Terebess
Ázsia E-Tár
«
katalógus
«
vissza a Terebess Online nyitólapjára
Miklós
Pál
AZ ELSŐ KÍNAI CSÁSZÁR CSERÉPHADSEREGE
A Művelődési
Minisztérium, a Kínai Népköztársaság Senhszi tartománya kultúrjavak külföldi
kiállító vállalata a Magyar Nemzeti Múzeum és az Artunion közös időszakos kállítása
Magyar Nemzeti Múzeum
1988. március 8 – május 15.
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Századunk régészeti szenzációja! - mondja, zsurnalisztikai szóhasználattal, tudósító és szakember egyaránt -, mert a formula ezúttal, kivételesen helytállónak tűnik: Cs'in Si Huang-ti, az "Első Kínai Császár" föld alatti síremlékének feltárása egész történelmi ismeretanyagunkat módosíthatja. Átrajzolhatja mindenekelőtt azt a művelődéstörténeti képet, amelyet eddig alkothattunk magunknak a kínai ókornak erről a fordulópontjáról, az egységes birodalmat megteremtő Cs'in fejedelemségről és uráról, az Első Császárról. De módosítanunk kellene kínai történetírói hagyományt illető nézeteinket is: a pozitivista filológia korában megszületett európai sinológia, európai észjárás szerinti kritikai szemléletével többnyire erős kétellyel fogadta a kínai történetírás hagyományait; a korabeli udvari krónikák híradásait olykor határozottan a mondák világába utalta. Korrekcióra szorulnak az egyetemes történelem "longue durée" koncepcióira vonatkozó hipotéziseink is: Cs'in Si Huang-ti birodalomalapítása az emberiség egész történetéről alkotott felfogásunkat is módosítja. Az utóbbi feltétlen jogos: nem lehet többé a világtörténelmet azzal az európai szemüveggel szemlélni és értelmezni, amivel eddig láttuk és magyarázgattuk, s amiben - mint Joseph Needham súlyos váddal felérő, de tényekre alapozott megállapítása felteszi - még mindig az európai felsőbbrendűség mítosza működik -, ha tudat alatt is. Az "Első Császár" monumentális síremlékének "cseréphadserege" önvizsgálatra késztet kínai és európai szakembert éppen úgy, mint minden történelem iránt érdeklődő embert.
TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEK
Az a páratlanul
gazdag civilizáció és kultúra, amely az i. e. 2. évezred folyamán bontakozott
ki a Sárga-folyó (Huang-he) medencéjében, a han (kínai) nép alkotása. Falakkal
övezett városok, majd államszervezetek, a fejlett földművelés és kézművesség
nyomai vallanak erről a civilizációról - régészeti emlékek hitelesítik a kései
krónikák visszaemlékezéseit, illetve rekonstrukcióit.
A társadalmi szervezetek, fejlettebb fokon államszervezetek kialakulásában valószínűleg
nagy szerepe volt az öntözés és vízszabályozás kényszerítő erejének - Toynbee
híres tézise értelmében a Sárga-folyó medencéje az optimális "kihívást"
jelentette az ott megtelepült népek számára: termékeny, de csak kollektíva erejével
használható földek, mert hol az árvizek, hol az aszály fenyegetésével kellett
művelőinek számolni. A "válasz" - alighanem Toynbee egyik mintája
- az a han civilizáció és kultúralett, amelyet ma maradandó emlékeiben tartunk
számon: kifinomult technikájú bronzöntés, végtelen türelemről valló nefritcsiszolás;
emlékei egyben a szellemi erők működését is tanúsítják bonyolult szimbolikájukkal
és stilizálásukkal, továbbá a tárgyakon megőrzött írással. Az utókor csak legendákat
és mítoszokat őrzött meg ebből az évezredből, de a régészet - nem túlságosan
régi - eredményei ezeket megerősítették és szemléletes anyaggal illusztrálták.
Pompás díszítésű bronzedények feliratokkal, nefrit tárgyak - dekoratív mintákkal
csiszolva -, feliratos jóslócsontok vallanak erről a régmúltról.
Az i. e. első évezred derekán már nagyjából kialakult a han civilizáció jegyében
formálódott kis fejedelemségek területi megoszlása. A Csou-dinasztia (1122-722)
eddig a kínai művelődés kézzelfogható kiindulópontja volt - a régészeti leletek
s a történeti krónikák kölcsönös hitelesítése alapján. A Csou bukása után kialakult
versengés nyomán létrejött hét ország (Cs'u, Cs'i, Jen, Han, Vei, Csao és Cs'in)
szüntelen háborúkban állt egymással - innen a korszak elnevezése is: "Hadakozó
Fejedelemségek" kora (481-255) -, s kibontakozott köztük egy sajátos munkamegosztás
is a századok folyamán. A han civilizáció szüntelen "barbár" nyomás
alatt volt: az északi és nyugati vándorló, harcos, nomád néptörzsek időről időre
megtámadták a Sárga-folyó medencéjének városi, szervezett közösségi, földművelő
és magas, írásbeliséggel is rendelkező, kultúrájú központjait, de inváziójuk
eredménye többnyire felemás volt: részben beolvadtak és részeseivé váltak a
han kultúrának, részben megmaradtak külső, ellenséges elemnek a határszéleken.
Ma úgy véljük, hogy ezek közt a "barbár" nevet kiérdemlő törzsek és
a han törzsek közt voltaképp csak civilizációs különbség volt, etnikai alig:
a barbárok azért voltak barbárok, mert nem birtokolták a központi síkság törzseinek
a kultúráját, olykor még civilizációját sem.
A kínai történelem sajátos vonásai közé tartozik bizonyos szituációk félelmetes
ismétlődése. Ilyen az is, hogy a Cs'in fejedelemség a négy évszázadon át uralkodó
Csou fejedelemség örököse lett. A Csou dinasztia annyiban volt elődje a Cs'in-nek,
hogy maga is nyugati határszélek védelmére létesült az i. e. 9. sz. elején,
aztán maga a Csou uralkodó, akkor már hegemón ura a többi törzsnek, létesíti
"lojális" barbár alattvalókból a Cs'in territóriumot, határőrséget.
Ez a Cs'in határőrség 771-ben, amikor a "nem lojális barbárok" kifosztották
a Csou fővárost s megölték a fejedelmet, segítségére sietett az utódnak - tőle
aztán megkapták a Cs'in fejedelemség címet: ez a terület és uralkodója ekkor
lett egyenrangú a keleti fejedelemségekkel, s ezt a státust megőrizte - éppen
a határőr szerep révén - a Csou bukása után is.
A Cs'in fejedelemség, mint a "Kuan-tung" (a "kaputól keletre"
fekvő területek) védelmezője, bizonyos mértékben elszigetelődött a keleti, nagy
kultúrájú fejedelemségektől. Azokban virágoztak az irodalom és a művészetek,
a bölcselet és a tudományok, ebben viszont a "barbárokkal" való kapcsolat
gyümölcsözött. Keleten hirdették tanaikat az olyan bölcselők, mint Kung-ce (Konfuciusz)
és hallgatólagos, de egyenrangú ellenpárja, Lao-ce (a "Tao-te-king"
szerzője), ott jöttek létre olyan jóslástani kézikönyvek, amelyek egyben egy
nagyszabású kozmológiát is magukban foglaltak (a "Ji-king") és azok
a történeti feljegyzések, amelyeknek csak kései másolatai maradtak ránk ("Tavasz
és Ősz Krónika" stb.). És ott készült el a korai kínai költészet antológiája,
a "Dalok Könyve" ("Si-king") is, hogy a "Szertartások
Könyvéről", az "Írások Könyvéről" stb. ne is szóljunk.
IDEOLÓGIAI ÉS POLITIKAI ELŐZMÉNYEK
A Cs'in fejedelemség,
ellentétben a keletiekkel, nem a könyvek, hanem a fegyverek országa volt. Politikai
eszméit azonban a keletről jött bölcselők alakították ki, sőt néhányuknak az
eszmék realizálásában is jelentős szerep jutott. Ezek a bölcsek - egyben vándor
tanítók és udvari tanácsadók - a konfuciánus tanokkal szemben álló ún. legista
("törvénykező") iskola hívei voltak. Az első közülük Sang Jang, aki
356 és 338 között volt Hsziao fejedelemnek a tanácsadója; radikális politikai
javaslatai a feljegyzések szerint meghallgatásra találtak s meg is valósultak.
A parasztok hagyományos kötöttségén enyhítettek, de bevezették a kollektív kezességet
adók és katonai szolgálat terén. A nagy családok (főurak) hatalmát a törvény
érvényének kiterjesztésével is korlátozták. Radikalizmusának maga a nagy befolyású
tanácsadó is áldozata lett: amikor ura meghalt, korábban megsértett utóda elfogató
parancsot adott ki ellene, s nem tudott elmenekülni, mert a szigorú törvényekkel
megfélemlített fogadós nem vállalta a bujtatását.
A legista iskola másik, talán legnagyobb képviselője, Han Fei-ce, 233-ban tett
látogatást a Han fejedelem követeként a Cs'in fejedelemségben. A Császár, akkor
még Cseng fejedelem, nagyra becsülte a bölcs "Öt féreg" néven ismert
fejtegetését (Öt féreg: írástudók, vándor bölcsek, vándor lovagok, udvaroncok,
gazdag kereskedők), de főminisztere, Li Sze, a Han uralkodó rokonát álnokul
megmérgeztette. (Li Sze tanulótársa volt Han Fei-ce-nek, tettét a féltékenység
motiválhatta. A herceg védelme későn érkezett.)
Az egyre erősödő Cs'in fejedelemségnek a Han szomszéd volt a legtudatosabb ellenfele.
Még a herceg trónra kerülésekor történt, hogy a Han fejedelem egy kiváló mérnököt
küldött a Cs'in-be, hogy erejét meghaladó építkezésekkel gyöngítse az országot.
A Cseng Kuo által tervezett csatorna csak félig volt készen, amikor az uralkodónak
valaki felfedte az ármányt. Hogy mégis az építkezés befejezése mellett döntött
- s a mérnöknek megkegyelmezett -, nagyságát igazolja: a csatornából a Cs'in
fejedelemségnek óriási haszna lett. A történet egyben azt is mutatja, hogy a
Cs'in fejedelmek gazdasági téren sem voltak a reformok ellenségei - különösen
nem, ha azok az állam központi hatalmát erősítették.
Ugyancsak fontos tényező volt a Cs'in fejedelemség erősödésében a barbárokkal
való állandó érintkezés - ami a szokások, az életmód bizonyos elemeinek az átvételét
is jelentette, de akár az etnikai keveredést is. A barbár nomádok harci eszközeinek
és harcmodorának - lovasság - átvétele feltétlen előnyt jelenthetett a keleti
hagyományos hadviseléssel szemben. Mindezek miatt a keleti fejedelemségekben
a Cs'int gyakran becsmérelték "félbarbár" országnak.
Az i. e. harmadik század derekára tehát a Cs'in fejedelemség nemcsak megerősödött,
hanem sajátos elkülönülése - határőr szerepe, katonai szervezettsége, belső
politikai rendje, konfuciánus ellenessége - okán egyre félelmesebbnek látszott
a hat másik fejedelemség szemében. Egyre inkább olyan országnak tekintették,
amelyik hamarosan be fogja kebelezni a többit. Voltak, akik fatalista módon
várták végzetüket, de voltak olyanok is, akik minden korabeli eszközt felhasználva,
megkísérelték megállítani a végzetet. Ilyen volt a közvetlen szomszéd, Han fejedelme,
s később a kissé távolabbi Jen fejedelem is megkísérelt - akkor már a közismerten
ambiciózus uralkodó elleni merénylettel - fordítani a történelmen.
CSENG HERCEG
Az ambiciózus
uralkodó Cseng herceg személyében született meg i. e. 259-ben. Amit róla tudunk,
az mind Sze-ma Cs'ien "Történeti feljegyzések" c. művéből való (a
szerző a történetírás atyja, i. e. 145-86). Sze-ma Cs'ien ugyan egy évszázaddal
később élt és írt, mint a nagy hírű Császár, de minden bizonnyal jól sáfárkodott
a szájhagyománnyal: rendkívül fontos információkat kapunk tőle - s természetesen
a korabeli krónikások szokása szerint, főként anekdoták formájában. (1975-ben
ugyan találtak Hopei tartományban egy Cs'in-kori sírban 3000 bambuszcsíkra írott
szöveget, amelynek jó része a Cs'in törvényekkel foglalkozik, de ez még nincs
közzétéve.) A Cseng herceg születésére vonatkozó történeti "feljegyzés"
is anekdota: Cseng herceg Lü Pu-vei nevű gyámja alatt kezdte tanulni az uralkodást.
Gyámja úgy került az apja bizalmába, hogy feleséget "kommendált" az
éppen a rivális fejedelem udvarában túszként vendégeskedő uralkodónak. A hölgy
- a krónikás szerint - már állapotos volt, sejthetően Lü Pu-vei-től, a gazdag
kereskedőtől, Cseng herceg későbbi gyámjától. Nos, nem túl sokáig tölthette
be ezt a tisztet: 11 év múltán az ifjú (akkor még csak 25 éves) száműzte gyámját
(lehet, hogy apját?) s maga vette kézbe a Cs'in fejedelemség kormányzását.
A gyám, Lü Pu-vej tanult konfuciánus volt, régenssége idején még tudományos
babérokra is tört; szerkesztett egy gyűjteményt, amelynek egyik etikai traktátusa
a magánérdeket (azaz: az arisztokrácia érdekeit) elítéli és a közérdeket (amelybe
beleértendő a kereskedő érdeke is) ítéli fontosabbnak. Cseng fejedelem másik
tanácsadója, aki Lü helyére lépett, Li Sze viszont Hszün-ce tanítványa volt
(akár Han Fei-ce); Hszün-ce bölcselete konfuciánus köntösben javasolta az államnak
hivatalnokok útján való kormányzását s az arisztokrácia mellőzését. Li Sze,
aki végül a legisták legradikálisabb képviselője lett, mindvégig Cseng fejedelem
tanácsadója maradt s egyre magasabb méltóságokra emelkedett, végül főminiszterként
szolgálta urát. A fejedelem életében és tevékenységében rendkívüli befolyással
bírt.
A hatalmát gyakorolni kezdő uralkodó mindenesetre, úgy tűnik, egyre tudatosabban
tört a hat keleti fejedelemség meghódítására. Ebben viszont egy akkor már klasszikusnak
számító hadtudományi munka, Szun-ce "A hadviselés törvényei" elveit
ültette át gyakorlatba. Első fejezetében jelenti ki a szerző: "A háború
mindig a csalás útját járja." Nos, a korabeli gyakorlat Szun-ce nélkül
is ez volt: szövetséget kötni az erősebbel, s így, semlegesítve azt, meghódítani
a gyengét - így megerősödve már ellene lehetett fordulni a korábbi erősnek is.
Tizenhat esztendős háborúskodás után Cseng fejedelem az egész akkori Kína ura
volt, birodalma a "nyugati kaputól" keleten és délen egészen a tengerpartokig
terjedt.
Ezekben a hódító háborúkban a Cs'in hadvezetés Szun-ce másik elvét is gyakran
alkalmazta: "Aki igazán ért a hadviseléshez, úgy töri meg az idegen sereget,
hogy nem vív csatát vele, úgy foglalja el az idegen városfalat, hogy nem ostromolja
meg...". És mindenesetre hasznosították a lovasságot. A hosszú kínai köntös
helyett a Cs'in lovasai a barbár nadrágot viselték, s hozzá rövid köntöst, többnyire
bőrlemezkékből összevarrt vértet (amely felsőtestüket és vállukat védte) öltve
föléje. A Cs'in seregben fontos erőt képeztek az íjászok. A számszeríj kínai
találmány, i. e. 400-tól - a kézíjak mellett - széltében használták; előnye
a nagyobb horderő (a nagy számszeríjat két ember ajzotta fel, s kb. 200 m-re
elhordott), s még inkább az, hogy órákkal előbb felajzva lehetett tartani, s
adott jelre az ütközetben egyszerre lőni vele. (Egy 400 körüli feljegyzés szerint
Szun Pin, a híres hadvezér a tábortüzeket fokozatosan kioltatja, hogy az ellenség
azt higgye, menekül, az üldözőknek pedig csapdát állít: az út menti bozótosban
helyez el több ezer íjászt. Egy fának lehántatja kérgét s ráíratja: "E
fa alatt hal meg Pang", ti. az ellenség vezére. Az éjjeli üldözők közt
odaérkező Pangot kíváncsivá teszi a felirat, s hogy elolvashassa, fáklyákat
gyújtat - ez a jel az íjászoknak. A felirat jóslata beteljesedett.)
Cseng fejedelem haditudományának a kulcsa azonban alighanem a sereg szervezésében
keresendő, ami ennek a határőr fejedelemségnek évszázadok folyamán kialakult
erőssége. A szüntelen hadikészültség eleve fejlettebb katonai fegyelmet és szervezettséget
tartott ébren, mint a viszonylag békésebb keleti fejedelemségek élete. Az oszlopos
hadrendet, a "falankszot", használták máshol is, de annak mozgatása
igen nagy gyakorlatot igényelt a katonáktól - a vazallusok csapataiból összeálló
seregek erre nem lehettek képesek. A Cs'in katonai ereje pedig egyre inkább
a besorozottakból került ki. A korszak hadtudománya szerint egy hadsereg három,
egyenként 12500 főt számláló (és természetesen hierarchikusan hadtestekre, századokra
stb. bontott) hadtestből állt.
Cseng fejedelem politikai eszközöket is felhasznált az egységesítésre. A legfontosabb
az volt, hogy a meghódolt területek arisztokratáit fővárosában telepítette le,
hogy kézben tartsa őket és még távollétükre is biztosítsa "hűségüket"
- a fővárosban maradt családjuk úgyszólván kezesként szolgált. Ezzel egyidejűleg
természetesen a meghódolt területek adminisztrációját is - a hadsereghez hasonlóan
- központilag irányított hivatalnokokra bízta.
I. e. 221-ben, az akkor 38 éves fejedelem megállapíthatta: "Csapataimat
elküldöttem, hogy megbüntessem a lázadó hercegeket. Hála őseink szent erejének,
mind a hat király elnyerte megérdemelt büntetését. Most az egész birodalomban
béke honol. Itt az ideje, hogy új címet alkossunk, hogy az utókornak emlékezetében
tartsuk tetteinket." (Sze-ma Cs'ien). Az új cím a huang-ti lett (a "három
huang" és az "öt ti": a legendák félisten-uralkodóinak címeiből
összevonva - máig ez a szóösszetétel jelenti a kínai nyelvben a császárt), s
eléje téve a si "első" szót: Cs'in Si Huang-ti, a Cs'in (dinasztia)
Első Császára. Rövid életű utóda aztán a Második Császár lett, de a szóhasználat
a következő dinasztiától végleg megmaradt.
Összevetésül hadd emlékeztessünk arra, hogy Európában ez az időszak a római
birodalom megerősödésének, de súlyos évtizedeinek kora is: i. e. 218-ban kel
át az Alpokon Hannibál, hogy még évtizedekig rémületben tartsa a rómaiakat.
AZ ELSŐ CSÁSZÁR BIRODALMA
A Császár beutazta
birodalmát, távoli rezidenciákat építtetett, s a szent hegyeken, amelyeket meglátogatott,
emlékoszlopokon örökítette meg dicsőségét. Ma ilyet nem ismerünk, de az egyiknek
a feliratát idézi a történetíró: "Uralkodása 28. évében (i. e. 219-ben)
a Császár új korszakot nyitott. A törvények és mértékek szabályozva vannak."
Valóban, az egységes birodalom kormányzásához szükséges rendezést elvégeztette.
Egységes mértékrendszert vezetett be (maradt is fenn ilyen hitelesített űr-
és súlymérték). Szabályozta az írást - valószínűleg a sok változatot lehetővé
tévő grafikai formákat. Egységes pénzrendszert vezetett be - a Cs'in pénzek
kerek formájára (bár, tudjuk, a régi formákat, pl. az ún. "késpénzt"
sokáig használták még). Egyik legértékesebb újítása volt, hogy a keréktengely-méreteket
uniformizálta: ez a zseniális megoldás azért volt hasznos, mert az akkori utak
voltaképp keréknyomok voltak, s az egységes méretű keréknyomok biztosítani tudták
a gyorsabb közlekedést a megnövekedett birodalomban; ez katonai és adminisztrációs
szempontból létfontosságú volt, de a kereskedelemnek is szüksége volt rá.
Az általános adóztatás és a központi adminisztráció azonban nem nagyon kedvelte
a kereskedőket. Amint a felirat mondja: (az uralkodó) "bátorítja a földek
művelőit, de nem támogatja a haszon hajszolóit". Amennyire különféle adatokból
tudni véljük, a kereskedelmet inkább állami monopóliumként működtette volna.
(A közmunkákra a törvények megszegőin kívül igen sok kereskedőt is kényszerítettek.)
A Császár hatalmas építkezésekkel is beírta nevét a történelembe. Az első a
sorban, egyben a legmaradandóbb is építményei között a Nagy Fal. Kétségtelen,
hogy ennek egyes szakaszai már korábban létesültek. A határmenti kínai törzsek
és fejedelemségek építtették ezeket a döngölt földsáncokat a be-betörő barbárok
- nomádok - elleni védekezésül. Az Első Császár csak a hiányzó szakaszok felépítését
végeztette el, s kiegészítette az őrtornyok láncolatát. A legfontosabb azonban
itt is egy szervezési újítás volt: az őrszolgálat és a jelzőhálózat folytonosságának
megteremtése.
Mint említettük, a főúri családokat a fővárosban telepíttette le: ezek rezidenciái
is gyarapították és szépítették a hatalmassá nőtt Hszienjangot. Egy adat szerint
120 ezer családot, főurakat és gazdagokat kényszerített a fővárosba a Császár
ugyanakkor, amikor új címét fölvette. 212-ben pedig, elégedetlenül most már
a saját palotájával, elkezdte az új rezidencia építését a Vei-folyó déli partján,
a császári parkban. Ide is százezreket rendeltek közmunkára, de a gigantomániás
építkezés, a legendás Ö Pang-palota - a kínai irodalomban az esztelen fényűzés
jelképe máig - befejezetlen maradt, amikor a Császár 210-ben meghalt.
Alig hihető hát, hogy a Császár környezetén kívül más is úgy vélte volna, mint
a felirata: "Minden teremtmény gyönyörködik erényében s mindenki békésen
él otthonában." Valószínűbb, hogy sokkal mélyebb emlékeket hagyott mindaz,
amire a felirat ekképpen utal: "Megszabta a törvényeket, semmit sem hagyott
bizonytalanságban, tudtunkra adta, mi a tilalmas." És erre utal a történetíró
egyik története - amit a főminiszter, Li Sze életrajzában mond el -, arról,
hogy még udvarában is akadt olyan bátor - vagy elkeseredett - főúr, aki kárhoztatta
a Császár által bevezetett egyenlőséget, a birtokok konfiskálását, s a múlt
példáira hivatkozott. A történetíró szerint éppen ez a vád tüzelte fel úgy a
főminisztert, hogy azt javasolta urának (i. e. 213-ban), hogy "mindazok,
akiknek birtokában van valami irodalmi mű, a Dalok, az Írások Könyve, vagy a
"száz filozófus" mondásai, csupán akkor mentesüljenek a büntetéstől,
ha megsemmisítik ezeket. Aki a rendelet kiadásától számított harminc napon belül
nem semmisíti meg ezeket a könyveket, arra bélyeget kell sütni és kényszermunkára
küldeni. Ugyanakkor mindenki megtarthatja a gyógyászattal, a jóslással és a
földműveléssel foglalkozó könyveket. Ha pedig valaki tanulni akar, az csak az
állami hivatalnokokat ismerje el mesterének."
Az Első Császár jónak találta főminisztere javaslatát: elkoboztatta és megsemmisítette
a régi irodalmat és bölcseletet. Ez a hírhedt könyvégetés teljesen egyértelműen
az ideológiai egységesítést és rendteremtést szolgálta. Ehhez járult a következő
évben végrehajtott nagy "tisztogatás": a nem csituló tiltakozásra
a császár 460 konfuciánus elveket valló írástudót kivégeztetett (állítólag élve
temettette el őket). A tiltakozó trónörököst száműzte. (Mindez az Első Császár
nevét évezredeken át hírhedtté és átkozottá tette az írástudók számára. Érthető
viszont, hogy az idős Maonak ez, a népét akarata ellenére is "helyes"
útra vezérlő, s reformjait könyörtelenül és tökéletes központi apparátussal
keresztülvivő birodalomalapító volt az eszményképe - amint gúnyos szidalmainak
fő célpontja a bölcs és toleráns Konfuciusz.)
A félelmetes uralkodónak azonban volt néhány gyengéje is. Az egyik: attól fogva,
hogy 17 éves korában (más adatok szerint 32 évesen) túlélt több ellene elkövetett
merényletet, betegesen féltette életét. Olyannyira, hogy sosem mutatkozott legszűkebb
udvari környezetén kívül, még katonái előtt sem, utazásai közben sem. (Így tudhatta
halálát három hétig titokban tartani a hatalmát átvenni szándékozó főminisztere:
bár a halál a tengerparton érte, a főeunuch segítségével a holttestet a kocsiba
tették s titokban a fővárosba szállították. Hogy a nyári hőségben bomlásnak
indult hulla bűze ne okozzon gondot, a császári kocsi után kötöttek egy rothadó
hallal teli taligát.)
A másik gyengéje volt a halhatatlanság - a szó fizikai értelmében is. Taoista
mágusokkal kerestette az örök élet elixírjét, több száz gyermekkel és ifjúval
megrakott hajókat indított a - csak legendákban létező - Halhatatlanok szigetére.
(Egyes feltevések szerint lehetséges, hogy a hajók közül néhány elérte a japán
partokat.) Egy ilyen expedíció búcsúztatásán érte a halál is, i. e. 210-ben,
a santungi tengerparton. Amikor a fővárosba szállítás után közhírré tették halálát,
zavargások törtek ki. Gyenge utódai alatt egymást érték a lázadások s birodalma
három év múlva összeomlott. Néhány év múltán viszont az országot újra egy kézbe
vevő Liu Pang, a Han dinasztia alapítója és tehetséges utódai, ha fokozatosan
és kíméletesen is, de újra bevezették reformjainak többségét (az egységes mértékektől
kezdve az adózáson át a hivatalnokkormányzásig). Az Első Császár által kiirtásra
ítélt régi irodalom, költészet és bölcselet, s magának Konfuciusznak az állambölcselete
és etikája azonban, a történelem különös fintoraként, két évezredre állami tan
maradt.
Végül - s ebben nem különbözik kortársaitól, de elődeitől sem - az általános
szokás szerint uralomra kerülésétől kezdve síremlékének az építésével is gondolt
az utókorra. Ezt is Sze-ma Cs'ientől tudjuk: "Attól kezdve, hogy az Első
Császár elfoglalta trónját, elkezdődtek a munkálatok (síremlékén) a Li ("Fekete
ló") Hegy mellett. Miután az egész birodalmat uralma alá hajtotta, több
mint 700 000, az ország minden vidékéről összegyűjtött kényszermunkás dolgozott
rajta. A munkások három föld alatti folyosót ástak, és bronzzal vették körül
a sírkamrát. Ezt megtöltötték palotákkal, tornyokkal (értsd: modellekkel), valamint
a száz hivatalnokkal (értsd: szobraikkal), továbbá értékes eszközökkel és csodálatos
ritkaságokkal. Mesterembereket rendeltek oda, akik ügyes gépezettel felajzott
számszeríjakat helyeztek el, amelyek képesek voltak bárkit (illetéktelen behatolót)
lelőni. A Birodalom különféle vízi útjai, a Jang-ce és a Sárga-folyó, s még
maga a hatalmas óceán is elkészült ott higanyból, amelyet gépezet tartott folytonos
mozgásban. Odafent a mennyei csillagzatok voltak megfestve, lent pedig a föld
arculata volt ábrázolva. Szalamandra olajjal megtöltött lámpák, amelyek sosem
alszanak ki, égtek örökkön... Végezetül pedig fák és gyep került (a sírhalomra)
úgy, hogy az éppen olyannak látszott, mint egy hegy..."
Az uralkodó illetve a nagy hatalmú arisztokraták sírkultusza voltaképp az ősök
tiszteletére vezethető vissza. Ennek lényege a kettős lélekben való hit: az
ember egyik lelke a halál után az égi hatalmasságokhoz tér meg, a másik azonban
ott marad a sírban - ez utóbbinak van szüksége a sírban is életbeli felszerelésére,
sőt, emberi környezetére is, hogy békében nyugodhassék. (Ha mindezt nem kapja
meg, sírjában nyugtalankodik és bajt okoz utódainak.) A halottak rangsora természetesen
az élőkét követi: a fejedelmeknek - később császároknak - és rangos családokból
valóknak az ősei is fontosabbak, sírja berendezése is roppant gazdag. A közemberek
sírjába gyakorlatilag csak egy kevés élelmet, esetleg valamelyik használati
tárgyát helyezték, de a fejedelmek sírjába nagy értékű tárgyakat és környezetük
egy részét is eltemették: a kíséretes temetkezésnek az i. e. második évezredtől
is vannak nyomai - az uralkodóval sokszor feleségeit, szolgáit és mindenekelőtt
hadifoglyait temették el. Ez az élő emberáldozat, úgy tűnik, éppen a Hadakozó
Fejedelemségek korában szorul vissza, s a Cs'int követő Han birodalom idején
már nincs nyoma. Bizonyára nem magyarázható a korszak humánusabb elveket kidolgozó
bölcseletének hatása, elsősorban Konfuciusz gondolatainak roppant ereje nélkül
az a tény, hogy a Han kortól égetett cserépből készült kisméretű figurák helyettesítik
a temetkezésnél az emberáldozatot. Az Első Császár sírépítkezéséről szóló beszámoló
nyilvánvalóan az udvari "hivatalnokok" szobrait jelzi a készülő síremlékek
kriptájában, méreteikről azonban nem szól. Csakhogy a történész szerint itt
emberáldozat is volt: "A Második Császár úgy rendelkezett, hogy atyjának
gyermektelen ágyasai kövessék őt a sírba." Majd pedig a túl sokat tudó
építőmunkásokra is rázárták a sírkamra bejáratait: "Egyikük sem jöhetett
ki többé onnan." A kései krónikás szenvtelen szavai szerint tehát a gigantikus
sír mélyén ezrek csontvázainak kell még lenni.
Az Első Császár síremléke azonban ugyanúgy, mint befejezetlen palotája, a halálát
követő zavargásokban elpusztult. Csupán a sírhalom, és két, belső és külső falának
romjai őrizték emlékét évezredeken keresztül, a történetíró által megjelölt
helyen, a Li hegy közelében. A domb ma is érintetlen - ha csak a sírrablók meg
nem látogatták még, mert az, bármily súlyos büntetés sújtotta is, virágzó ipar
volt a legutóbbi időkig -, körötte pedig a parasztok művelték földjeiket. A
kínai régészek - bár jól tudták, hogy kinek a sírdombját kerülgetik a parasztok
ekéi - a mai napig sem vállalkoztak a halom megbontására.
A LINTUNGI CSÁSZÁRSÍR
1974 tavaszán
kútásó parasztok Lintung körzeti székhely környékén, a Li hegytől északra emelkedő
(mindössze 43 m magas) sírhalomtól mintegy kilométernyi távolságra hatalmas,
életnagyságú figurát találtak a földben. A Senhszi tartományi régészeti intézet,
amely az onnan 35 km-re lévő tartományi székhelyen, Hszian városában működik,
azonnal kutató ásást kezdett a véletlen lelet helyén és környékén. Páratlan
fölfedezés hírét tették közzé: megtalálták az Első Császár monumentális föld
alatti mauzóleumának egy részét, benne mintegy 8000 életnagyságú cserépszoborral
- katonák, szolgák, lovak, kocsik -, továbbá valódi fegyverek és más tárgyak
töredékeivel.
Hszian város és környéke rendkívül gazdag történeti és régészeti emlékekben.
A város ugyanis a kínai történelem folyamán többször volt évszázadokon keresztül
főváros, többek között a Han, majd a Tang dinasztia fénykora idején. A városban
magában ma is láthatók Tang-kori építmények (két torony), a város mellett pedig
a Han és a Tang uralkodók egy részének sírhalmai magasodnak, köztük olyanok
is, amelyek előtt életnagyságú kőszobrok sorakoznak. A Lintung városka és a
Li hegy közti lapály - éppen az Első Császár sírhalma miatt - 1961 óta védett
régészeti terület.
Ma még csak a feltárás első része fejeződött be, a munka folytatódik. Ám amikor
a megfelelő mennyiségű, szemléltetésre alkalmas életnagyságú figura restaurálása
elkészült, meglepő gyorsasággal, 1979-ben egy hatalmas csarnoktető védelmében
megnyílt a cseréphadsereg "in situ" múzeuma, amelyben a látogatók
eredeti elhelyezési rendjében tekinthetik meg a feltárt mauzóleumrészt. A kínai
kormány ugyanakkor hozzájárult ahhoz, hogy a Senhszi Tartományi Múzeum, a leletek
tulajdonosa és gondozója, világ körüli útra küldjön néhány cserépfigurát és
néhány mellettük talált, vagy a korból származó tárgyat, amelyek együttesen
nemcsak a páratlan leletnek, hanem a kornak, az Első Császárnak és a Birodalom
meglapításának is reprezentáns emlékei.
A feltárt föld alatti építményrendszer 1. számú egysége voltaképp kelet-nyugati
irányban húzódó párhuzamos folyosókból áll. A folyosók száma 11, ezekből kilencben
négyesével, a két szélső folyosóban pedig kettesével sorakoznak az álló, életnagyságú
cserép katonafigurák. A folyosók hossza 210 m, mindegyikben 140, négyesével
sorakozó (tehát az egész folyosón 560 figura állt. Ezek gyalogosok, s kilenc
oszlopuk alkotta a hadrend magvát - a derékhadat. A két külső sorban kettesével
sorakozó, számra ugyanilyen nagyságrendű - tehát kb. 200-200 katona figurájából
álló - oszlopok oldalbiztosító egységek. A kilenc oszlopból hatnak az elején
hadiszekerek álltak, mindegyiket négy-négy ló húzta. Előttük is egy keresztfolyosó,
az oszlopok végén is egy keresztfolyosó - ezekben hármasával sorakozó elővéd
illetve utóvéd volt felsorakoztatva. (A keresztfolyosók hossza 60 m.) A figurák
mindegyike kelet felé nézett - ahonnan a Cs'in várta ellenségeit. Valamennyi
katona a gyalogsági fegyvert viselhette - a lándzsát vagy alabárdot - ezeknek
a valódi fegyvereknek a fa nyele nem maradt meg. A fegyverek fém része helyenkint
előkerült. A kocsik és tartozékaik is valódiak voltak, de fából készültek, így
elporladtak. A folyosók padozata tégla volt, fedelüket és oldalukat vastag pallók
borították, tartógerendákkal erősítve; a mennyezeti pallók fölé szigetelő szövetrétegre
még agyagréteg került; erre hordtak rá még földet kívül, így az egész föld alatti
építményt egy kis kiemelkedésnek kellett jeleznie, amely kb. 1,5 m lehetett
a Cs'in-kori talajszint felett. Az alul téglapadlós, három oldalról pedig pallóval
bélelt folyosók keresztmetszete kb. 3x3 m négyzet alakú szelvényt adott, a két
szélső folyosó szélessége különbözött ezektől, az csak 1,75 m szélességet mutat.
Az egész folyosórendszer a benne elhelyezett katonákkal - kb. 6000 figura -
és kocsikkal, lovakkal, szabályos hadialakulat mintáját mutatja. Túlságosan
is szabályos ez az alakzat - a magyarázat az lenne, hogy elitalakzat -, a Császár
testőrségének modellje.
1976-ban tárták fel a 2. sz. egységet. Ez mintegy 1400 harcost és 90 lovas fogatot
rejtett. Valószínűleg az első, gyalogsági hadtest kiegészítőjének szerepére
készült: lovasságot és kocsioszlopokat sorakoztat fel, élükön egy térdelő íjászokból
álló századdal.
Végezetül feltártak egy 3. számot viselő egységet is. Ebben mindössze 68 figurát
találtak, főként tiszti egyenruhás és rangjelzéses katonákat - úgy vélik, ez
lehetett a hadsereg törzskari egységének modellje.
Mindazt, amit itt a császári cseréphadsereg leletéről elmondottunk, kínai régészektől
tudjuk. A feltárt emlékekkel kapcsolatban azonban még nem minden adatot hoztak
nyilvánosságra. Számos kérdést még nyitottnak kell tekinteni. A lelet körül
éppen napjainkban indultak kínai történészek körében viták. Ezeket újabb leletek
is kiválthatták. 1980 nyarán találták meg a sírhalom másik oldalán azt a kamrát,
amelyben bronzkocsik voltak, valószínűleg a Császár személyes használatára szolgálók.
Ám az újabb kutató ásások más leleteket is feltártak: lovak és emberek, talán
a közmunkán dolgozók csontvázait - és üresen hagyott föld alatti kamrát is,
az építkezés befejezetlenségének jelét.
Az eddigi leletek, elsősorban a nagy, gyalogsági hadtestet tartalmazó rendszer,
nyilvánvalóvá teszik, hogy itt nem a szokásos sírkultusz emlékéről van szó.
Egyes szakértők arra gondolnak, hogy az Első Császár hatalmának és történelmi
jelentőségének tudatában, éppen utódai számára kívánt a császári temetkezésben
új és monumentális mintát teremteni.
Az eddigi leletanyag további tanulmányozása, a várható újabb és újabb leletek
vizsgálata vélhetőleg újabb kérdéseket is felvet, s bizonyára sok vitatott kérdést
eldönt majd. Nemcsak az Első Császár korszakáról tudunk egyre többet és biztosabbat,
hanem a sok ezer éves kínai történelem mindegyik periódusáról, mert egyre árnyaltabb
és gazdagabb képet nyújtanak a Kínában mindenfelé folyó kutatások és a feltáruló
régészeti leletek -, amelyek egyik-másika jelentőségben és tudományos értékben
vetekszik a cseréphadsereggel. A kínai történelem képének átrajzolása, hitelesebb
és színesebb térképének készítése szüntelenül folyik, s bizonyára sok meglepetést
is tartogat még.
Hadd szolgáljak eggyel: meglepetés - legalább nekünk, magyaroknak -, hogy nagy
mesélőnk, Jókai Mór, idestova száz esztendeje már hírt adott - múltba s jövőbe
egyaránt látva - a tízezer császári katona szobráról. Egyik bájos meséjében
("A leaotungi emberkék" - 1890) a tudós mandarin így oktatja a történelemről
Csia Csingi császárt: "A nagyapád, Ani Lui császár, azon időben nagyon
el volt foglalva a tatárok elleni háborúval: sok vereséget szenvedett; utoljára
úgy elbúsulta magát, hogy kőből faragtatott magának tízezer harcost. Ezzel a
kőhadsereggel vette magát körül; azt nem nyilazhatták le a tatárok." Az
írói képzelet, úgy tűnik, vetekszik császárival.