Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Forrai
Gábor
Dennett
intencionális hozzáállása
http://www.memetika.hu/cikkek.htm
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
A kérdések
Az intencionális hozzáállás fogalmának kidolgozásával Daniel Dennett négy, egymással
szorosan összefüggő kérdésre kíván választ adni. Az első a cselekvések magyarázatára
vonatkozik. Hétköznapi pszichológiai magyarázatainkban nélkülözhetetlen szerepet
játszanak a hitek, vágyak, félelmek, kívánságok, remények és más hasonló állapotok.
"Azt hittem, nincs bent senki" - magyarázkodunk, ha rányitunk valakire. A diákok
azért bámulnak lehajtott fejjel maguk elé, ha a tanár kérdez valamit, mert el
akarják kerülni a tanár tekintetét. Sokan azért váltunk csak bérletet, mert
félünk, hogy elkap az ellenor. Hogyan muködnek ezek a magyarázatok? Erre kétféle
válasz létezik. Az egyik szerint úgy működnek, hogy racionalizálják a cselekvést:
olyan belső állapotokat jelölnek meg, amelyek fényében a cselekedet racionálisnak,
s ezért érthetőnek látszik. Ha nem állt szándékomban rányitni valakire, akkor
miért nyitottam rá mégis? Tettemet az a körülmény teszi érthetővé, hogy azt
hittem, nincs bent senki. Ennek fényében ugyanis cselekedetem racionálisnak
bizonyul. A másik válasz szerint a racionalitás mellékes. A lényeg az, hogy
ezek a magyarázatok valamiféle oksági mechanizmusra mutatnak rá. Az ilyen magyarázatok
nem különböznek alapvetően például attól a magyarázattól, hogy az ablak azért
tört be, mert nekivágtak egy követ. Való igaz: az ablakról nem mondhatjuk, hogy
ésszerű dolog volt betörnie, miután nekivágtak egy követ; míg rólam elmondható:
amikor abban a hiszemben nyitottam be, hogy nincs bent senki, ésszerűen jártam
el. E különbség azonban irreleváns. A cselekvések racionális értékelésének nincs
szerepe a magyarázatban.
Mindkét nézet mögött komoly hagyományok állnak. A racionalitásra apelláló értelmezés
első formáját még Arisztotelész fogalmazta meg. Az oksági értelmezés a tizennyolcadik
század mechanikus materialistáitól, Helvetiustól, Holbachtól és La Mettrie-tol
származik. Kant részben éppen a kétféle értelmezés közti kompromisszumot kereste,
amikor az embert két világ - a szabadság és a természeti szükségszerűség - polgáraként
jellemezte. Ugyanez a szembenállás tematizálódott a "megértés", ill. "magyarázat"
fogalmaiban a múlt század végén és századunk elején, a német társadalomtudományi
gondolkodásban. A kérdés a hatvanas években az analitikus filozófiában is napirendre
került a történeti magyarázat logikájával kapcsolatos vitában. Majd a hetvenes
években átkerült az elmefilozófia és a kognitív tudomány területére, részben
éppen Dennett írásainak köszönhetően.
A második kérdés az, hogy a hétköznapi pszichológiai magyarázatokban - Dennett
kifejezésével élve: a "népi pszichológiában" - szerepet játszó entitások, a
hitek és rokonaik, integrálhatók-e valahogyan a viselkedés magyarázatának tudományos
elméletébe. Abban egyetértés van, hogy a népi pszichológia nem mondhatja ki
a végső szót az emberi viselkedéssel kapcsolatban. Szükség van valamilyen mélyebb
és tudományosabb elméletre. A hetvenes években uralkodóvá vált felfogás szerint
- melynek Dennett is híve - ez a mélyebb és tudományosabb elmélet az elmét a
számítógépes programok mintájára valamiféle szimbólummanipuláló, információ-feldolgozó
rendszerként értelmezi.(1) A kérdés az, hogy milyen viszonyban van a népi pszichológia
ezzel az elmélettel. Megfeleltethetők-e a népi pszichológiában idézett állapotok
a kognitív tudományos elméletben idézett állapotoknak? Egy az egyben megfeleltethetők?
Avagy csak kezdeti és tökéletlen megragadásai a tudományos elméletben leírt
állapotoknak? Vagy éppenséggel semmi közük nincs hozzájuk?
E kérdés könnyen elvezethet egy harmadik, ontológiai kérdéshez. Meglehetősen
elterjedt felfogás, hogy a szó szigorú értelmében csak olyanfajta dolgok léteznek,
amilyeneket a tudományos elméletek leírnak. A hétköznapi dolgok tudományos megalapozásra
szorulnak, s csak annyiban tekinthetők valóban létezőknek, amennyiben van tudományos
alapjuk. Víz létezik, mert nem más, mint a kémiában leírt H2O többé vagy kevésbé
szennyezett formában. Flogiszton - az az anyag, amelynek eltávozásával a tizennyolcadik
században az égést magyarázták - nem létezik, mert a legjobb kémiai elméletekben
semmi nem feleltethető meg neki. Ha a tudománynak való megfeleltethetőséget
a létezés kritériumának tekintjük, akkor az iménti kérdés ontológiai kérdéssé
válik: valóban léteznek-e hitek, vágyak stb., vagy pusztán többé vagy kevésbé
durva közelítések a valósághoz, esetleg puszta agyrémek, mint a flogiszton vagy
a boszorkányok? Ezt nevezhetjük a realizmus kérdésének.(2)
A negyedik kérdés az intencionalitásra vonatkozik. Az 'intencionalitás' filozófiai
értelme nem tévesztendő hétköznapi értelmével, a 'szándékosság'-gal. Az előbbi
értelemben intencionálisnak lenni annyit tesz, mint valamiről szólni, valamire
vonatkozni, valami másra utalni, egyszóval jelentéssel bírni. Hasonlítsunk össze
egy asztalt és egy könyvet. Az előbbi egyszerűen az, ami nem utal semmi magán
kívül esőre. Ha szemügyre vesszük, csak azt tudjuk meg, őmaga milyen. Az asztalnak
nincs jelentése, nem bír intencionalitással. A könyv azonban intencionális:
ha elolvassuk, olyan dolgokról szerzünk tudomást, amelyek különböznek magától
a könyvtől. A könyv, szemben az asztallal, nem egyszerűen fizikai tárgy, hanem
olyan fizikai tárgy, amely tartalommal bír. A könyvek s a hasonló jellegű dolgok
azonban nem önmagukban bírnak tartalommal. Ha nem lenne nyelv, ha nem lenne
írás, nem lennének olvasók, s a könyvek a természet puszta szeszélye folytán
jönnének létre, éppannyira híján volnának a jelentésnek, mint az asztal. Intencionalitásukat
annak köszönhetik, hogy vannak olyan lények, akik képesek többnek tekinteni
őket fizikai tárgyaknál, akik képesek valamilyen tartalmat kihámozni belőlük,
vagyis képesek intencionálisként értelmezni őket. Intencionalitásuk nem eredeti,
nem belső tulajdonságaikból fakad, hanem származtatott, ti. tőlünk, író-olvasó
lényektől származik. A mentális állapotok, a könyvekhez hasonlóan, intencionálisak.
Hitem, hogy nincs bent senki, utal egy helyzetre, ti. arra, hogy nincs bent
senki, s attól függően igaz vagy hamis, hogy valóban ez-e a helyzet. A diákok
vágya a tanár kérdése után szintén utal valamire, ti. egy olyan helyzetre, amelyben
elkerülik a tanár tekintetét, s teljesülése attól függ, hogy ez a helyzet áll-e
elő. A mentális állapotok intencionalitása azonban, szemben a könyvekével, eredeti:
nem szorul rá egy külső értelmezőre. A könyvnek csak akkor van tartalma, ha
van, vagy legalábbis lehet olvasója. A hitek és vágyak nem ilyenek. Ha azt hiszem,
hogy nincs bent senki, akkor is ezt hiszem, ha soha senki nem tesz és nem is
tehet kísérletet annak megfejtésére, hogy mit hiszek. A könyvek tartalma az
olvasó szemében van. A pszichológiai állapotok tartalma magukban a pszichológiai
állapotokban.
Az intencionalitás fogalma a középkorra nyúlik vissza. Központi jelentőségre
azonban Brentano munkássága nyomán tett szert, a múlt század végén. Franz Brentano
pontosan az intencionalitásban vélte megtalálni az elme megkülönböztető jegyét.
A mentális dolgok, vallotta, azért alapvetően mások, mint a fizikai dolgok,
mert ezek és csak ezek bírnak eredeti intencionalitással. Az intencionalitásban
látta az alapvető érvet a materializmussal szemben. Az elmének, ha egyszer eredeti
intencionalitással bír, többnek kell lennie egyszerű anyagi dolognál. A brentanói
fogalmat évtizedekre kisajátította a fenomenológia, s csak a nyolcvanas években
került vissza az elmefilozófiai diskurzusba, főleg John Searle kínai szoba érvének
hatására. Searle amellett érvelt, hogy az elme nem lehet számítógépprogram,
ti. a mentális állapotok, szemben a komputációs állapotokkal, eredeti intencionalitással
bírnak (Searle 1980). A számítógépekben történő folyamatoknak legfeljebb tulajdoníthatunk
jelentést, de gondolatainknak jelentése van. Az érv keveseket győzött meg -
az elme számítógépmodellje sokkal ígéretesebb volt annál, hogy ilyen könnyen
lemondjanak róla a filozófusok és a megismeréskutatók. Annyit viszont elért,
hogy megkerülhetetlenné vált az intencionalitás magyarázatának a kérdése, ti.
annak megválaszolása, hogy minél fogva rendelkeznek a pszichológiai állapotok
tartalommal, avagy miáltal tesznek szert erre.(3)
Magyarázó és előre jelző stratégiák
Dennett nem úgy próbál e kérdésekre válaszolni, hogy egyenesen állást foglal
a köröttük folyó vitákban. Nem elégedett sem a kérdések szokásos megfogalmazásával,
sem a rájuk adott válaszokkal. Úgy gondolja, hogy mindkettő tartalmaz bevett,
ám kétes értékű előfeltevéseket. Ezért elkezd mesélni egy történetet, mely kezdetben
mintha nem is kapcsolódnék közvetlenül a kérdésekhez, a végén aztán meglehetősen
újszerű válaszokat ad.
A történet azzal a kérdéssel kezdődik, hogy milyen magyarázó és előre jelző
stratégiák között választhatunk, ha meg akarjuk érteni egy rendszer viselkedését.
Az első lehetőség az, amit Dennett fizikai hozzáállásnak nevez. Ekkor úgy állunk
hozzá a rendszerhez, mint akármely fizikai dologhoz. Megnézzük, hogy a dolog
egésze és részei milyen fizikai állapotokban vannak, alkalmazzuk az állapotok
változását leíró törvényeket, s ily módon megjósoljuk, hogyan fog a rendszer
állapota megváltozni, illetve megmagyarázzuk, milyen korábbi állapotból érkezett
el a jelenlegi állapotba. Miért repedeznek a ház falai? Az eső alámosta az alapokat,
a ház sarka megcsúszott, ezért ilyen és ilyen erők hatnak a falakra. E stratégiának
van egy nagy előnye és egy nagy hátránya. A nagy előny: az elképesztő pontosság.
E hozzáállásból elvben mindent tökéletesen meg tudunk jósolni. Ezt a gyakorlatban
csak két dolog korlátozza: a rendszer fizikai leírásának részletessége s a rendelkezésünkre
álló fizika teljessége. E korlátokon belül minden tökéletesen előre jelezhető.
A nagy hátrány az információigényesség. Hogy érdemleges előrejelzéseket tehessünk,
sok esetben nagyon részletesen kell ismernünk a rendszer fizikai tulajdonságait,
és nagyon sok fizikát kell tudnunk. Hol fog földet érni az elejtett papírlap?
Ehhez nemcsak a lap súlyát és méretét kell ismernünk, hanem hajlékonyságát és
az összes helyi légmozgást is. Ha a rendszer nagyon komplex, akkor a pontosságnak
nagyon nagy ára van. Sok esetben az ár megfizethetetlenül magas: az előrejelzéshez
olyan sok információ szükségeltetik, és olyan komplex számításokat kell elvégeznünk,
hogy a stratégiát nem tudjuk megvalósítani.
A második lehetőség a tervezet-hozzáállás. Ekkor a rendszert úgy tekintjük,
mint amely egy sor egységből áll, amelyeknek jellegzetes feladataik vagy funkcióik
vannak, s feltételezzük, hogy funkcióikat annak rendje és módja szerint teljesítik.
E stratégiát leginkább gépekkel kapcsolatban alkalmazzuk. Mi történik, ha rálépünk
a kuplungra és a fékre? A kuplung lenyomásával megszakad a kerekek és a motor
közötti kapcsolat, a fék lenyomása miatt pedig a fékpofák leállítják a kerekek
mozgását, s így a kocsi leáll. A "tervezet" (design) elnevezés így két szempontból
is helyénvaló. Egyrészt arra utal, hogy a rendszer fizikai részletei helyett
elég a felépítését ismernünk. Másrészt arra, hogy az egységek aszerint viselkednek,
amire tervezték őket, magyarán nem csúszik be semmilyen gikszer. Ezt a stratégiát
jóval könnyebb alkalmazni, ti. kevesebb információt igényel. Ennek viszont az
az ára, hogy bizonyos körülmények között nem alkalmazható. Például akkor, amikor
becsúszik valamilyen gikszer, s valamelyik funkcionális egység nem úgy viselkedik,
ahogyan kellene. Ha elszakad egy rugó, a fék lenyomása nem hat a kerékre. Az
ilyen esetekben vissza kell térni a fizikai hozzáálláshoz. Másfelől, a funkcionális
felépítés is lehet rendkívül vagy akár áttekinthetetlenül bonyolult. Ha valaki
tökéletesen ismeri a félkarú automata működését, beleértve a beleépített pszeudovéletlen
számgenerátorét, attól még igen kevés esélye van egy nyerő stratégia kialakítására.
A harmadik lehetőség az intencionális hozzáállás. Ekkor úgy tekintünk a rendszerre,
mint amely hitekkel és vágyakkal rendelkezik, s feltételezzük, hogy hiteinek
és vágyainak fényében racionálisan jár el. Jellegzetesen így állunk hozzá embertársainkhoz.
Miért viszed magaddal a kulcsot, ha elmész otthonról? Mert később szeretnél
megint bejutni a lakásodba, s tudod, hogy az ajtó kinyitásához szükséged lesz
a kulcsra. Az intencionális stratégia információigénye minimális: nem kell ismerni
sem a rendszer fizikáját, sem funkcionális felépítését. Csupán a rendszer céljait
és a rendelkezésére álló tudást kell ismerni. Sok esetben ezek könnyen kitalálhatók,
hiszen nagyon sok banális ismerettel rendelkezünk az emberekről. A tőzsdén nyerni
akarnak, nem pedig veszteni, szeretik a jó társaságot és a szép időt, tudják
azt, amiről az egész város beszél stb. A mindennapi életben ezért könnyedén
és szinte reflexió nélkül alkalmazzuk ezt a stratégiát. Ennek révén könnyű magyarázatokat
alkotni. Már a krimi elején van tippünk arra, ki a gyilkos, aztán a cselekmény
minden egyes fordulata után azonnal új meg új magyarázattal tudunk előállni,
anélkül, hogy nagyon komolyan el kellene gondolkodnunk. Ugyanakkor az intencionális
előrejelzések nem mindig pontosak. Sokszor csak az általános irányt tudjuk megjósolni,
de a részleteket nem. Ha valakit bírálat ér, megjósoljuk, hogy védekezni fog,
de hogy milyen szavakkal, azt már valószínűleg nem tudjuk megtippelni. Helyesen
látjuk előre, hogy jó időben tömeg lesz a strandokon, de abban, hogy hol lesznek
a legkevesebben, sajnos gyakran tévedünk. Azonban ez a korlátozott előrejelző-képesség
is csak akkor áll fenn, ha a viselkedés ésszerű. Azt nem tudjuk előre jelezni,
hogy sakkbeli ellenfelünk elnézi a királynőjét. (Sőt, olyan nehezen nyeljük
le ezt a hibát, hogy rögtön gyanakodni kezdünk, nincs-e valamilyen turpisság
a dologban.) Az intencionális hozzáállás csődje az irracionalitás esetén tökéletes
párhuzamba állítható a tervezet-hozzáállás csődjével abban az esetben, amikor
a rendszer valamelyik komponense nem úgy viselkedik, ahogy funkciója alapján
viselkednie kellene. Miként a tervezet-hozzáállás csődje esetén, az intencionális
hozzáállás csődje esetén sincs más lehetőségünk, mint hogy más hozzáállásból
próbálkozzunk meg a magyarázattal.
Eddig a pontig Dennett nem fogalmazott meg semmi különösképpen meglepőt. Csupán
nevesített és expliciten jellemzett három közismert magyarázó és előre jelző
technikát. A meglepő dolgok akkor következnek, amikor megkérdezzük, hogy mikor
melyik stratégiát használjuk. A válasz, amelyet első látásra plauzibilisnek
tartanánk, így hangoznék: ha tisztában vagyunk a dolog természetével, el tudjuk
dönteni, milyen stratégiával érdemes próbálkoznunk. Mivel minden dolog fizikai
is, a fizikai hozzáállás egyetemesen alkalmazható. A tervezet-hozzáállás azon
dolgokra alkalmazható, amelyek funkcionális egységekből állnak. Ilyen dolgok
a gépek és az élő szervezetek. Intencionálisan pedig olyan lényekhez állhatunk
hozzá, amelyek intencionális állapotokkal, azaz hitekkel, vágyakkal és más effélékkel
rendelkezhetnek. Ilyen lény az ember és talán ilyenek egyes magasabb rendű állatok.
Dennett azonban elutasítja azt a választ, hogy a dolog természetéhez szabjuk
a stratégiát. Azt javasolja, felejtsük el, milyen előzetes feltevéseink vannak
a dolog természetéről. Vizsgáljuk meg ehelyett azt, hogy milyen stratégiával
lehet a viselkedését magyarázni és előre jelezni. Az előzetes feltevések úgyis
csak akkor érnek valamit, ha kamatoztatni lehet őket a magyarázat és előrejelzés
során. Ha a feltevések jogosak, az a magyarázatok során be fog bizonyosodni.
Ha pedig a tényleges magyarázatok során nem használhatók, akkor pusztán metafizikai
limlomról van szó, amelytől a tudományos lomtalanítás során meg kell szabadulni.
Ha így tekintjük a dolgokat, ki fog derülni, hogy lényegesen több intencionális
rendszer van (azaz olyan rendszer, amelynek viselkedésére jó az intencionális
hozzáállás), mint azt a szokásos nézőpontból hajlamosak lennénk elismerni. Vegyünk
például egy sakkautomatát. Ennek viselkedése elvben pontosan előre jelezhető
a fizikai stratégiával, de gyakorlatilag teljes képtelenség ezzel megpróbálkozni.
A tervezet-hozzáállás, mely a gép programján alapul, ugyanilyen pontos előrejelzéseket
tesz lehetővé, de szintén rendkívül bonyolult. Az egyetlen gyakorlati lehetőség
az, hogy intencionálisan állunk hozzá. Olyan kérdéseket teszünk föl, hogy "Mi
célja van azzal, hogy a huszárát védtelenül hagyta?", s olyan válaszokat adunk,
hogy "Nyilván azt hiszi, leütöm a bástyával, mire o sakk-bástyát tud adni".
A sakkautomata még hagyján. Dennett azonban számos még vadabb példát hoz föl
arra, amikor olyan dolgokat kezelünk intencionális rendszerként, amelyeket normálisan
eszünk ágában sincs hitekkel és vágyakkal rendelkező ágensként leírni. A legvadabb
példa talán a következő, melyet egy biokémiai tankönyvből idéz:
Sokkal nehezebb feladat ezen enzimek számára a hasonló aminosavak közti diszkrimináció…
Ugyanakkor in vivo a tényleges hibagyakoriság egy a háromezerhez, ami arra utal,
hogy további szerkesztési lépések kell legyenek a megbízhatóság növelésére.
Valójában a szintetáz helyesbíti saját hibáit… Hogy kerüli el a szintetáz, hogy
hidrolizálja az izoleucin-NAP-t, ami a kívánatos közbülső állapot? (Dennett
1998a: 188-189, kiemelés az eredetiben.)
Komolyan gondolja Dennett, hogy a sakkautomata és a szintetáz ugyanúgy intencionális
rendszer, mint mi magunk? Egy viszonylag banális értelemben nem. Mi sokoldalúbbak
vagyunk. A parti után a sakkautomata nyilván nem kíván meg egy sört, a szintetáz
pedig nyilván nem büszke arra, hogy milyen kevés hibát vét. De ha ettől elvonatkoztatunk,
a legkomolyabban gondolja. Ez két okból is zavarba ejtő. Egyfelől úgy tűnik,
mintha degradálná az emberi pszichikumot, amikor ilyen dolgokhoz hasonlítja.
Másfelől úgy tűnhet, hogy a lelketlen dolgokat megengedhetetlenül antropomorfizálja.
Ha azonban utánagondolunk, kiderül, hogy nem is olyan könnyű Dennett álláspontja
ellen érvelni.
Az első ellenvetés így hangoznék: "A sakkautomata és a szintetáz leírásában
az intencionális nyelvezet használata semmilyen szerepet nem játszik. Ugyanolyan
olcsó játék ez a szavakkal, mintha azt mondanánk, a szőnyeg azért hever a földön,
mert fáradt, és úgy döntött, lepihen." A szőnyeg kétségkívül jó példa, mivel
itt az intencionális nyelvezet valóban üres sallang. Ugyan mitől fáradt a szőnyeg,
és mit fog csinálni, ha kipihente magát? Erre, ha a tapasztalati tényeket tiszteletben
tartjuk, legfeljebb azt lehetne válaszolni, hogy a szőnyegek mindig fáradtak,
és soha nem tudják kipihenni magukat. Ez a válasz azonban világossá teszi, hogy
ebben az esetben az intencionális hozzáállásnak nincs semmilyen magyarázati
vagy előre jelző hozadéka. Az intencionális nyelvezet használatával semmivel
sem tudjuk jobban megmagyarázni a szőnyeg viselkedését, mint az intencionális
nyelvezet használata nélkül. A sakkautomatával és az enzimmel nem ez a helyzet.
A két eset azonban némileg különböző. A sakkautomata viselkedését elég jól tudjuk
előre jelezni ebből a hozzáállásból. Valaki esetleg kifogásolhatná, hogy sokszor
nem tudjuk pontosan megjósolni, mit lép, hanem csupán arra vagyunk képesek,
hogy kiszűrjünk egy sor lehetséges lépést. Ez igaz, de nem lehet kifogás az
ellen, hogy az automatát intencionális rendszernek tekintsük. Hiszen az emberi
sakkozóval szemben nyilván jogosan használjuk az intencionális stratégiát, noha
ekkor sem enged meg pontos előrejelzéseket. A stratégia sikere mindkét esetben
korlátozott ugyan, de objektív. Objektív tény, hogy a gép ellen sikeresebben
tudunk játszani, ha intencionálisan állunk hozzá. Vagyis objektív tény, hogy
az intencionális stratégia sikeres ebben az esetben. Pontosan ezért jogos a
sakkautomatát intencionális rendszernek tekinteni. Magyarán, az "intencionális
rendszer" cím nem adományozható könnyen. Csak olyasmi nyerheti el, aminek viselkedése
jobban magyarázható az intencionális hozzáállás révén, mint anélkül. A szőnyeg
esetében nincs objektív siker, ezért nem is nevezhető intencionális rendszernek.
Az enzim esetében az intencionális nyelvezetnek nem ez a szerepe. Az idézetpasszus
nem magyarázat, hanem puszta leírás, a végén egy magyarázat iránti igényt megfogalmazó
kérdéssel. Ahhoz, hogy jó kérdéseket fogalmazzunk meg, olyan kérdéseket, melyek
megválaszolása előreviszi a tudományt, megfelelő nyelvre van szükség. Az intencionális
nyelv pedig jelen esetben nem pusztán megfelel erre a célra, hanem szükséges
is. A szintetázra vonatkozó kérdés elvben fölvethető fizikai nyelven is, de
valószínűleg nem áll rendelkezésre elég fizikai információ ahhoz, hogy a kérdést
fizikai nyelven is meg lehessen fogalmazni. A válasz nyilván a fizikai hozzáállásból
fog elhangzani, s végül talán lesz egy tisztán fizikai történetünk az enzimekről.
De hogy ehhez a fizikai történethez elérkezzünk, el kell kezdenünk kérdezni,
s ezt pontosan az intencionális nyelv teszi lehetővé. Az intencionális hozzáállás
ebben az esetben egyfajta kötélhágcsó, amely nélkül nem ereszkedhetünk le a
fizikai szintre. Vagyis az intencionális hozzáállás itt is objektíve szükséges.
A második ellenvetés ez lehetne: "Az intencionális hozzáállás ugyan objektíve
szükséges lehet, de pusztán azért, mert nem tudunk eleget. Ha eleget tudnánk,
nem lenne rá szükség. Maga a dolgok természete nem követeli meg az intencionális
hozzáállást. Elvben minden leírható és megmagyarázható e nélkül. Az intencionális
stratégia pusztán gyakorlati szempontból nélkülözhetetlen." Dennett készséggel
elismeri, hogy mindenről, amiről el tudunk mondani valamilyen intencionális
történetet, elvben elmondhatunk egy nem intencionális történetet is. Ez azonban
nem jelenti azt, hogy az intencionális stratégia elvben mellőzhető. Az intencionális
stratégia ugyanis hozzáférhetővé tesz olyan magas szintű mintázatokat, amelyek
a fizikai leírásból kimaradnak. Mondjuk, részvényeket vásárolok. Ezt nagyon
sokféleképpen tehetem. Személyesen vagy telefonon, készpénzben vagy átutalással,
átvehetem a részvényeket fizikailag, vagy letétbe helyezhetem őket, s még ezek
a különféle opciók is különböző fizikai folyamatokon keresztül valósulhatnak
meg. Fizethetek tízezresekben vagy kisebb címletekben, leszámolhatom a pénzt
gyorsan vagy lassan, bal kézzel vagy jobb kézzel stb. Tételezzünk fel egy laplace-i
szuperfizikust, aki mindent tud a fizikai folyamatokról, s fénysebességgel tudja
végrehajtani az előrejelzéshez szükséges kalkulációkat. Ily módon előre tudja
jelezni a részvényvásárlás minden fizikai részletét. A szuperfizikus azonban
éppen azt fogja szem elől téveszteni, ami lényeges volt, ti. hogy részvényeket
vásároltam. Vak egy magas szintű objektív mintázat iránt. Ilyen értelemben a
fizikai leírás, noha mindenről szó van benne, nem teljes. Dennett szerint objektív,
s ezért elvi jelentőségű, hogy vannak olyan mintázatok, amelyek csak az intencionális
hozzáállásból láthatók. Vagyis a fizikai leírás nem feltétlenül helyettesítheti
az intencionálisat.
Vegyük észre továbbá azt is, hogy az ellenvetés önmagában nem alkalmas arra,
hogy az ember és egyes magasabb rendű állat kivételével mindent száműzzön az
intencionális rendszerek köréből. Hiszen elvben az emberről is elmondható valamilyen
tisztán fizikai történet! Az intencionális rendszerek köre csak abban az esetben
szűkíthető le, ha az emberre vonatkozó fizikai magyarázatokban van valami olyasmi,
ami megkülönbözteti ezeket a magyarázatokat a sakkautomatákra és az enzimekre
vonatkozó fizikai magyarázatoktól. Magyarán, ha az intencionalitás valamilyen
természeti fajta, amely csak az emberben és talán egyes állatokban lelhető fel.
Az efféle felfogás jól kifejezhető az eredeti és a származtatott intencionalitás
megkülönböztetésével. Származtatott intencionalitással a sakkautomaták és az
enzimek is bírhatnak. Ez nem jelent mást, mint hogy leírhatók az intencionális
hozzáállásból. Az ilyen dolgok fizikai leírásában azonban nincs nyoma az intencionalitás
semmilyen fizikai megfelelőjének. Az ember esetében viszont a fizikai leírásban
is találunk valamit, amit azonosíthatunk az intencionalitással - éppen úgy,
ahogy a H2O-ként való leírás is megőrizte, ha úgy tetszik, egy mélyebb szinten
megalapozta a víz hétköznapi fogalmát. Az embert nem pusztán felruházzuk az
intencionalitással, hanem az eredendően benne van.
Dennett válasza radikális: nincs olyan, hogy eredeti intencionalitás. Ennek
megértéséhez azonban előbb el kell mondanunk, hogyan látja Dennett a népi pszichológia
és a pszichológiai tudomány kapcsolatát.
A népi pszichológia és utódai
Dennett
szerint a népi pszichológia - azaz hétköznapi pszichológiai magyarázataink összessége
- két különböző fajta elmélet kezdeményeit rejti magában. Az elme kutatására
az a legígéretesebb eljárás, ha elválasztjuk a kettőt, s mindkettő lehetőségeit
kihasználjuk. Az egyik az intencionális rendszerek elmélete, melynek körvonalazásához
már hozzákezdtünk. A másik a személyi szint alatti (sub-personal) kognitív pszichológia.
Kezdjük az előbbivel.
Az intencionális rendszerek elméletének jellege legjobban négy szembeállítás
révén jellemezhető. Az első, hogy az ilyen elméletek a racionalitásra támaszkodnak,
s nem szigorú értelemben vett oksági magyarázatokat nyújtanak. Már láttuk, hogy
a népi pszichológiai magyarázatok oly módon adnak számot a viselkedésről, hogy
megmutatják: bizonyos hitek, vágyak stb. mellett racionális. Ehhez Dennett két
dolgot tesz hozzá. Az egyik, hogy a racionalitás nemcsak annak a feltétele,
hogy az adott személy viselkedését hitekkel és hasonlókkal megmagyarázzuk, hanem
annak is, hogy leírjuk az illető személy hiteit. Tegyük fel, hogy a limonádéárus
rosszul adott vissza. A limonádé 12 cent, negyeddollárossal fizettem, de csak
11 centet kaptam vissza. Tegyük fel, hogy az árus nem akart becsapni - amint
figyelmeztettem a tévedésre, elpirult, mentegetőzött, s azonnal adott még 2
centet. Milyen hitei voltak? Mivel nem akart becsapni, nyilván azt hitte, (1)
jól adott vissza. Feltehetően látta, hogy (2) egy negyeddollárost kapott, s
persze azt is tudta, hogy (3) egy negyeddolláros = 25 cent. Vélhetően tisztában
van a számtannal, s így azt is tudja, (4) 25 - 12 = 13, valamint, (5) 11 <
13. Megnézte, mennyit ad vissza, így tudta, hogy (6) 11 centet adott vissza.
E hitek közül csak (1) hamis. (1) logikailag ellentmond (2)-(6)-nak, így ha
a limonádéárus tudja (2)-(6)-ot, akkor (1) elfogadásával banális logikai hibát
vétett. Ez nem valószínű. A másik lehetőség, hogy (2)-(6) valamelyikében nem
hitt. De ezek mindegyike olyan triviális, hogy nehéz elfogadni, hogy bármelyiket
ne tudta volna. Így ez sem valószínű. Tehát nem tudunk megnyugtató leírást adni.
A gondot nem egyszerűen a hamis hit okozza, hanem az, hogy ez a hamis hit csak
valamilyen nagyon durva tévedésből származhat. Ha az ellentmondás megszüntethető
lenne úgy, hogy valamilyen bocsánatos tévedést tulajdonítunk a limonádéárusnak,
nem lenne probléma. (Mondjuk, csak tegnap érkezett Amerikába, nem ismeri a pénzérméket,
s így (2), (3) és (6) közül valamelyiket nem hiszi.) Másként fogalmazva, ebben
az esetben a limonádéárus hiteiről több leírást adhatunk, de ezek egyike sem
plauzibilis.
A második, hogy ennek az ellenkezője is előfordulhat, ti. az, hogy több egyformán
plauzibilis magyarázatot tudunk adni valakinek a viselkedésére. Vagyis több
olyan racionális hit-vágy halmazt tulajdoníthatunk valakinek, melyek mindegyike
érthetővé teszi viselkedését. Ezen rivális interpretációk közül egyeseket kizárhatunk,
ha begyűjtjük az összes információt az illető cselekedetének hátteréről. Pl.
"Nem bosszúból ölte meg, hiszen még nem tudhatta, hogy a fickó köpött a zsaruknak".
Sok esetben csak egyetlen interpretációt találunk elfogadhatónak. De vannak
olyan esetek, amikor már minden háttér-információ rendelkezésünkre áll, de még
mindig vannak rivális interpretációk. Dennett azt mondja, ilyenkor objektíve
meghatározatlan, hogy az illető mit hisz. Nem arról van szó, hogy valamelyik
interpretáció helyes, de nem tudjuk, melyik, hanem arról, hogy mindegyik egyformán
helyes. E meghatározatlanságot az sem oldaná fel, ha betekinthetnénk az illető
agyába. Tudniillik az agyba tekintve nem hiteket találnánk, hanem mindenféle
neurofiziológiai állapotokat, s most az a kérdés vetődnék fel, hogy az adott
neurofiziológiai állapotot milyen hitként értelmezzük. Pontosan a meghatározatlanság
szolgáltatja az egyik érvet Dennett számára az ellen, hogy az intencionális
állapotok azonosíthatók neurofiziológiai állapotokkal vagy bármiféle más, nem
intencionálisan jellemzett állapottal. Ha a másféleképpen jellemzett állapot
meghatározott, és lenne egy kanonikus leképezés ezen állapotokról az intencionális
állapotokra, hogyan lehetnének az utóbbiak meghatározatlanok?
A második szembeállítás az, hogy az intencionális rendszerek elmélete a kompetencia,
nem pedig a performancia elmélete: a "Mire képes?" kérdésre ad választ, nem
a "Hogyan csinálja?" kérdésre. Egy analógia segíthet. Ha menedzserkalkulátort
akarnék venni, akkor olyan dolgokat szeretnék megtudni, hogy hány címet tud
tárolni, mutatja-e az időt, milyen matematikai műveletekre képes stb. Az egyáltalán
nem foglalkoztat, hogy milyen algoritmusok révén teszi mindezt. Az intencionális
leírások elég jó képet adnak pszichológiai teljesítményünkről. Látta a sötét
felhőket, ezért magával vitte az esernyőjét. De milyen folyamatok vezettek el
a vizuális ingerektől ama mozgásig, melyet az esernyő elviteleként írunk le?
Mi játszódott le az illető elméjében? Az intencionális stratégia alapot ad a
"hogyan?" kérdések megfogalmazására, melyekre majd a személyi szint alatti kognitív
pszichológia fog megfelelni. E tekintetben az intencionális rendszerek elmélete
ugyanazt kínálja a pszichológia számára, mint amit az enzimek intencionális
leírása nyújt a biokémiában: megmutatja, mire kell egy másik nyelvezeten magyarázatot
adni.
Harmadszor, az intencionális leírás mintázatokat és nem mechanizmusokat tár
fel. Dennett kedvenc analógiája Conway életjátéka. Képzeljünk el egy négyzethálós
lapot. Mindegyik négyzetnek két állapota van, "be" és "ki". Mondjuk, "be" állapotban
fekete, "ki" állapotban fehér. Mindegyik négyzet egy kis processzor, amely a
nyolc szomszédos négyzet pillanatnyi állapota alapján számítja ki saját következő
állapotát. (Minden négyzet ugyanazt a képletet használja, és egyszerre váltanak
állapotot.) Nos, az életjátékot futtatva szemünkbe tűnnek bizonyos ismétlődő
minták. Három függőlegesen elrendezett fekete négyzetből következő körben három
vízszintesen elrendezett fekete négyzet lesz, a rákövetkező körben ismét függőleges
és így tovább. Vagy: van egy olyan öt fekete négyzetből álló, durván nyílhegyre
emlékeztető alak, amely négy kör alatt sarkosan lejjebb vagy feljebb csúszik
a hegy irányába. Ha figyeljük a játékot egy darabig, elég jól meg tudjuk jósolni,
mi történik majd egy adott alakzattal. Ezt anélkül tudjuk megtenni, hogy ismernénk
a képletet, mely a változtatásokat generálja. Jelen esetben a képlet feleltethető
meg a mechanizmusnak. (Conway képlete ez: Ha két "be" állapotú szomszédod van,
maradj meg jelenlegi állapotodban. Ha három, kapcsolj "be". Más esetekben kapcsolj
"ki".) De a mintázatok alapján anélkül is tudunk előrejelzéseket tenni, hogy
fáradságos munkával végigszámolnánk, hogy az egyes négyzetek milyen állapotokat
vesznek fel. Az intencionális magyarázatok is ilyen értelemben írnak le mintázatokat.
Könnyen azonosítható, komplex, magas szintű összefüggéseket ragadnak meg, de
nem utalnak az ezek hátterében zajló sokféle egyszerű folyamatra, melyeknek
összjátéka eredményezi a látható mintázatot.
Negyedszer, az intencionális magyarázatok bizonyos értelemben absztraktak, azaz
nem konkrét entitásokra hivatkoznak. A Föld tömegközéppontja absztrakt entitás.
Matematikai konstrukció, nem fizikai dolog. Voltaképpen teljesen mindegy, hogy
fizikailag miféle anyag van ebben a pontban. Erre az entitásra azonban szükség
van a mechanikában, ha egy olyan dolog pályáját szeretnénk leírni, melyre hat
a Föld gravitációs tere. A leírásban úgy teszünk, mintha a Föld teljes tömege
ebben a pontban összpontosulna. Elsősorban azért teszünk így, mert képtelenül
nehéz feladat lenne külön-külön kiszámolni, hogy például a Holdra hogyan hat
a zsebkendőm, a Himalája stb., s ezeket a hatásokat összegezni. De van egy másik
ok is, s a mi szempontunkból most ez a fontos. Teljesen mindegy, hogy a Föld
tömegközéppontja milyen tömegeloszlás eredményeképpen jön létre. Számtalan különböző
tömegeloszlás eredményezheti ugyanezt a tömegközéppontot, s ezek a konkrét tömegeloszlások
teljesen érdektelenek: a hatás mindegyik esetben ugyanaz (ha nem kívánjuk nagyon
nagy pontossággal leírni). Vagyis nem pusztán a bonyolultságot tesszük kezelhetővé,
hanem elvonatkoztatunk az irreleváns részletektől is. Az intencionális leírás
ugyanezt éri el. Ha különböző alkalmakkor azt hiszed, szép az idő, s pszichikai
állapotodat mélyebb szinten, komputációs vagy neurofiziológiai fogalmakban írjuk
le, kiderül: a különböző alkalmakkor nem egészen ugyanabban az állapotban vagy.
Ha másvalaki hiszi ugyanezt, az o pszichikai állapota a mélyebb leírásban biztosan
nem azonos a tiéddel. De ha meg akarjuk jósolni, hogy valaki strandra megy-e
vagy moziba, az ilyen részletek teljesen érdektelenek. A lényeges az, ami ezekben
közös. S ezt azzal az absztrakt leírással ragadjuk meg, hogy azt hiszi, szép
az idő. Az, hogy milyen konkrét állapotok elégítik ki ezt az absztrakt leírást,
nem növeli meg a magyarázó erőt.
Dennett szerint az intencionális rendszerek elmélete maradéktalanul megragadja
mindazt, amit a népi pszichológia sikerrel teljesít. A népi pszichológia azonban
alkalmanként többre vállalkozik: arra, hogy megragadja azokat a konkrét oksági
mechanizmusokat, amelyek viselkedésünk hátterében állnak. Ebben Dennett szerint
nem sikeres. Míg hatékony kompetenciaelméletté viszonylag zökkenőmentesen átstilizálható,
performanciaelméletként kevés ereje van. A performanciaelmélet megalkotása radikálisan
másféle megközelítést igényel. Ezt nevezi Dennett személyi szint alatti kognitív
pszichológiának. Ez a vállalkozás elsősorban a tervezetstratégiát alkalmazza,
s a lelki folyamatokat nagyjából annak analógiájára írja le, ahogy a számítógépek
viselkedését a rajtuk futó programokkal magyarázzuk. Ez is viszonylag absztrakt
megközelítés, amennyiben nem foglalkozik azzal, hogy a programok milyen fizikai
folyamatokban öltenek testet. Az intencionális hozzáállásnál azonban lényegesen
konkrétabb. Lássunk egy példát. Tegyük fel, hogy a nemzetbiztonsági hivatal
alkalmaz egy lehallgatót, akinek feladata a halálos fenyegetések azonosítása.
Munkaköri leírása intencionális terminusokban megfogalmazva: "szűrje ki és jegyzőkönyvezze
azon telefonüzeneteket, amelyek halálos fenyegetésként értelmezhetők." Idővel
szeretnénk a lehallgatót egy számítógéppel helyettesíteni. Hogyan lehet ezt
megtenni? Nos, kell készíteni valamilyen programot, amely szimulálja az emberi
lehallgató tevékenységét. A programnak tudnia kell (hoppá, már megint egy intencionális
leírás - nem csoda: feladatspecifikációról, azaz kompetenciáról van szó), mi
számít halálos fenyegetésnek. Ezt úgy érhetjük el, hogy olyan fonémasorozatokat
kódoló elektronikus jeleket azonosítson, mint "…megöllek…", "…megdöglesz, ha
nem…" és így tovább. A gép valójában nem nyelvi egységeket keres, pláne nem
halálos fenyegetéseket, hanem elektronikus jeleket. Ezeket fizikai vonásaik
és rendjük alapján ismeri föl. Tevékenysége tehát, mint minden számítógépé,
tökéletesen leírható szintaktikai terminusokban. Szintaktikai gép, amely egy
szemantikai gépet utánoz, az emberi lehallgatót, aki a jelentések megértése
révén azonosítja a halálos fenyegetéseket. A személyi szint alatti kognitív
pszichológiai elméletalkotás voltaképpen ugyanolyan, mint a lehallgatás gépesítése.
Intencionális terminusokban meghatározott feladatok végrehajtására keressük
az alkalmas komputációs mechanizmust. A szemantikai eredményhez keressük a szintaktikai
műveleteket. Az intencionális hozzáállás révén írjuk le, hogy az emberek mit
tudnak, és komputációs terminusokban mondjuk el, hogyan csinálják.
A fenti analógia azonban egy ponton félrevezető lehet. Úgy fogalmaztam, hogy
a lehallgató program "szimulálja" vagy "utánozza" az emberi lehallgatót. E kifejezések
azt sugallják, hogy az emberben a dolog másként van, mint a gépben. Mintha az
ember szemantikai gép volna, a komputációs elmélet pedig alapvetően más elven
nyugvó közelítés. Dennett szerint nem ez a helyzet. Szemantikai gép nem létezik.
Nem azért, mintha valami, ami szemantikai alapon működik, ne lehetne gép. Hanem
azért, mert semmi nem működik szemantikai alapon. Azok a mechanizmusok, amelyek
az ember intencionálisan leírható viselkedését létrehozzák, nem intencionális
mechanizmusok. Az intencionális leírás pusztán egy magas szintű mintázatot ragad
meg, de az e mintázatot létrehozó mechanizmusok maguk nem intencionálisak. Talán
ez jobban megérthető, ha összehasonlítunk egy sakkautomatát a Kempelen Farkas-féle
sakkozógéppel. Mindkettő leírható úgy, hogy tud sakkozni. Hogyan? A Kempelen-féle
gép azáltal képes erre, hogy ül benne egyre apró termetű ember, aki tud sakkozni.
A gép teljesítménye egy ugyanolyan teljesítményre képes egység révén nyer magyarázatot.
A mai sakkautomaták nem ilyenek. Nincs bennük senki, aki tudna sakkozni. Ehelyett
számos funkcionális egység van bennük, amelyek csak sokkal egyszerűbb feladatokra
képesek. Ezek azonban, ha összehangoltan működnek, valami olyasmit produkálnak,
amire külön-külön nem képesek, ti. a sakkozásra. Az intencionális rendszerek
a mai sakkautomatákra emlékeztetnek: nincs bennük semmi, ami intencionalitással
bírna. Dennett szerint az eredeti intencionalitásban hinni valami olyasmi, mint
az automatában a kis embert keresni.
Ez voltaképpen a második lépése annak a gondolatmenetnek, melynek eredményeképpen
Dennett elveti az eredeti intencionalitás fogalmát. Az első lépés ez. Az intencionális
rendszereket azokkal a rendszerekkel azonosítjuk, melyek viselkedése ténylegesen
jól magyarázható és előre jelezhető az intencionális hozzáállásból. Az intencionális
rendszer fogalma homogén: nem tartalmaz semmilyen megkülönböztetést eredeti
és pusztán származtatott intencionalitással bíró rendszerek között. Ha tehát
alkalmazni szeretnénk e fogalmakat az intencionális rendszerek elméletén belül,
vagy azt kell mondanunk, hogy minden intencionalitás eredeti, vagy azt, hogy
minden származtatott. Az, hogy az intencionális rendszereken belül nincsenek
intencionális mechanizmusok, azt sugallja, hogy minden intencionalitást származtatottnak
kell tekintenünk.
A válaszok
Most már áttekinthetjük, miként válaszol Dennett a bevezetőben feltett négy
kérdésre.
1. Milyenek a hétköznapi pszichológiai magyarázatok, racionálisak vagy okságiak?
Dennett szerint a népi pszichológia ténylegesen létező formájában kétarcú. Egyfelől
absztrakt racionális mintázatokat leíró kompetenciaelmélet, másfelől konkrét
oksági mechanizmusokat leíró perfomanciaelmélet. Az előbbi szerepében meglehetősen
sikeres, az utóbbi szerepében kimondottan gyenge. Tehát akkor járunk el jótékonyan,
ha első szerepében, vagyis az intencionális rendszerek elméleteként értelmezzük.
Az intencionális magyarázatok pedig azáltal magyaráznak, hogy a magyarázandó
cselekedetet egy racionális mintázat részeként tüntetik fel. Ezért akkor járunk
közelebb az igazsághoz, ha a hétköznapi pszichológiai magyarázatok motorjának
a racionalitást tartjuk.
2. Integrálhatók-e a népi pszichológia fogalmai a viselkedés tudományos elméletébe?
Igen, mert részei az intencionális rendszerek elméletének. Ez azonban fölveti
azt a kérdést, hogy az intencionális rendszerek elmélete tudományos elmélet-e.
Ezt az aggályt a következő megfontolás motiválja. Gyakran előfordul, hogy a
tudományos vizsgálódás egy naiv, hétköznapi kérdéssel kezdődik, amelyet a válasz
során felváltunk egy komoly elméleti apparátust mozgató kérdéssel. Így a válasz
végső soron nem az eredeti naiv kérdést világítja meg. Miért esik le az alma?
- kérdezte a legenda szerint Newton. A válasz az, hogy az alma a gravitációs
erő hatására mozog a Föld tömegközéppontja felé. A "le" hiányzik a mechanika
szótárából, helyette "a Föld tömegközéppontja felé" iránymegjelölést alkalmazzuk.
A naiv kérdés csupán ajtó, amelyen keresztül beléphetünk a tudományba, de ha
egyszer bent vagyunk, nyugodtan befalazhatjuk. Vajon nem ugyanígy áll-e a dolog
az intencionális rendszerek elméletével? Talán csak azt a célt szolgálja, hogy
eljussunk rajta keresztül a személyi szint alatti kognitív pszichológiához,
amelyben aztán már nem esik szó hitekről és vágyakról? Magyarán, nem jutnak-e
a hitek és vágyak a "le" sorsára? Dennett szerint nem. A személyi szint túlságosan
fontos ahhoz, hogy lemondjunk róla. Ha a pszichológiát pusztán a személyi szint
alatt űznénk, lemondanánk mindama jelenségekről, amelyek igazán érdekesek. Az
intencionális szint kiiktatása valami olyasmi lenne, mint az Anaxagorasz-féle
válaszok a "miért?" kérdésekre, melyeket Szókratész a Phaidónban kigúnyol (98c-99c):
Miért ülök itt a börtönben - kérdi Szókratész -, ahelyett, hogy elszöktem volna?"
"Hát azért - hangzik az Anaxagorasz-féle válasz -, mert testem a csontok és
az inak ebben a helyzetben tartják" (Platón 1984). A válasz bizonyos értelemben
kifogástalan. Csak éppen a kérdés értelmét téveszti szem elől.
Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az intencionális rendszerek elmélete minden
esetben kiküszöbölhetetlen. Ezzel kapcsolatban Dennett nem foglal egyértelműen
állást. Viszont egyértelműen nem gondolja úgy, hogy az intencionális stratégia
csak a pszichológiából nem küszöbölhető ki. Az evolúció elméletében véleménye
szerint mindig szükség lesz rá (Dennett 1998a: 128-132, 1998b: 260-262).
3. Valóban léteznek-e hitek, vágyak stb.? Nos, az intencionális rendszerek elméletében
szereplő hitek és vágyak nem egészen olyanok, mint a hétköznapi felfogás szerinti
hitek és vágyak. Egyrészt, sokkal több dolog rendelkezik velük, mint ahogy gondolni
szoktuk. Másrészt, híján vannak az eredeti intencionalitásnak. Dennett szerint
azonban nem lehet elvi kifogás az ellen, hogy az intencionális rendszerek elméletében
szereplő entitásokat továbbra is hiteknek és vágyaknak tekintsük. A kérdés mármost
az, hogy ezek valóban léteznek-e. Dennett erre a kérdésre különböző írásokban
különbözőképpen válaszol. Ennek az az oka, hogy felfogásának egyes vonásai a
realizmus, más vonásai az antirealizmus irányába mutatnak. A realizmus mellett
az szól, hogy az intencionális mintázatok objektíve léteznek. Ha valaki ezek
nélkül írja le a világot, mint a laplace-i szuperfizikus, az kihagy valamit.
Az antirealista értelmezés mellett szól egy rossz érv, továbbá három olyan érv,
melyek ereje az ember filozófiai skrupulusaitól függ, és egy megfontolandó érv.
A rossz érv az, hogy ezek csak az intencionális hozzáállásból láthatók, s ezért
nem objektívek. Ez azért rossz érv, mert a fizikai tulajdonságok is csak egy
speciális hozzáállásból láthatók, a fizikai hozzáállásból. Márpedig a fizikai
tulajdonságok realitásában nincs okunk kételkedni. A filozófiai skrupulusoktól
függő érvek ereje attól függ, hogy elkötelezzük-e magunkat az alábbi három tanítás
mellett. Egy: absztrakt entitások nem léteznek. Kettő: csak az létezik, ami
szerepet játszik valamilyen oksági magyarázatban. Három: csak az létezik, ami
egyértelműen azonosítható valamilyen fizikai dologgal. Az intencionális mintázatok
absztraktak, nem szolgáltatnak oksági magyarázatokat, nem azonosíthatók egykönnyen
fizikai dolgokkal. Ennélfogva, e tanítások híveinek szemében Dennett nem realista.
Mindhárom tanításnak sok híve van, de mindegyikük vitatható. A megfontolandó
érv az, hogy olykor objektíve meghatározatlan, milyen hitekkel és vágyakkal
rendelkezik valaki. Léteznek-e valóban hitek, ha olykor az összes releváns információ
birtokában sem dönthető el, hogy valaki mit hisz?
Mindezek fényében az olvasóra bízom annak eldöntését, hogy realistának tartja-e
Dennettet.
4. Miben áll az intencionalitás magyarázata? Minél fogva rendelkeznek a hitek
és rokonaik intencionális tartalommal? Ha e kérdést úgy értelmezzük, hogy mi
az eredeti intencionalitás forrása, akkor Dennett válasza egyértelmű. Nem létezik
eredeti intencionalitás, s ezért botorság ennek magyarázatával kísérletezni.
Ha pedig úgy értelmezzük, hogy miféle dolog az intencionalitás, arra az intencionális
stratégia ad választ. Valami olyan magas szintű mintázat, amely sikeres bizonyos
rendszerek viselkedésének magyarázatában és előrejelzésében.
Jegyzetek:
A dolgozathoz vezető kutatást az OTKA F21229 számú ösztöndíja tette lehetővé.
Előadás formájában elhangzott az MTA Filozófiai Intézetében 1998 októberében.
Köszönettel tartozom az ott kapott reflexiókért. Az itt tárgyalt kérdések egy
részét érintettem "A Dialogue on Belief and Intentionality" c. előadásomban
a pécsi Dennett-konferencián, 1999 márciusában. Hálával tartozom Daniel Dennett,
Farkas Katalin és Pléh Csaba kommentárjaiért.
1 Ennek a megközelítésnek általános jellemzését nyújtja John Haugeland (Haugeland
1981).
2 Klasszikus áttekintést nyújt erről Jerry Fodor (Fodor 1985).
3 Pár lehetséges válaszról lásd Forrai Gábor írását (Forrai 1998).
Hivatkozott irodalom
Dennett,
Daniel C. (1978): Brainstorms: Philosophical Essays on Mind and Psychology.
Montgomery, VT: Bradford.
Dennett, Daniel C. (1987): The Intentional Stance. Cambridge, MA: MIT Press.
Dennett, Daniel C. (1994): Dennett, Daniel C. In A Companion to the Philosophy
of Mind. Samuel Guttenplan szerk., 236-244. Oxford: Blackwell.
Dennett, Daniel C. (1998a): Az intencionalitás filozófiája. Pap Mária, Pléh
Csaba és Thuma Orsolya ford. Budapest: Osiris-Gond.
Dennett, Daniel C. (1998b): Darwin veszélyes ideája. Kampis György és Kavetzky
Péter ford. Budapest: Typotex.
Fodor, Jerry (1985): Fodor kalauza a mentális reprezentációhoz: az intelligens
nagynéni segédlete. In Kognitív tudomány. Pléh Csaba szerk., 64-86. Gyori Miklós
ford. Budapest: Osiris-Láthatatlan Kollégium.
Forrai Gábor (1998): Hitek, vágyak és szemantikai tartalmuk. In Megismeréstudomány
és mesterséges intelligencia. Pléh Csaba szerk., 95-112. Budapest: Akadémiai.
Haugeland, John (1981): A kognitivizmus jellege és kézenfekvo volta. In Kognitív
tudomány. Pléh Csaba szerk., 35-63. Thuma Orsolya ford. Budapest: Osiris-Láthatatlan
Kollégium.
Platón (1984): Phaidón. In Összes művei, 1. kötet, 1019-1119. Kerényi Grácia
ford. Budapest: Európa.
Searle, John (1980): Az elme, az agy és a programok világa. In Kognitív tudomány.
Pléh Csaba szerk., 136-151. Thuma Orsolya ford. Budapest: Osiris-Láthatatlan
Kollégium.