyújtogatták, s ez látszólag az egész udvart mozgásba hozta.
"Masa Allah!" - kiáltottak fel néhányan az első sorokból, s szemük melegen és
rokonszenvvel pillantott felém.
"Ajjuhá'szszákát al Kirám" - kezdtem arab nyelven. "Messze idegenből jöttem,
hogy tudást szerezzek, amit otthon nem érhetnék el. Eljöttem hozzátok inspirációért,
s ti válaszoltatok hívásomra." Folytatván, beszéltem az iszlám szerpéről az
emberiség történelmében és arról a csodáról, amelyet Isten a Prófétával véghezvitt.
Beszéltem a muszlim népek hanyatlásáról és arról, hogy miként tudnának újra
erőre kapni. A muszlimok szavajárása, hogy minden Allah akaratától függ, de
a Szent Korán azt is kimondja, hogy "Isten nem változtatja meg egyetlen nép
sorsát sem, ha az maga nem segít magán." Erre a koráni mondatra építettem beszédem
tartalmát, és az erkölcsös életért, s a rosszal vívott harcért járó jutalomról
szólva fejeztem be szónoklatomat. Leültem. Átszellemültségemből a mindenfelől
felhangzó "Allahu Akbar" kiáltások szakítottak ki. A feszültség kábító volt,
alig tudok visszaemlékezni valamire. Aztán Aszlam levitt a szószékről, megfogta
a karomat s kivezetett a mecsetből. "Mi ez a nagy sietség?" - kérdeztem. Emberek
álltak elém, és megöleltek. Néhány szegény, nyomorúságos hívő könyörgő szemekkel
nézett rám. Áldást kértek tőlem és meg akarták csókolni a homlokom. "Ó, Istenem!
- kiáltottam fel. - Ne engedd, hogy ezek az ártatlan lelkek maguk fölé emeljenek
engem! Csak egy nyomorult féreg vagyok ezen a földön, egy fényt kereső vándor,
éppen olyan tehetetlen, mint minden más szerencsétlen teremtés!" Az ártatlan
emberek sóhajai és kérései úgy megszégyenítettek, mintha loptam vagy csaltam
volna. Milyen hatalmas teher nehezedhet egy államférfira, ha megbíznak benne
az emberek, támogatást várnak tőle s többnek tartják, mint saját magukat.
Aszlam kiszabadított új testvéreim öleléseiből, beültetett egy tongába és hazavitetett.
A következő napon és azután seregestől jöttek hozzám az emberek, hogy gratuláljanak,
s oly sok szeretettel és rokonszenvvel árasztottak el, hogy egész életemben
érzem barátságuk melegét.
A
KÖNYÖRÜLETES ÉS IRGALMAS ALLAH NEVÉBEN
Annak
ellenére, hogy a XX.században - valószínűleg a történelem legvilágiasabb és
legvallástalanabb korszakában - élünk, sokan éreznek közülünk késztetést arra,
hogy időről időre megálljanak és elgondolkozzanak a valláson. Kétségtelenül
azzal a ténnyel fogják azonban szemben találni magukat, hogy számtalan eltérő
nézet alakult ki róla. Az egyes vallásfelekezetek szinte fanatikusan ragaszkodni
látszanak saját hitbeli elképzeléseikhez. Mindegyik azt a nézetet igyekszik
alátámasztani, hogy ő van minden igazság birtokában, a többiek pedig reménytelen
tévedésbe merültek. Korunkban, amelyben a különböző rasszok közötti gyűlölet,
háború és viszály egyre jobban kiéleződik, sokan a vallásoktól várnak útmutatást
a béke és testvériség kérdésében, de nagyot csalódnak, amikor felismerik, hogy
a legtöbb esetben csak mások véleménye iránti tiszteletlenséget és szűklátókörűséget
találnak.
Felmerül tehát a kérdés: van-e olyan vallás, amely Isten egységét és az
emberiség egyenlőségét hirdeti, ugyanakkor azonban mások álláspontját is tiszteletben
tartja? Éppen ezzel a tanítással találkozunk az iszlámban. Hiszen az iszlám
mondja ki azt, hogy az Isten egységéről és minden emberi rassz testvéri kapcsolatáról
szóló üzenet az az eredeti hír, amelyet Allah az emberi történelem kezdete óta
minden prófétával és vallással a földre küldött.
Az emberek azonban megváltoztatták ezt az eredeti tanítást, s számos, egymás
ellen áskálódó szektát alakítottak ki.
Ahogy Allah a Koránban - a Mohamed próféta (béke legyen vele) által elhozott
isteni kinyilatkoztatásban - mondja:
"S lám! A ti vallástok egy vallás, s Én vagyok a ti
Uratok, hát őrizkedjetek.
Hanem az (emberek) felszeldelték hitüket maguk közt
szektákká, s minden klán azon örvendezik, mi az övé."
(Korán, 23:52-53)
Az
iszlám mind a mai napig őrzi az Isten egységéről és az emberek testvériségéről
szóló tanítást. Arra törekszik, hogy ezt az igazságot mindenkinek átadja, de
egyúttal tiszteletteljes és toleráns is maradjon minden istenhittel és azok
híveivel szemben, amelyek az iszlámmal együtt az EGY ÉS EGYEDÜLI ISTENBEN való
hitet vallják. A Korán ezt tanítja:
"Nincs kényszer a vallásban. Bizony, megnyilvánul a helyes
irány a helytelentől. S ki tagadja a (hamis) istenségeket,
és hisz Allahban, bizony
megtagadta a szilárd kapaszkodót, amelynek nincs szakadása.
Allah, a Mindent Halló, Mindenttudó."
(Korán, 2:256)
Az
iszlámot "mohamedánizmusnak" nevezni - ahogyan ez Európában nagyon gyakran előfordul
- helytelen. Az imént fejtettük ki, hogy a muszlimok az iszlámban mint örök
érvényű üzenetben hisznek, amelyet Allah a prófétáknak (béke legyen mindannyiukkal)
az emberiség kezdete óta kinyilatkoztatott, és nem egy új vallásnak tartják,
amely Mohamed prófétával vette volna kezdetét.
A muszlimok vallásukat iszlámnak nevezik. Az arab szó: iszlám, körülbelül annyit
jelent, mint a belső béke elnyerése magunk Allahnak való átadása által. A "muszlim"
szó az "iszlám" főnévből származik, jelentése: valaki, aki magát Allahnak alávetve
eléri a teljes békét.
A muszlimok hisznek az Egy Örök Istenben, aki az eget és földet s minden létezőt
teremtett. Arab nyelven az Isten személyes neve Allah. Abszolút nincs semmi
különbség Allah valamint Ábrahám, Mózes és Jézus Istene között. A muszlimok
nem azt hiszik, hogy Mohamed volt az egyetlen próféta; sokkal inkább azt vallják,
hogy ő volt a próféták hosszú sorában az utolsó, aki eljött az emberekhez.
A muszlimok elismerik az Ó- és Újszövetség prófétáit, s nagy tisztelettel viseltetnek
irántuk. A Korán, az iszlám kinyilatkoztatott Szentírása ezt tanítja:
"Mondjátok: Hiszünk Allahban, s abban mi nékünk ki-
nyilatkoztatott, s mi kinyilatkoztatott Ábrahámnak,
Izmáelnek, Izsáknak, Jakabnak és a törzseknek, s
mi megadatott Mózesnek és Jézusnak, s mi megadatott
a prófétáknak az Uruktól. Nem teszünk köztük különb-
séget, s mi Néki megtértünk."
(Korán, 2:136)
Az
iszlám néhány alapvető hittétele
Az
iszlám fontos fogalma és minden más elvének, s az azokból fakadó cselekvésmódoknak
a forrása Isten Egysége (tauhid).
Az iszlám a legtisztább formában képviseli a monoteizmust, s e tiszta monoteizmus
logikája az iszlám életmód egész szerkezetén egy szálként húzódik végig.
Az iszlám azt tanítja, hogy alapvető különbség van Allah a Teremtő - és az Ő
teremtményei között. Az ég, a Hold, a csillagok; a természet harmóniája és teljessége;
az emberi test kecsessége és szépsége, az emberi szellem nagyszerűsége; a nappal
és éjszaka, s az évszakok váltakozása; az élet és halál titka - mindezek valamire
mutatnak, amely nagyobb, mint ők maguk. A hívők számára ezek mind Allah jelei
(ajaat). Allahot nem szabad egyenlőnek gondolni alkotásai közül semmivel. Ő
Mindenható, Mindentudó; Ő minden hiányosság nélkül való, sőt Ő minden tökéletesség
megtestesítője. Semmi esetre sem valamilyen formában létező anyag (szubsztancia),
vagy alkotásaihoz hasonló lény, ugyanakkor azonban nem is távoli és elérhetetlen
istenség vagy ideál, amelyhez nem lehet közeledni. Ő a Legjobb és Legkönyörületesebb.
Az iszlám tanítása szerint Allah örök. Őt magát senki nem teremtette és Ő sem
nemzett sem fiat sem leányt.
Az iszlám energikusan elutasítja Isten inkarnációjának elképzelését - amely
pedig a hinduizmusban, kereszténységben és más vallásokban megtalálható -, mert
abból indul ki, hogy az inkarnáció koncepciója korlátokat állít Isten elvének,
és szétrombolja a hívők azon meggyőződését, hogy Isten dinamikus léttel bír.
A Korán Allahot tökéletesnek és örökké hatónak jellemzi:
"Allah! Nincs Isten csak Ő, az Élő, az Örökkévaló. Nem
veszi ŐŐt hatalmába sem szendergés, sem alvás. Övé mi az
egeken, s mi a földön. Ki az, ki közben jár Nála, hacsak
nem az Ő engedelmével? Ő tudja mi előttük, s mi mögöttük,
s nem övezi őket semmi az Ő tudásából, csak az amit Ő akar.
Átöleli trónja az egeket és a földet, s nem meríti ki meg-
őrzésük. Ő a Magasságos, a Hatalmas."
(Korán, 2:255)
Az
iszlám határozottan elveti azt a felfogást, amely szerint Jézus (béke legyen
vele) Isten fia lenne. Ehelyett Allah egyik legnagyobb küldötteként és Izrael
gyermekeinek prófétájaként ismeri el és tiszteli őt.
Éppen így elutasítja a szentháromság elvét is, mert azt a tiszta monoteizmussal
ellentétesnek látja. Visszautasítja egyes keresztények azon érvelését is, amely
szerint Isten maga vette fel Jézus alakját, hogy az emberek megismerhessék őt,
az Istent; és azt a kijelentést is, hogy Jézus (béke legyen vele) az emberiség
bűneiért kereszthalált halt. Elsősorban azért, mert az iszlám felfogása szerint
az ember Allahot megismerheti és magát az Ő közelében úgy érezheti, hogy a megszabott
módon imádkozik, böjtöl, adakozik, részt vesz a zarándoklaton és jó tetteket
visz véghez. A hívő lelkét éppen az iszlám gyakorlata világosítja meg és viszi
közelebb Allahhoz. Másodszor pedig: az iszlám tanítása szerint senki sem viselheti
más ember terhét, vagy vállalhatja át mások felelősségét. Allah jól ismeri emberi
gyengéinket és tökéletlenségünket. Nem ítél el minket azért, mert nem vagyunk
hibátlanok; ehelyett az öntökéletesítés felé irányít, megbocsát, és irgalmában
részesít minket ha tévedünk, feltéve, ha tévedésünk után őszintén fordulunk
Hozzá bocsánatért.
A muszlimok hisznek az Ó- és Újszövetség isteni eredetében, azonban kételkednek
néhány részük történeti egységében, mert meg vannak győződve arról, hogy azok
nem hű megfelelői annak, amit Allah eredetileg kinyilatkoztatott. A Koránban
ez már több száz éve megállapításra került, s a napjainkban az Ó- és Újszövetségen
teológiával foglalkozó tudósok által végzett szövegelemzések igazolták azt.
A muszlimok hisznek Allah angyalaiban és prófétáiban (béke legyen valamennyiükkel).
Hiszik a halottak feltámadását a világ végén; hisznek az ítéletnapban és a mennyben
vagy a pokolban letöltendő örök életben.
Noha hiszik, hogy Allah MINDENHATÓ, és Neki van alárendelve az egész teremtett
világ; ugyanakkor azt vallják, hogy Allah az embert szabad akarattal, választási-
és cselekvőképességgel áldotta meg, s ezért Allah teljesen igazságosan teszi
morálisan felelőssé őt azért, amit életében tesz. Helytelen azt állítani, hogy
az iszlám azt tanítja híveinek, hogy alázatosan és tétlenül mindig arra bízzák
magukat, amit sorsuk vagy végzetük diktál. Sokkal inkább arra szólítja fel a
hív?ket, hogy harcoljanak az igazságtalanság és szolgalelkőség ellen, és minden
erejükkel álljanak ki a jogok érvényesítéséért és az igazságosságért.
A
hit cselekedet nélkül halott szó csupán. Magában nem elegendő, ha nem nyilvánul
meg tettekben. Mohamed próféta (SZ.A.SZ.) azt mondta: "A hit nem attól függ,
hogy reményeket ébreszt-e, hanem mélyen gyökerezik a szívben és cselekedetek
bizonyítják. Vannak emberek, akiknek nem váltak valóra reményeik, és végül anékül
hagyják el ezt a világot, hogy valamilyen érdemet szereztek volna maguknak.
Az ilyenek azt szokták mondani: Allah tetszetős reményekkel indított minket
utunkra. - De csak önmagukat csapják be. Mert ha örömteli reményeiket valóban
Allahba vetették volna, egymást szárnyalták volna túl a jócselekedetek végrehajtásában."
Minden muszlim tudja, hogy tetteiért saját maga felelős mind e földön, mind
az elkövetkezendő világban. Az iszlám azt tanítja, hogy a tetteinkért való felelősség
terhét senki sem vállalhatja át a másiktól.
Az
iszlám korántsem azt tartja, hogy a nők természettől fogva alárendeltek a férfiaknak,
hanem ezzel ellentétben: a nők és férfiak egyenlő jogokkal rendelkeznek. Intellektuális
és szellemi képességeik egyenértékűek. Ezért mindketten felelősek tetteikért
Allah előtt.
Az iszlámbeli felfogás szerint a nők legfontosabb feladata, hogy a családalapításnak
és a család boldogulása segítésének szenteljék magukat.
Az iszlám nagyon nagy jelentőséget tulajdonít az asszonyok hitvesi és különösképpen
anyai szerepének. Sok muszlim egyetért abban, hogy az asszonyok legjobban otthon,
a gyerekek és a család körében valósíthatják meg önmagukat. Egyáltalán nem tilos
azonban a muszlim nőknek, hogy elhagyják otthonukat és továbbképezzék magukat,
tanítói állást vállaljanak vagy más konstruktív foglalatosságot keressenek,
amely önmaguknak és a társadalomnak is hasznára válik.
A Korán a férfiak és nők szellemi egyenrangúságát és kölcsönös felelősségét
a következőképpen állapítja meg:
"S ki jókat tesz férfi, vagy nő, ő hivő, hát ezek
belépnek a Menyországba, s nem rontatnak meg
szemernyit sem."
(Korán, 4:124)
"S kedvezett nékik Uruk, (mondván): Íme! Nem ve-
szejtem el a munkából élő munkáját közületek,
férfiét, vaby nőét. Egymásból valók vagytok."
(Korán, 3:195)
A muszlim férfi viselkedése feleségével nem olyan, mint az úr viszonya szolgájához.
Ehelyett az egész családfenntartás terhe és felelőssége a férfi vállára nehezedik,
aki nem követelheti feleségétől, hogy valamilyen munkát vállaljon a család anyagi
támogatása érdekében, noha a nő megteheti ezt, ha kívánja.
A Korán a férfiak nőkkel szembeni ezen felelősségét a következőképpen fogalmazza
meg:
"A férfiak kiállnak az asszonyokért, miáltal
Allah kiváltságában részesítette egyiket a má-
sikkal szemben, s miáltal áldoznak vagyonukból
(eltartani az asszonyt).
Hát a jótét asszonyok engedelmesek, megőrzői
az ismeretlennek, mit Allah őrizett."
(Korán, 4:34)
Különösen
ki kell hangsúlyoznunk azt, hogy az iszlámban a nőket nagyon tisztelik. Szó
sincs arról, hogy az asszonyoknak nincs lelke, ők minden rossz forrásai, vagy
hogy alá vannak rendelve a férfiaknak, és elnyomásban kell tartani őket. Azt
is érdemes megemlíteni, hogy a Koránban nem az áll, hogy az ember Éva bűne miatt
került ki a Paradicsomból. A muszlimok Szent Könyve sokkal inkább Ádámra helyezi
a felelősséget, azt is elmondja, hogy Allah irgalmasságából ismét Ádám felé
fordult és megbocsátott neki. Az iszlám felfogás szerint ezzel Ádám bűne magánál
Ádámnál véget is ért, s Allah, Aki Jóságos és Irgalmas, nem teszi felelőssé
az emberiséget Ádám bűnéért.
A nők helyzete időnként vitathatatlanul szánalomra méltó volt az iszlám országokban,
mint ahogy a világban máshol is. Ezt semmiképpen sem akarjuk jogosnak nyilvánítani,
csak arra akarunk utalni, hogy ezek a körülmények nem az iszlám vallásra vezethetők
vissza, hanem az emberi korlátoltság és gyarlóság eredményei.
Az emberek egyenlősége és testvérisége
Az
iszlám azt tanítja, hogy az emberiség egyetlen nagy család, s a fehérek a feketékkel,
vagy a feketék a fehérekkel szemben egyáltalán nincsenek fölényben. Az iszlám
erélyesen elutasítja a rasszizmus előítéleteinek legcsekélyebb nyomait is, és
az emberek közötti különbségtétel egyedüli alapjául az egyéni erkölcsi minőséget
tekinti.
Az iszlámbeli testvériség kétféleképpen jut kifejezésre: a muszlimok egymás
közti kapcsolataiban és a nem muszlimokkal való viszonyukban.
Az első kategóriára nézve az iszlám azt tanítja, hogy minden muszlim között
abszolút és teljes a testvériség. Egy arab ember semmiféle előnnyel nem rendelkezik
a nem arabbal szemben, és mivel az iszlámban nincsen papság, alapjában véve
minden muszlim egyenlő, attól függetlenül, hogy milyen társadalmi rangú, gazdag-e
vagy szegény, tanult-e vagy képzetlen.
A muszlimok nem-muszlimokhoz való viszonyáról az iszlám azt tanítja, hogy ennek
a kapcsolatnak kölcsönös figyelmen és különösképpen tolerancián kell nyugodnia.
Következésképpen muszlimoknak és nem muszlimoknak békében, egymást kölcsönösen
védelmezve kellene együtt élniük. A Koránban erre vonatkoznak a következő sorok:
"Nincs kényszer a vallásban. ..."
(Korán, 2:256)
"Tinéktek hitvallástok, s nékem hitvallásom."
(Korán, 109:6)
A
muszlimok vallásukat nagyon racionálisnak, s a hívő és gondolkodó szellem kívánalmainak
megfelelőnek tartják. Ezzel kapcsolatban Koránban az áll, hogy az ésszerű gondolkodás
képessége Isten egyik legfontosabb adománya az embernek, amelynek megfelelő
használatára és továbbfejlesztésére Allah ösztönöz is minket.
Az iszlám nem azt követeli hívőitől, hogy vakon, kérdések feltevése nélkül higgyenek
és kövessenek mindent. Ehelyett például a Koránban ez áll:
"S ha kétségetek lenne arról, hogy mit nyilatkoztattunk
ki szolgálóinknak, úgy hát hozzatok el ilyen szurát,
s hívjátok Allah nélküli tanuitokat, ha igazak vagytok."
(Korán, 2:23)
Az iszlám az értelem használatára, a gondolkodásra és a személyes véleményalkotásra
sarkall. A Próféta (SZ.A.SZ.) a hagyomány szerint ezt mondta: "Tanult híveink
eltérő véleménye Allah kegye." Az iszlám a tudományok tanulmányozására éppen
úgy figyelmet fordít, mint az egész teremtésben előforduló titokzatos dolgok
emberi kutatására. Hiszen Allah a Koránban több helyen is arra szólítja fel
az embert, hogy hitét, tudását és bölcsességét a természeti jelenségek, s a
bennük rejlő harmónia, szimmetria és szépség megfigyelésével és tanulmányozásával
mélyítse el. Így például:
"Aki megtermté a hét Menyországot öszahangban. Te
(Ó, Muhammad) nem látsz hibát a Mindenható terem-
tésében, hát vesd vissza a tekintetet: Látsz-é
bármily szakadást?
Majd vesd vissza a tekintetet újra, s a tekintet visz-
szafordul hozzád gyengén, s az tompa."
(Korán, 67:3-4)
Az emberek egyedi tehetsége és egyéni képességei Allah adományai, amelyeket
ki kell bontakoztatni, tökéletesebbé kell tenni és az emberiség javára kell
fordítani. Az iszlám semmiképpen sem törekszik hívei egyéniségének szétrombolására,
hanem inkább azon fáradozik, hogy minden hívő egyéni tökéletességre jusson és
kibontakoztathassa egyéniségét. A tiszta és érett személyiségek sokfélesége
a társadalom gazdagításához és magasabb szintre jutásához járul hozzá, mint
ahogyan egy sokféleképpen elágazó arabeszk szépsége is annak egységében tükröződik.
Egyes
nyugati kommentátorok az iszlámot rendkívül harcias vallásnak mutatják be, amelyhez
vér, tűz és kard kapcsolódik. Mi pedig éppen arra igyekszünk irányítani a figyelmet,
hogy az iszlám mennyire mélyen törekszik a toleranciára és vallási békére. Arra
is utaltunk, milyen nagy súlyt fektet az iszlám a békére és az emberek együttműködésére.
Mindazonáltal az iszlám nagyon gyakorlatias vallás, amely egy pillanatra sem
veszti szem elől az élet tényeit s a nyers valóság sokrétűségét és következményeit.
Alapvetően az emberi társadalmak olyan berendezésére törekszik, amelyben a szabadság,
az egyéni hit és egyéb emberi jogok; az élet s a tulajdon védelme külső és belső
veszélyektől is mentesek.
Az iszlám tehát híveit a jóindulat kinyilvánítására, megadásra és a békére való
készségre tanítja, azonban háború idején soha sem írja elő azt, hogy még "az
arcunk másik felét" is odatartsuk az ellenfélnek. Akármilyen helyes filozófia
az "arc másik felének odatartása" az egyének személyes életében és a kis, mindennapos
eseményekben, közös öngyilkossággal lenne egyenlő, ha a társadalom abszolút
érvényűnek fogná fel és hajtaná végre azt.
Az iszlám ezért alapelveket állapít meg, amelyek alapján a muszlimoknak háború
előtt, alatt és után viselkedniük kell. A békét az igazságosság elve alapján
kell helyreállítani. A muszlimok nem lehetnek agresszívak, nem sérthetik meg
a másokkal kötött megállapodásokat. Háború vívható a muszlim társadalom és az
általa képviselt értékek védelméért. A háború idején tilos az életét koltani
olyan polgári személyeknek, akik nem vesznek részt közvetlenül a hadműveletekben.
A foglyokkal emberhez méltón kell bánni. A földek, gyümölcsfák, települések
és az állatok elpusztítását lehetőleg el kell kerülni.
A muszlimoknak készségesnek kell lenniük a békekötések kezdeményezésében, ha
az ellenség becsületesen kívánja azt, és szerződéseket, megállapodásokat kell
létrehozniuk a béke megtartása érdekében; s mindaddig ezen megállapodásokhoz
kell tartaniuk magukat, amíg az ellenfél is ezt teszi. A dzsihád elve az egyik
legfontosabb iszlám alapelv. Ezt a fogalmat sokszor tévesen "szent háborúnak"
is fordítják, ez azonban nem adja vissza hűen az eredeti jelentést, mert a "dzsihád"
szó szerinti jelentése: "valamiért a legvégsőkig fáradozni".
Ez az elv tehát nagy súlyt helyez az energetikus tevékenységre és az önfeláldozásra,
amely azonban egyáltalán nemcsak azokra az áldozatokra vonatkozik, amelyek a
háború során keletkeznek. Maga a Próféta (SZ.A.SZ.) mondta azt, hogy a muszlim
ember legnagyobb dzsihádja az a törekvése, hogy megtisztítsa önmagát. A dzsihád
nagyobbik része benne rejlik minden fáradozásban, amely a muszlim életében megnyilvánul,
például a jótékonyságban, azon törekvésében, hogy becsületes életet éljen; a
többi emberrel való érintkezésében és a jócselekedetekben. Mindez igazi fáradozást
kíván az Allah felé vezető úton.
Az
iszlám öt alapvető tételt határoz meg, amelyet minden muszlimnak be kell tartania,
és amelyek hitének épületét vagy annak oszlopait alkotják.
Ezek a következőek:
1. Az Allah egységében való hit és a hitvallás kinyilvánítása ezekkel a szavakkal:
"Tanusítom, hogy nincs más istenség Allahon, az Egy Igaz Istenen kívül, és Mohamed
az Ő prófétája".
2. A napi öt ima elvégzése: napfelkelte előtt, délben, délután, naplemente után
és az éjszaka kezdetén. A napi öt ima segíti a muszlimot, hogy a mindennapos
teendők közepette állandóan tudatában legyen Isten jelenlétének. Az imák jelentőségét
nem lehet kellőképpen hangsúlyozni. Ez emlékeztet folyamatosan Allah állandó
jelenlétére és hatalmára, s ez segít az imádkozónak abban, hogy ne térjen le
a helyes útról.
3. Az embertársakkal való jótékonyság. Az iszlám nagy súlyt helyez a jószívűségre
és adakozásra, mint a lélek megtisztításának és az Allahhoz való közeledésnek
az eszközére. A muszlimoknak kötelessége, hogy adományokat osszanak szét, amikor
csak lehetséges, de ezen kívül is kötelessége a szegények és rászorulók részére
évente egyszer szolidaritási adót fizetni, amely megtakarított értékeinek 2,5
százalékát teszi ki. A zakat (szolidaritási adó) olyan helyzetet teremt a muszlim
közösségben, hogy az képes lesz törődni minden tagjával, és biztosítani tudja,
hogy senkit sem kell megfosztani attól az alapvető jogtól, hogy emberi életet
éljen.
4. Az iszlám naptár kilencedik hónapjában tartott böjt, a Ramadán. Ez a böjt
minden muszlim számára kötelező, aki jó egészségnek és fizikai állapotnak örvend,
ha az érett korhatárt elérte. Ha a böjt betartását különböző körülmények (pl.:
utazás, idős kor, betegség, szellemi beszámíthatatlanság vagy különösképpen
a nők menstruációja, terhessége vagy a szülés) meg nem zavarják.
A Ramadánban a böjtölés a reggeli virradat előtt kezdődik és naplementéig tart.
Ez alatt az idő alatt a muszlimok tartózkodnak az evéstől, víz vagy más ital
fogyasztásától, a házasélettől és a dohányzástól.
A böjt a muszlim embert önfegyelemre és önuralomra tanítja, s megtisztítja a
lelket és testet, és erősíti az istentudatot.
5. Zarándoklat Mekkába. Ez a zarándokút minden muszlimnak kötelessége legalább
egyszer életében, amennyiben az anyagi fedezetet meg tudja rá teremteni.
Az évenkénti mekkai zarándoklat az iszlám világ egyik legnagyobb eseménye, mert
ez vezényli össze a föld minden orzságának muszlimait. A muszlim ember életében
ez a nagy élmény is segít közelebb kerülni Allahhoz.
Mivel
az iszlámban nincs papság, nincsenek templomi tisztviselők és hivatalos egyházi
intézmények, a muszlimmá válás feltétele az, hogy tökéletesen meg legyünk győződve
az iszlám tanítás igazságában, és letegyük a hitvallást: "Tanúsítom, hogy nincs
más istenség Allahon, az Egy Igaz Istenen kívül, és Mohamed az Ő prófétája."
Ehhez el kell végezni a rituális tisztálkodást, azután elvégezhetjük az imát,
amelyet közben meg kell tanulni. Mivel az iszlám vallás helyességében biztosak
vagyunk, mindig arra törekszünk, hogy a Próféta példáját kövessük és a ránk
rótt kötelességeket (ima, böjt, zakát, zarándoklat) végrehajtsuk.
Az iszlám nagyon szép sajátsága az egyszerűség, természetesség és az üres formalitások
hiánya. Ez a vallás Ádám óta az egész emberiség vallása - az emberi lét kezdetétől
fejlődésének legmagasabb stádiumáig. Allah azt mondja a Szent Koránban:
"Hát állítsad szembe magad (Ó, Muhammad) a hitvallással
egyenesen. Téged Allah elindított arra, amire Ő
az embereket elindította. Nincs változata Allah te-
remtésének. Ez az egyenes hitvallás, s hanem az embe-
rek többsége nem tudja."
(Korán, 30:30)
A KÖNYÖRÜLETES ÉS IRGALMAS ALLAH NEVÉBEN
Az iszlám nem kizárólag az arab népekhez elérkezett prófécia, hanem az egész világ és minden ember számára szóló isteni útmutatás. Allah nemcsak az arabok, s nem is csak a muszlimok Istene, hanem minden emberé.